Core 2 Duo of Athlon X2?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10-2025
Hallo allemaal,

Nadat ik wat centjes gespaard heb en na flink wat te overwegen heb ik besloten om mijn eigen PC'tje te gaan kopen, en klein wordt hij, het budget bedraagt namelijk slechts 620 euro.
Dus, ik wat guides enzo lezen, en het valt me op dat er verdacht weinig wordt besteed aan Processorkracht...Altans niet in prijs. (Althon X2 3800+ € 70 geloof ik)
Zijn deze basis systemen dan juist niet slecht uitbreidbaar? Want waar ik op mik, is uitbreidbaarheid, maar misschien doe ik het een beetje verkeerd. Ik bedacht me namelijk niet te bezuinigen op alles wat moeilijk te vervangen is. Dus CPU, MOBO en eigelijk ook videokaart, maar daar kom ik zo nog op terug.

Voordat ik ga vertellen wat er allemaal inkomt, moet ik toch even vertellen waarvoor ik dit systeem ga gebruiken: Windows XP Prof, Wat licht studiewerk (Office 2007). Internetten, wat lichte spelletjes (WoW, Sims 2 ect.) en een beetje overclocken (klein beetje).

Wat ik wil aanschaffen is een Core 2 Duo E4300 € 110,- (2x1,8 GHz, je kent het) en daarbij een
GigaByte GA-P35-S3 (Chipset: Intel P35, 1333MHz FSB, DDRII, 8Gb max, 4 slots) en 1GB PC5400 Gskill (Dual Channel kit) en een Samsung Spinpoint 160Gb, 8Mb Cache.
Dit lijkt me goed uitbreidbaar, want goed geheugen voor een lichte overclock (in combinatie met een redelijk MoBo). En de E4300 laat zich goed overclocken.
Uiteraard kan er altijd een 2e of 3e HDD bijgeplaatst worden. Dus dat lijkt me ook goed uitbreidbaar

Al deze zooi kost een beetje, en laat weinig geld over voor een videokaart. Daarvoor schaf ik dus een GigaByte GV-NX73G256D-RH (256Mb GDDRII, 550MHz, 810 MHz Memory, 400 MHz RAMDAC)

De kernvraag van dit verhaal is, vergooi ik nu niet mijn geld met een "Dure" E4300, en kan ik beter een X2 3800+ met een wat betere videokaart kopen. Of is het wel goed zo?

P.S. Het geheel gaat gepaard met een 17" LG LCD scherm (€ 180), goedkope muis/ToBo, DVD-ROM drive en een X-Gear Plutona (incl 350W PSU).

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-01 13:54
"GigaByte GV-NX73G256D-RH (256Mb GDDRII, 550MHz, 810 MHz Memory, 400 MHz RAMDAC)" zegt ons niet allemaal wat, wat is het precies voor een kaart en hoeveel kost die?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Zie de maandelijkse [url=Best Buy Guide topicoverzicht]Tweakers Beste Buy Guides. Die van augustus moet nog komen, maar dat zal ongetwijfeld niet lang meer duren.

Persoonlijk zou ik zeker voor de E4300 gaan imv. het overklok potentieel (bang for the bucks) dat veel groter is dan 40 euro goedkopere AMD variant. Een E4300 haalt over het algemeen de 2.7GHz makkelijk op lucht (heet dan 'licht overklokken' in C2D terminologie) en dan is ie echt stukken sneller dan een X2 3800+. Maakt je CPU in een keer toch een stuk meer 'future proof'.

Daarbij zou ik nog even een paar tientjes doorsparen voor een knappere videokaart. Een Nvidia 7300 is nou niet echt meer denderend. Als je toch relatief veel geld aan een nieuwe compu gaat uitgeven, moet je niet die paar tientjes bezuinigen en door zo'n overduidelijke bottleneck niet het potentieel van je PC benutten.

Maar uiteraard kun je die tzt. nog vervangen door een snellere, al vereist een snelle graka ook een snelle CPU. Met dat in het achterhoofd zou ik dus sowieso voor de E4300 + overklok combo gaan. Of je nog even wilt doorsparen (+50 euro ofzo) voor een betere graka moet je zelf afwegen, maar ik zou het je wel adviseren ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
uhm, de BBG is niet maandelijks, die van juli was ook voor augustus!

Kijk hier even: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2007 kan je zeker wat uit halen lijkt me!

[ Voor 41% gewijzigd door The_MAN op 15-08-2007 22:45 ]

Verwijderd

Liever een X2 met een deftige graka (à la X1950pro bvb.) dan een core 2 duo met een brakke 7300GT.

Maw: Wil je nu 'n pc, ga voor optie 1; kan je nog wat doorsparen, optie 2.

Verwijderd

waar je je geld beter aan uit geeft wordt vooral bepaald door wat je met je computer doet.

voor wat studie werk, e-mail en browsen kun je elke computer wel nemen. zelf een 2e hands P3 is daar nog bijna overkill voor. je zeg zelf dat je ook WoW speelt en ik weet dat WoW veel baat heeft bij veel geheugen dus een 2GB ram is dan belangrijker dan de vraag of je een X2 of een C2D neemt.

kwa prijs en prestatie's ontloopt het me kaar niet zoveel maar kwa upgrade-path is de C2D in het voordeel want de P35 chipset is voorbereid op toekomstige proccessors van iNtel. AMD zit nu nog met socket AM2 welke toch wel een keer vervangen gaat worden voor socket AM2+ en uiteindelijk door socket AM3. vooral de onduidelijk op dit punt neigt mij om (als AMD supporter) om voor de C2D te gaan maar dan wel specefiek om de P35 chipset welke gewoon meet future-proof is dan AMD's socket AM2.

kwa videokaart zou ik niet voor de Geforce 7300 of welke budget kaart dan ook gaan. videogeheugen moet je niet op letten, die zijn niet van invloed op de prestaties van zo'n kaart. het gaat om de GPU die er op zit en de 7300 is niet een echt rekenwonder waarmee zelfs WoW of de Sims het nog lastig gaat krijgen. dus, net zoals hierboven al werd gezegd, spaar nog door voor een paar tientjes en ga 7600 of hoger. zeker als nVidia later dit jaar mogelijk met de opvolger van de 8xxx reeks komt zal de prijs alleen maar gunstiger worden. maar ga gewoon voor een middenmoter zoals de 7600 of de X1650XT van ATI welke ook nog eens in CrossFire kan op dit bord en 2 X1650XT's wil opzich best wel hard gaan. maar ga dus voor 2GB ram en laat die X1300 of 7300 kaarten links liggen.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:23

_Apache_

For life.

De BBG komt om de 2 maanden, dus als je kan wachten zou ik 2-2,5 week wachten op die van sept, verder zou ik zeggen let vooral op het overklokpotentieel van de C2D, ze gaan heel ver.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05
FTMarcella schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 22:19:
Zijn deze basis systemen dan juist niet slecht uitbreidbaar?
Ik denk ook niet dat de de bedoeling is van een basissysteem. Je moet er geen game-monster van kunnen maken.
Want waar ik op mik, is uitbreidbaarheid, maar misschien doe ik het een beetje verkeerd. Ik bedacht me namelijk niet te bezuinigen op alles wat moeilijk te vervangen is. Dus CPU, MOBO en eigelijk ook videokaart, maar daar kom ik zo nog op terug.
Wat wil je dan uitbreiden? Niet de CPU, niet het mobo en niet de videokaart. Het geheugen, de HD? Dat kan je inderdaad gemakkelijk uitbreiden maar dat kan je met ieder systeem die in de BBG staat. Dus... Wat bedoel je dan met uitbreidbaarheid?
Voordat ik ga vertellen wat er allemaal inkomt, moet ik toch even vertellen waarvoor ik dit systeem ga gebruiken: Windows XP Prof, Wat licht studiewerk (Office 2007). Internetten, wat lichte spelletjes (WoW, Sims 2 ect.) en een beetje overclocken (klein beetje).
Moet kunnen met het basissysteem.
Dit lijkt me goed uitbreidbaar, want goed geheugen voor een lichte overclock (in combinatie met een redelijk MoBo).
Goed uitbreidbaar want goed geheugen voor een overclock... Wat heeft uitbreidbaar met overclocken te maken?
De kernvraag van dit verhaal is, vergooi ik nu niet mijn geld met een "Dure" E4300, en kan ik beter een X2 3800+ met een wat betere videokaart kopen. Of is het wel goed zo?
Uiteindelijk is jouw vraag iets wat je voor jezelf moet uitmaken :) Heb je de extra CPU-kracht nodig? Of heb je helemaal geen supervideokaart nodig? Je kan even goed ook een iets snellere X2 CPU nemen want uiteindelijk maakt AMD geen slechte CPU's!
X-Gear Plutona (incl 350W PSU)
Persoonlijk vind ik 2 zaken belangrijk aan een systeem dat even mee moet gaan en gemakkelijk upgradebaar moet zijn:
- Case + voeding: uiteindelijk bevat dit zo goed als jouw volledige PC-hardware. Een degelijke voeding is dus belangrijk.
- Moederbord: Dit vormt de basis van een PC. Een recente chipset zorgt er voor dat een systeem net iets langer mee kan en ook nieuwere CPU's aan kan.

Hoewel ik ook ooit meerdere Athlon's gehad heb en een fan ben van hun prijs/prestatieverhouding, kan je niet onder stoelen of banken steken dat de pure performancekroon bij de top-CPU's op dit moment gedomineerd wordt door Intel. Hoewel AMD beloofd dat hun nieuwe CPU's ook op de huidige AM2 socket zal passen, weten we nog bitter weinig van hun performance ten opzichte van hun Intel tegenhangers. Daarop speculeren vind ik zinloos.
Vandaar dat ik jouw keuze van een moederbord met Intel P35 chipset een goeie keuze vind. Zeker als je er al van uit gaat om die E4300 ooit te vervangen door een betere Intel CPU (met een FSB van 1333 MHz). Maar hier is ook terug een grote maar aan; binnen anderhalf jaar zullen de allernieuwste CPU's van Intel waarschijnlijk ook niet meer op dat moederbord kunnen.

Op vlak van CPU-power zal jouw systeem sneller zijn dan het basissysteem. Op vlak van gameprestaties is het basissysteem echter stukken beter.

Kortom, ik zou nog even doorsparen voor een net iets betere videokaart. Van de (al in dit topic genoemde) X1950 Pro zal je zeker geen spijt hebben! En zoveel kost die kaart nu ook weer niet.
Persoonlijk zou ik ook voor een A-merk voeding gaan van ongeveer 400W.
Nog even doorsparen maar de voldoening zal veel groter zijn!
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 23:00:
Liever een X2 met een deftige graka (à la X1950pro bvb.) dan een core 2 duo met een brakke 7300GT.

Maw: Wil je nu 'n pc, ga voor optie 1; kan je nog wat doorsparen, optie 2.
Slechter nog, het is een 7300GS. :|
_Apache_ schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 23:19:
De BBG komt om de 2 maanden, dus als je kan wachten zou ik 2-2,5 week wachten op die van sept, verder zou ik zeggen let vooral op het overklokpotentieel van de C2D, ze gaan heel ver.
De TS geeft aan slechts licht te willen overclocken. Dat ze heel erg ver overclocken is dus geen doorslaggevend argument.

[ Voor 14% gewijzigd door D-Three op 15-08-2007 23:29 ]

• Milosonator
Tot nu toe erg bedankt voor jullie replies, ik ga nu even kijken hoeveel het gaat schuiven voor een X2 4000+ of iets dergelijks, met een betere videokaart. En misschien wat meer RAM geheugen.

Dus.. wat ik nu heb bedacht:

Athlon X2 4400+ 2,3GHz (€80) Lijkt me een best aardig ding.
Asus M2N-E SLI (nVidia nForce 500 SLI, 4Gb max, 4 slots) (€75)
Kingston 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, dual channel kit (€57)
Club3D GeForce 7600 GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 (€101)

Voor de rest blijft alles min of meer hetzelfde .. nu rest de vraag, deze setup, of die ander met een videokaart die 30 euro duurder is, met het oog op ongeveer 2 jaar gebruik.

Ik heb wel een beter gevoel over dit systeem, alleen hij is iets duurder (€30). (ook met een Spire Jewel voeding 380W)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-01 09:35
Bovenstaande is idd al heel wat beter. Maar dan zou ik wel windows xp draaien. Met die videokaart moet wow makkelijk op high draaien @ 1024*768. Op me oude pc met 7300 gt @ overklok en celeron 3.33 ghz(slechter dan 4400+) en 1 giga ram, is wow al te draaien @ max met 40-50 fps

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Zoals je zegt die je weinig met je pc. wat je dan idd kunt doen is lowbudget gaan in alles dus ook cpu en een leuk scherm kopen en dan mischien ook een leuk vd card. Je kijkt immers meer naar je scherm dan de prestaties in jouw geval.

Verwijderd

Agja wat kan ik zeggen kom zelf van een AMD setup af.
Heb nu ee e4300 en ook een P35 mobo gebruik aleen twee 1950Pro's wil niet meer terug :P
Als geheugen heb ik een geil Dualchannel setje 2x1gb van 99,- 3.4.4.8 t1 op 677Mhz.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IBIE8K
Of de 2x512Mb 3.4.4.8 T1 59,-
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=IAIE8K
wilde ook weer bij AMD blijven maarja de e4300 maakte mijn keuze makkelijk.

Wat jij samengesleld heb is perfecto

Als je toch een betere videokaart wild zou je kunnen kijken naar een E2160 ivp een e4300.
pricewatch: Intel Core 2 Duo E2160 (S775, 2x1.80 GHz, 1MB, 800 MHz FSB)
77,-

En als videokaart deze.
pricewatch: PEAK Radeon X1950 GT 512MB DDR3 256bit (PCI-e, 2x DVI) 271808TPPK
99,-

Kost je een paar tientjes meer maar dat zal wel lukken denk O-)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 03:32 ]

Verwijderd

zeker voor WoW is 2GB echt een verademing.

wat mij vooral opvalt is dat de games van de laaste 2 a 3 jaar veel meer van videokaart afhankelijk zijn dan van de CPU. zelfs de goedkoopste bugdet cpu kan veel games nog prima draaien, sneller is natuurlijk beter maar ik draai zelf nog op AthlonX2 3800+ met 2 X1900XT kaarten in crossfire en 2GB ram en ik kan elke game van Civilization4, Half-life2, Battlefield2 t/m GTR2 in 1600x1200 op full detail en nog steeds zit ik op ruim 60+ fps. en de X2 3800+ is vandaag de dag toch echt een budget proccessor.

moraal van het verhaal: koop een goede videokaart want met elke cpu zit je wel goed voor het gamen.

• Milosonator
Okay, ik heb bovenstaande besteld, Athlon X2 4400+ en een 7600GT, en gewoon een 17" LCD, dus niet echt hoge resolutie, volgende maand ga ik ook voor de 2GB. En ik zet er gewoon XP professional op. Mijn broer heeft vista, maar daar zijn we niet echt over te spreken (voornamelijk in verband met netwerken tussen vista en XP, werkt slecht, en geen IPX-protocol op vista).
Bedankt voor al jullie tips, zonder jullie zat ik waarschijnelijk met een minder goede PC.

Groet,

Michiel

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05
Overweeg toch om die bestelling te wijzigen en de X1950 Pro te kiezen. Die kost niet zoveel meer maar presteert toch beter! En in plaats van de Asus M2N-E SLI zou ik de M2N-E kiezen. SLI ga je toch niet gebruiken en de M2N-E heeft namelijk de nVidia nForce 570 Ultra chipset met iets betere specificaties (meer sata poorten en hd audio).

Verwijderd

Idd, zeker de X1950pro nemen ipv de 7600. Kost ook rond de 100€ en presteert véél beter.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:45

Thandor

SilverStreak

Dit valt onder 'welke moet ik nemen?' en daar hebben we een tijdje terug afstand van gedaan. Derhalve gaat dit topic op slot. Zie Wat is er nu anders in CSL? en CSL Beleid voor meer informatie :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.