Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Weerstandsberekening led bij multiplexing

Pagina: 1
Acties:

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik wil een aantal leds gaan aansturen. In totaal 16 stuks die ik per 4 wil gaan multiplexen. Het zijn witte leds met spanningsval van 3,3 V bij 20 mA.
Omdat ze maar een kwart van de tijd aanstaan wil ik de stroom dus opvoeren tot 80 mA om toch mijn maximale stroom te halen. Volgens de datasheets zou dit zonder probleem moeten kunnen.
Ik ga 2 transitoren gebruiken (BC557 en 547) om de stroom aan beide kanten te schakelen. Deze hebben beide een spanningsval van 0,65 volt.
De voedingsspanning is 5 volt dus ik houd 3,7 Volt over. 3,3 Volt moet over de led vallen. De weerstand voor de led moet dan zijn 0,4/0,08=5 Ohm. Ik twijfel alleen een beetje over de berekening omdat de spanningsval bij 80 mA volgens de standaard ledkarakteristieken hoger is. Stel dat het 3,5 Volt is dan heb ik nog maar een weerstand van 2,5 Ohm nodig.
Klopt mijn berekening een beetje en heeft er iemand enig idee waar ik nog meer rekening mee moet houden?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Als in de datasheet 80mA staat aangegeven met een duty-cycle van 1/4 dan kan het wel.

Die weerstand is dan vrij laag, maar je berekening klopt wel. Je kan voor safe gaan, en een hogere weerstandswaarde nemen.

Je kan misschien ook besluiten om 12V als aansluitspanning te gebruiken i.p.v. 5V. Maar misschien wordt dat lastig omdat je microcontroller/FPGA o.i.d. maar op 5V draait.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

TrailBlazer schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 09:03:
Ik ga 2 transitoren gebruiken (BC557 en 547) om de stroom aan beide kanten te schakelen. Deze
hebben beide een spanningsval van 0,65 volt.
Dat is alleen over de basis; over de collector-emittor-overgang valt volgens m,ij als je de basis goed genoeg openstuurt idealiter geen spanning.
Ik twijfel alleen een beetje over de berekening omdat de spanningsval bij 80 mA volgens de standaard ledkarakteristieken hoger is. Stel dat het 3,5 Volt is dan heb ik nog maar een weerstand van 2,5 Ohm nodig.
Zie de datasheets; pak gewoon de spanningsval bij 80mA en bereken daar de weerstand op. Dan kan het best zo zijn dat je idd bij 2.5 ohm uitkomt jah. Bedenk wel dat door het menselijk oog multiplexen best goed is voor de helderheid; de kans is groot dat als je 5 ohm gebruikt alles toch nog mooi helder lijkt. Kwaad kan het iig niet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Het grootste probleem word dan om de PNP transistor aan te sturen vanuit de AVR. Die zal dan eerst 12 V moeten gaan schakelen of zie dat verkeerd. Ik heb niet zoveel ervaring met PNP transistors

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Sprite_tm schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 09:23:
[...]

Dat is alleen over de basis; over de collector-emittor-overgang valt volgens m,ij als je de basis goed genoeg openstuurt idealiter geen spanning.
Ik zit het datsheets even te bekijken. Bij een collectorstroom van 100mA zou er 0,22 Typical to 0,6 V max over de Collector staan van de 547. Bij de 557 is het bij 100mA minder dan 0,65 V kortom heb ik nog niks aan. Ik denk dat ik maar wat safer met mijn weerstand ga zitten 8 Ohm ofzo en wat experimenteren.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

In de datasheet staan meestal ook grafiekjes.
Dan moet je het grafiekje even zoeken waar de Ic uitgezet is tegen de Uce.
Maar probeer maar een weerstand van 6,8 of 10 ohm o.i.d. Het zal meestal wel wat meevallen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik heb nog niet de grafiekjes gezien van deze led, maar er is vast wel een datasheet te vinden van een vergelijkbare witte led.
Pagina: 1