Hoe kan ik het beste geluid halen uit mijn laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• thriller
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18
Ik heb een dell xps M1710 laptop en een kensington docking station welke beide meerdere mogelijkheden hebben voor geluid. Nu heb ik altijd spdif gebruikt, maar om dit te gebruiken met mijn laptop heb ik een "S-Video to TV-Composite Cable and SPDIF Adapter" nodig. Alleen heeft dell NL deze niet en kan ik hem ook niet kopen via de .com site omdat die niet in NL leveren.

Het liefst blijf ik spdif gebruiken, maar dan moet iemand hier mij kunnen vertellen waar ik zo'n kabel kan kopen. Mocht niemand dit weten dan staan hieronder afbeeldingen van mijn overige aansluitingen en hoor ik graag wat de beste optie is (en waar ik de desbetreffende kabel kan kopen).

Laptop:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/11298.jpg
zijkant

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookreview.com/assets/11300.jpg
achterkant

Docking station:
Afbeeldingslocatie: http://www.the-gadgeteer.com/assets/kensington-notebook-expansion-dock-with-stand12.jpg

Stereo SONY STR-DE485E:
Afbeeldingslocatie: http://jamaja.webd.pl/img/sony_str_de_485/IMG_3567.JPG
Afbeeldingslocatie: http://jamaja.webd.pl/img/sony_str_de_485/IMG_3568.JPG

• rhodium
  • Laatst online: 14-12 21:36
Digitaal dus :/ en dat kabeltje koop je bij elke hifi-boer...

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12 08:28

Willem2

Ω is futile

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• thriller
Rddr schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:47:
Digitaal dus :/ en dat kabeltje koop je bij elke hifi-boer...
Dan mag jij me zeggen waar, het is niet een gewoon spdif kabeltje dat ik nodig heb, deze heb ik hier liggen. Ik heb een composite video adapter met spdif adapter nodig. Ik heb overal op internet gezocht en deze alleen op de .com site van dell kunnen vinden (die dus niet aan nederland leveren)

En solderen lijkt mij niet zo'n goed idee, daar kan ik dus helemaal niets van.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Deze is misschien een optie:
http://www.ciao-shopping.nl/InFocus__342549

Via de blauwe plug zou je dan SPDIF moeten krijgen.... (met als onderbouwing het schema in http://members.shaw.ca/technut/x1faq/ en ervan uitgaande dat alle aarde shared is in zulke plugjes)

• thriller
@willem2, ik zal het is doorlezen zie zo snel niet of het wat is en of ik daar een sdif kabel op kan aansluiten (want 16cm is wat kort :))

Afbeeldingslocatie: http://i22.ebayimg.com/04/i/05/59/0f/e5_2.JPG

Dit is trouwens het officiele kabeltje dat ik moet hebben, het is op ebay te koop, alleen kan ik deze pas over een week kopen wegens omstandigheden met mijn paypal.

Meer tips of andere oplossingen zijn nog steeds welkom. Ook zou ik graag een oplossing horen die via mijn docking station gaan, dat lijkt me ook wel handig.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

thriller schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 19:44:

Meer tips of andere oplossingen zijn nog steeds welkom. Ook zou ik graag een oplossing horen die via mijn docking station gaan, dat lijkt me ook wel handig.
Ja hoor, dan krijg je zoiets en dan gebruik je dus niet de geluidskaart van je laptop maar een externe:

http://cgi.ebay.nl/DIGITA...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Wat die 16cm betreft; dat is natuurlijk vrij eenvoudig te verlengen met een male/female tulp kabeltje.

• thriller
Willem2 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:21:
[...]

Ja hoor, dan krijg je zoiets en dan gebruik je dus niet de geluidskaart van je laptop maar een externe:

http://cgi.ebay.nl/DIGITA...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Wat die 16cm betreft; dat is natuurlijk vrij eenvoudig te verlengen met een male/female tulp kabeltje.
Mijn docking station gebruikt gewoon mijn interne geluidskaart hoor, hoe het precies werkt weet ik niet, maar mijn laptop zit met een usb kabel aan het docking station gekoppeld en daar zal alles overheen gaan? Of zit er in mijn docking station een geluidskaart? Lijkt mij persoonlijk niet want zo groot is mijn dockingstation niet.

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Zoals Willem2 al aangeeft externe geluidskaart gebruiken via USB (of FireWire). Ik maak zelf gebruik van een Trends Audio UD-10 dat je kunt aansluiten op een USB poort. Ook M-Audio heeft dit soort oplossingen.

[ Voor 31% gewijzigd door c4ke op 08-09-2016 07:07 ]

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

• FiReCRoW
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-12 17:34

FiReCRoW

hmmm beer...

ik zit met hetzelfde probleem .. heb jij al een oplossing? of heb je de adapter al ergens kunnen bestellen? ik heb het met een regulier s-video --> coax verloop stekkertje geprobeerd... maar dat haalt niets uit

Verwijderd

Ik zit met het zelfde probleem hier en ik heb ook een Dell laptop.
Dus als je een oplossing hebt dan zou ik het ook graag willen horen.

Wil via de laptop een 5.1 setje aansturen in een kamer waar we verder geen pc hebben staan.
Zodat als we daar zitten we toch van een leuk en lekker gelud kunnen genieten.

Groeten,

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:26
TS: ik kan je docking station niet goed zien, ik weet ook geen type nummer, maar het lijkt mij sterk dat daar uberhaupt een s/pdif uitgang op zit. Kan ook bijna niet als alles op dat ding via 1 USB gaat en dan ook nog eens digitale audio erdoor??

Anyway; ik heb ook een Dell laptop die volgens de specs geen S/PDIF heeft, maar dat heef tie dus wel. Via een (combi) s-video uitgang. Die heeft echter 7 pins en is inderdaad zoals hier ook al beshreven. dmv die speciale Dell converter (s-video_composiet_s/pdif) te gebruiken.

Toevallig net van de week zelf aan het jnutselen geslagen omdat ik de aanschaf te duur vond (ebay) en eigenwijs ben. En hij doet het!

Ik heb gewoon een 7pins mini-DIN stekkertje gehaald (is een soort PS/2 variant). Die past in principe niet in een s-video poort, mn. het plastic-midden-pieletje zit in de weg. Nu heb ik voorzichtig dat plastic ding weg gebroken; heen-en-weer wrikken totdat ie brak. En nu past de stekker. Pinnetjes 7 (= s/pdif signaal) & 5 (=gnd) aan een female tulpje gesoldeerd en klaar is m'n S/PDIF uitgang. Ik heb (nu) geen video/beeld uitgangen eraan gesoldeerd, want ik heb alleen maar audio (s/pdif) nodig, maar die zou je er natuurlijk ook bij kunnen solderen......
Hier zie je zo'n plugje:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/minidin_250505.jpg

Enige is nu dat ie er in principe op verschillende manieren in kan, dus je meot even goed kijken voordat je hem er instopt, desnoods even met stift/plakker een/de bovenkant markeren........

Als ik tijd heb zal ik mijn gemodificeerde plugje even dmv een foto vastleggen.......

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Nou... ik heb mijn kabelboer zo'n dingetje in elkaar laten zetten... maar het werkt niet :) dus, óf hij heeft iets niet goed gedaan, óf ik heb een ander probleem...

Ik hoop stiekem dat hij het gewoon fout heeft gedaan, want anders wordt het duurder om het op te lossen :/ maar goed... ik ga toch maar het officiële adaptertje via Dell proberen te bestellen op de een of andere manier, en anders het kabeltje zelf uit de VS over laten komen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:30

Indoubt

Always be indoubt until sure

Nu weet ik niet wat je voor zo'n officiële DELL converter betaald maar als het niet goedkoop is zou ik een separate geluidskaart overwegen. Ik heb zelf een DELL laptop en gebruik een M-audio transit met USB aansluiting. Die heeft zowel een goede analoge DAC als een optische SPDIF uit. Via de SPDIF kan ie ook DTS/Dolby throughput leveren naar je versterker.
Ik gebruik meestal de analoge uit van de M-audio. dat levert het mooiste geluid.
Als je het beste geluid uit je laptop wilt halen zijn er nog wat meer zaken waar je aan moet denken. Om een behoorlijk geluid uit mijn laptop te krijgen gebruik ik foobar2000 (freeware) als speler en de ASIO drivers van de M-audio. Ook al je de SPDIF gebruikt zul je moeten proberen de K-mixer van windows te omzeilen voor het beste geluid. uitvoeren hiervan kost geen€ maar wel wat tijd.
Als je de kant van een M-audio transit opgaat of iets dergelijks dan is wel je versterker de zwakke schakel geworden (heb een STRDB1080QS voor surround staan)

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

zon adapter van dell kost ongeveer 20-30 euro als het uit amerika over moet komen... wat dus op zich nog te doen is... verder heb ik op mijn versterker beide optische ingangen al in gebruiken en zou dus het liefst de coax ingang gebruiken .. kan dan ook wel weer met een optisch --> coax adapter gaan werken als er een externe kaart aan te pas komt maar dan is het een wirwar van adapters en draad... ik heb toch liever 1 adapter die de mogelijkheden van mijn flaptop dan optimaal benut

• thriller
Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden. Heb via ebay een kabeltje besteld, maar nu blijkt het type nummer fout te zijn en deze werkt dus niet met een xps. Er zelf 1 maken lijkt me niet echt eenvoudig en begin ik dus ook niet aan. Snap er zoiezo niets van, want het kabeltje dat ik hier heb is exact hetzelfde als degene die ik nodig heb, maar werkt dus niet omdat hij bedoelt is voor de andere type laptops van dell :?

Ik ben nu met 2 mensen aan het emailen om te kijken of ik originele kabels uit amerika kan laten komen. Als me dit lukt zal ik wel een topic aanmaken om te kijken of er meer zijn die er 1 willen.

Gaat dit niet werken dan koop ik wel een extern apparaat dat via usb aan te sluiten is ofzo.

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Ik ben na het een en ander te hebben geprobeerd (ook mijn kabelboer een kabeltje laten solderen) toch uitgekomen bij dit kabeltje: http://www.svideo.com/7pinwspdif.html

ik heb bij shipping gekozen voor: First Class Mail (Outside USA) en heb het kabeltje uiteindelijk binnen 2 weken ontvangen.

voor 22.40 dollar heb ik nu eindelijk een werkende oplossing :) had achteraf gewoon gelijk dit kabeltje moeten bestellen maar door al die andere dingen alleen maar tijd verloren...

op de site staat niet dat het ook voor xps laptops werkt.. maar dit is dus wel het geval... je moet natuurlijk wel je spdif uitgang selecteren voor je geluidskaart en bijvoorbeeld je ac3 filter goed instellen

[ Voor 16% gewijzigd door FiReCRoW op 21-12-2007 16:49 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:29
FiReCRoW schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 16:39:
Ik ben na het een en ander te hebben geprobeerd (ook mijn kabelboer een kabeltje laten solderen) toch uitgekomen bij dit kabeltje: http://www.svideo.com/7pinwspdif.html

ik heb bij shipping gekozen voor: First Class Mail (Outside USA) en heb het kabeltje uiteindelijk binnen 2 weken ontvangen.

voor 22.40 dollar heb ik nu eindelijk een werkende oplossing :) had achteraf gewoon gelijk dit kabeltje moeten bestellen maar door al die andere dingen alleen maar tijd verloren...

op de site staat niet dat het ook voor xps laptops werkt.. maar dit is dus wel het geval... je moet natuurlijk wel je spdif uitgang selecteren voor je geluidskaart en bijvoorbeeld je ac3 filter goed instellen
en nu openmaken om de pinout te vertellen :+

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:26
maarud schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 16:49:
[...]

en nu openmaken om de pinout te vertellen :+
Ja kan, maar schema/pinout staat al genoemd hoor, oa: hier. Die heb ik en werkt prima

• FiReCRoW

FiReCRoW

hmmm beer...

Die eigen gemaakte kabel was bij mij niet zo'n succes geweest (denk dat mijn kabelboer gewoon wat bibberig is geweest bij het solderen om eerlijk te zijn) verder is dit adaptertje lekker degelijk en heb je dus niet alleen spdif over maar ook nog opties voor composiet video en svideo .. niet dat ik die gebruik... maar toch ;)

Overigens heb ik inmiddels gemerkt dat wanneer je niet de drivers van de dell site gebruikt het niet meer werkt. Ik heb een paar dagen geleden vista opnieuw geinstalleerd en daarna de drivers van de sigmatel site gebruikt ipv die van de dell site en opeens werkte de spdif uitgang niet meer. Als ik naar de eigenschappen van het apparaat ging gaf hij wel gewoon aan dat er iets gebeurde (het volume metertje schoof op de maat van de muziek mee zeg maar...) maar er kwam geen geluid door... Vervolgens de drivers van de dell site eroverheen gezet en alles werkte gelijk perfect.

Het enige wat ik nu eigenlijk nog mis is een simpele manier om (met 1 klik) te switchen tussen de spdif uitgang en de gewone uitgang zonder helemaal door het geluidsmenutje van vista te hoeven lopen... maar dat is iets anders :P

Verwijderd

FiReCRoW schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 16:39:

Bedankt voor de tip FiReCRoW! Ik heb het kabeltje ook net bij svideo.com besteld. _/-\o_
Pagina: 1