[gentoo] emerge -C [directory?]

Pagina: 1
Acties:

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
ik ben dus bezig met emerge (wat uninstalls en reinstalls etc.)

ik neem aan dat emerge zijn ebuilds zo laat zien:
emerge [directory]/[ebuild][versie]

als ik het zo goed uitleg?

nu ben ik natuurlijk lui, en nu vroeg ik me af of de mogelijkheid er is om i.p.v. alle packages in te typen, je ook gewoon een directory op kan geven
voorbeeld; ik wil x11-base/xgl** en x11-base/xorg** unmergen en via 'equery list' zie ik dat dit de enige zijn in 'x11-base/*'
zou je dat dan ook kunnen unmergen doormiddel van te zeggen emerge --unmerge x11-base?

ik heb de manpage al doorgelezen, gegoogled en geprobeert.. maar tervergeefs (weet ook niet goed hoe ik dit zou moeten opzoeken)

iemand een idee hoe dit wel kan? of waarom dit niet kan?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
emerge -pC /var/db/pkg/x11-base/*

:)

Oh en uiteraard de 'p' van --pretend weghalen als je daadwerkelijk wilt unmergen.

Overigens had je dit met wat trial & error ook zelf kunnen vinden, daar ik ook niet wist dat deze functie bestond. Ik had eerst emerge -pC /usr/portage/media-tv/* gedaan, maar toen zei ie: !!! Not a valid db dir: /usr/portage/media-tv/aatv

Alleen moet je dan wel weten dat Portage z'n "DB" in /var/db/pkg et c. heeft. :P

[ Voor 81% gewijzigd door Osiris op 16-08-2007 12:13 ]

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
nice!!
ontzettend bedankt ;)

ik heb nogal wat pachages te unmergen (stuk of 100 :P )
dit scheelt me iig weer wat tijd

:D

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Siebz0r schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:16:
nice!!
ontzettend bedankt ;)

ik heb nogal wat pachages te unmergen (stuk of 100 :P )
dit scheelt me iig weer wat tijd

:D
100 packages ? gooi ze dan gewoon met de hand uit je world file en dan een emerge --depclean (waarna je een revdep-rebuild moet doen omdat je te veel weggooit ;) )

• Osiris
  • Niet online
Bastiaan V schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:19:
[...]

100 packages ? gooi ze dan gewoon met de hand uit je world file en dan een emerge --depclean (waarna je een revdep-rebuild moet doen omdat je te veel weggooit ;) )
Sja, ik zocht het nut voor deze functie eerlijk gezegd ook, maar als je bijvoorbeeld Gnome eraf wilt pleuren, dan kan dat wel lekker makkelijk met emerge -C /var/db/pkg/gnome-base/* lijkt me :)

• Bastiaan V
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Osiris schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:24:
[...]

Sja, ik zocht het nut voor deze functie eerlijk gezegd ook, maar als je bijvoorbeeld Gnome eraf wilt pleuren, dan kan dat wel lekker makkelijk met emerge -C /var/db/pkg/gnome-base/* lijkt me :)
en je gnome-extra dan ;)

door alles uit 1 map weg te gooien maak je geen gebruik van de dependency tree die in de ebuilds staan, toch 1 van de pilaren van portage :) (wil je bijv ook je gnome libs weggooien terwijl je nog een app hebt die de lib als dependency heeft?)

• Osiris
  • Niet online
Daar heb je dan weer revdep-rebuild voor :D

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 10:53
Ik gebruik Sabayon (gentoo-based) dus ik weet niet of het hetzelde werkt maar daar zit Kuroo bij. Daarin kan ik gewoon gnome opzoeken, ctrl+a en vervolgens unmerge. Ik weet dan niet of hij dependencies nog checkt, maar het werkt vrij makkelijk.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Bastiaan V
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Osiris schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:31:
Daar heb je dan weer revdep-rebuild voor :D
dan draaien we het om :P

als ik hier een emerge gnome doe (ik gebruik xfce) krijg ik oa

sys-apps/hal-0.5.9-r1
dev-python/gnome-python-desktop-2.16.0
app-editors/gedit-2.16.2-r1
dev-libs/libcdio

enz enz (ja ik moet nodig syncen ;) )

hoe ga je die in jouw methode weghalen ?

• Osiris
  • Niet online
Daar heb je dan weer die --depclean voor, zonder dat je in je world-file hoeft te wroeten :P

• Bastiaan V
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Osiris schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:38:
Daar heb je dan weer die --depclean voor, zonder dat je in je world-file hoeft te wroeten :P
tsja, een aantal regels weghalen uit een textfile, of elke map die je weg wil halen in een commando gooien, dat maakt ook weinig uit.

maar jouw revdep-rebuild zal een stuk meer doen dan de mijne :P (heb hier 1 pakketje die depclean weg zou halen welke weer terug gezet zal worden door revdep rebuild (junit)) welke jij prob niet nodig hebt ;)

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Osiris schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:24:
[...]

gnome moet eraf, x11, xgl, compiz-fusion, kde, gnome... makkelijker autiomatsch dan blauwe vingers ;)

• Osiris
  • Niet online
Bastiaan V schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:43:
[...]

maar jouw revdep-rebuild zal een stuk meer doen dan de mijne :P (heb hier 1 pakketje die depclean weg zou halen welke weer terug gezet zal worden door revdep rebuild (junit)) welke jij prob niet nodig hebt ;)
Mijn revdep-rebuild doet helemaal niets op dit moment, maar depclean zal wel heel wat packages te voorschijn duwen gok ik ja, eens kijken :P

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
volgens mij is iedereen ineens weer druk aan het syncen, depcleanen, revdeppen, etc. :')

emerge ftw? :D

• Osiris
  • Niet online
Nou, eerlijk gezegd ben ik bezig m'n Gnome eraf te gooien (draai nu Xfce), maar dat gaat niet geheel probleemloos, zoals je eigenlijk ook wel zou verwachten… :P

Revdep-rebuild komt nu namelijk met enorm veel packages op de proppen die allemaal maffe Gnome-libs nodig hebben. Dus verwijderen we al die nutteloze packages óók maar :P

Eigenlijk had ik eerst m'n World maar eens moeten updaten, maarja, die staat na een hele tijd vakantie ook weer vol met veels te veel troep :P

Ohnee, weet het alweer. Die world-update was nodig omdat depclean begon te zeuren, maar 't had zoveel packages dat ik dacht: eerst al die nutteloze shit (lees: Gnome) er maar af. 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Osiris op 16-08-2007 15:01 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35
Osiris schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:58:
Nou, eerlijk gezegd ben ik bezig m'n Gnome eraf te gooien (draai nu Xfce), maar dat gaat niet geheel probleemloos, zoals je eigenlijk ook wel zou verwachten… :P

Revdep-rebuild komt nu namelijk met enorm veel packages op de proppen die allemaal maffe Gnome-libs nodig hebben. Dus verwijderen we al die nutteloze packages óók maar :P
Heb je toevallig niet een aantal gtk2 apps die gnome lib afhankelijkheden hebben? Ben niet 100% zeker hier van maar ik acht zo iets gelezen te hebben op de archlinux forums. Ben namelijk op onderzoek of Xfce een geschikte vervanger is voor mijn huidige gnome setup en hoe ik dit het beste kan doen.

• Osiris
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:03:
[...]

Heb je toevallig niet een aantal gtk2 apps die gnome lib afhankelijkheden hebben? Ben niet 100% zeker hier van maar ik acht zo iets gelezen te hebben op de archlinux forums. Ben namelijk op onderzoek of Xfce een geschikte vervanger is voor mijn huidige gnome setup en hoe ik dit het beste kan doen.
Oh, ik laat GTK2 enzo d'r wel op staan, heb ook KDE-libs geïnstalleerd. Maar dan moet 't allemaal wel zo kaal mogelijk a.u.b. :P

Hier word ik niet vrolijk van overigens:

Total: 314 packages (257 upgrades, 4 downgrades, 49 new, 4 in new slots, 2 blocks), Size of downloads: 1,110,023 kB
:X

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
314 packages :')
tijd voor koffie :D

kan je iig wel gelijk geven dat je eerst al die useless packages eraf tieft, ik ga ook geen huis restoreren dat toch word afgebroken ;)
------
ik heb het trouwens wel handig aangepakt :')
unmergen gaat makkelijk zonder internet 8)
mergen gaat wat moeilijker :(

thuis, zonder moeilijk gek onbekend netwerk, gaat dit veel makkelijker :O

• Bastiaan V
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Osiris schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:04:
[...]

Oh, ik laat GTK2 enzo d'r wel op staan, heb ook KDE-libs geïnstalleerd. Maar dan moet 't allemaal wel zo kaal mogelijk a.u.b. :P

Hier word ik niet vrolijk van overigens:

Total: 314 packages (257 upgrades, 4 downgrades, 49 new, 4 in new slots, 2 blocks), Size of downloads: 1,110,023 kB
:X
bekijk eens met de hand je world file en gooi alles weg wat je niet echt nodig hebt, doe dan een depclean.... gok dat je dan <100 overhoud
Pagina: 1