[VMWare] multi-core en VM-hardware met huidige hardware

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Topicstarter
Aangezien ik binnen afzienbare tijd een nieuwe PC wil kopen en ik twijfels heb over welk OS ik wil nemen (draai nu Gentoo) wil ik even virtualisatie overwegen.

De nieuwe processoren bevatten ondertussen toch allemaal hardware virtualisatie support.
Na zoeken kon ik niet meteen een antwoord vinden op volgende vragen:
- Zorgt de hardware ondersteuning op de processor ervoor dat de VM's allemaal mijn native hardware zien of krijgen ze nog steeds standaard-hardware voorgeschoteld als virtueel hardware platform? Ik vermoed sterk dat dit laatste nog altijd waar is aangezien er anders wel meer support vanuit drivers/hardware nodig zou zijn om alles virtueel te krijgen.

Dit zou al meteen willen zeggen dat voor mijn toepassing een windows host (voor games) en een linux guest (voor development) optimaal is.

- Verder is er schijnbaar ondersteuning voor multi-core binnen VM's (wat ik zou gebruiken om sneller te compileren). Betekent dit dan dat de guest meerdere processoren te zien krijgt? Ik lees echter dat dit (in het geval van VMWare) wel ondersteund wordt mits de nodige disclaimers...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 21:45
Ik draai hier Ubuntu (64 bits) op een Intel Core quad (Q6660) en heb wel eens wat gespeeld met VMware player.

De guest ziet niet de native hardware, sowieso niet de videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, io controller. De processor herkent die wel als zijnde native.

Ik draai Windows Xp als guest, deze ziet slechts 1 core. Ik heb geen idee of ik iets verkeerd doe of VMware player het niet ondersteund.

Verwijderd

Gebruik VmWare al jaren en inderdaad word nog steeds gebruikt gemaakt van 'standaard hardware'.
Je bent vrij in het kiezen van 1 of 2 cores in VmWare 5......, meer wordt niet ondersteund. (weet niet of dit anders is in VmWare 6...)
In deze versie is ook Vista nog expirimenteel! (maar werkt wel)

Aangesloten usb hardware kan wel als native worden beschouwd, evenals de floppy, cd-rom.

Geweldig platform om uit te testen hoe je iets uiteindelijk wilt hebben!
Voor thuis voldoende voor het draaien web, mail, ssh samba/nas server.
Natuurlijk ook zeer geschikt als ontwikkelomgeving

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

kijk ook eens naar xen. Ik gebruik het op productie servers (gentoo als host en virtuele machines) en werkt erg makkelijk.
Bij xen kan je wel een stuk hardware direct naar een VM mappen.

Let wel op dat je 1 stuk hardware dan maar naar 1 vm kan mappen (ik gebruik het oa voor modems)

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
Het direct aanspreken (en dus virtualiseren) van de hardware zou ik enkel gebruiken als ik een windows guest op een linux host zou hebben voor games etc.

Het zal dus wsch beter zijn om een windows host met een linux guest te gebruiken en om dan ook zoals machje zegt 2 cores in te stellen voor de guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 21:45
robbert schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:37:
Ik draai Windows Xp als guest, deze ziet slechts 1 core. Ik heb geen idee of ik iets verkeerd doe of VMware player het niet ondersteund.
Het lag aan mij :) Met de volgende optie in mijn vmx file kreeg ik 2 processors (van de 4) in mijn VM:
code:
1
numvcpus = "2"

En dit lijkt perfect te werken. Heb nu dus 2 van de 4 cpu's en 2 van de 4GB geheugen aan mijn guest toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
VMWare gebruikt overigens niet de hardware virtualisatie support, gezien dit weinig voordelen oplevert (wordt alleen gebruikt bij 64 bit OS op 64 bit Intel oid). Meerdere CPU support heb ik wel wat problemen mee gehad (hoge idle cpu usage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:38
robbert schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:37:
Ik draai hier Ubuntu (64 bits) op een Intel Core quad (Q6660) en heb wel eens wat gespeeld met VMware player.

De guest ziet niet de native hardware, sowieso niet de videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, io controller. De processor herkent die wel als zijnde native.

Je kan bij de eigenschappen van de VM aangeven of je 1 of 2 processoren wilt gebruiken voor de VM.
Ondersteuning voor meer is er (nog) niet.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Topicstarter
MikeN schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:31:
VMWare gebruikt overigens niet de hardware virtualisatie support, gezien dit weinig voordelen oplevert (wordt alleen gebruikt bij 64 bit OS op 64 bit Intel oid). Meerdere CPU support heb ik wel wat problemen mee gehad (hoge idle cpu usage).
Ik had ook al ergens zoiets opgevangen. Er zijn waarschijnlijk geen windows-based oplossingen die wel (in alle gevallen) de processor's virtualisatie extensies gebruiken. Virtual PC gebruikt ze voor zover ik weet ook niet en kan bovendien slechts 1 CPU gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
De vraag is ook of je wel hardware virtualisatie wil gebruiken. Volgens de testen van VMWare levert het namelijk weinig winst op, en dat kan ik me best voorstellen gezien de beperkte mogelijkheden van de huidige support. In de toekomst kan het veel meer verschil gaan maken, maar daarvoor is het nog even wachten op de nieuwe versie van Pacifica en Vanderpool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
robbert schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:28:
[...]

Het lag aan mij :) Met de volgende optie in mijn vmx file kreeg ik 2 processors (van de 4) in mijn VM:
code:
1
numvcpus = "2"

En dit lijkt perfect te werken. Heb nu dus 2 van de 4 cpu's en 2 van de 4GB geheugen aan mijn guest toegewezen.
Dit is in VMware Workstation (of Server, naar gelang waarmee je de VM gemaakt hebt) ook in te stellen via de GUI. Maar die optie die je nu gebruikt werkt inderdaad ook gewoon prima :)

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1