Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Elektrisch schema fanbus

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb het volgende schema gemaakt voor mijn fanbus:

Afbeeldingslocatie: http://www.nassaulan.nl/roy/schema.GIF

De 4-pins molex verzorgt de stroom voor alle leds en fans via de fanbus.
De grote tuimelschakelaars werken als 12v/uit/5v voor de fans en de kleine als aan/uit voor de LED's.

Mijn vraag aan jullie is of dit schema klopt en ik dit zo kan solderen op een testprintplaat?
Als ik nog iets moet verduidelijken hoor ik het wel ;).

Met vriendelijke groet,

Roy Rops

Verwijderd

Het klopt niet, de gele draad voor de female molex is de RPM draad en daar hoort geen stroom op te staan ;)

Je moet dus de rode van de female molex naar het midden van de tuimelschakelaar brengen, dan aan de ene kant 5 volt en aan de andere kant 12 volt. Je moet dan een schakelaar pakken die ook de middelste positie kan hebben zodat je em ook uit kunt zetten.

Ground verbindt je gewoon overal door.

Waarom wil je die 3 ledjes rechtsboven en rechtsonder aansturen? Dat lijkt me zo ook niet helemaal te kloppen, wat hoort het te doen?

Voor de andere ledjes moet je dus de 5 volt aan de middelste pin hangen, dan de ene kleur aan de ene kant en de andere kleur aan de andere kant (vergeet niet aparte voorschakelweerstanden te pakken). Er zitten dus 3 pinnen aan een 2 kleuren led, een aarde, een led1 plus en een led2 plus om het maar ff simpel te zeggen ;) Vaak heeft de ene kleur een andere voorschakel weerstand nodig als de andere kleur.

Laat in je schema gewoon geel voor de RPM helemaal weg, deze kun je altijd apart nog doorlussen naar het mobo ofzo, maar moet je buiten dit schema houden dan is het een stuk eenvoudiger te maken en te lezen.

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 01:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat met die RPM draad dacht ik dus al, maar wist het niet zeker.

Je tweede alinea snap ik niet helemaal, zou je een klein stukje van de schakeling kunnen aanpassen in het plaatje als dat niet teveel werk is?
De grote schakelaars zijn schakelaars die je naar boven kunt zetten (12v), in het midden (uit) en naar onder (5v). De kleine schakelaars rechts zijn gewoon aan/uit.

Ground snap ik.

Dan kun je ook op het prontpanel (de rechtsboven LEDs)zien of de verlichting (rechtsonder LEDs) aan is of niet, eigelijk totaal niet nuttig want als je aan de zijkant van de kast kijk zie je ook of het aan is of niet. Maar zo willen we het nou eenmaal.

Hij moet niet aan bij beide posities, op positie 1 is hij aan, positie 2 is hij uit.

In ieder geval bedankt voor je snelle reactie ;)\

EDIT: RPM is ook niet van toepassing, geel is hier de 5v lijn. Rood 12v en zwart ground.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 01:36 ]

Verwijderd

Misschien kun je beter zelf even wat van de basics gaan bekijken, dan leer je er een stuk meer van ipv dat ik je alle antwoorden geef.

Rood = 5 volt
Geel = 12 volt
Zwart = aarde

Dit is de standaard kleurcodering zoals die in je PC zit, je kunt die dus beter aan houden.

Voor je kleine molex 3 pins aansluitingen (die male moeten zijn en niet female, de fan heeft een female connector) wordt de volgende codering gebruikt:

Rood = VCC (dus een voltage tussen 0 en 12 volt, en soms meer als je fan dat slikt)
Geel = RPM datadraad (niet gebruiken dus, eventueel direct doorverbinden naar je mobo via een losse female 3 pins molex)
Zwart = aarde

Als de tuimelschakelaar alleen moet schakelen tussen aan en uit moeten de fans dan draaien op 12 of op 5 volt?

Ik zou aanraden een schakelaar te pakken die 3 standen kent (namelijk verbinden met links, verbonden met rechts en helemaal niet verbonden). Een standaard tuimelschakelaar maakt verbinding van de middelste pin naar ofwel de linker ofwel de rechter pin.

Je hangt dan dus de rode draad van de kleine molex (de VCC draad) aan de middelste pin van de tuimelschakelaar, aan de ene kant hang je dan bijvoorbeeld 5 volt en aan de andere kant 12 volt, dan kun je switchen tussen 5 volt of 12 volt (let wel dat bij 5 volt de meeste fans niet starten, je kunt ze hiermee slopen als er stroom op staat maar de fan niet draait, zorg dus voor een starter ertussen die eerst een piekje geeft om het ding aan de gang te brengen). Pak je zo'n 3 standen schakelaar dan kun je de fan dus ook uitschakelen. Eventueel laat je ofwel de 5 volt ofwel de 12 volt weg om em ook uit te kunnen schakelen.

Voor de 2 kleuren led dus aan de middelste pin 5 volt hangen en dan de ene anode aan de ene pin met eigen voorschakelweerstand en de andere anode aan de andere pin ook met een eigen voorschakelweerstand.

Als je de ledjes rechts alleen aan en uit wilt zetten hang je de anode aan de middelste pin, dan 5 volt aan de ene pin en niets aan de andere pin, op die manier kan je de anode schakelen tussen 5 volt en niets.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan heb ik de kleurcodering perongeluk omgewisseld, was er van overtuigt dat rood 12 volt was en geel 5 volt.

De fan dacht ik ook al dat dat zo was, had alleen de RPM draad over het hoofd gezien.

De tuimelschakelaar die je daar ziet is al een schakelaar met 3 standen, dat kun je zien omdat hij 6 aansluitpunten heeft ipv 3 ;). De schakelen de fans 12v/uit/5v. De schakelaars rechts (met 3 aansluitpunten) schakelen de led verlichting in de case aan en uit.

Jij praat hier over de linker of rechter pin, bedoel je niet onder en boven? Aangezien de schakelaars rechtop staan in dit schema.

Met de weerstanden snap ik, als je goed in schema kijkt zie je dat ze ook allebei hun eigen weerstand hebben ;). Hij zit alleen een stukje naar onder.

Dat snap ik ook, en dat klopt dan toch ook?

• CasioMan468
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-11 18:32
De tuimelschakelaar die je daar ziet is al een schakelaar met 3 standen, dat kun je zien omdat hij 6 aansluitpunten heeft ipv 3 ;). De schakelen de fans 12v/uit/5v. De schakelaars rechts (met 3 aansluitpunten) schakelen de led verlichting in de case aan en uit.
Die 6 aansluitingen geven volgens mij aan dat het een dubbelpolige schakelaar is en niet 1 met 3 standen.

Waarom knoop je niet de aansluitingen aan elkaar? 12 voor fan + 12 volt voor led (dmv weerstand uiteraard) en 5 volt voor fan en 5 volt voor led?

En waarom zou je een fan uit moeten zetten? Ze zitten er waarschijnlijk niet voor niets :)

edit:
De linker schakelaar is én op de linker led én op de meest rechtse led aangesloten... foutje??
zo gaat elke schakelaar de fout in meen ik.

tekening ff opnieuw maken? :)

edit2:
wat je ook kan doen met deze dubbelpolige schakelaars, is om de 5-volt met een weerstand aan te sluiten op de middelste pootje van de schakelaar, en de bovenste naar de rode-poot van de led en de onderste naar de groene poot van de led. scheelt je weer solderen en een paar weerstanden...

succes!

[ Voor 28% gewijzigd door CasioMan468 op 16-08-2007 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja, en de rechtse op linkse, en de 2e op 3e. Alles omgedraaid :P.

Als ik het goed begrijp, wanneer de 3 standen schakelaar omhoog staat, verbind hij de 2 bovenste punten, in het midden de 2 middelste punten en onder de 2 onderste punten?
Of zie ik het nu verkeerd?

Ja ik denk ook dat de tekening even overnieuw moet :P.

• CasioMan468
Dat ligt aan je schakelaar, maar zoals ik mij kan herinneren (lang geleden electronica gedaan) verbinden de middelste pootjes met of de bovenste of met de onderste. Dus links midden met linksboven en links onder (en dat dus ook voor de rechterkant van de schakelaar....) Maar dat moet je zelf ff met een multmeter nameten.

ik dacht:

0 0
1 1
0 0
2 2
0 0

0 = contact, 1 is de doorverbinding als de schakelaar in de hoogste stand staat, en 2 is de doorverbinding als de schakelaar in de laagste stand staat.
Ik hoop dat je het een beetje snapt, mijn teken-skills zijn niet super...
(hmm... toen ik het intikte zaten er wat meer spaties tussen het linker rijtje en het rechter. Dat was wel iets duidelijker)

Check je schakelaar(s), en maak ff een nieuwe tekening. wij kijken hem wel na voor je! :)

Succes

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik denk dat de schakelaar zo functioneert:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c4b7a4e86611c75ca455c74967c4ddca/full.jpg
Dit is namelijk meganisch het makkelijkst te maken en het meest waarschijnlijk. Als dat zo is, even kijken met je multiemeter, zou je het volgende schema kunnen toepassen, en zo vaak herhalen als nodig is(aanpassing van orgineel):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ff4be93dcc1f7e1f4abc3f39a0ec0893/thumb.jpg

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• CasioMan468
Dat is inderdaad het schema wat ik ook in gedachten had.

Verwijderd

teun-v schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:14:
Ik denk dat de schakelaar zo functioneert:
[afbeelding]
Dit is namelijk meganisch het makkelijkst te maken en het meest waarschijnlijk. Als dat zo is, even kijken met je multiemeter, zou je het volgende schema kunnen toepassen, en zo vaak herhalen als nodig is(aanpassing van orgineel):
[afbeelding]
Dan heb je het dus over een 3 standen tuimelschakelaar, standaard is een 2 standen tuimelschakelaar, die ofwel de middelste pin met de linkerpin verbindt ofwel de middelste pin met de rechterpin verbindt.

Bij een dubbelpolige schakelaar zal er nooit een verbinding zijn tussen de twee rijen, dat zou het immers nutteloos maken. Je plaatje klopt dus niet helemaal.

Daarnaast zoals al gezegd, de rode en de groene led van de 2 kleuren led hebben vaak een aparte voorschakelweerstand nodig, je kunt deze dus niet eerder in het traject al opnemen.

---

Leds hang je aan de 5 volt lijn, niet aan de 12 volt anders moeten je weerstanden zoveel verstoken en buiten dat dat nutteloos en zonde is wordt dat ook behoorlijk heet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat ook om een 3 standen schakelaar! Hij is dus niet dubbelpolig, maar een standaard 3 standen tuimelschakelaar.

De weerstand moet idd net voor de LED.

Leds kunnen ook aan 12v lijn, het maakt opzich niet uit. Maar liever op de 5v ja.

Verwijderd

Neuh maakt op zich niets uit, alleen moet je weerstand ongeveer 3x zoveel energie verbranden... :X

En een 3 standen tuimelschakelaar is niet standaard ;)

Overigens is het bij een enkelpolige schakelaar ook wel mogelijk de ledjes eraan te hangen maar dan wordt het schema iets ingewikkelder. (en zul je alsnog een weerstand aan de 12 volt moeten hangen voor een ledje wat dus niet handig is).

Zorg dus voor dubbelpolige schakelaars als je de ledjes eenvoudig wilt regelen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/forum/attachment.php?attachmentid=2049&d=1187280538

Gemaakt door iemand van HWI, klopt deze?

Verwijderd

De tuimelschakelaars voor de fan's lijken in orde, mits het 3 standen tuimelschakelaars zijn.

Echter zit daar weer de weerstand voor de leds fout, er zijn aparte voorschakelweerstanden nodig voor beide leds.

En alle leds rechts hang je dus niet aan 12 volt (geel) maar aan 5 volt (rood).

Als je die dingetjes aanpast klopt ie.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.nassaulan.nl/roy/naamloos.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 21:10 ]

Verwijderd

Nu alleen nog even de tuimelschakelaars van 5 volt voorzien voor de ledjes ipv 12 volt en dan moet ie werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
"Rood = 5 volt
Geel = 12 volt
Zwart = aarde"

De ledjes zijn voorzien van 5v ipv 12v hoor. Of niet?

Verwijderd

Nee de meerkleuren leds niet bij je fan tuimelschakelaars.

Verwijderd

Topicstarter
Ik volg je niet helemaal, sorry :P.

EDIT:
Wat ik me afvraag, waarom gaat er 2x 12v in een 3-stands tuimelschakelaar (linker rij in het midden en rechtsonder).
En met die LED's op 5v snap ik ook niet meer, ze zitten toch op 5v?

EDIT2:
Afbeeldingslocatie: http://www.nassaulan.nl/roy/finalschema.JPG

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt bovenstaand schema dan wel?
In ieder geval al bedankt voor de hulp tot nu toe, ben een eind verder gekomen :).

EDIT: Zou het mogelijk zijn dat iemand even bevestigd of dit schema klopt of niet, zou heel fijn zijn, dan kan ik morgen ochtend voordat ik moet werken de onderdelen halen en het dit weekend monteren, alvast bedankt!

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 22:52 ]

Verwijderd

Jup hij klopt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Super, en bedankt voor je reactie en al je hulp!
Alle andere natuurlijk ook bedankt!
Pagina: 1