[Ubuntu] Ubuntu op santa rosa-laptops

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Technisch gezien is dit een kleine crosspost, maar ik denk/hoop dat het, gezien het eigenlijk toch meer over Ubuntu dan Lenovo gaat, wel binnen de regels van het regelement blijft.

Binnen een dikke maand is het de bedoeling dat ik stoer de student ga uithangen, en om toch maar een zekere flair van intelligentie ten toon te spreiden, is een toffe laptop wel welgekomen.

Tof als in een toffe Lenovo T61 dan wel R61, bijvoorbeeld. Het probleem/dilemma dat zich momenteel stelt, is echter dat deze laptops (net zoals de meeste andere waar de tweaker aan mij geld aan zou willen geven) gebaseerd zijn op het nieuwe(re) santa rosa-platform. Waarmee Ubuntu (en andere distros, waar ik nog minder goed mee overweg kan) blijkbaar nog niet geheel op afgesteld zijn.

Wanneer zou dit wel zo zijn -- wanneer zou Ubuntu (zo goed als) out of the box werken op zo'n nieuwe laptop? Zullen de grootste euvels met de release van 7.10 grotendeels van de baan zijn, of is dit slechts ijdele hoop? Zoals ik het nu lees, ga ik de eerste maanden waarschijnlijk niet in staat zijn Linux/GNU (Ubuntu) fatsoenlijk te installeren. Of zijn al deze problemen misschien overroepen/erg modelspecifiek, en zijn er hier mensen met santa rosa-laptops bij wie de installatie verliep alsware het een figuurlijk wandelingetje in het park?

Wanneer verwacht wordt dat de grootste problemen binnen enkele korte maandjes (verwacht ik misschien te veel van Ubuntu 7.10? Zoals ik het, waarschijnlijk foutief, zie, is het vooral afwachten tot de drivers van bijvoorbeeld santa rosa-graka's en wifi-blingbling in Ubuntu ingebouwd gaan zijn) opgelost zullen zijn, ga ik niet al te moeilijk doen om enkele maandjes Windows. In het ergste geval, kan ik ook altijd een laptop van een ouder model kopen ('t is niet alsof ik alle nieuwe/zware snufjes/hardware ga gebruiken, gezien ik een niet-technische studie ga aanvangen), maar dat zou wel een beetje jammer zijn, gezien ik met deze aankoop toch een 3/4 jaar hoop rond te gaan komen.

Iemand met antwoorden/inzicht/raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37
Ik weet precies welk dillema jij meemaakt en dat is zeer vervelend. Voor lenovo/ibm laptops is een speciale P serie die wel Novell SLED certified (T60P bijvoorbeeld )is wat een hoop ellende scheelt, maar dat is een schrale troost voor dit moment.

Het is verstandig om eerst een laptop te vinden waarvan je weet dat linux daarop kan draaien en niet andersom door eerst de laptop te kopen en er achter komen dat het niet werkt of maar gedeeltelijk. Ik zit in het zelfde schuitje met mijn vaio laptop, het is niet anders.

Ik raad je aan om naast het ubuntu forum deze site door te nemen. Er zijn al blijkbaar mensen die wel linux "draaiende" hebben gekregen of proberen op de T61 en R61.

http://thinkwiki.org
http://www.thinkwiki.org/...ions_for_the_ThinkPad_T61
http://www.thinkwiki.org/...ions_for_the_ThinkPad_R61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
't Vervelende is dat ik net nu een laptop nodig heb, en niet graag een ouder model zou kopen, gezien ik er toch nog een heel tijdje mee moet gaan doen.

Ik vrees daarbij dat ik de technische skills/de benodigde tijd niet heb om hetgeen wat hier besproken wordt, netjes uit te voeren.

Maar heeft er niemand weet van een of ander soort 'roadmap' die voorspelt wanneer Linux/Ubuntu ongeveer fatsoenlijk, out-of-the-box, moeten werken? Dan kan ik zo nog altijd bepalen of het al dan niet de moeite is toch maar te downgraden.

Uiteindelijk zal alles toch wel gefixt worden -- of bekijk ik het nu te utopisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 12:46:
't Vervelende is dat ik net nu een laptop nodig heb, en niet graag een ouder model zou kopen, gezien ik er toch nog een heel tijdje mee moet gaan doen.

Ik vrees daarbij dat ik de technische skills/de benodigde tijd niet heb om hetgeen wat hier besproken wordt, netjes uit te voeren.

Maar heeft er niemand weet van een of ander soort 'roadmap' die voorspelt wanneer Linux/Ubuntu ongeveer fatsoenlijk, out-of-the-box, moeten werken? Dan kan ik zo nog altijd bepalen of het al dan niet de moeite is toch maar te downgraden.

Uiteindelijk zal alles toch wel gefixt worden -- of bekijk ik het nu te utopisch?
Ik gok erop dat het nog zeker een half á drie-kwart jaar gaat duren. Veelal zullen zeer nieuwe laptops nooit of bijna niet 100% out of the box werken. Als je linux wilt draaien op een laptop is het verstandig om een merk+model te kopen wat al een tijdje uit is en populair is. Voorbeelden zijn de 6400/E1505 en 9400 van Dell.
Er is op dit moment voor de T61 alleen een experimentele wlan driver voor de 495abg die overigens wel werkt. Ook zie ik dat er nog een aantal andere hardware componenten zijn die nog niet volledig ondersteund worden. Je zou ook zelf aan de gang kunnen maar dan moet je er wel in duiken en dat kan in het begin soms tot grijze haren leiden.
Roadmaps kun je eigenlijk wel vergeten of je moet van ieder specifiek niet werkende hardware onderdeel gaan bijhouden wat de status is van het project.

Moet je trouwens persé een lenovo laptop hebben? Je zou ook naar een Dell E1505 kunnen kijken in amerika worden deze namelijk geleverd met linux erop. Een nederlandse E1505 zou dus ook moeten werken met linux erop.

Wat heel erg van belang is bij aankoop laptop zijn specifieke hardware onderdelen. Het verstandigste is om een centrino laptop te nemen met een 945 chipset, wlan van intel type 2200bg of 3945abg en een nvidia beeldschermadapter. Hiervan is namelijk bekend dat dit 100% werkt. Misschien dat je bij Lenovo je laptop kunt samenstellen en bovengenoemde hardware onderdelen kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 14:52
Ik heb een iets andrer probleem: Ik heb een zepto Znote 6625WD (Ja het is ook een Santa Rosa laptop, de specs zie http://tweakers.net/gallery/224856/sys) , en ben er best wel gelukkig mee, daar niet van, maar als ik Ubuntu 7.04 Live probeer te booten, krijg ik een kernel panic te zien, en crasht het naar busybox.
Heeft iemand enig idee waar dit door kan komen? en of dit in 7.10 opgelost gaat zijn?

Ik heb wel een idee dat het door de kernel komt (vandaar de KERNEL panic :P ) maar zelfs dan kan het nog van alles zijn :/

[ Voor 13% gewijzigd door Jeanpaul145 op 15-08-2007 13:40 ]

:j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 16:19
Ik heb hier een dell inspiron 6400 staan die ik vorige jaar in september gekocht heb voor m'n studies en daar heb ik redelijk goeie ervaring mee. Ik heb er nu ubuntu en xp in dual boot op draaien. Ik had vooral problemen met het ati grafische kaartje er in.
Maar ik heb juist een gekeken en ik zie dat de opvolger van de 6400, de Inspiron 1520 een nvidia kaartje heeft dus daarmee zou je al veel minder problemen moeten hebben. En de wireless netwerkkaartjes zijn van intel en volgends mij hebben die een vrij goeie ondersteuning in ubuntu (werkte top direct bij mij). Dus misschien moet je wel eens op de dell site kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Miki schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:16:
[...]

Ik gok erop dat het nog zeker een half á drie-kwart jaar gaat duren. Veelal zullen zeer nieuwe laptops nooit of bijna niet 100% out of the box werken. Als je linux wilt draaien op een laptop is het verstandig om een merk+model te kopen wat al een tijdje uit is en populair is. Voorbeelden zijn de 6400/E1505 en 9400 van Dell.
Er is op dit moment voor de T61 alleen een experimentele wlan driver voor de 495abg die overigens wel werkt. Ook zie ik dat er nog een aantal andere hardware componenten zijn die nog niet volledig ondersteund worden. Je zou ook zelf aan de gang kunnen maar dan moet je er wel in duiken en dat kan in het begin soms tot grijze haren leiden.
Roadmaps kun je eigenlijk wel vergeten of je moet van ieder specifiek niet werkende hardware onderdeel gaan bijhouden wat de status is van het project.
Pfft, da's een beetje alles waarvoor ik vreesde ;)
Dan zal het inderdaad maar een ouder model worden dat zichzelf reeds bewezen heeft. Een beetje jammer, maar da's dan maar pech.
Miki schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:16:Moet je trouwens persé een lenovo laptop hebben? Je zou ook naar een Dell E1505 kunnen kijken in amerika worden deze namelijk geleverd met linux erop. Een nederlandse E1505 zou dus ook moeten werken met linux erop.

Wat heel erg van belang is bij aankoop laptop zijn specifieke hardware onderdelen. Het verstandigste is om een centrino laptop te nemen met een 945 chipset, wlan van intel type 2200bg of 3945abg en een nvidia beeldschermadapter. Hiervan is namelijk bekend dat dit 100% werkt. Misschien dat je bij Lenovo je laptop kunt samenstellen en bovengenoemde hardware onderdelen kunt kiezen.
Na mij lang georienteerd te hebben op de laptopmarkt, ben ik momenteel toch vrij overtuigd dat een Lenovo voor mij de beste keuze is, vooral vanwege zijn/haar befaamde robuustheid. Ik ga nu alleszins op zoek naar een ThinkPad (waarschijnlijk een T60) met de door u aangerade hardwareonderdelen, dat we zeker zeker zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:59:
Na mij lang georienteerd te hebben op de laptopmarkt, ben ik momenteel toch vrij overtuigd dat een Lenovo voor mij de beste keuze is, vooral vanwege zijn/haar befaamde robuustheid. Ik ga nu alleszins op zoek naar een ThinkPad (waarschijnlijk een T60) met de door u aangerade hardwareonderdelen, dat we zeker zeker zijn :)
Kijk ook is naar de T60P deze is linux certified voor novell SLED 10. Omdat in linux-land niet iets bestaat "als op de ene distro werkt het wel op de andere niet" kun je dan ook gerust Ubuntu/OpenSuse/Fedora installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Miki schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:05:
Omdat in linux-land niet iets bestaat "als op de ene distro werkt het wel op de andere niet" ...
wat je zegt is waar, maar er is dan niets gezegd over de hoeveelheid moeite die je moet doen om iets werkend te krijgen he... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jeanpaul145 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:15:
[...]

wat je zegt is waar, maar er is dan niets gezegd over de hoeveelheid moeite die je moet doen om iets werkend te krijgen he... ;)
Lang leve de wiki's en als je eenmaal door hebt hoe je met je command-line+editor om moet gaan is niks te moeilijk. Ik neem aan dat je eerste uurtjes in windows ook niet vlekkeloos gingen en dat je waarschijnlijk ook moeite hebt gehad om een driver te installeren waar alleen een *.inf van beschikbaar was.
Veel fouten komen door niet goed of helemaal niet de bijgeleverde documentatie door te lezen. Tweede rede is vaak niet logisch nadenken of niet durven. Ik wist twee jaar terug ook bijna niets over linux dus er is hoop voor je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Miki schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 21:49:
[...]

Lang leve de wiki's en als je eenmaal door hebt hoe je met je command-line+editor om moet gaan is niks te moeilijk. Ik neem aan dat je eerste uurtjes in windows ook niet vlekkeloos gingen en dat je waarschijnlijk ook moeite hebt gehad om een driver te installeren waar alleen een *.inf van beschikbaar was.
Veel fouten komen door niet goed of helemaal niet de bijgeleverde documentatie door te lezen. Tweede rede is vaak niet logisch nadenken of niet durven. Ik wist twee jaar terug ook bijna niets over linux dus er is hoop voor je :P
Hoop voor mij? Windows is me met de paplepel ingegoten (nou ja, MS-DOS 6.x dan).
Linux heb ik zelf mee zitten kloten tot ik er enigszins mee overweg kon. Als Ubuntu me nu een kernel Panic geeft, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jeanpaul145 schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 16:50:
[...]

Hoop voor mij? Windows is me met de paplepel ingegoten (nou ja, MS-DOS 6.x dan).
Linux heb ik zelf mee zitten kloten tot ik er enigszins mee overweg kon. Als Ubuntu me nu een kernel Panic geeft, tja...
Ik ben ook opgegroeid met windows 3.11 en ms-dos 6.2(zie mijn leeftijd). Maar toen heb ik dat ook moeten leren van een kennis en heel veel zelf gepruts. Het is met linux niet anders alleen omdat je nu wat ouder en wijzer bent zul je merken dat je het veel sneller onder de knie hebt.
Ik neem aan dat jij ook wel eens vroeger het ms-dos 6.2 boek of het windows 3.11 boek hebt doorgebladerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Miki op 01-09-2007 18:17 ]

• Jeanpaul145
Miki schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 18:15:
[...]

Ik ben ook opgegroeid met windows 3.11 en ms-dos 6.2(zie mijn leeftijd). Maar toen heb ik dat ook moeten leren van een kennis en heel veel zelf gepruts. Het is met linux niet anders alleen omdat je nu wat ouder en wijzer bent zul je merken dat je het veel sneller onder de knie hebt.
Ik neem aan dat jij ook wel eens vroeger het ms-dos 6.2 boek of het windows 3.11 boek hebt doorgebladerd.
Eens in de heel veel tijd ja :P

Nu blader ik nauwelijks meer, ik scroll :*)

Maar weer even ontopic:
Ik heb inmiddels een "werkende" ubuntu op mijn laptop, maar aangezien het Gutsy tribe 6 betreft, is het dus niet voor iedereen aan te raden.
Na wat fixes aan de kant van Canonical heb ik de nvidia driver goed werkend gekregen (compiz fusion is nog steeds een halve ramp, als het is ingeschakeld werkt Emerald niet, daardoor zijn er plotseling geen borders/title bars meer, alleen vensterinhouden), wlan werkt perfect, zelf een paar extra toetsen van mn keyboard werken.
Alleen alsa blijft vervelend doen...
Ik heb 3 dingen geprobeerd:
-alsa 1.0.14 (in de gutsy reps te vinden op dit moment)
-alsa 1.0.15rc1 (werkte niet voor mij)
-alsa 1.0.15rc2 (ben ik nu mee bezig, misschien dat het werkt...)

Maar ik heb goede hoop dat het alsa probleem goed komt, aangezien 1.0.15 vroeg of laat (na nog wat rc's aan de kant van ALSA) toch wel in de gutsy reps terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Jeanpaul145 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:38:
[...]

Eens in de heel veel tijd ja :P

Nu blader ik nauwelijks meer, ik scroll :*)

Maar weer even ontopic:
Ik heb inmiddels een "werkende" ubuntu op mijn laptop, maar aangezien het Gutsy tribe 6 betreft, is het dus niet voor iedereen aan te raden.
Na wat fixes aan de kant van Canonical heb ik de nvidia driver goed werkend gekregen (compiz fusion is nog steeds een halve ramp, als het is ingeschakeld werkt Emerald niet, daardoor zijn er plotseling geen borders/title bars meer, alleen vensterinhouden), wlan werkt perfect, zelf een paar extra toetsen van mn keyboard werken.
Alleen alsa blijft vervelend doen...
Ik heb 3 dingen geprobeerd:
-alsa 1.0.14 (in de gutsy reps te vinden op dit moment)
-alsa 1.0.15rc1 (werkte niet voor mij)
-alsa 1.0.15rc2 (ben ik nu mee bezig, misschien dat het werkt...)

Maar ik heb goede hoop dat het alsa probleem goed komt, aangezien 1.0.15 vroeg of laat (na nog wat rc's aan de kant van ALSA) toch wel in de gutsy reps terecht komt.
Er zijn op dit moment mensen die alsa problemen melden in het Gutsy forum. Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van alpha's (Gutsy is nog geens eens in beta fase!!!) omdat er vaak regressie problemen zijn op bug-fixes die ergens anders zijn aangebracht. Het is even niet anders helaas in jou situatie, je bent namelijk afhankelijk van een recente linux kernel. Dus schrikt niet als je bij een volgende update weer iets aantreft wat eerst wel werkte en na de update niet meer.

Van de grote 3 (out of the box) distro's heeft alleen Fedora 7 een recente kernel. Ubuntu Feisty gebruikt een kernel van een kleine 5 maanden oud (2.6.20) en OpenSuse zelfs van 10 maanden oud(2.6.18).
De juiste kernel-versie weet ik niet uit me hoofd maar je kunt er vanuit gaan dat vanaf kernel versie 2.6.22 jouw laptop wel goed zou moeten werken. Let wel... mochten er specifieke acpi aangestuurde hardware zijn (bijvoorbeeld; brightness keys, volume keys, etc) dan kan het zijn dat die nog niet werken.
Al met al nog even geduld, gelukkig schiet het wel op als je kijkt naar de verschillende release data:
Opensuse 10.3 begin oktober
Ubuntu Gutsy 7.10 halverwege oktober

link naar ubuntu gutsy forum: link

Verwijderd

Topicstarter
Miki schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:50:
[...]

Er zijn op dit moment mensen die alsa problemen melden in het Gutsy forum. Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van alpha's (Gutsy is nog geens eens in beta fase!!!) omdat er vaak regressie problemen zijn op bug-fixes die ergens anders zijn aangebracht. Het is even niet anders helaas in jou situatie, je bent namelijk afhankelijk van een recente linux kernel. Dus schrikt niet als je bij een volgende update weer iets aantreft wat eerst wel werkte en na de update niet meer.

Van de grote 3 (out of the box) distro's heeft alleen Fedora 7 een recente kernel. Ubuntu Feisty gebruikt een kernel van een kleine 5 maanden oud (2.6.20) en OpenSuse zelfs van 10 maanden oud(2.6.18).
De juiste kernel-versie weet ik niet uit me hoofd maar je kunt er vanuit gaan dat vanaf kernel versie 2.6.22 jouw laptop wel goed zou moeten werken. Let wel... mochten er specifieke acpi aangestuurde hardware zijn (bijvoorbeeld; brightness keys, volume keys, etc) dan kan het zijn dat die nog niet werken.
Al met al nog even geduld, gelukkig schiet het wel op als je kijkt naar de verschillende release data:

In tegenstelling tot wat ik eerder in dit topic beweerde (en iedereens advies in de wind slaand :P), ben ik toch aan een T61 (Santa Rosa-laptop) geraakt, waarop nu Ubuntu 7.10 tribe 5 staat. Om geluid te verkrijgen was het in mijn geval voldoende alle updates te installeren, en vervolgens de volgende stappen te doorlopen:

Right-click on the volume control applet (by the clock) and select "Open Volume Control"
In the "Switches" tab, make sure "Headphone" and "Speaker" are both checked.
Close the Volume control.
Right-click on the volume control applet again and select "Preferences".
Make sure the device is set to "HDA Intel (Alsa mixer)" and highlight the "PCM" option.
Close the preferences.
Select System->Preferences->Sound.
In the "Default Mixer Tracks" section, make sure "PCM" is highlighted.
Close the sound preferences.

Het klinkt misschien wat banaal, maar je weet maar nooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanpaul145
Miki schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:50:
[...]

Ik heb in de tussentijd wat gegraven en ik ben er achter waarom ALSA zo pertinent weigert om geluid te produceren terwijl het toch meldt dat alles a-ok is.

Het grote geheim is...

Er zitten een paar vervelende fouten in de snd-hda-intel kernel module, waardoor nieuwere HD geluidskaarten die er gebruik van maken gewoon geen geluid produceren (vond dit overigens op de Debian fora, niet op die van Ubuntu)
M.a.w. er zit niets anders op dan wachten tot dit gefixt is.

Over het regressie gedeelte: wat je zegt is misschien heel goed mogelijk hoor, alleen heb ik dat nog niet meegemaakt, wel dat er zowat dagelijks (en soms meerdere keren per dag) updates te downloaden zijn. :X

Pagina: 1