Koper op alu hechten (sloderen?)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.966 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:21
Hallo,

Ik heb zojuist een aantal grote alu koelblokken binnen, op deze blokken wil ik op 1 of andere mannier koperen leidingen maken, om zo een passieve radiator te maken.

Solderen met gewone spullen voor waterleidingen wil iig niet (schoonmaken->flux->gaspit->soldeer)
Als ik het laat afkoelen en iets wil bewerken, valt de leiding er zo af.

op internet stond wel een advertentie, maar dat spul is redelijk prijzig
http://www.durafix.nl/
en het duurt langer voordat ik verder kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Gaat dat sowieso niet corroderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 06:44
Wat voor soldeer gebruik je? Hardsoldeer? En zijn beide oppervlakten wel heet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
tin-lood, zacht dus, gebruik het met s-39.

tin vloeit helemaal goed, en hecht super aan het koper, alleen niet aan alu

als ik gewoon doorstook, ziet het er niet meer uit, en gaat de s-39 het alu aantasten

[ Voor 26% gewijzigd door rdejongjr op 15-08-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12-2024
Aluminium is niet te solderen, tenzij er speciale (hard) soldeer wordt toegepast. De gangbare tin-lood soldeer zal nooit hechten op Alu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 19:32

Caveman

whahoehaha

Dat spul wat je aangaf is best goed, ik heb het een keer gebruikt (van een ander merk welliswaar) maar het werkt wel. Alleen heb ik toen alu op alu gesoldeerd, ik heb geen idee of het ook werkt met alu op koper. Tja ik vind 20 euro nog wel meevallen, goedkoper kan alleen met klemmen (warmte overdracht vind ook plaats bij gewoon contact) Misschien kun je iets met boutjes en moertjes verzinnen..

[edit]
Durafix Easyweld aluminium soldeerstaven kunt U gebruiken voor reparatie van : Aluminium, Aluminium-legeringen, Zink, Wit-metalen. U kunt het zelfs op alle non-ferro metalen gebruiken, behalve roestvast-staal.

Dat zou dus ook koper moeten zijn... (is non ferro) Raar trouwens dat ze RVstaal erbij gezet hebben, dat een ferro metaal en daarvan zeggen dat dat al niet kan, en beetje onprofi.

[ Voor 34% gewijzigd door Caveman op 15-08-2007 14:09 ]

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
Als je weet welk soldeer wel, ga ik het zo eff halen.

het wil iig met mn gaspit hier (oud AC koelblok wil uit elkaa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Op alu kun je nooit solderen omdat de buitenkant bijna direct omgezet wordt in alu-oxide, zeker als je het gaat verwarmen met een open vlam.

Je kunt het alleen hardsolderen of lassen en dan moet je (buiten een andere temperatuur en ander gasmengsel) ook nog eens extra beschermende gassen gebruiken om ervoor te zorgen dat er geen zuurstof bij het alu komt zodat het niet omgezet kan worden naar alu-oxide.

Koper op alu solderen lijkt me erg moeilijk, al zou je het voor elkaar krijgen dan zou de warmteoverdracht niet ideaal zijn (zegmaar bagger).

Je bent dan veel beter af met een goede warmtegeleidende lijm, je hebt daar vooral in het professionele segment hele mooie oplossingen voor die door fabrikanten van heatsinks wordt gebruikt om koper en alu te combineren.

Voor amateurs is er natuurlijk zalman 2 componenten lijm, afhankelijk van wat je er precies mee wilt doen kan dat al heel geschikt zijn voor je.

Overigens kun je ook gewoon een paar mooie radjes van de sloop halen, kost je minder en met wat opknapwerk ziet het er prima uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 15-08-2007 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 19:32

Caveman

whahoehaha

rdejongjr schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:06:
Als je weet welk soldeer wel, ga ik het zo eff halen.

het wil iig met mn gaspit hier (oud AC koelblok wil uit elkaat)
Heb je teveel vloeimiddel opgesnoven ofzo.... ik begrijp hier geen z*k van...

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Aluminium solderen is idd een ramp, gaat je waarschijnlijk niet zomaar lukken.... Je zou hier: http://www.loctite.com/in....cfm?&pageid=242&layout=2 kunnen kijken of je een product kan vinden wat aan je eisen voldoet... Loctite is bij de meeste goede metaalwaren bedrijven wel te vinden en net zo zeker als solderen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
snuiven doe ik niet aan,
wat ik bedoelde was:

de gasten bij arctic cooling is het gelukt om een koperen baseplate op een alu koelblok te solderen.
En mij is het gelukt deze met een gaspit weer van elkaar af te halen.
Dus mijkt het mij haalbaar om op die pit ook wat te maken (als ik goede soldeer/flux heb)

lijmen vind ik niet geweldig, omdat ik een groot stuk moet, en het alu is niet vlak.
En ik vind solderen/uitproberen gewoon leuk (vuur he >:) (doe wel voorzichtig hoor))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108149

ik zou overwegen om een koperen strip op de buis te solderen, en de AL blokken vast te schroeven, met pasta ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Misschien kan je klemverbindingen maken?

Iets te klein gaatje boren in het blok (tiende mm ofzo) -> blok verwarmen -> pijp erin -> af laten koelen -> muurvast EN goed contact (beter dan solderen of lijmen)

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
ga denk voor de speciale soldeer staafjes, kost wat, maar dan hebbie ook wat (soldeer geleid nog prima warmte, en het zijn grote koelblokken)

Ik post het nog wel een x in het kleine mod toppic.

Bedankt voor de feedback.

MVG
René de Jong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

rdejongjr schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:17:
snuiven doe ik niet aan,
wat ik bedoelde was:

de gasten bij arctic cooling is het gelukt om een koperen baseplate op een alu koelblok te solderen.
En mij is het gelukt deze met een gaspit weer van elkaar af te halen.
Dus mijkt het mij haalbaar om op die pit ook wat te maken (als ik goede soldeer/flux heb)

lijmen vind ik niet geweldig, omdat ik een groot stuk moet, en het alu is niet vlak.
En ik vind solderen/uitproberen gewoon leuk (vuur he >:) (doe wel voorzichtig hoor))
Dat is dus gewoon gelijmd geweest (al kun je dat soort lijm niet vergelijken met waar de normale mens aan denkt bij lijm) en niet gesoldeerd ;)

Ook met die speciale soldeerstaven gaat het niet werken, die zijn gemaakt om samen te werken met een juiste vlam (juiste gasverhouding) en beschermend gas.

De fabrikant roept van niet, maar dat lijkt me zeer sterk, het lijkt me niet dat je daar goede verbindingen mee krijgt, zeker niet voor het geleiden van warmte.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 15-08-2007 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108149

of messing kokers tegen AL blokken klemmen met beugeltjes, en water door kokers laten lopen.
(messing geleid warmte +/- even goed als koper).
Het is dat je je AL blokken al gekocht hebt, anders vind ik een stapelling van koperplaat, messing stripje(aan 1 kant van plaat, om luchtspleet te creëeren), koperplaat etc. ook wel aardig.
Deze sandwich aan elkaar solderen, en buis er tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
apparte lijm dan, het vloeit, en als het afkoeld, is het weer vast.

hmm

ik probeer het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

rdejongjr schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:38:
apparte lijm dan, het vloeit, en als het afkoeld, is het weer vast.

hmm

ik probeer het gewoon.
Dat zijn dus gewoon de lijmen die te krijgen zijn bij het linkje wat ik aangeef :) die komen weer los als je ze warmer maakt als een bepaald aantal graden (Over het algemeen 150)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
In Elektuur heb ik ooit een artikeltje gelezen over solderen op Al. Het ging dan wel over een draadje solderen op Al, dus hier niet zo toepasbaar.
Men beweerde dat Al solderen prima ging, alleen het oxide belette het. Het zou werken als je een druppeltje olie op de Al doet waar je wil solderen, dan door de olie even opschuren en direct met een hete bout solderen. De olie is dan gewoon om te beletten dat het Al na het schuren een oxide vormt.
Ik heb het echter nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 866957

Tuurlijk kun je aluminium (hard)solderen denk bijvoorbeeld eens aan airco's.
Hardsolderen en zachtsolderen van aluminium aan aluminium of aluminium aan koper hoeft geen probleem te zijn. In Sevenum wordt met regelmaat een workshop gegeven waar dit hardsolderen een onderwerp is.
Lasschool O.C.L. van IPS Lastechniek Sevenum.
Ik koop mijn Flux en soldeerdraad hiervoor in *een winkel* goed spul en betaalbaar. Volgens mij zit er zelfs een stap voor stap gebruiksaanwijzing bij.
Doe er je voordeel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 07-01-2017 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een 10 jaar oud topic bumpen lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 22:12

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Heb je hiervoor speciaal een account aangemaakt? :+ _O-

[ Voor 59% gewijzigd door Rone op 07-01-2017 00:47 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Een topicreport volstaat, jongens. Bedankt.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.