Asus Pundit P1-AH2 correcte nvidia 6150 drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 457 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 07:37

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Ik heb het probleem mijn Asus Pundit dat als ik die via S-Video of Composiet aansluit, ik schokkerig beeld op TV krijg. Zowel Live tv als opnames en de menu's schokken behoorlijk wat het kijkgenot nou niet bepaald bevorderd.

Ik ben ondertussen wel tot de conclusie gekomen dat dit te maken heeft met de video drivers en niet met andere instellingen en/of hardware in het systeem (zo'n beetje alle hardware/drivers vervangen of geupgrade wat ervoor in aanmerking kwam). Het probleem doet zich zowel onder Vista Home Premium 32-bits als MCE 2005 voor en het lijkt wel hoe nieuwer de nVidia drivers worden, hoe erger het probleem wordt. Als ik echter direct in Windows Media Player afspeel gaat het wel goed op TV; het probleem steekt dus echt de kop op als in de Media Center schil zit. De nVidia 100.xx serie doet het tot nu toe het beste, maar nog steeds niet goed genoeg.

Ik gebruik de laatste BIOS versie (0404) en heb het toegewezen geheugen op 128MB staan in de BIOS (maximale setting). Gemiddeld geheugen gebruik is rond de 400MB (van de 1GB aanwezig RAM) en er zijn geen spikes in de CPU belasting als het schokken optreedt. Processor is een Athlon 64 3500+ (2.2Ghz) met een Samsung 500GB T166 SATA HDD en een Hauppage MCE500 TV kaart.

Ik ben dus opzoek naar andere Asus Pundit gebruikers (P1-AH1 of P1-AH2) met een 6150 onboard videokaart die hem alleen via TV out hebben aangesloten (via VGA en DVI doet het probleem zich namelijk niet voor) en met welke versie van nVidia drivers voor de 6150 videokaart zij de beste resultaten boeken. Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom! :)

Anyone?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 11:22
Wat voor TV heb je en staat het op PAL of NTSC? Heb je trouwens gewoon eventjes XP geprobeerd met meegeleverde drivers, bij deze combi schat ik de kans het grootst dat het probleem wellicht is verholpen.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Sony 29" PAL TV (die ook overweg kan met NTSC). PC staat echter op PALB/G, 720x576, 25Hz.

MCE 2005 is XP, zit alleen een media center schil bij. Probleem is dus dat de drivers die ik tot nu heb geprobeerd het onder Vista/XP prima doen, maar zodra je de MCE schil ingaat dwars beginnen te liggen...

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Eindelijk gelukt! Na wat lezen op andere forums kwam ik achter het bestaan van het tooltje nTune van nVidia. Die is met name geschikt om moederborden met nForce chipsets te tweaken. Die heeft mijn memory timings aangepast en mij FSB met 20% opgekrikt en alles draait nu als een zonnetje! Toch blij dat ik PC5300 heb gekocht destijds en niet PC3200... :)

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-07 10:32
Willem2 schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 20:24:
Eindelijk gelukt! Na wat lezen op andere forums kwam ik achter het bestaan van het tooltje nTune van nVidia. Die is met name geschikt om moederborden met nForce chipsets te tweaken. Die heeft mijn memory timings aangepast en mij FSB met 20% opgekrikt en alles draait nu als een zonnetje! Toch blij dat ik PC5300 heb gekocht destijds en niet PC3200... :)
Kijk das mooi. Ik heb volgens mij vrijwel dezelfde setup en precies dezelfde problemen. Wat heb je precies in nTune aangepast? Wil ook wel de DVD's zonder schokken/blokken kunnen kijken ;)

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Ik heb nTune gewoon de standaard tuning laten draaien. Daarmee heeft hij mijn FSB zo'n 20% hoger gezet en wat memory timings aangepast. Toen waren de problemen tijdelijk opgelost (blijkt achteraf)... nTune lijkt zijn drivers alleen te laden bij een cold start en raakt ze kwijt bij een standby of hibernate resume... :-/

Daarna heb ik nog geprobeerd om er 2GB dual channel geheugen in te zetten; helpt ook niet. De enige oplossing die tot nu toe acceptabel werkt is het gebruiken van de Windows Vista nvidia drivers (de laatste versie op windows update geeft bij mij alleen maar zwart beeld overigens, maar ik kan de versie die ik erop heb staan wel checken voor je als je wilt). Nadeel van de Vista drivers is dat je nergens je TV systeem kunt opgeven waardoor ik nu met NTSC zit ipv. PAL. Mijn TV kan het prima weergeven, maar text in de menu's lijken er minder uit te zien in NTSC. Alle nVidia Vista drivers versies die ik heb geprobeerd tot nu toe resulteren in schokkend beeld op TV.

Die Pundit is een leuk kastje, maar ik zou hem niemand aanbevelen als basis voor een Media Center. Wat een hoofdpijn ding zeg... :-/

• phkba
Willem2 schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 07:43:
Wat een hoofdpijn ding zeg... :-/
Ik heb hem gister opnieuw geinstalleerd en krijg de hele TV uitgang nu niet meer aan de praat. Kan me herinneren dat ik de vorige keer ook al een hele tijd bezig was om dat aan de praat te krijgen maar kan het nu echt niet meer vinden. Ik ga nu maar terug naar de drivers van Microsoft. Als je wil kijken welke jij hebt heel graag.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Welk OS draai jij? Vista 32/64, XP of MCE 2005?

• phkba
Vista 32bit. Heel vaag. Tijdens het opstarten draait ie gewoon op de TV en daarna gaat ie over op de monitor. ben nu ook allemaal verschillende drivers aan het proberen. Net via windows update maar die wil helemaal niet werken. :S

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Bij mij start Vista via de windows drivers alleen maar op TV op als ik mijn monitor afkoppel; volgens mijn kan de Pundit ook geen dual view aan namelijk.

De meest recente Vista drivers (via windows update) geven inderdaad een zwart scherm (zowel op TV alsop monitor bij mij; enige oplossing was safe mode en een system restore doen).

• phkba
TV-out werkt eindelijk weer :D Ben nu bezig met nTune. Even kijken wat die voor beste instellingen vind. In de BIOS kun je ook al een hoop omhoog zetten (onderandere de FSB/CPU snelheid) heb je dit ook aangepast? Misschien als je dat aanpast dat ie het ook doet na een standby

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Nee, wel aan gedacht maar ik heb er nu 2x 1Gb inzitten met de Vista drivers en dat draait best redelijk op het moment dus ik blijf er maar vanaf... :)

Deze versie drivers staat er trouwens bij mij op (via windows update):
7.14.10.9686
8/21/2006

96.86 dus.

Pagina: 1