[Asus M2A-VM] Component video kwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 12:31
Ik en JvS zijn bezig met een langdurige zoektocht naar nieuwe hardware voor in de HTPC in de huiskamer. Daar zat een Shuttle mobo in met een Xp mobile 2500 en een Radeon9700 pro, aangesloten via component op de receiver en van daaruit op de projector (Panasonic pt-ae900). Deze hardware heeft het altijd prima gedaan. Ik heb een tijd lang VGA gebruikt voor de projector maar ben overgestapt op component video via de receiver. En de kwaliteit was echt prachtig, perfect beeldvullend zonder overscan en scherper dan VGA zelfs (allebei op native panel reso van de projector van 1280x720) met minimale ghosting, alleen door het getrainde oog zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Component/HT_1.jpg

Op zoek naar nieuwe hardware had JvS in eerste instantie een Asrock mobo met core 2 duo processor gekocht maar daarmee liep Live tv vast. Daarna na lang overwegen het Asus M2A-VM HDMI moederbord besteld omdat er onboard Video en geluid opzit, met SPDIF uit, component video uit en nog de mogelijkheid om tegelijkertijd composiet video aan te sluiten voor de tv.
Nadat ik de hardware geïnstalleerd had en alles aangesloten had, heb ik de boel aangeslingerd om voor het eerst het beeld via de component out op de projector te bekijken. Maar dat was even een stevige tegenvaller! Echt totaal onvergelijkbaar met de Radeon9700 kwaliteit, het was meer een soort tv out kwaliteit.

Het grootste probleem is dat het enorm ghost, waarbij het nauwlijks nog ghosting te noemen is. Overal komt een enorme kleurzweem achteraan.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Component/Component_asus_1.jpg

Daarnaast is de scherpte ook beroerd. Dit zijn detail opnames van eerst de Radeon9700 en dan de Asus component video uitgang.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Component/Component_scherptevergelijk_Radeon.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Component/Component_scherptevergelijk_asus.jpg

En het beeld is ook met geen mogelijkheid beeldvullend te krijgen. Ik heb gewoon netjes 720p toegevoegd maar hij doet geen echt 720p signaal. Zelfs met overscan aan op de projector is het nog niet beeldvullend en hou je een royale rand grijs/zwart over om het beeld. Echt heel slordig. Het echte zwart dat je ziet is het kader van het scherm en die projector staat echt wel goed gesteld.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Component/Component_asus_2.jpg

• _AzN_GhOsT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:20

_AzN_GhOsT

FC_ASN (507908)

heb je de composiet video wel werkend gekregen? en is dat ook zo belabberd?

Ik krijg namelijk geen beeld op composiet video op het moment, de beamer of tv wordt niet gedecteerd. Andere aansluiting heb ik nog niet uitgeprobeerd, omdat ik daarvoor geen kabels heb en misschien daarvoor ook maar geen kabels hoef aan te schaffen als het beeld zo is, zoals je weergeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door _AzN_GhOsT op 15-08-2007 13:54 ]

Athlon X2 3600+ Brisbane 2x512kb @ 2850Mhz | Asus M2A-VM HDMI | 2048mb DDR2 667Mhz |

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 00:25
Hmmm, alle laatste bios-updates gedaan?

En is alles netjes ingesteld? (9/10 ligt het hieraan)

Ik heb onlangs nog zo'n bordje aangesloten op een 1080p lcd en het beeld was evengoed dan mijn x1900xt met 205bw... prachtig dus :9

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

• _AzN_GhOsT

_AzN_GhOsT

FC_ASN (507908)

Ik heb de laatste bios.

Instelling bios: HDMI module aangezet, instelling op Pal, volgens mij was dat het toch?

en de laatste catalist drivers geïnstalleerd en force tv detection aangezet.

[ Voor 48% gewijzigd door _AzN_GhOsT op 15-08-2007 13:54 ]

Athlon X2 3600+ Brisbane 2x512kb @ 2850Mhz | Asus M2A-VM HDMI | 2048mb DDR2 667Mhz |

• Jag
Aries.Mu schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:44:
Hmmm, alle laatste bios-updates gedaan?

En is alles netjes ingesteld? (9/10 ligt het hieraan)

Ik heb onlangs nog zo'n bordje aangesloten op een 1080p lcd en het beeld was evengoed dan mijn x1900xt met 205bw... prachtig dus :9
Even goed dan :P ? Hoe heb je die lcd aangesloten, met component? Ik geloof best dat dit bord prima beeld kan geven op de VGA of hdmi, maar de component video uitgang ben ik het geloof een beetje in verloren.
En qua instellingen: sja, er valt niet zoveel aan te doen. 720p toegevoegd met een optie in het Catalyst control center (wat een h**rig programma is dat, dat oude control panel was echt 10x fijner). Verder kan je er niet zoveel mee. 720p is de resolutie die ingesteld moet worden voor de projector en verder kan je alleen maar overscan aanzetten.
_AzN_GhOsT schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:43:
heb je de composiet video wel werkend gekregen? en is dat ook zo belabberd?

Ik krijg namelijk geen beeld op composiet video op het moment, de beamer of tv wordt niet gedecteerd. Andere aansluiting heb ik nog niet uitgeprobeerd, omdat ik daarvoor geen kabels heb en misschien daarvoor ook maar geen kabels hoef aan te schaffen als het beeld zo is, zoals je weergeeft.
Ja, die hebben we wel aan de praat gekregen idd. Kwaliteit was idd ook beroerd, maar ik heb er niet veel tijd in gestoken. Misschien stond ie nog op NTSC ofzo, dat heb ik niet gecontroleerd.

Beamer zou ik met VGA of HDMI aansluiten. Als je per se component wil zou ik denk ik een HD2400 kaartje kopen.

• _AzN_GhOsT

_AzN_GhOsT

FC_ASN (507908)

Dat gaat weer tenkostte van mijn digital out.....

• Jag
_AzN_GhOsT schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 16:56:
Dat gaat weer tenkostte van mijn digital out.....
Kan je er evt nog wel zelf op klussen, dat is niet zo heel moeilijk. Er zit gewoon een SPDIF aansluiting op het moederbord.

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
en heb je je beeld al goed

ik ben juist zeer tevreden over de s-video uitgang van dit moederbord is stukken scherper dan van mijn 9600pro
mooi van kleur ook en geen vegen

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

hmm, ik heb veel geprobeerd: s-video ook, maar kan toch niet tegen VGA op

Verwijderd

Ik heb ook zo'n slecht beeld via de componentuitgang met dit moederbord maar gewoon via VGA is het beeld op m'n Philips LCD TV een stuk beter.
Ik heb nu een DVI-D kabel en ga het in het weekend eens proberen via de DVI aansluiting.

Ik lees overigens alleen maar problemen over dit mobo en dan vooral over de componentuitgang en de weergave van 1080P en de biosupdate van AMD om de prestaties te verbeteren laat ook op zich wachten :X

http://uk.theinquirer.net/?article=41419

Verwijderd

Heeft dit moederbord een s-video uitgang dan? Kan op de Asus-site nergens terugvinden dat er een losse bracket meegeleverd wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:44:
Heeft dit moederbord een s-video uitgang dan? Kan op de Asus-site nergens terugvinden dat er een losse bracket meegeleverd wordt.
De M2A-VM niet,de M2A-VM HDMI die een tientje duurder is heeft een bracket met HDMI,S-Video,Video en Optisch Out.
Pagina: 1