[XP] XP installatie vanaf externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik probeer een clean install van XP uit te voeren op een laptop vanaf een externe USB hardeschijf.

Deze laptop heeft geen Cd-rom, DVD speler of diskette. Ik wil de clean install daarom uitvoeren vanaf de externe hardeschijf.

Nu heb ik alle installatie bestanden van XP naar de externe harddisk gecopieerd, en vanaf daar geboot. De installatie bestanden zijn afkomstig van een ISO, die ik met behulp van Magic Iso heb uitgepakt naar de harddisk.

De melding die ik dan krijg na het booten is 'NLTDR ontbreekt, druk ctrl-alt-del om opnieuw op te starten'.

Ik heb gezocht (Google + tweakers) op:- deze melding en
- installeren vanaf externe harddisk
maar geen nuttige info kunnen vinden.

Mijn vragen:
1 is het mogelijk Windows XP te installeren vanaf een externe harddisk?
2 Zoja, wat moet ik (anders) doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 15-08-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Volgens mij kan dit niet omdat XP dan na een reboot tijdens de install zijn eigen installatie bestanden niet meer kan vinden. Tenminste dat vermoed ik. Hoe ik het zou doen:

- Maak de usb drive bootable op de een of andere manier (bijvoorbeeld met het format commando van win 98 (format /s) waarmee je een schijf opstartbaar kunt maken. Je moet dan ook zorgen dat een partitie op de usb schijf actief is, dit kan bijv met Partition Magic (of een win 98 fdisk.exe, maar die zal je usb schijf niet zien onder dos en het is maar de vraag of fdisk werkt in een Windows omgeving) Vanzelfsprekend moet de partitie op de usb schijf fat32 zijn vanwege de dos omgeving waarin je gaat opstarten.

- Start op van de usb schijf en kopieer met xcopy (wat je ook op de usb schijf zet) de i386 map naar een partitie op de vaste schijf. (moet dus alweer fat32 zijn) Start van daaruit winnt.exe (start eerst smartdrv anders duurt het installeren een eeuw)

Andere wellicht handigere methode: Maak een Bartpe aan (zie google) die opstart van je usb schijf. Start hier van op. Nu kun je ook gewoon ntfs gebruiken. Kopieer de i386 map naar de hdd en start van hier uit winnt32.exe.

Succes.

[ Voor 13% gewijzigd door fckgw op 15-08-2007 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
fckgw schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:15:
- Maak de usb drive bootable op de een of andere manier (bijvoorbeeld met het format commando van win 98 (format /s) waarmee je een schijf opstartbaar kunt maken. Je moet dan ook zorgen dat een partitie op de usb schijf actief is, dit kan bijv met Partition Magic (of een win 98 fdisk.exe, maar die zal je usb schijf niet zien onder dos en het is maar de vraag of fdisk werkt in een Windows omgeving) Vanzelfsprekend moet de partitie op de usb schijf fat32 zijn vanwege de dos omgeving waarin je gaat opstarten.
Ok dat is ook nog een optie. Nu lees ik ergens anders dat het 'mounten' van een drive de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb totaal geen evraring met mounten maar ik ben me nu aan het inlezen.

Als ik het goed begrijp kan ik een Iso van de XP cd-rom mounten naar mijn externe harde schijf? Als iemand me op de goede weg kan helpen hoor ik het graag.

Edit: Voortschrijdend inzicht: mounten is toch niet de oplossing.

Ik ga proberen met Partition Magic een bootable partitie te maken op de externe Harddisk.

Aanvullende opmerkingen zijn van harte welkom!

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 15-08-2007 21:25 ]