Na verwijderen Linux partitie klopt schijfruimte niet

Pagina: 1
Acties:
  • 827 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Enige tijd geleden heb ik wat met Linux gespeeld, maar dit feest was al vrij snel over. Toen ik op mijn 80GB schijf (Seagate Barracuda 7200.10) de partitie(s) van Linux weer had verwijderd dmv de GNOME partition editor, en de NTFS partitie (Windows XP boot) weer had vergroot, deed een probleem zich voor.

De schijf wordt nu nog maar gezien als ongeveer 37GB; de ruimte die de C:/ tijdelijk had. Dit wordt op erg vage wijze weergegeven in verschillende tools, de ruimte lijkt gewoon 'kwijt':
Afbeeldingslocatie: http://xs318.xs.to/xs318/07333/disksize.png.xs.jpg
In de GNOME partition editor (Ubuntu 7.04 x64) wordt de ruimte die 'kwijt' is aangegeven als gebruikt, waar alle tools in Windows het als aparte partitie beschouwen. Ik vermoed dus dat er nog een restant van een partitie achterblijft waar Windows niet mee om kan gaan.

Een chkdsk /f vindt geen fouten, en met de GNOME partition editor kan ik dus niets verkleinen; er lijkt data op te staan. Dan is het simpel, zou je zeggen, even die data vinden.. In Windows is dit niet te vinden, en Ubuntu zegt bij de opties van de schijf ook dat deze maar 11GB aan data bevat.
Wanneer ik met PartitionMagic de partitie zo klein maak als de data erop, of net wat groter, krijg ik een 1529 error, wat volgens de site van Symantec zichzelf op zou moeten lossen; niet dus.

Kortom; ik ben ruimte kwijt, welke ik graag terug wil. En liever geen backup van heel m'n XP-partitie om vervolgens de schijf lekker te formatteren; dat is een erg tijdsintensief werk waarvoor ik een andere schijf nodig heb en weer veel risico neem.

Iemand een idee?

Verwijderd

TheZeroorez schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:01:

Kortom; ik ben ruimte kwijt, welke ik graag terug wil. En liever geen backup van heel m'n XP-partitie om vervolgens de schijf lekker te formatteren; dat is een erg tijdsintensief werk waarvoor ik een andere schijf nodig heb en weer veel risico neem.
Niet meteen van toepassing, maar als je nu gaat beginnen 'foefelen' met je huidige partitie met behulp van allerhande partitioneringstools (hoor ik daar PM magic), dan neem je ook veel risico.

Ik zou het in elk geval niet aandurven zonder eerst backups te nemen. Ook als je met dit systeem blijft verderwerken kan er ooit iets misgaan, en je hecht blijkbaar belang aan je documenten (anders zou je het woord risico niet gebruiken). Dus backups heb je sowieso nodig. Start daarmee, en dan kan je alsnog formatteren.

Mijn ervaring is dat het meest heel ingewikkelde dingen zijn waar ik toch geen verstand van heb (partitietabellen, bootloaders, weet ik veel) en dat een format dan toch aan de orde is.

Nog een tipje: maak images, hoef je nooit meer meer dan 10 minuten te verspillen aan het herinstalleren van een systeem. (zoek op BartPE en driveImageXML, een combo waar ik meer vertrouwen in heb dan system restore points of proprietary windows backups)

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:07:
[...]

Niet meteen van toepassing, maar als je nu gaat beginnen 'foefelen' met je huidige partitie met behulp van allerhande partitioneringstools (hoor ik daar PM magic), dan neem je ook veel risico.
Mja, dat inderdaad wel.
Ik zou het in elk geval niet aandurven zonder eerst backups te nemen. Ook als je met dit systeem blijft verderwerken kan er ooit iets misgaan, en je hecht blijkbaar belang aan je documenten (anders zou je het woord risico niet gebruiken). Dus backups heb je sowieso nodig. Start daarmee, en dan kan je alsnog formatteren.
Nee, er staat geen 'belangrijke data' op de schijf.
Wel een Windows installatie die ik gewoon niet 'zomaar ff' opnieuw wil doen; zeker niet aangezien het inderdaad zo kan blijven draaien. Toch wil ik de ruimte gewoon weer vrij hebben, en kunnen gebruiken mocht ik dit willen.
En ja, wanneer het niet anders gaat zal ik inderdaad eens moeten kijken hoe ik de hele installatie goed kan backuppen zonder meteen heel de partitiezooi mee te nemen (want dan zou 'het probleem' mee kunnen gaan), om daarna de boel eens lekker te formatteren.
Mijn ervaring is dat het meest heel ingewikkelde dingen zijn waar ik toch geen verstand van heb (partitietabellen, bootloaders, weet ik veel) en dat een format dan toch aan de orde is.
Maar misschien hebben anderen er wel verstand van, zodat ik niet hoef te formatteren. Niet dat ik dat zou doen; ik zou het zo lang mogelijk uitstellen, tot de ruimte _echt_ nodig is
Nog een tipje: maak images, hoef je nooit meer meer dan 10 minuten te verspillen aan het herinstalleren van een systeem. (zoek op BartPE en driveImageXML, een combo waar ik meer vertrouwen in heb dan system restore points of windows backups)
Ik zal er eens naar kijken :)

• TheZeroorez
  • Niet online
offtopic:
Ik ben nu bezig, maar wanneer ik een bootable XP maak met BartPE, moet ik daar dan nog driveImageXML in verwerken? Gewoon de installer erbij laten zetten, of kan ik het er later met de hand in kopiëren en installeren? Vooral gezien ik het naar DVD-R wil branden kan ik het dus niet zomaar even veranderen naderhand, dus dan zou ik eerst even een ISO moeten laten schrijven..

Nadat jij de term 'partition tables' liet vallen (ohja, dacht ik) ben ik me daar eens een beetje in gaan verdiepen, en kwam ik langs het tooltje PTDD. Er zullen vast nog wat alternatieven zijn, maar het heeft geweldig gewerkt.

Nadat ik m'n BartPE gemaakt had en een backup met driveImageXML had klaarstaan heb ik met dit tooltje even de partition table gebackupped op een floppy, en heb het even laten scannen. Het vond een ext3 'linux' van een paar honderd kB, en mijn huidige partitie. Ook een foutje; er de werkelijke en getestte grootte klopten niet. Met één druk op de knop en een reboot kon dit gefixed worden; en dat werd het. Ik had weer netjes unallocated space, welke ik dmv PartitionMagic weer bij m'n C:/ heb geschraapt.

Aangezien dit sneller is dan met BartPE de hele boel formatteren en de backup terug zetten, dacht ik dat ik dit wel even kon proberen; mocht het totaal mislukken kon ik het hele BartPE verhaal eens gaan toepassen :P

Bedankt voor de hulp en het meedenken, weer een probleem van mijn dat zeer simpel opgelost is :X (ik denk te moeilijk)

[ Voor 58% gewijzigd door TheZeroorez op 16-08-2007 20:47 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:16:
offtopic:
Ik ben nu bezig, maar wanneer ik een bootable XP maak met BartPE, moet ik daar dan nog driveImageXML in verwerken? Gewoon de installer erbij laten zetten, of kan ik het er later met de hand in kopiëren en installeren? Vooral gezien ik het naar DVD-R wil branden kan ik het dus niet zomaar even veranderen naderhand, dus dan zou ik eerst even een ISO moeten laten schrijven..

Je moet die plugin er idd aan toevoegen (zodat de software kan gebruikt worden bij een live boot van die live windows) (zo kan je wel meerdere plugins toevoegen). Daarna wordt een image gemaakt en gebrand. Maar dat heb je duidelijk dus al gevonden :*)
Nadat jij de term 'partition tables' liet vallen (ohja, dacht ik) ben ik me daar eens een beetje in gaan verdiepen, en kwam ik langs het tooltje PTDD. Er zullen vast nog wat alternatieven zijn, maar het heeft geweldig gewerkt.
Mooi, de minder radicale methode is natuurlijk altijd beter, echter wel tijdrovend :p (opzoeken en zo) Maar een image achter de hand houden is natuurlijk altijd op safe spelen. Indien nodig...
Aangezien dit sneller is dan met BartPE de hele boel formatteren en de backup terug zetten, dacht ik dat ik dit wel even kon proberen; mocht het totaal mislukken kon ik het hele BartPE verhaal eens gaan toepassen :P
En weer iets bijgeleerd ;) . En idd, experimenteren en proberen is wel minder stressvol zo ;)

Je hoeft trouwens niet eerst te formatteren om een image terug te zetten. Alle verwijzingen naar vorige files worden gewoon weggedaan en daarop wordt de image gezet. Dus niet format+restore, maar meteen restore.

(volgende keer na OS installeren, drivers erop zetten, veelgebruikte software, alles udpaten, en dan image maken. Bespaart je echt veel stress en kopzorgen ;) )

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:46:
[...]

Je moet die plugin er idd aan toevoegen (zodat de software kan gebruikt worden bij een live boot van die live windows) (zo kan je wel meerdere plugins toevoegen). Daarna wordt een image gemaakt en gebrand. Maar dat heb je duidelijk dus al gevonden :*)
Nee, maar ik had gewoon even een RW met een film erop kapotgemaakt, om te voorkomen dat ik 10 DVD's zou weggooien :)
[...]

Mooi, de minder radicale methode is natuurlijk altijd beter, echter wel tijdrovend :p (opzoeken en zo) Maar een image achter de hand houden is natuurlijk altijd op safe spelen. Indien nodig...
Wanneer je het al 20x hebt gedaan is de live methode uiteraard sneller, maar in dit geval denk ik niet (en ik wilde het toch wel goed doen..).
[...]

Je hoeft trouwens niet eerst te formatteren om een image terug te zetten. Alle verwijzingen naar vorige files worden gewoon weggedaan en daarop wordt de image gezet. Dus niet format+restore, maar meteen restore.
Die tool gooit dus een 40GB image op een 80GB HDD, en laat de rest van de ruimte gewoon unallocated? Handig inderdaad :)
(volgende keer na OS installeren, drivers erop zetten, veelgebruikte software, alles udpaten, en dan image maken. Bespaart je echt veel stress en kopzorgen ;) )
Mja, ik heb de slechte gewoonte zulk soort dingen steeds aan te passen, dus dan zou ik óf iedere week die backup moeten veranderen (of iedere paar weken), óf na een backup alsnog bijna alles moeten omgooien :X

Maargoed, we dwalen af :>

Verwijderd

TheZeroorez schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 21:53:
[...]
Die tool gooit dus een 40GB image op een 80GB HDD, en laat de rest van de ruimte gewoon unallocated? Handig inderdaad :)
laatste afdwaling (topic mag zelfs op slot denk ik, gezien er geen probleem meer is ;) )

Ik heb een 30GB partitie waar m'n OS opstaat, de image van m'n OS is 3GB groot (ongeveer). Bij het restoren heb ik gewoon terug een partitie van 30GB waar een OS op geïnstalleerd staat van 3GB. De partitie ziet er bijgevolg net hetzelfde uit als wanneer je hem hebt ge-imaged. Maar lege bites nemen uiteraard geen plaats in ;) .

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 22:05:
[...]

laatste afdwaling (topic mag zelfs op slot denk ik, gezien er geen probleem meer is ;) )
Wordt hier op GoT in principe alleen gedaan bij topics zonder enkele vorm van inzet enzo. Niet bij 'opgeloste problemen'.
Ik heb een 30GB partitie waar m'n OS opstaat, de image van m'n OS is 3GB groot (ongeveer). Bij het restoren heb ik gewoon terug een partitie van 30GB waar een OS op geïnstalleerd staat van 3GB. De partitie ziet er bijgevolg net hetzelfde uit als wanneer je hem hebt ge-imaged.
Dan vraag ik me stiekem toch weer af hoe dat bij mij geweest zou zijn, met of zonder probleem.. Al denk ik zonder, aangezien dat enkel voor de explorer 'in de partitie' zat, maar in feite niet volgens mij.
Maar lege bites nemen uiteraard geen plaats in ;) .
No shit B)

/eind
Pagina: 1