TFT monitor sloopt videokaart

Pagina: 1
Acties:

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Even een situatieschets:
sinds kort heb ik een mooi 15" Sony TFT monitortje (hiervoor gewoon een CRTje). Deze heb ik op mijn computer aangesloten en alles werkte eerst goed. Na een tijdje kwamen echter de problemen. De videokaart van de computer (ATI X1400) overleed. Ik had nog garantie, dus videokaart omgeruild en alles werkte weer. Enkele weken later houdt de videokaart er echter weer mee op! Daarom begin ik de monitor te verdenken, aangezien de problemen begonnen na het aansluiten van de TFT. (het is een tweede handsje).

Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ru/connectors/dsubhi15m.gif
VGA connector pinout:
Pin Name Dir Description
1 RED Red Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
2 GREEN Green Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
3 BLUE Blue Video (75 ohm, 0.7 V p-p)
4 ID2 Monitor ID Bit 2
5 GND Ground
6 RGND Red Ground
7 GGND Green Ground
8 BGND Blue Ground
9 KEY - Key (No pin)
10 SGND Sync Ground
11 ID0 Monitor ID Bit 0
12 ID1 or SDA Monitor ID Bit 1
13 HSYNC or CSYNC Horizontal Sync (or Composite Sync)
14 VSYNC Vertical Sync
15 ID3 or SCL Monitor ID Bit 3

Vervolgens heb ik even met de multimeter de pinnen van de monitor uitgelezen en hier schrok ik van (pin layout op http://pinouts.ru/Video/VGA15_pinout.shtml) . Wat blijkt namelijk? Op pin 5 (ground) staat 5 volt! Ook op pinnen 12-15 staat 5v. Het lijkt er daarom op dat mijn TFT mijn videokaarten zit te frituren.

Heeft iemand hier ervaring mee/suggesties?

Wat ik nog geprobeerd heb:
-andere VGA kabel geprobeerd: zelfde resultaat
-Een andere TFT doormeten: hier staat geen 5v op pin 5 (de voltages op pin 12 t/m 15 zijn ook een beetje anders: 4,46 volt)

Search results:
GF2MX sloopt (???) monitor
Monitor blaast grakas op?
Monitor sloopt videokaart(en)?
Probleem met Monitor/videokaart?
Videokaart sloopt geheugen?
Handleiding Sony scherm: http://ec1.images-amazon....grate/MANUAL000015337.pdf (zie pagina 6 voor pin lay-out)

[ Voor 52% gewijzigd door AirX op 15-08-2007 14:25 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 13:57

Deathchant

Don't intend. Do!

ik vind dit nou echt een heel goeie opening. Je hebt al heel veel zelf uitgezocht en meestal als iemand zo diep iets uitzoekt, klopt zijn analyse ook.
Het is dus NIET goed dat je 5V hebt op je ground!

Ik denk dat jouw analyse klopt en dat je je TFT scherm moet ruilen. Blijkbaar zijn er meerdere sony's (zie je searchresults) die dat doen. Je hebt een goed onderzoek gedaan; voeg dat bij en stuur de hap op of ga terug naar de winkel. zeg er ook maar bij dat het je videokaart gefrituurd heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 16-08-2007 08:00 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
Die search results zijn niet allemaal steekhoudend. 1 en 4 gaan over een monitor die kapot gaat en 5 gaat over een kapot geheugen.
Alleen 2 en 3 lijken een beetje op jouw probleem, waarbij in 3 nog sprake is van een monitor die niet is aangesloten op een geaard stopcontact.
Hoe heb je die 5 volt gemeten? Tussen pin 5 en één van de andere ground pinnen?

Je kan de aansluiting van de monitor nog testen door te controleren of er kortsluiting is tussen pin 5 en één van de andere pinnen. Hierbij moet je de monitor niet aansluiten op het stopcontact en beter ook eerst even een dagje laten staan om restspanningen te ontladen.

[ Voor 22% gewijzigd door JukeboxBill op 16-08-2007 10:00 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
JukeboxBill schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 09:53:
Die search results zijn niet allemaal steekhoudend. 1 en 4 gaan over een monitor die kapot gaat en 5 gaat over een kapot geheugen.
Alleen 2 en 3 lijken een beetje op jouw probleem, waarbij in 3 nog sprake is van een monitor die niet is aangesloten op een geaard stopcontact.
Hoe heb je die 5 volt gemeten? Tussen pin 5 en één van de andere ground pinnen?

Je kan de aansluiting van de monitor nog testen door te controleren of er kortsluiting is tussen pin 5 en één van de andere pinnen. Hierbij moet je de monitor niet aansluiten op het stopcontact en beter ook eerst even een dagje laten staan om restspanningen te ontladen.
Die over kapot-geheugen topic: klopt! ik bedoelde een andere (zal hem straks even opzoeken). Die result heb ik overigens even toegevoegd zodat we ons niet geheel blind staren op de monitor. Die 5V heb ik gemeten tussen de mantel en de pin 5. Kortsluiting doormeten zal ik later vandaag even proberen (is altijd wel lastig aangezien intern vaak heel veel doorgeschakeld is waardoor je moet kunt zien wanneer er nu kortsluiting hoort te zijn en wanneer niet)

[ Voor 5% gewijzigd door AirX op 16-08-2007 14:49 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik zou nog een oude VGA kaart pakken, puur om te zien of deze ook sterft. Dan kun je er écht donder op zeggen dat het je scherm is.

Daarnaast complimenten voor je post, zo zouden veel meer mensen een topic moeten starten. Thumbs up!