Xerox Star - De eerste GUI

Pagina: 1
Acties:

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01 10:44
Een beetje historie op YouTube:

http://nl.youtube.com/watch?v=XQ6ng1_TMN4

filmpje is uit 1984.

Verwijderd

off-site fileservers, ethernet, mail (inbox outbox) netwerkprinters, 2 button-mouse, window, desktop...

Die periode is nogal aan me voorbijgegaan (te jong :) ) maar vergis ik mij of is dit toch al heel geavanceerd voor 1984? Wat waren de alternatieven toen?

Toch wel indrukwekkend :) En eigenlijk is er in essentie toch niet zo veel veranderd hé (ok, kleur, sneller, enz..., still...)

En het valt mij op hoezeer dit al GUI gericht is. Hoe vaak zegt hij niet: 'no command for ...' Gewoon slepen naar het icoon om handelingen te doen. (mailen) Heel gebruiksvriendelijk. Apple style eigenlijk.

En hoe gemakkelijk om een printer toe te voegen :p Dat lijkt nu zelfs soms nog moeilijker dan hoe het toen was. Veel dingen die onderhuids door het systeem worden gedaan blijkbaar.

Thx voor de link, heel leerzaam :) En dan moet je ook eens de NeXtstep demonstratie bekijken van steve jobs. Ook indrukwekkend hoor, voor z'n tijd.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat wel opvalt is dat dubbelklikken nog niet lijkt te bestaan. En verder dat de GUI best wel traag is: op zich niet vreemd als je bedenkt dat naast het feit dat de procs toen nog niet zo snel waren, het kreng ook nog es compleet op een virtual machine draait.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025

jelly

Arch Linux

Heel indrukwekkend! :D
De basisprincipes van de grafische gebruikersomgeving werden uitgevonden door Xerox PARC. De meeste moderne GUI's stammen hiervan af
Het is ook nog eens de voorvader van de huidige GUI ;)
Alleen lijkt me het wat moeilijk werken alles met het toetsenbord om iets te verplaatsen te kopieeren.

Keep it simple stupid

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
De plant op de kast is ook mooi (de kast zelf ook).

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01 10:44
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:29:
Thx voor de link, heel leerzaam :) En dan moet je ook eens de NeXtstep demonstratie bekijken van steve jobs. Ook indrukwekkend hoor, voor z'n tijd.
Ik heb zelf met NeXTstep mogen werken tijdens mijn opleiding.. Was zn tijd ver vooruit. Je ziet ook veel dingen terug in OS-X.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54
epic007 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 09:28:
Ik heb zelf met NeXTstep mogen werken tijdens mijn opleiding.. Was zn tijd ver vooruit. Je ziet ook veel dingen terug in OS-X.
En daar is ook een leuk youtube filmpje van te vinden. :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Ik kwam vandaag op Ebay een supercomplete NeXT Cube in goede conditie tegen, met veel plaatjes. Erg leuk om eens te bekijken voor mensen die dit soort oude dingen interessant vinden :)

• black_eye
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:11

black_eye

Ad maiorem black_eye gloriam

En dan te bedenken dat Xerox er niet veel mee gedaan heeft...

Ad maiorem black_eye gloriam

Verwijderd

Ik ben erg onder de indruk dat hun GUI zelfs kanji kan tonen :o
Ga nu maar eens aan gebruikers uitleggen waarom hun Windows XP vakjes toont ipv leesbare karakters :D

Leuke GUI in ieder geval. 't doet me wel denken aan Windows 1.0 waar ik ooit nog gebruik van heb gemaakt op m'n ouders hun oude pc ^^'
mja ... er waren toen wel nieuwere PCs, maar die kreeg ik niet in m'n handen en een IBM PC/XT een pak geld en je smeet hem toch niet graag weg. Die staat hier trouwens nog altijd in de kast :3

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:29:
off-site fileservers, ethernet, mail (inbox outbox) netwerkprinters, 2 button-mouse, window, desktop...

Die periode is nogal aan me voorbijgegaan (te jong :) ) maar vergis ik mij of is dit toch al heel geavanceerd voor 1984? Wat waren de alternatieven toen?
1984? Dan was dit apparaat al bejaard :o

De Star dateert uit 1981, dus drie jaar eerder. En de GUI concepten van de Star zijn grotendeels 1-op-1 overgenomen van de Xerox Alto uit 1973. Verschil is vooral dat de Star het formaat van een normale PC had, terwijl de Alto een minicomputer ter formaat van een forse koelkast was en USD 32K kostte (al heeft Xerox ze nooit daadwerkelijk verkocht, alleen zo'n 2000 weggegeven als lokkertjes)

Zie hier pics van de Alto GUI:
Afbeeldingslocatie: http://toastytech.com/guis/altost1sm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://toastytech.com/guis/altost2sm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://toastytech.com/guis/altorainbowsm.jpg

En hier een 3D FPS voor de Alto:
Afbeeldingslocatie: http://toastytech.com/guis/altomazesm.jpg

En hier het beestje zelf:
Afbeeldingslocatie: http://toastytech.com/guis/altosystemsm.jpg
En ja, die koelkast is het systeem...
Toch wel indrukwekkend :) En eigenlijk is er in essentie toch niet zo veel veranderd hé (ok, kleur, sneller, enz..., still...)

En het valt mij op hoezeer dit al GUI gericht is. Hoe vaak zegt hij niet: 'no command for ...' Gewoon slepen naar het icoon om handelingen te doen. (mailen) Heel gebruiksvriendelijk. Apple style eigenlijk.
Je draait het hier om. Waar denk je dat Steve Jobs zijn ideeen voor de Apple vandaan haalde?

Dat is trouwens bewezen, Jobs sleepte Microsoft voor de rechter wegens vermeende plagiaat van Apple features. Het verweer van Gates was dat MS helemaal niet bij Apple afgekeken had, maar dat beide geinspireerd waren door Xerox' Parc producten zoals de Alto. De rechter was overtuigd, Apple verloor die rechtzaak.
En hoe gemakkelijk om een printer toe te voegen :p Dat lijkt nu zelfs soms nog moeilijker dan hoe het toen was. Veel dingen die onderhuids door het systeem worden gedaan blijkbaar.

* dion_b heeft hier een NeXTstation staan met NS3.2 erop :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1