Ik heb hier al geruime tijd een Debian server draaien, welke een heel eind goed naar mijn eisen staat ingesteld 
Nu ben ik net terug van vakantie en de hd staat zo nu en dan flink te tikken en te ratelen.
Tijdens dit gebeuren zijn de websites en andere samba drives traag tot niet te bereiken.
Nu kwam ik in het Kern.log (/var/log/) de volgende meldingen tegen:
Aug 16 11:00:55 omega kernel: hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
Aug 16 11:00:55 omega kernel:
Aug 16 11:00:56 omega kernel: ide0: reset: success
Aug 16 11:01:34 omega kernel: hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
Aug 16 11:01:34 omega kernel:
Aug 16 11:01:35 omega kernel: ide0: reset: success
Nu vrees ik dat de hd in de server stervende is, en ik wil graag de partitie volledig klonen, het liefste direct op een andere hd.
Alvorens ik de server uit ga gooien wil ik ook nog wel een backup hebben via bijv het DD commando.
Het punt is alleen dat er nu maar 1 hd in de server zit.
De vraag is dus hoe kan ik de DD backup file via textbased linux kopieren naar bijvoorbeeld mijn windows laptop via Samba?
Zodra die backup safe staat wil ik ook graag proberen de complete partitie (liefst incl bootsector) te kopieren naar een nieuwe hd.
Zodat ik niet dadelijk het complete debian opnieuw moet gaan installeren.
Alles websites die draaien heb ik wel gebackupped!
Nu ben ik net terug van vakantie en de hd staat zo nu en dan flink te tikken en te ratelen.
Tijdens dit gebeuren zijn de websites en andere samba drives traag tot niet te bereiken.
Nu kwam ik in het Kern.log (/var/log/) de volgende meldingen tegen:
Aug 16 11:00:55 omega kernel: hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
Aug 16 11:00:55 omega kernel:
Aug 16 11:00:56 omega kernel: ide0: reset: success
Aug 16 11:01:34 omega kernel: hda: irq timeout: status=0xd0 { Busy }
Aug 16 11:01:34 omega kernel:
Aug 16 11:01:35 omega kernel: ide0: reset: success
Nu vrees ik dat de hd in de server stervende is, en ik wil graag de partitie volledig klonen, het liefste direct op een andere hd.
Alvorens ik de server uit ga gooien wil ik ook nog wel een backup hebben via bijv het DD commando.
Het punt is alleen dat er nu maar 1 hd in de server zit.
De vraag is dus hoe kan ik de DD backup file via textbased linux kopieren naar bijvoorbeeld mijn windows laptop via Samba?
Zodra die backup safe staat wil ik ook graag proberen de complete partitie (liefst incl bootsector) te kopieren naar een nieuwe hd.
Zodat ik niet dadelijk het complete debian opnieuw moet gaan installeren.
Alles websites die draaien heb ik wel gebackupped!