Toon posts:

Crossfire mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

ik heb een msi p35 platinum moederbord met 2 pci-e sloten. Op het moment heb ik een msi x1950 pro. Nu wilde ik misschien nog een x1950 pro erbij kopen om een crossfire setup te runnen... Bij de msi kaart die ik een paar maanden geleden heb gekocht zaten geen crossfire connectoren bij, nu vroeg ik me af of het wel mogelijk is om dan twee kaarten te gebruiken... (op de doos staat overigens wel dat hij crossfire ready is enzo, dus ik denk het opzich wel)

- Nu zou ik een sapphire x1950 pro ultimate kunnen lenen en het uittesten via die cf connectoren, maar ik weet niet of je wel twee verschillende merken kunt gebruiken?
- En denken jullie dat mijn OCZ 450 watt voeding dat zou trekken?
*edit: met de voeding zit het wel goed als ik dit lees...*

De rest van mijn pc:
e6750
msi p35 platinum
x1950 pro
2 gig ram
ocz modstream 450watt

alvast bedankt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 01:20 ]

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 10:34
Op de website van MSI staan 4 kaarten gebaseerd op de x1950 Pro chip. 1tje daarvan is betiteld als "x1950 Pro Crossfire"
Ik ben dus bang dat jij een zogeheten "slave" kaart hebt, en dat je een master kaart nodig hebt om crossfire te kunnen draaien. 100% zeker weet ik het niet, want ik lees ook her en der opmerkingen dat de 1950 Pro zonder master/slave systeem zou werken. Dat staat o.a. ook bij de opmerkingen op de website van Sapphire bij die genoemde x1950 Pro Ultimate.

Dat je 2 verschillende merken door elkaar gaat gebruiken mag volgens mij niets uit maken. Het toverwoord hier is "Reference design"
ATI maakt een kaart, MSI, Sapphire, Asus enz, enz nemen dat ontwerp over. Zolang het dezelfde kaart is, maar van een ander merk lijkt me er niets aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply dreamstar!
Ik heb zelf ook nog even wat minimale research gedaan ;)

zowel op mijn doos en op de kaart zelf (ja ja, zit nog een stickertje op) staat de code: T2D256E. Volgens de MSI site is dat wél de CF versie... Maar er zaten bij mij zoals ik al zei dus, géén connectoren bij, en op de MSI site zie je zo'n beestachtige koeler, maar bij mij zat er gewoon de reference van ati op :( (maar er staat wel dat het plaatje kan verschillen zegmaar)

Als nog iemand mij kan bevestigen dat het geen kwaad kan om twee verschillende merken in een CF setup te draaien, dan ga ik dat eerst even proberen :)
En nog een vraagje, moet je dan één of twee van die CF bruggen gebruiken? (op mijn kaart zitten twee van die "uitsparingen".

Alvast bedankt weer ;)

/edit
ik heb inmiddels meer voorbeelden gevonden van cf setups met twee verschillende brands. Nu keek ik in de doos van die sapphire x1950 pro en daar zat maar één cf bridge bij...
dus mijn vraag even voordat ik morgen ga testen: is één zo'n cf brug genoeg?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
even een subtiel schopje, omdat het vandaag lan-day is en dit voor mij een mooie mogelijkheid is om die sapphire in mn eigen pc te hangen...

Google image search is het enige waar ik iets wijzer van wordt... hier staan namelijk voorbeeld setups.
2 bruggen:
http://www.tbreak.com/reviews/imageview.php?image=12226
http://img.presence-pc.com/dossiers/x1950pro/Xfire.jpg

1 brug:
http://pclab.pl/zdjecia/aktualnosci/2006_10/aaaacf2.jpg
http://www.trustedreviews...cle/inline/3577-board.jpg

Dus; is één zo'n cf brug genoeg? Of heb je er 2 nodig?

Ik kan nergens echt iets vinden van een crossfire handleiding oid... xD

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 10:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, na een redelijk lange tijd schop ik dit topic weer even omhoog... ik heb gisteren de tweede x1950pro erbij geprikt en alles aangesloten, vervolgens cf aangevinkd en hij pakte hem dus ook =]

maarrrr, nu runde ik 3dmark05 en daar kwam een score uit van 14850, terwijl de gemiddelde x1950 pro cf scores rond de 18000 liggen met de rest van mijn setup en twee kaarten...

3dmark06 haalde ik 7774... normaal zou dit ongeveer 8500 moeten zijn... klik en klik

Ik heb het idee dat mijn voeding het niet helemaal aankon, omdat juist bij de "rustige stukken" mijn fps erg hoog was (105+), maar bij de zwaardere stukken was hij slechts 30-....

Kortom, wel betere scores als met 1 kaart, maar hoe kan ik checken of mijn voeding het wel of niet aankan? Of is dit al voldoende bewijs?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 23:00 ]

Verwijderd

je kan toch gewoon op de voeding kijken? voltage watts staat daar allemaal op,mits het een van de betere voedingen is

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 16:26
Als je voeding het niet trekt gaat ie wel rebooten hoor of andere vage foutmeldingen geven. In plaats van de kaarten terug te clocken zodat ze minder stroom verbruiken..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 08:26:
je kan toch gewoon op de voeding kijken? voltage watts staat daar allemaal op,mits het een van de betere voedingen is
Ja, natuurlijk kan dat... maar daar kun je het toch niet echt uit afleiden aangezien ik reviews lees van een 7 jaar oude 375 watt voeding die het goed trekt...
en bij de ander een nieuwe a-merk 500watt voeding het weer niet doet.

Zelf heb ik een ocz 450watt, niet echt heel spectaculair dus, maar wel gewoon degelijk inprincipe.
nadd schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:06:
Als je voeding het niet trekt gaat ie wel rebooten hoor of andere vage foutmeldingen geven. In plaats van de kaarten terug te clocken zodat ze minder stroom verbruiken..
Oke, dus dan zou ik een foutmelding moeten krijgen oid... niet gehad iig.
Ik zal vanavond de andere kaart er weer eens bijzetten en terug clocken....

Mogelijke probleempjes:
- De sapphire kaart loopt op hogere snelheden als de MSI
- Is het mogelijk beide kaarten terug te clocken? En met welk programma...? Atitool werkt niet goed op de x1950 pro, en met ati overdrive kun je geen twee kaarten apart clocken, of wel?

Thanks iig voor de hulp =]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ze er nu weer allebei inzitten. Prestatiewinst in games merk ik goed... alhoewel bijvoorbeeld lost planet nog steeds niet lekker draait, maar ghost recon loopt veel soepeler bijvoorbeeld.

Ook css draait erg goed, alles op high, 1280x1024, hdr, aa 6x, fsaa16x en haalde bij stress test 195. Bij de_dust2 gemiddelde van 200, met uitschieters boven de 300.

Dus ik was tot toen toe nog steeds blij en zag er goed uit imo. Dus toen weer even 3dmark05, 14800. Gewoon een goede score natuurlijk, maar zoals ik al zei ben ik hem ook tegengekomen met een score van 18000... aangezien mijn cpu redelijk overclocked is dacht ik ook wel in de buurt daarvan te komen.

Net kwam ik deze score tegen, ongeveer gelijk aan de mijne, maar dan met een cpu op 2,4 ghz en niet op 3,5

Waar zou dit verschil in kunnen zitten? Of moet ik niet zeuren en gewoon tevreden zijn? Ben iig wel van plan er één bij te bestellen voor mezelf.

Verwijderd

Topicstarter
Antwoord op de vraag hierboven maakt me even niet zoveel meer uit, heb besloten een tweede kaart te kopen.

Het liefst had ik nog een MSI, maar deze zijn allemaal 130 euro of duurder... Heeft het voordelen om twee dezelfde merken te hebben? Of maakt dat helemaal niets uit op de performance?

Dit was de laatste vraag :) Hopelijk iemand die me dit kan vertellen...

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-07 08:40

Murk

Is this thing on?

Als je zeker wil zijn van een goede samenwerking, wat let je.

Als je 20 euro wilt beknibbelen en het risico lopen dat sapphire en MSI elkaar gaan haten..

Keus zou voor mij betrekkelijk makkelijk zijn.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Pagina: 1