[Wifi] Welke antenne beste voor AP

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 15:39

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik wil voor mijn draadloss netwerk een sterkere antene bouwen. Na veel gegoogle op diverse sites (een veel uitgeprint) heb ik een hoop informatie kunnen vinden. Maar wat is het beste voor mijn AP.

Ik persoonlijk denk aan een Omni Antenne:

Afbeeldingslocatie: http://wireless.gumph.org/articles/images/fig1.jpg

Het moet uiteraard een kogel ontvangst eigenschap hebben:

Afbeeldingslocatie: http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Polar_pattern_omnidirectional.png

Wat zijn er n og voor andere rondstaal antenne mogelijk heden?

En is er ergens een Nederlandse handleiding voor een Omni antenne? (heb alleen een engelse kunnen vinden, en om fouten te maken wil ik liever een nederlandse hebben. Met uitleg waarom je dat dat moet doen)

/edit diagram van kogel eigenschap werkt niet: dan maar een link

[ Voor 9% gewijzigd door Roman op 15-08-2007 10:45 ]

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Het ligt er nogal aan wat je graag wil met je antenne.
Een omnidirectionele antenne is leuk om je bereik te vergroten, maar houd er rekening mee dat je daarmee je signaal niet meer hoog stuurt.
Dus als je AP met antenne in de huiskamer staat heb je op zolder geen verbinding meer.
Denk daarbij aan dat je signaalpatroon nu een appelvorm is, en met een omni antenne met meer "gain" (dB's) het patroon meer in de vorm van een donut wordt. Hoe hoger de "gain", hoe meer het een pannekoek wordt.

Een directionele antenne is nog erger daarin, die bundelt het signaal in een soort druppelvorm in de richting waar hij heen gericht is. Hoe meer "gain" hoe meer het signaal een straal wordt.

op www.wirelessnederland.nl kan je meer informatie vinden over het bouwen van een antenne.
Een aantal vaste users daar maken hun eigen antennes en hebben daarbij ook uitgebreide handleidingen en berekeningen.

edit: in je plaatje wordt absolute gain weergegeven. een antenne is altijd "+ x dB" bovenop je huidige gain.
elke 3dB is een theoretische range verdubbeling.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 15-08-2007 10:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 15:39

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Aha. Nou op mijn router (Intel) kanik 2 antennes zetten. Dus kan ik er een verticaal en een horzontaal zetten. Of voor binnens huis de standaart antenne en voor buiten dan de Omni.

Maar ik ga even op die site kijken. Bedankt voor de link.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.