Foto's, wat doen jullie er mee ?

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik ben hier en op een aantal andere fora eens aan het rondkijken over hoe mensen hun foto's organiseren / archiveren.
Ik heb nu een aantal mappen (per onderwerp een map) waarin ik m'n foto's dus archiveer. Dit was handig, maar, als je gebruik maakt van bv Lightroom is dit al heel wat minder handig. (Dan moet je steeds eenzelfde map importeren, etc... )

Nu, ik vroeg me af wat jullie met alle foto's deden. Bij mij is het nl. zo dat ik, als ik op een bepaald event foto's gemaakt heb, dat ik ga selecteren welke ik goed genoeg vind, en diegene die ik niet goed vind, verwijder ik. Diegene die goed zijn, worden meestal nog wat nabewerkt.
Nu, ik vraag me af: wat doen jullie met de foto's die je niet zo geslaagd vind ? Verwijder je die ? Wat doe je met de andere foto's ? Hou je enkel de nabewerkte foto's bij, of behou je ook de originelen ?
Wat doe je met je RAW files ? Hou je die ook bij, of ga je die RAW na bewerking gaan omzetten in jpg en behou je dan enkel die versie ?

https://fgheysels.github.io/

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:57
Ik hou ze gewoon datum.. alhoewel datnu ook lastig wordt...

Ik sta open voor nieuwe ideeën! ;)

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 23:41
whoami schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 10:57:
Nu, ik vroeg me af wat jullie met alle foto's deden. Bij mij is het nl. zo dat ik, als ik op een bepaald event foto's gemaakt heb, dat ik ga selecteren welke ik goed genoeg vind, en diegene die ik niet goed vind, verwijder ik. Diegene die goed zijn, worden meestal nog wat nabewerkt.
Nu, ik vraag me af: wat doen jullie met de foto's die je niet zo geslaagd vind ? Verwijder je die ? Wat doe je met de andere foto's ? Hou je enkel de nabewerkte foto's bij, of behou je ook de originelen ?
Wat doe je met je RAW files ? Hou je die ook bij, of ga je die RAW na bewerking gaan omzetten in jpg en behou je dan enkel die versie ?
Ik doe het op het moment ook in mappen, meestal bewerk ik ze en sla ze op en die laat ik dan op de HD staan. De originelen brand ik vervolgens op een DVD of CD.

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik gebruik F-Spot om mijn foto's te organiseren. Kaartje erin en importeren die hap. Automatisch worden de foto's op datum gesorteerd: jaar/maand/dag/foto.jpg.

Ik wijs een aantal tags toe, vaak iets van groepering + locatie. Bijv "Familie" & "Thuis" of "Jaarclub" & "Praag". Hierbij zit raw en jpeg gewoon door elkaar. Ik bewerk ze dan desgewenst met The Gimp, waarbij F-Spot ook automatisch een nieuwe versie van de foto aanmaakt.
Foto's die echt mislukt zijn gooi ik weg. Het zijn dan ook vaak foto's waarvan ik wel een betere versie heb. Als iets echt goed is gelukt geef ik ze ook de tag "Favoriet" mee, waardoor je ze als het waren "starred" zoals bij Picasa.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik sorteer als volgt:

Heb sowieso verschillende mappen voor jaartallen:
2006
2007

en in die mappen komen dan submappen met bijvoorbeeld:

060328 - Verjaardag
070815 - Het onderwerp van vandaag
070815 - Het andere onderwerp van vandaag

Dat jaartallen is eigenlijk gedaan omdat ik op een zeker moment zelfs de mapnamen niet meer kon zien van bepaalde onderwerpen uit 2006, maar mijn foto's niet weg wilde kukelen :+ Vandaar de dubbele opbouw. Verder bewaar ik alles, en als ik een berg raws ga omzetten naar JPG's, hou ik altijd de originele RAW's. Soms komt er in de map een foto die bijvoorbeeld IMG_0001-PSL.jpg (als ik op LCD heb zitten editen) of IMG_0001.PSC.jpg (indien op CRT ge-edit). Ja, dit maakt imho een verschil, ondanks dat zowel laptop als pc-CRT gecalibreerd zijn. En soms maak ik er een map naast, maar dat hangt overwegend af van de hoeveelheid foto's in die map.

Maar, ik ben wel meer en meer met lightroom aan het doen, dus wellicht dat dat programma ervoor gaat zorgen dat ik een andere structuur ga hanteren. Al vraag ik het me af :+

[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 15-08-2007 11:35 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
* BasieP maakt folders per datum (of event)
dus als iemand jarig is, dan wordt het
\2007-06-06 verjaardag pietje\

lowland wordt gewoon
\2007-08-17 lowlands\ (voor alle 3/4 dagen)

problemen die ik hier mee tegenkom is dat als ik 3 of 4 versies maak van 1 origineel ik ze a/b/c/d etc. ga noemen, en dit is niet echt beschrijvend.

Verder maakt iemand anders wel eens pics met mijn cam, die wil ik eigenlijk dan ook een andere naam geven, ik maak nu een mapje aan in het mapje, met daarin de naam van de persoon
dus \2007-05-01 vakantie\pics pietje\....

wat jij ook zegt, is dat lightroom etc. al erg lastig werken op deze manier. Echter vind ik het hele import/export gebeuren van lightroom sowieso erg kut, en meestal importeer ik dus een map, bewerk de pics, en sla de pics in een \2007-05-01 vakantie\lightroom exports\.... op.
Vervolgens verwijder ik de import weer snel uit lightroom..

[ Voor 21% gewijzigd door BasieP op 15-08-2007 11:54 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Aangezien ik toch niet veel bewerk en als ik al iets doe, ik dat met bijvoorbeeld microsoft Picture Manager doe, heb ik daar niet veel last mee. (Overigens gooi ik de bewerkte foto's meestal gewoon weg nadat ze gebruikt zijn voor hun specifieke doel, dus afdrukken of uploaden naar het internet of noem maar op.)

Ik importeer altijd de hele hap in Nikon Picture Project, daar maak ik dan collecties in op basis van Onderwerp.

De slechte foto's gooi ik (uiteraard) weg.

Verwijderd

Ik laat Picassa gewoon alles voor me beheren - mislukte foto's kun je daarin verbergen, maar blijven ze wel gewoon op de HD staan (verwijderen kan natuurlijk ook). Picassa is gratis en heeft voldoende basisfunctionaliteit voor het beheer van foto's (tags/timelines etc).

Verwijderd

Ik importeer altijd alle foto's in Lightroom. Waarna ik eerst de originelen op cd brand en alle RAW's als DNG op de externe disk weg schrijf. Hierna ga ik selecteren welke shots niet bruikbaar zijn. Alles wat wel bruikbaar is gaat in de quick list en krijgen een speciale tag. Hierna volgt de bewerking zoals witbalans, recovery (e.d.) en dan crop. Waarna deze selectie foto's op een cd gebrand en na de originelen in een map geschoven worden. Ook deze files gaan in een aparte map als DNG op de externe disk.

Uiteraard gaat het hier wel om foto's voor betaalde opdrachten, het portfolio of belangrijke prive foto's. Snapshots gaan meestal gewoon door picassa. Maar worden wel op cd gebrand als originelen.

Dit klinkt misschien vrij omslachtig allemaal maar het is opzich best eenvoudig en snel als je eenmaal bezig bent. Daarbij schiet ik veel tethered direct naar lightroom dus staan de foto's niet eerst op een CF card maar meteen in de library.

Overigens is een cd iets betrouwbaarder dan een DVD qua backup. Volgens mij vanwege de lagere data dichtheid van een cd (al zou ik zo niet precies kunnen zeggen waar het precies in zit).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 13:29 ]

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
even snel een ervaring met backup op dvd:

18 dvd's gebrand, 14 maanden later zijn ze bijna allemaal corrupt!

Ik hou het bij solid-backup gewoon op 500GB Hard disks alles gemirrord!

Organiseer alles met Lightroom, moet je een beetje je draai in vinden en een prettige manier van werken, maar als je het eenmaal lekker hebt draaien is het super!

[ Voor 30% gewijzigd door wilmocs op 16-08-2007 10:26 ]

• WillyF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04-2024
Foto's worden opgeslagen op datum.
\fotos\jjjj\mm\dd_omschrijving\

Mochten er meer CF kaartjes/camera's gebruikt zijn, dan komt nog de toevoeging s1, s2 etc
\fotos\jjjj\mm\dd_omschrijving\s1\

Deze orginelen laat ik ongemoeid.

Als er meer s-mapjes zijn, dan worden de foto's eerst hernoemd, de foto's in map s1, worden hernoemd naar s1_oudenaam dus IMG_0095.JPG wordt s1_IMG0095.JPG.

Foto's worden gekopieerd naar een externe harddisk.

In de map \fotos\jjjj\mm\dd\ wordt dan een mapje toshow aangelegd. Daarheen worden foto's gekopieerd (niet verplaatst!) waarmee ik in eerste instantie wel verder wil gaan. En in de map toshow worden weer mappen aangelegd waarin bewerkingen worden opgeslagen. (zie hieronder)

Afbeeldingslocatie: http://www.willyf.org/images/foto_mappenstructuur.gif

Op deze manier heb ik tenminste 2x een selectie toegepast, de eerste keer als de foto's worden gekopieerd, de 2e keer tijdens het bewerken.

[ Voor 8% gewijzigd door WillyF op 17-08-2007 13:17 ]

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back

Pagina: 1