Quad Core en waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• f-unxi
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07-2021
Ik wil een nieuw systeem samenstellen en ben uitgekomen op de volgende onderdelen:

- Processor: Intel® Core™ 2 Quad Q6600 (Boxed, FC-LGA4)
- Geheugen : 2 * G.E.I.L. 2 GB DDR2-800 Kit (Retail, GX22GB6400UDC)
of
- Geheugen : 2 * OCZ 2 GB DDR2-800 Kit (Reaper HPC, EPP, OCZ2RPR800EB2GK)
- Moederbord: Asus P5N32-E SLI+
- Videokaart: MSI 7900 GT
- Voeding: ????
- Koeling: Alles Zalman of Bigwater 745

Maar nu wil ik dit stabiel laten draaien op +/- 3.0 GHZ, en mijn videokaart wat overklocken totdat ik genoeg geld heb voor een tweede. Ik heb dus gekeken naar wat koelers en ik kwam op een vrij groot bedrag uit + het geweld wat er bij komt en dacht ik dat ik beter een waterkoelingset kon kopen. Ik heb er aan zitten denken er zelf een te bouwen, maar toen zag ik het bigwater systeem 745. Zou ik dit kunnen gebruiken om die Quad Core en die 7900GT koel te houden.

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
hoi,

ik ben zelf ook pas naar waterkoeling overgestapt met een q6600

ik heb een innovatek setje genomen en daar twee 120mm rad's aan zitten alleen voor processor te koelen (met fans uiteraard) en heb em overclocked draaien op 3ghz.

het aantal radiatoren/oppervlak is een evenwichtspel tussen warmte toevoeren (hitte processor) en afvoeren (rads en fans).

bij mij draait t nu wel goed MAAR....... ik zit wel aan mn max temp op 3ghz (+/-60c full load primex4)dus als ik meer koeling wil zal ik er nog een flinke radiator(rad) bij moeten hangen een 240mm 360mm of zo.

dus mijn advies is koop iets wat je kan uitbreiden, want videokaart (1 of 2) en een processor koelen met een bigwaterset lijkt me krap aan, zeker als je een q6600 heethoofd erbij zet.

mijn innovatekset was 100,- euro en met die 2 120mmrads erbij totaal nog geen 150,- en dan heb je goed spul wat je kan uitbreiden, er zijn ook andere merken hoor, maar uitbreiden is de sleutel.

[ Voor 11% gewijzigd door thiesggb op 16-08-2007 15:56 ]

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

thiesggb schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 15:54:
[...]

bij mij draait t nu wel goed MAAR....... ik zit wel aan mn max temp op 3ghz (+/-60c full load primex4)dus als ik meer koeling wil zal ik er nog een flinke radiator(rad) bij moeten hangen een 240mm 360mm of zo.

[...]
dat is afhankelijk van de stepping van jou Q6600 en de Q6600 van f-unxi

• f-unxi
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07-2021
Dus kan ik beter losse onderdelen bij elkaar kopen en daar een set van maken?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
f-unxi schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:50:
Dus kan ik beter losse onderdelen bij elkaar kopen en daar een set van maken?
Een goede zelf samengestelde set is vrijwel altijd beter dan een Bigwater setje. Hoeft niet eens duur te zijn. Pak een 2 of 3x 120mm rad met een Eheim 1048 of Laing pomp. CPU en GPU blokje er bij met een paar fans en een reservoir.

Met die dingen heb je een erg goede set die super koelt. Om een Q6600 koel te houden zou ik geen Bigwater setje aan raden.

Verwijderd

Voor een quadcore is een bigwater setje nog slechter dan luchtkoeling. Voor een dualcore is het al prut dus laat staan een quadcore. Voor rond de 300 euro heb je een goede set, ik zou dus voor zelf samenstellen gaan.

@PilatuS waarom zou je drie keer een 120mm rad nemen? Er bestaat ook zoiets als een triple rad of dual rad he.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@PilatuS waarom zou je drie keer een 120mm rad nemen? Er bestaat ook zoiets als een triple rad of dual rad he.
Met 2 of 3x 120mm bedoel ik ook dual en triple :) Heb zelf ook een triple rad. 3 losse 120mm rads zou ik ook niet aanraden. Dus gewoon 2 of 3x 120mm aan elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 16-08-2007 19:01 ]

Verwijderd

Vanmiddag bij een neefje van me zijn Q6600 (stepping B3) overclockt naar 3GHZ.
Maar dan zonder WC setje.
De gebruikte processor koeler: Thermalright Ultra-120 (Gebruikte fan: Scythe 120mm Fan 800rpm 12,8dB)
En het gebruikte moederbord is een Asus Striker Extreme (Geflasht naar 0901).

Temp Idle : 34°
Temp Stressed : 54°

Gebruikte behuizing is een Thermaltake Tsunami, dus er is een redelijk tot goede airflow.

Ik raad je dus aan om niet voor een waterkoeling setje te gaan vooral niet voor een Quad Core.
Ten eerste je bent al snel veel meer geld kwijt en het koelt niks beter dan een goede luchtkoeler.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 18:11:
Voor een quadcore is een bigwater setje nog slechter dan luchtkoeling. Voor een dualcore is het al prut dus laat staan een quadcore. Voor rond de 300 euro heb je een goede set, ik zou dus voor zelf samenstellen gaan.

Absoluut mee eens ... als je ook wil beginnen met waterkoeling kan je maar beter meteen voor iets deftigs gaan. Al te vaak zie je mensen er via zo'n setje genre Bigwater mee beginnen om dan moord en brand te schreeuwen dat dat nog slechter draait dan luchtkoeling ...

Prijs-kwaliteit zijn bijvoorbeeld de blokjes van EK erg goed alsook de Alphacool Nexxxos XP (niet de bold of light) en als radiator ben je nooit slecht af met een Black Ice (ja, Thermochill is veel beter, veel duurder en veel groter). Combineer met bijvoorbeeld de HPPS pomp van Innovatek of eventueel een Laing (vrij duur maar top) en je zit gebeiteld.

Als je dan toch beslist voor een setje raad ik je een Innovatek-set aan. Dat is dan tenminste allemaal nog degelijk materiaal voor zijn prijs...

Verwijderd

Maar zoals de top zegt, wil hij zijn Q6600 en zijn 7900GT goed laten koelen. Ik weet zeker dat hij met lucht koeling ten eerste gewoon een stuk goedekoper uit is, en het zal dan nog super temp's halen ook nog.
Of je moet natuurlijk percee een waterkoeling set willen, maar zoals "bvankerckhoven" al zegt dat je dan wel een heel stuk duurder uit bent.

Verwijderd

@Dionyssoss wat jij zegt over dat waterkoeling gelijk is aan luchtkoeling qua koeling... ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Volgens mij heb jij geen goede waterkoelset gezien als je zoiets zegt. En met luchtkoeling haal je geen supertemps, dat haal je met phase change en waterkoeling zit daar volgens mij dichterbij dan luchtkoeling. Waterkoeling is gewoon in elk opzicht beter, qua koeling, qua geluid.

Voor de TS wat imo de beste onderdelen zijn om te kopen bij waterkoeling:
Pomp: 1 Liang 2 Eheim
Slang: Tygon
CPU blok: 1 Apogee GTX 2 D-tek Fusion
Videokaart blok: EK
Radiator: 1 Thermochill 2 Cool tek Maxistream (is nummer twee maar scheelt wel 30 euro)
Res: zou je zelf uit moeten kiezen ivm smaak, maar een res speciaal voor de eheim 1048 of voor de liang zou niet verkeerd zijn.

Verwijderd

@Leip-o-Matic

Je begrijpt me denk ik verkeerd. Ik wilde alleen maar zegge dat je met lucht koeling ook goede temp's haalt. OF je moet natuurlijk een dure waterkoeling set kopen. Het is maar net wat de top er voor over heeft.
Ik heb zelf thuis ook een waterkoeling set liggen. Het gaat hier dan wel over een Bigwater setje maar ik weet hoe het werkt en wat het doet.

Ik hoop dat je me nu beter begrijpt.
Pagina: 1