Toon posts:

Wat is beter??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeie,

Ik heb 2 Harddisks (allebei Seagate, allebei UDMA 66) cd speler en een cd schrijver. Ze zitten nu :

IDE 1 : allebei de seagates
IDE 2 : Master CD speler, slave schrijver.

Ik heb geen problemen met cd's schrijven of lezen ofzo. Wel heb ik vaak vastlopers in windhoos en vage fouten via scandisk. (opstartsector beschadigd enzo)

is het beter om de harde schijven op een apart ide kanaal te zetten met de cd speler/schrijver als slave?

Ik heb een 10 Gig en een 8 Gig schijf, 8 is de opstartschijf, is het niet beter om de grootste als windows schijf te gebruiken (is ook nieuwer) of maakt dat niet uit?

waarom hangt mijn PC zo vaak?? de schijven zijn goed volgens diskdoctor en scandisk, geen beschadigde partities.

wordt er moe van, heb mijn systeem al een paar keer opnieuw geinstalleerd, heb geen irq of dma conflicten :(

De schijven zit vlak bij alkaar in het systeem, zou dat te heet worden?? moet ik ze verder uit elkaar zetten ofzo??

alvast bedankt voor suggesties....

Verwijderd

Te lange IDE kabels ??

Zorgt voor vage storingen.

En waar ik wel eens last van heb gehad is dat als de master schijf op de slave positie zit (dat is de connector tussenin) dat dat niet echt lekker loopt. Dus master apparaten aan de master connector.

Verwijderd

Check inderdaad je IDE kabels...

Indeling zoals je dat nu hebt is helemaal perfect en zou ik niets aan veranderen...

Beide 8 en 10 GByte allebei UDMA/66 dus van het zelfde type en daarmee is het dus niet nodig om ze om te draaien.

Het hangen van een systeem kan enorm veel oorzaken hebben...
Probeer het systeem eens zo kaal mogelijk op te bouwen.
Voeding op het moederbord aansluiten, 1 SDRAM er op (als je er meer mocht hebben), videokaart en CPU (met koeler uieraard :) ). Vervolgens alleen de hardeschijven er aan hangen en nog niet de CDROM-drive en CD-writer aansluiten.
Vervolgens een tijdje testen, loopt het geheel dan nog vast dan 1 van de harddeschijven los koppelen en nogmaals proberen.
Eventueel BIOS default of Fail safe settings kiezen in de BIOS om er zeker van te zijn dat deze instellingen geen problemen kunnen veroorzaken.
Vooral intern geheugen kan voor vreemde fouten zorgen als dat defect is...

suc6

Verwijderd

Topicstarter
eeehhh, sorry??

De master connector is dus het laatste stekkertje?? niet het stekkertje in het midden... kut.......... echt??? ik heb nu de bij ierdereen waar ik wel eens een pc bouw of installeer altijd gedacht dat het eerste stekkertje wat je tegenkomt de master is...

Ik ga het meteen proberen, bedankt... :)