[2000] Dynamic span probleem, disk defect in raid0-set*

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 19:28
Dames en Heren,

We hebben een Dell Powervalt 725 NAS. Deze heeft Windows 2000 en maakt gebruik van software raid.

Op dit volume waren 3 partities aanwezig:

C: Het OS
D: Schaduw partitie voor het OS
E: Dynamic span volume.

Dit dynamic span was over 4 disks verdeeld.

Na jaren trouwe dienst stopte 't NAS met booten i.v.m een inaccessable boot device. We hebben daarop een recovery boot gestart om windows te reloaden, dit was succesvol. Windows starte weer.

Het systeem zegt dat er 1 disk mist in 't SPAN, daar is dus iets mis gegaan.

Hetgeen ik me afvraag is:

Zou er, met een 'missing part' nog data van dit dynamic span te halen zijn?
Of, is het mogelijk die 'missing part' aan te vullen (met bijvoorbeeld data van andere disks) om er op die manier wat data af te kunnen halen?

Zo niet; wat zou het pad zijn om te bewandelen voor data recovery?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Gaat hier om effectief RAID0 , mij is altijd geleerd RAID0+ Disk weg = Data weg
Ik zou de backups maar vast terug gaan zetten voor restore :)

Titel even iets aangepast. Wat had je zelf allemaal al gevonden, en bijvoorbeeld van Dell support vernomen?

[ Voor 28% gewijzigd door sanfranjake op 15-08-2007 17:52 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 19:28
Het betreft een kantoor setup van mijn klant die in volle vertrouwen zijn backups iedere dag maakte en in de kluis stopte, maar die backup was niet goed.

De dynamic span was zover ik dat kan zien op alle andere NAS systemen die er hangen RAID5; vandaar mijn vraag. Op de andere disks staat namelijk wel nog een hoop data, maar dat is nu niet aan te spreken.

Dell support helpt met mate (garantie is verlopen), ze helpen je alleen je NAS weer operationeel te krijgen; niet je verloren volume te restoren. :)

Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 12:32

SpamLame

niks

Naar mijn ervaring is spanned (windows 2003) dat de ruimte als het ware achterelkaar geplakt is waarbij eerst disk 1 volgeschrijven word om vervolgens de volgende disk te pakken (voor disk mag je ook volume lezen).
Maar uit jou verhaal maak ik op dat andere nassen RAID5 draaien, in dat geval zou alle data beschikbaar moeten zijn ondanks dat er 1 disk is uitgevallen. Helaas is dat ook niet zo, wat dus of op een raid0 over 4 disken zou kunnen duiden (& das pech hebben) of je moet wat acties uitvoeren om het volume weer online te krijgen.

Kijk even wat je kan doen in disk management en zoek anders eens bij Dell of MS naar informatie over dynamic disks danwel inrichting af fabriek

[ Voor 13% gewijzigd door SpamLame op 15-08-2007 21:41 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Maar als het een raid5 volume is zou zoals SpamLame vermeldt de data nog gewoon beschikbaar moeten zijn, zij het trager. Nieuwe disk erbij en rebuilden...

Mijn spoorwegfotografie

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-02 15:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

sanfranjake schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 13:03:
Maar als het een raid5 volume is zou zoals SpamLame vermeldt de data nog gewoon beschikbaar moeten zijn, zij het trager. Nieuwe disk erbij en rebuilden...
Nu heb ik totaal geen ervaring met software Raid onder windows (of welk OS dan ook), maar bij mijn weten is het enkel mogelijk om een system partition vanaf een mirrored (software) Raid te draaien. Je OS van een software Raid 5 draaien lijkt me technisch onmogelijk, de logica om de raid-set te lezen is immers nog niet geladen (ik kan me niet voorstellen dat deze in de boot-kernel zit).

Da's ook wat het volgend artikel zegt: How To Establish a Striped Volume with Parity (RAID-5) in Windows Server 2003].
Your operating system and boot files cannot reside on the RAID-5 disks. However, you can put the system swap file on a RAID-5 volume.
Die vier disken zullen waarschijnlijk dus niet in een Raid 5 geplaatst zijn. Of het mogelijk is om een boot/system volume op een spanned volume te hosten weet ik niet.

@TS: kijk eens naar: System or Boot Disk Listed as Dynamic Unreadable in Disk Management

Hier staat een stuk in dat als buiten Windows (dus zelfs met de Windows setup) ook maar iets met de partities gebeurt, je partitietabel over de zeik gaat, met errors als "missing disks" als gevolg:
SYMPTOMS
When you view your system disk or boot disk in the Disk Management tool, it may be listed as "dynamic unreadable", and you may be unable to use the Disk Management tool to manage this disk. Note that this behavior may occur even though the operating system is currently running from your system disk or boot disk. Your original dynamic system disk or boot disk may now be listed as "Missing" - "Offline", and all volumes contained on the missing disk are noted as "failed" and are not accessible. If you then try to reactivate the missing disk, you may receive the following error message: The specified disk could not be located.

CAUSE
This problem can occur if Windows 2000 was re-installed and during Setup a volume on the dynamic disk was deleted and recreated, or another disk partitioning tool like Fdisk was used to create a new partition. Windows 2000 Setup and other disk partitioning tools can only create basic partitions. Creating any partitions on a dynamic disk outside of Windows 2000 or during Setup creates a disk with both dynamic and basic partition table entries. Re-creating a volume during Windows 2000 Setup changes the partition system-id byte from type 0x42 (dynamic) to a basic partition system-id byte based on the file system chosen, usually 0x06 for FAT, 0x0B for FAT32 or 0x07 for NTFS. Anytime there is a mix of basic and dynamic system-ID bytes, the disk will be viewed as Dynamic Unreadable in Disk Management.

RESOLUTION
WARNING: Do not delete any of the missing or offline dynamic disk volumes, especially if they were part of a spanned, striped, or a Raid-5 volume. Doing so could lead to permanent data loss.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Question Mark schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:32:
[...]
Nu heb ik totaal geen ervaring met software Raid onder windows (of welk OS dan ook), maar bij mijn weten is het enkel mogelijk om een system partition vanaf een mirrored (software) Raid te draaien. Je OS van een software Raid 5 draaien lijkt me technisch onmogelijk, de logica om de raid-set te lezen is immers nog niet geladen (ik kan me niet voorstellen dat deze in de boot-kernel zit).
Klopt, kan niet. Aangezien hij Windows 2000 alweer draaiend heeft ben ik even van een losse diskenset uitgegaan.
Misschien kan Jep even zijn situatie iets verduidelijken zodat we hier niet hoeven gokken :)

Mijn spoorwegfotografie

Pagina: 1