(allereerst: ik weet niet zeker of deze topic in het juiste board staat, zo niet excuses en een vriendelijk verzoek deze te verplaatsen)
Beste mensen,
Met mijn eerste post ben ik gelijk zo brutaal om een beroep te doen op de kennis die hier aanwezig is. Zoals aangegeven in de faq wordt er verwacht dat GOT niet gebruikt wordt als helpdesk voor de huis- tuin- en keuken problemen, vandaar dat ik even kort de voorgeschiedenis van mijn probleem zal samenvatten.
Ik ben reeds een jaar of 7 actief met het produceren van electronische muziek, waar op den duur als voornaamste tool de computer bij kwam kijken.
Hierdoor ben ik me gaan verdiepen in pc's en in relatie tot mijn hobby, wat resulteerde in veel kennis van bepaalde software, gemiddelde kennis van de pc in het algemeen maar in bepaalde gevallen ook een totaal leek-schap (is dat een woord?) waarbij ik via internet en navraag oplossingen probeer te vinden. Zo ook in dit geval.
Ik heb zelf via een forum geprobeerd een probleem wbt het resizen van mijn C schijf op te lossen. Helaas liep het resizen uit op een 2e probleem, en ondanks veel input had ik toch het gevoel met de info daar er niet uit te komen. Dit was het oorspronkelijke probleem:
Ik denk zelf dat het sowieso niet aan het moederbord ligt, dit concludeer ik uit het volgende: als ik bij de melding "invalid system disk" mijn pc uitzet + de stekkerdoos uitschakel, en vervolgens de stekkerdoos weer inschakel gaat mijn pc vanzelf aan. Dan start hij wel gewoon Windows XP op. Sporadisch kom ik dus nog in Windows.
Ik heb ook al geprobeerd de partitie wederom te resizen van 75 naar 60, maar dit heeft niet geholpen.
Een heel verhaal, maar liever te veel dan te weinig informatie denk ik. Tot op dit punt zit ik in ieder geval vast, suggesties zijn meer dan welkom!
Bvd, Paul
Beste mensen,
Met mijn eerste post ben ik gelijk zo brutaal om een beroep te doen op de kennis die hier aanwezig is. Zoals aangegeven in de faq wordt er verwacht dat GOT niet gebruikt wordt als helpdesk voor de huis- tuin- en keuken problemen, vandaar dat ik even kort de voorgeschiedenis van mijn probleem zal samenvatten.
Ik ben reeds een jaar of 7 actief met het produceren van electronische muziek, waar op den duur als voornaamste tool de computer bij kwam kijken.
Hierdoor ben ik me gaan verdiepen in pc's en in relatie tot mijn hobby, wat resulteerde in veel kennis van bepaalde software, gemiddelde kennis van de pc in het algemeen maar in bepaalde gevallen ook een totaal leek-schap (is dat een woord?) waarbij ik via internet en navraag oplossingen probeer te vinden. Zo ook in dit geval.
Ik heb zelf via een forum geprobeerd een probleem wbt het resizen van mijn C schijf op te lossen. Helaas liep het resizen uit op een 2e probleem, en ondanks veel input had ik toch het gevoel met de info daar er niet uit te komen. Dit was het oorspronkelijke probleem:
Vervolgens is het na wat pielen toch gelukt de partitie te resizen:Nu mijn C schijf vol liep heb ik in eerste instantie gekeken naar wat er allemaal verwijderd kon worden en wat er noodzakelijk was. Nagenoeg alles wat er op staat is noodzakelijk en dus heb ik naar andere oplossingen gezocht.
Ik heb geprobeerd via Norton ParitionMagic 8.0 de c schijf te resizen. Een error gaf aan dat de schijf gecheckt moest worden via de systeem ckdsk utility, dit heb ik gedaan. Nogmaals geprobeerd te schijf te resizen, maar nu krijg ik de volgende boodschap:
This partition crosses 1024 cylinder boundary and may not be bootable.
Ik dus zeer tevreden en ben weer aan de slag gegaan. Helaas bleek de pret van korte duur:Na nog een chkdsk heb ik, ondanks de 1024 cylinder boodschap, de C: schijf met PM weten te vergroten van 10 naar 75 gig. Dit inderdaad via apply changes, wat de eerste keer een error boodschap opleverde maar nu goed zijn werk deed.
Met wat googlen kwam ik op de microsoft site terecht waar onder andere het volgende als mogelijke oorzaak wordt aangegeven:Alles zag er prima uit, totdat ik met mijn synthesizer + mid-keyboard aan de slag ging. Het systeem bleef hangen en ik hoorde vreemde tik-geluiden uit de kast komen.
Na vanalles geprobeerd te hebben zag ik geen andere uitweg dan te resetten. Tijdens het opstarten kreeg ik de melding "overclocking failed! Please enter set-up to re-configure your system" te zien.
Verder liet het systeem me niet gaan, en na nog een reset blijf ik vast zitten op een zwart scherm met de meldingen
"Invalid system disk. Replace the disk, and then press any key".
na het aanslaan van een key:
"Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected Boot device and press a key.
De laatste reply die ik kreeg:Your computer is using hard disk management software (such as Disk Manager, EZ-Drive, or DrivePro) for hard disk geometry translation. These tools provide support for large hard disks (more than 1024 cylinders) when your computer's Basic Input/Output System (BIOS) does not support large hard disks. </strong>
Vervolgens heb ik samen met een kennis die wat meer verstand heeft van harde waren de kast geopend en nagekeken, hij wist te zeggen dat het moederbord en de HD in ieder geval goed waren aangesloten. Ik kan ook gewoon in de BIOS komen.Deze fouten hebben niets te maken met een 1024 grens op je hd, dit is alleen een melding wat betreft een boot sector voor dos en niet voor windows xp. Het lijkt erop dat je echt een hardware probleem hebt of met je moederboard of iets wat aangesloten is. Koppel de hd los en start dan je computer op vanaf een cd of probeer in het bios te komen. Doe dit een aantal keer achter elkaar om zeker te zijn dat het niet aan de moederboard ligt. Als het toch fout gaat dan is het probleem niet je hd.
Ik denk zelf dat het sowieso niet aan het moederbord ligt, dit concludeer ik uit het volgende: als ik bij de melding "invalid system disk" mijn pc uitzet + de stekkerdoos uitschakel, en vervolgens de stekkerdoos weer inschakel gaat mijn pc vanzelf aan. Dan start hij wel gewoon Windows XP op. Sporadisch kom ik dus nog in Windows.
Ik heb ook al geprobeerd de partitie wederom te resizen van 75 naar 60, maar dit heeft niet geholpen.
Een heel verhaal, maar liever te veel dan te weinig informatie denk ik. Tot op dit punt zit ik in ieder geval vast, suggesties zijn meer dan welkom!
Bvd, Paul