Toon posts:

SBS2003 SP2 Exhange SMTP delivery process niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb hier een probleem met het SMTP delivery process van onze SBS2003 SP2 server

Even ter informatie.
Deze server heeft altijd gewerkt dus ook exchange zowel via VPN + oulook als OWA. Echter kregen we eerst problemen met OWA (sommige users konden wel in de webmail, andere niet hij bleef dan hangen bij het laden Volgens mij een authenticatie probleem)
Maar....
Om dit probleem om te lossen heeft een collega exchange opnieuw geinstalleerd, maar nu hebben we nog een probleem erbij de mail komt niet meer terrecht in de mailbox van de users.

Probleem. Zodra we een mail sturen gebeurt het volgende:

Via de pop3 connector halen we de mail op van de provider. (dit gaat goed)
De mail komt binnen in de "incoming mail" map op de program files\sbs\network\pop3\
Deze word automatisch verplaatst... Maar we weten niet waarna toe.

Hij komt niet aan in de pickup map. (dit zou dus moeten)
niet in de Badmail,
niet in de Queue
niet in de failed mail folder....
De mail word ook niet terug gestuurd ?

Intern mailen + naar buiten mailen gaat goed.

wat heb ik al geprobeerd:
kownledge base 885685 doorlopen. op pagina 7 staat: copy the mail in folder incoming and paste it into the pickup
Dit heb ik gedaan maar geen goed resultaat. De mail komt steeds niet aan.
En dan loop ik vast. Heb geprobeerd om nog mee knowledge bases te vinden maar helaas....

komt iemand dit bekend voor? of weet iemand waar ik moet gaan zoeken?

Ik hoor graag van jullie

Vast bedankt!

Pimsel

Verwijderd

Topicstarter
Niemand???

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:38
SMTP logging een activeren?

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:26
Probleem. Zodra we een mail sturen gebeurt het volgende:
Als ik het goed begrijp bedoel je eigenlijk als we extern (in de popbox van de provider) een mail ontvangen en ergens tussen het ophalen door de popconnector en de gebruikersmailbox gaat er iets mis waardoor de mail niet wordt afgelevert.

1. Check eventlog op errors zo ver je dit nog niet gedaan hebt uiteraard.
2. Telnet naar de sbs server op poort 25 en kijk of je verbinding krijgt met exchange of dat er een foutmelding komt. Wellicht overbodig maar mocht de server voorzien zijn van twee netwerkkaarten en ook als zodanig ingericht is dan moet je telnetten naar de externe netwerkaart vanuit een pc op het externe netwerk aangezien daar de smtp staat te luisteren.
3. Als stap 2 goed gaat dan een pop-account aanmaken op een client, waarbij je bij het smtp-adres het adres van de sbs opgeeft. Nu een mailtje sturen naar gebruiker@jouwdomein.nl en kijken of deze wordt afgelevert. Komt die aan kan je het probleem zoeken in de popconnector, in het geval dat de mail niet aankomt moet het probleem in exchange gezocht worden. Ook bij deze stap geld de opmerking van stap twee en als de outlook gebruikt voor de test even op letten dat je ook daadwerkelijke via het popaccountje verstuurt en niet via exchange.
4. Nu je een richting hebt waarin je moet zoeken, moet je de betreffende logging omhoogzetten en dan kijken wat voor moois de eventlog te melden heeft.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

tja zomaar een onderdeel van sbs opnieuw installeren? aan de hand van welke kb heeft ie dat als oplossing gevonden?
zijn er andere "sinks" geinstalleerd? een spam/virus filter maybe?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:54

SambalBij

We're all MAD here

Controleer voor de zekerheid de e-mail adressen van de gebruikers eens of die nog wel kloppen. Even zeker weten dat er door de herinstallatie niet misschien een verkeerde recipient policy is uitgerold ofzo.

Ik ken SBS niet heel goed, maar in de reguliere exchange zit in de system manager een message tracking optie. Kijk eens of je daarmee kunt achterhalen waar die mails blijven?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Om een mail te versturen/ontvangen moeten er diverse stappen doorlopen worden.
Zet eens de message tracking aan, dan zou je moeten zien waar de mail vast loopt. Mijn vermoden is dat IIS/SMTP ergens spaak loopt, deze services zou je kunnen restarten.

• mlg_Vl
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09-2020
probeer deze eens

ik had ook problemen met de pop connector
deze trok wel de mailbox bij de isp leeg maar leverde niets af bij 1 gebruiker in het sbs netwerk
door het stoppen van de smtp service en nogmaals een test bericht te sturen en de pop conn op te laten halen
zag ik deat deze wel aankwam op de sbs server middels pop3 en werd klaargezet in de pickup dir.

daarna smtp service gestart en de mail wordt weer afgeleverd bij de betreffende gebruiker

probleem zat m dus in het interne deel

maar deze stappen staan duidelijk beschreven op de site via de link

How to troubleshoot for Exchange Server 2003 transport issues
Pagina: 1