Toon posts:

C schijf resizen / vervolgens problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(allereerst: ik weet niet zeker of deze topic in het juiste board staat, zo niet excuses en een vriendelijk verzoek deze te verplaatsen)

Beste mensen,

Met mijn eerste post ben ik gelijk zo brutaal om een beroep te doen op de kennis die hier aanwezig is. Zoals aangegeven in de faq wordt er verwacht dat GOT niet gebruikt wordt als helpdesk voor de huis- tuin- en keuken problemen, vandaar dat ik even kort de voorgeschiedenis van mijn probleem zal samenvatten.

Ik ben reeds een jaar of 7 actief met het produceren van electronische muziek, waar op den duur als voornaamste tool de computer bij kwam kijken.
Hierdoor ben ik me gaan verdiepen in pc's en in relatie tot mijn hobby, wat resulteerde in veel kennis van bepaalde software, gemiddelde kennis van de pc in het algemeen maar in bepaalde gevallen ook een totaal leek-schap (is dat een woord?) waarbij ik via internet en navraag oplossingen probeer te vinden. Zo ook in dit geval.

Ik heb zelf via een forum geprobeerd een probleem wbt het resizen van mijn C schijf op te lossen. Helaas liep het resizen uit op een 2e probleem, en ondanks veel input had ik toch het gevoel met de info daar er niet uit te komen. Dit was het oorspronkelijke probleem:
Nu mijn C schijf vol liep heb ik in eerste instantie gekeken naar wat er allemaal verwijderd kon worden en wat er noodzakelijk was. Nagenoeg alles wat er op staat is noodzakelijk en dus heb ik naar andere oplossingen gezocht.

Ik heb geprobeerd via Norton ParitionMagic 8.0 de c schijf te resizen. Een error gaf aan dat de schijf gecheckt moest worden via de systeem ckdsk utility, dit heb ik gedaan. Nogmaals geprobeerd te schijf te resizen, maar nu krijg ik de volgende boodschap:

This partition crosses 1024 cylinder boundary and may not be bootable.
Vervolgens is het na wat pielen toch gelukt de partitie te resizen:
Na nog een chkdsk heb ik, ondanks de 1024 cylinder boodschap, de C: schijf met PM weten te vergroten van 10 naar 75 gig. Dit inderdaad via apply changes, wat de eerste keer een error boodschap opleverde maar nu goed zijn werk deed.
Ik dus zeer tevreden en ben weer aan de slag gegaan. Helaas bleek de pret van korte duur:
Alles zag er prima uit, totdat ik met mijn synthesizer + mid-keyboard aan de slag ging. Het systeem bleef hangen en ik hoorde vreemde tik-geluiden uit de kast komen.

Na vanalles geprobeerd te hebben zag ik geen andere uitweg dan te resetten. Tijdens het opstarten kreeg ik de melding "overclocking failed! Please enter set-up to re-configure your system" te zien.

Verder liet het systeem me niet gaan, en na nog een reset blijf ik vast zitten op een zwart scherm met de meldingen
"Invalid system disk. Replace the disk, and then press any key".

na het aanslaan van een key:

"Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected Boot device and press a key.
Met wat googlen kwam ik op de microsoft site terecht waar onder andere het volgende als mogelijke oorzaak wordt aangegeven:
Your computer is using hard disk management software (such as Disk Manager, EZ-Drive, or DrivePro) for hard disk geometry translation. These tools provide support for large hard disks (more than 1024 cylinders) when your computer's Basic Input/Output System (BIOS) does not support large hard disks. </strong>
De laatste reply die ik kreeg:
Deze fouten hebben niets te maken met een 1024 grens op je hd, dit is alleen een melding wat betreft een boot sector voor dos en niet voor windows xp. Het lijkt erop dat je echt een hardware probleem hebt of met je moederboard of iets wat aangesloten is. Koppel de hd los en start dan je computer op vanaf een cd of probeer in het bios te komen. Doe dit een aantal keer achter elkaar om zeker te zijn dat het niet aan de moederboard ligt. Als het toch fout gaat dan is het probleem niet je hd.
Vervolgens heb ik samen met een kennis die wat meer verstand heeft van harde waren de kast geopend en nagekeken, hij wist te zeggen dat het moederbord en de HD in ieder geval goed waren aangesloten. Ik kan ook gewoon in de BIOS komen.

Ik denk zelf dat het sowieso niet aan het moederbord ligt, dit concludeer ik uit het volgende: als ik bij de melding "invalid system disk" mijn pc uitzet + de stekkerdoos uitschakel, en vervolgens de stekkerdoos weer inschakel gaat mijn pc vanzelf aan. Dan start hij wel gewoon Windows XP op. Sporadisch kom ik dus nog in Windows.

Ik heb ook al geprobeerd de partitie wederom te resizen van 75 naar 60, maar dit heeft niet geholpen.

Een heel verhaal, maar liever te veel dan te weinig informatie denk ik. Tot op dit punt zit ik in ieder geval vast, suggesties zijn meer dan welkom! :)

Bvd, Paul

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Persoonlijk zijn m'n ervaringen niet al te best met Partition Magic, en ook op GoT lees ik er niet al te veel goeds over, maar goed.

Ik kan niet zo goed volgen wat het probleem nu is. Ben je data kwijt? Doet je BIOS moelijk of heeft PM je partities vernaggeld?

Ik neem aan dat je je belangrijke bestanden al bij voorbaat hebt veilig gesteld. Misschien een idee om met de hand nieuwe partities aan gaat maken, dus minimaal 2, en opnieuw beginnen.

Het lijkt mij erop dat PM de boel vernaggeld heeft.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad de voornaamste programma's en bestanden op een externe HD gebackupped, op dit moment ben ik (nog) geen data kwijt.

Concreet het probleem op dit moment is: ik krijg de meldingen "Invalid system disk. Replace the disk, and then press any key" en "Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected Boot device and press a key" en kom slechts sporadisch in Windows.

Dit is het gevolg van het wijzigen van partities, en ik heb dus ook het idee dat PM de boel vernaggeld heeft.

Hoe zou ik met de hand de nieuwe partities aan kunnen maken? Ik heb zelf zitten denken om - als het niet anders kan - de schijf te formateren en windows + overige programma's opnieuw te installeren. Echter ik heb erg veel plugin's en dergelijke wat allemaal met elkaar in verbinding staat, dus zou het fijn vinden als er nog een andere oplossing bestaat.

Dus bedankt voor de input, maar ik wacht nog even met het herinstalleren. :)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:32
Kun je Partition Magic niet starten vanaf een opstart-cd en de schijf weer iets verkleinen zodat je onder die 1024 komt?

Een Re-install is erg veel werk maar vaak ook wel de moeite waard. Hoe lang is het geleden dat die machine (opnieuw) geïnstalleerd is? (Wat is trouwens het nut van een 75Gb C:-schijf?)

[ Voor 47% gewijzigd door Bart© op 15-08-2007 15:05 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:55:
Hoe zou ik met de hand de nieuwe partities aan kunnen maken? Ik heb zelf zitten denken om - als het niet anders kan - de schijf te formateren en windows + overige programma's opnieuw te installeren. Echter ik heb erg veel plugin's en dergelijke wat allemaal met elkaar in verbinding staat, dus zou het fijn vinden als er nog een andere oplossing bestaat.

Dus bedankt voor de input, maar ik wacht nog even met het herinstalleren. :)
Als je toch voor herinstallatie kiest, gewoon de partities aanmaken binnen de setup van Windows. Dat werkt gewoon altijd goed :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 14:29
Gunner schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:03:
[...]

Als je toch voor herinstallatie kiest, gewoon de partities aanmaken binnen de setup van Windows. Dat werkt gewoon altijd goed :)
Je hebt dan alleen wel erg weinig controle over het hoe en wat (primair, secundair uitgebreidt, dynamisch of niet). Ik gebruik tegenwoordig graag GParted om eea te doen, of voor zover mogelijk Windows schijfbeheer (vanuit een al bestaande Windows-installatie).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Bart: ik heb deze pc nu een dikke 3 jaar, en hij is nog nooit her-installeerd. In principe klinkt het wel nuttig, dus ik ga het overwegen.

Gunner: als ik met mijn orginele Windows XP schijf de boel her-installeer, kan ik dan via die installatie bij de set-up aangeven wat voor partities ik wil?

En op dit moment heb ik via een backuptool mijn programma's, bestanden etc. gekopieerd naar de externe schijf. Dus de oorspronkelijk set-up bestanden en de geinstalleerde programma's.
Kan ik, na her-installatie van Windows, deze 1-op-1 weer terug zetten? Of moeten die programma's stuk voor stuk opnieuw worden geinstalleerd?

Oh dat van die 75 gig. schijf? Goede vraag ;) Ik wilde hem in ieder geval groter dan de 10 gig. waar hij op stond, maar het is inderdaad wat aan de grote kant zo.

Bedankt voor de reacties :)

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-02 19:56

Zygivt

Evenaren en overtreffen

probeer eens het command "fixboot" in dos en vervolgens "chdsk"

edit: fixmbr is ook nog een goede optie

[ Voor 25% gewijzigd door Zygivt op 15-08-2007 22:13 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit lijkt een BIOS-probleem, nl. verkeerde instellingen. In een aantal gevallen springt het BIOS terug naar de standaardinstellingen met name komt dit voor na de vage melding dat het overklokken is mislukt (ASUS heeft hier nogal een houtje van).

Ik zou nu je een backup hebt, alle partities verwijderen en nieuwe aanmaken en een nieuwe installatie doen. Helaas zul je dan wel al je programma's ook opnieuw moeten installeren maar daarna een op een weer overschrijven met die van de backup waardoor de kans groot is dat de instellingen worden meegenomen. Een probleem kan daarbij zijn dat er registerinstellingen ontbreken maar dit is niet altijd zo.

Graag in het vervolg altijd je OS vermelden én de volledige specificaties van je PC.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 15-08-2007 22:12 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Zygivt schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:57:
probeer eens het command "fixboot" in dos en vervolgens "chdsk"

edit: fixmbr is ook nog een goede optie
Deze optie denk ik ook wel.

Bootsector kan geraakt zijn.
Dus windows xp cd insteken, zoeken naar repair in dos verder gaan.
En de volgende dingen intypen die Zygivt voorgesteld heeft.
bij chdsk ga je enkel controleren als er fouten zijn.

je kan ook nog chdsk /r doen, dan zou hij normaal ook direct een repair van de beschadigde bestanden moeten doen

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-02 19:56

Zygivt

Evenaren en overtreffen

ut wordt dus:

xp cd erin
van cd booten
op r drukken in de setup
vervolgens typ je in "fixboot"
vervolgens "fixmbr"
en als laatst "chdsk /r"

succes.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk eens aan, top :)

Ik zal dit weekend de XP cd erbij pakken, die heb ik nog bij het ouderlijk huis liggen, en dan dit rijtje afwerken. Als het dan nodig is alles opnieuw te installeren dan moet dat maar, voor niets gaat de zon op he.

Bedankt, de uitkomst laat ik even weten !

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt hoe langer hoe gekker.. :?

Ik heb zojuist het bovenstaande rijtje afgewerkt. Na een lange scan werd er geen fout aangegeven, hoewel mijn harde schijf zowat constant aan het tikken is geweest, later kwamen daar nog piepjes bij. Ik heb hier in de FAQ wat doorgelezen daarover, en hopelijk kan ik nog een diagnose tool eroverheen laten gaan als ik nog de kans krijg in Windows te komen. Een huisgenoot raad me aan de hd eruit te halen en deze in een andere pc te zetten, vervolgens via b.v. Norton Ghost een image te maken zodat ik straks niet alles opnieuw hoef te installeren.

Na die scan + tikken + piepjes werden er dus geen fouten aangegeven, hoewel ik wel de volgende boodschap kreeg tijdens het heropstarten (ja, inclusief die grammar fout):

Hardware initiate failed, Please check device!!!
The bios does not be installed. Press <g> to continue!

Vervolgens:

NTLDR is missing
Press any key to restart

Moet ik nu proberen die image te maken van mn schijf en er mee terug naar de leverancier (in de hoop er nog een garantie op te hebben, het ding is 2.5 jaar oud)?

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ntldr missing is de bootloader van windows, als die mist kan windows zichzelf niet laden. Een goede lijst met alle mogelijke oorzaken en oplossingen kan je > Hier < vinden.

De meldingen van het moederbord zelf wijzen op hardware problemen, hoewel dat wel erg toevallig is dat dat net optreed na het gebruik van PM. Als je in het bios kan komen even de "setup defaults" laden en dan maar weer aan de slag met de verkeerde boot/mbr.

Als je niet in de bios kan komen en voor de rest zo min mogelijk hardware eraan heb hangen (dus alleen cpu+koeler+1 streepje geheugen, dan is het moederbord toch 1 van de 2 problemen die je nu hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door HaseMike op 23-08-2007 17:16 ]

Verwijderd

Als ik dit zo lees valt me 1 ding op en dat is tikjes (en piepjes :S) uit je pc. Een logisch verhaal zou zijn dat PM je c-schijf vern*kt heeft maar als een harde schijf tikt is dat vaak een teken dat hij of overleden is of aan het overlijden is... komen die piepjes uit je pc-speaker oid of is het piepend geluid (mechanisch)?

Mijn tip, wanneer je hdd nog/weer werkt, backup-en wat er te backup-en valt en een hdd diagnostic tool draaien. Ondanks dat chkdsk niet aangeeft dat je hdd stuk is, lijkt mij dit wel het geval. chkdsk doet geen oppervlaktecontrole dus zou best wel fouten kunnen missen.

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02 14:48
knip

Via deze bootable CD kun je Brein (and alikes) op je dak krijgen omdat het eigenlijk niet legaal is.

Maar als ik het zo lees, zou ik inderdaad alles formateren en via de Windows CD gewoon alles opnieuw partitioneren. Het vervelende is dan inderdaad dat je alle programma's ook opnieuw moet installeren etc.

[ Voor 67% gewijzigd door Thandor op 26-08-2007 00:40 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad Hellshark: bij de checks waren de tikjes en piepjes constant en werden zelfs na verloop van tijd meer, ze zijn mechanisch en samen met een huisgenoot zijn we tot de conclusie gekomen dat mn hd overleden is.

Ik kan nog gebruik maken van de garantie, dus de schijf is nu onderweg naar Seagate.
Erg grote plus is dat ik voor het maken van de partities alles gebackupped heb naar een externe hd, dus ik kan straks met de nieuwe schijf weer gaan installeren + wat dingen laten overschrijven van de backup zodat de orginele instellingen en aanpassingen weer actief worden.

Dus even afwachten, nieuwe schijf nieuwe kansen :)

Bedankt allemaal!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:27

Thandor

SilverStreak

Dit lijkt meer om hardeschijven te gaan, derhalve een move naar Opslagmedia & I/O Controllers :).

Ik lees overigens dat je tot de conclusie bent gekomen dat de hardeschijf defect is. Dit is een logische aanname gezien het hele verhaal. Vergeet echter niet dat een defecte kabel of een defecte voeding ook deze problemen hadden kunnen leiden. De kabel gezien het systeem niet in staat was om correct van de schijf op te starten (though, met alle symptonen bijelkaar ietwat ver gezocht). Een defecte voeding omdat de schijf niet altijd correct gedetecteerd leek te worden, mechaninsche tikken gaf (aan/uit gaan wegens te weinig spanning van de voeding) en na een aan/uit schakeling van de PC de hardeschijf tóch gevonden werd.

Het is mijn inziens dan ook aan te raden om alles even te controleren. Just to be sure. Interessante informatie omtrent voedingen vind je in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 00:48:
Dit lijkt meer om hardeschijven te gaan, derhalve een move naar Opslagmedia & I/O Controllers :).

Ik lees overigens dat je tot de conclusie bent gekomen dat de hardeschijf defect is. Dit is een logische aanname gezien het hele verhaal. Vergeet echter niet dat een defecte kabel of een defecte voeding ook deze problemen hadden kunnen leiden. De kabel gezien het systeem niet in staat was om correct van de schijf op te starten (though, met alle symptonen bijelkaar ietwat ver gezocht). Een defecte voeding omdat de schijf niet altijd correct gedetecteerd leek te worden, mechaninsche tikken gaf (aan/uit gaan wegens te weinig spanning van de voeding) en na een aan/uit schakeling van de PC de hardeschijf tóch gevonden werd.

Het is mijn inziens dan ook aan te raden om alles even te controleren. Just to be sure. Interessante informatie omtrent voedingen vind je in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :).
Bedankt voor je reactie Thandor. Zoals je het beschrijft lijkt een verklaring een defecte voeding. Hier namelijk het vervolg van mijn pc-soap, dit keer met visuals en zelfs een geluidsopname om het leuk te houden ;)

Met mijn nieuwe schijf dacht ik uit de problemen te zijn, en na een moeizaam verhaal (voor mij als pc hardware-leek) waarbij de juiste drivers voor mn hd via een diskette station - die moest ik ook nog zien te vinden, gezien ik geen disk station heb laten inbouwen indertijd - nog moesten worden geinstalleerd leek dit ook zo te zijn.

Ik ben dus aan de slag gegaan met de hele boel installeren. Vervolgens na wat installaties een scan gedaan met McAfee Enterprise Total Solution Antivirus 8.5.i

Ik begon me al zorgen te maken toen ik bij standaard handelingen al boven de 60 - 70 % van mn cpu uitkwam, tijdens de scan was het zowat constant 100%. Vervolgen hoorde ik een paar keer het mechanische getik van voorheen, dacht " daar gaan we weer" en inderdaad: pc liep vast.

Afbeeldingslocatie: http://i100.photobucket.com/albums/m23/1pauluzz1/errrror.jpg

Geluidsbestand met het mechanische getik (yousendit helaas, kon nergens anders uppen maar het is een klein bestand):

getik

Vervolgens weer de bekende foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://i100.photobucket.com/albums/m23/1pauluzz1/IMG_1395.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i100.photobucket.com/albums/m23/1pauluzz1/IMG_1397.jpg

Hierna chckdk gedaan + r, maar die bleef 2 uur hangen op 28%.
Dus, met mn nieuwe HD, terug bij af :(

* Zou het nu dus logisch zijn mn voeding te vervangen, of is er nog een dozijn andere mogelijke oorzaken?
* Dat getik, het was dit keer veel minder dan de vorige keer, heeft dat nu ook schade toegebracht aan de nieuwe schijf of valt dat wel mee? (Moet ik dus wederom een nieuwe laten opsturen/aanschaffen?)

Alvast bedankt weer! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 22:35 ]

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
controleer je voeding op voltage's
dit kun je simpel met een multiemeter doen
rood/zwart 5v
geel/zwart 12v
oranje/zwart 3.3v
Pagina: 1