Rook ontwikkeling bij koude start

Pagina: 1
Acties:
  • 2.707 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 36835

Topicstarter
Ik heb sinds een week een mazda 323 uit 1997. Hij doet het prima, geen rare geluiden of hoge temperaturen.

Alleen als ik sochtens vertrek na werk, komt er een enorme rook uit de uitlaat (witte niet super dichte rook). Dit is eenmalig, de rest van de dag is er niks aan de hand. Alleen als hij een tijdje heeft stil gestaan dus.

Nu las ik veel over lekke en kapotte koppakkingen, kan dit bij mij ook het geval zijn? Hij heeft net een beurt gehad bij de garage waar ik hem heb gekocht.

Als een koppakking kapot of lek is, dan is er toch een constante rook ontwikkeling? ook bij rijden etc en stilstaan ?

Anoniem: 4629

Controleer eens of je steeds je koelwater bij moet vullen.

Het hoeft trouwens niet meteen koelwater te zijn wat je verbrandt. Het kan ook condensvorming zijn maar dat zie je dan meestal toch in de winter. Nu is het niet koud. Dat stemt wat zorgelijk.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 16-08-2007 09:55 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 09:53:
Als een koppakking kapot of lek is, dan is er toch een constante rook ontwikkeling? ook bij rijden etc en stilstaan ?
Het kan dat door opwarming en uitzetting van het blok het lek dicht wordt gedrukt.

Topicstarter
Maar kan dat in zo'n korte tijd dan ? Die rook komt er 1x uit en dan houd het op.

Als ik de motor start is er nog niks, maar zodra ik dan achteruit rij het parkeer vak uit... rook. En als ik dan weg rij is het afgelopen

Edit: Ik heb net mn koelvloeistof gechecked. En heb hem pas een paar dagen vanaf zaterdag, en de week ervoor had de auto een beurt gehad, dus neem aan dat de koelvloeistof tot FULL gevult is toen.

Echter keek ik net, en er is al zo'n 1.5 cm laagje vanaf Full op. En toen ik het dopje eraf haalde rookte het van binnen een heel klein beetje.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 16-08-2007 17:17 ]

Anoniem: 46077

koppakking kapot
door de druk in het koelsysteem loopt het langzaam in de cilinder en bij starten verdampt het en zie je het
even naar de garage laten testen
meestal hebben deze een Koppakking lektester met blauwe vloeistof... wanneer deze geel kleurt is er CO/CO2 gevonden in het systeem en is de koppakking defect

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 46077 op 16-08-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 46077 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:54:
koppakking kapot
door de druk in het koelsysteem loopt het langzaam in de cilinder en bij starten verdampt het en zie je het
even naar de garage laten testen
meestal hebben deze een Koppakking lektester met blauwe vloeistof... wanneer deze geel kleurt is er CO/CO2 gevonden in het systeem en is de koppakking defect
Maar dan zou hij de heletijd een witte wolk moeten geven toch?

Als ik hem neerzet, 5min w8.. en dan weer start is er niks aan de hand.
Koelvloeistof daalt wel met de centimeter per dag, zou deze lek zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Reken dan idd maar op een lekker koppakking.

Veel mensen zijn hier nogal huiverig over, maar een pakking kost 'geen reet' (ok, paar tientjes), en je kop vlakken is ook niet eens gek duur, en best een goede investering als je verder wilt rijden met je gebakje.
Het is duur wanneer je alles laat doen, maar wanneer je uit- en inbouwen allemaal zelf doet is het qua kosten best te overzien :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pieter, heb je (bovag) garantie oid? ik zou zeker de garagehouder er mee confronteren. hopen (eisen) dat hij het voor niks fixt.. zeker omdat je hem pas een week hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb 3 maand garantie ja.. ik ga morgen denk ff bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Meneer aard

Porsche rulez!

Defecte koppakking controleer je zo:
-Drab (white slugde, aka mayonaise) aan de olie peilstok
-Bruine drab in je koelwater
-Auto rookt (wit van kleur) bij warme motor, ruikt ook zoet.

Laat eens je koelsysteem afpersen..Misschien is het gewoon een aansluiting wat lekt.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Sludge heb je vaak onder je olievuldop, niet aan je peilstok.
Maar dan nog, er vormt zich niet in een dag een dikke laag, pas na een langere periode.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mn olie dop is helemaal schoon, koelvloeistof zat vanochtend toen ik checkte heel laag. Lager dan het streepje low. Zonder de auto gestart te hebben.

De rook rook naar uitlaat gas

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 18-08-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Meneer aard schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:42:
Defecte koppakking controleer je zo:
-Drab (white slugde, aka mayonaise) aan de olie peilstok
-Bruine drab in je koelwater
-Auto rookt (wit van kleur) bij warme motor, ruikt ook zoet.

Laat eens je koelsysteem afpersen..Misschien is het gewoon een aansluiting wat lekt.
Hmm, rijd al weer 3 jaar rond met bruine zooi in mijn koelsysteem. Heb het in het begin een keer doorgespoeld door een dag met "cool system flush" door het koelsysteem te rijden, vervolgens bij de garage de volgende dag alles eruit laten lopen en nieuwe erin: 2 weken later was weer alles bruin. Het altijd op pijl zijn van de olie en elke 5.000km een halve liter koelvloeistof bijvullen klinkt idd als lekke koppakking. Witte rookontwikkeling is er dan weer niet, en bij het verversen van de olie is me ook nog nooit wat opgevallen. Aangezien dit ding al 100.000km zo rijdt...
Vorig jaar de bovenleidingen vervangen, die waren compleet gaar. Hoef nu slechts elke 10.000km een halve liter koelwater bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Laatst online: 04-05 21:57

TMDevil

Blaat

Niks aan de hand... je motor is gewoon niet schoon van binnen. een halve liter olie op de 5k km is normaal te noemen : ) (overigens is bijna geen enkele motor schoon van binnen)
Koelvloeistof.. .ja da's niet goed, maar kan ook gewoon een slangklem zijn die niet goed afsluit, of een slang die poreus word...

@TS, er hoeft niks aan de hand te zijn, kan ook je koppakking wezen, of iets kleins. Als je het zeker wil weten zou je toch naar een garage moeten gaan... Prijs van een koppakking vervangen valt best nog mee, zoals Hydraulik-Phunk al zegt.

[ Voor 11% gewijzigd door TMDevil op 20-08-2007 11:45 ]

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

kunnen ook de rubbers zijn die je kleppen afdichten van het oliegedeelte. dat die op zijn en dat er een beetje olie langsgaat.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mydogisgone schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 01:50:
kunnen ook de rubbers zijn die je kleppen afdichten van het oliegedeelte. dat die op zijn en dat er een beetje olie langsgaat.
Alleen dan krijg je blauwe rook, geen witte als ik 't goed heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een update:

Er was toch iets mis met een cylinder en de koppakking. Morgen kan ik hem ophalen. Volgens de monteur kost het 700 eu, maar ik heb nog garantie gelukkig :D

Edit: @ hieronder : hij liep ook prima hier, alleen toch uit voorzorg ff na laten kijken :P Er bleek dus wel iets beschadigd

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 15-10-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 17:11
Mijne rookt met koude motor ook behoorlijk, gebruikt echter geen koelvloeistof en/of olie... en loopt verder prima. Het hoeft dus niet altijd iets te zijn :)

XXXVI

Pagina: 1