Zoals voor mij MaxxMark al melde, heb ik zelf ook problemen met een 650i chipset gebaseerd mobo. Namelijk de MSI P6N SLI V2 met daarin 3 x 500GB Samsung Spinpoint SATA II 16MB schijver hierin op RAID 5. De doorvoer zakte opeens drastisch naar beneden, er werd een "degrading RAID array aangegeven" en zelfs met het vervangen van de schijf bleven problemen zich voordoen met de data doorvoersnelheid. Als iemand even het bericht van Maxx doorleest, iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn bij ons? (nieuwste Bios, nieuwste RAID drivers, en gewoon Windows XP).
Je zou toch Windows XP goed moeten kunnen runnen van een RAID 5 configuratie?MaxxMark schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 18:17:
Voor mijn post wil ik eerst zeggen:
* Ik heb wél dit hele topic door gelezen
* Ik heb het vorige topic alleen vluchtig doorgekeken
Zelf heb ik dus de p5n32 SLI Plus. Met daarop Vista (32bit) draaien (in combo met de quadcore 6600+ en 2x1gb geheugen)
Verder heb ik daarin 2 raptor 36gbs in raid-0 draaien (waarop het os draait) en 2 250gb WD en 1x 500 Seagate (Alles SATA/SATAII)
En als videokaart een XFX GTS8800 XXX
Nu draaide sinds een van de recente nvidia video drivers Vista prima en was de performance rating allemaal erg netjes. (voorheen had ik 1.0 ratings voor de video dingen wat blijkbaar aan de video drivers lag).
Verder draaide het systeem ook perfect en prima. Tot ik recentelijk 'waarschijnlijk' nieuwe videokaart drivers installeerde.
In eerste instantie merkte ik vrij weinig, tot ik een dvdtje ging kopieren van mn raid partitie naar een van mn sata2 disks (de net nieuwe 500gb seagate). Dit ging met een snelheid van welgeteld 500kb/swat langzaam nog opliep tot 3mb/s. Niet normaal dus.
Na verdere inspectie bleek ook naar de andere sata disks een snelheid van maximaal 5mb/s te halen te zijn (dus diskfailure leek mij onwaarschijnlijk). Het rare is dat als ik het vanaf de sata naar raid schrijf wél sneller gaat (en ook van raid naar raid zelf gaat met ~25mb/s)
In eerste instantie gaf ik de schuld aan de chipset drivers (want IDE driver issue) en heb dus de driver van nvidia.com gehaald. Het verbeterde niets. Daarna zag ik per toeval in mn performance info dat spontaan mijn resultaten voor video ook weer naar 1.0 waren gegaan. Toen dacht ik dat mogelijk mn video driver in de weg zat. Ook die dus terug gezet naar een vorige versie.
Helaas heb ik het tot op heden niet voor elkaar gekregen om de boel weer goed te krijgen.. Een sytem restore naar 2 weken terug was ook niet mogelijk omdat vista daar blijkbaar geen restore points meer van had ().
Na dit topic te hebben gelezen over chipsets en chipset drivers ga ik ook weer twijfelen of het daar niet ergens aan kan liggen. En ga dan ook nog even de driver die eerder is genoemd (MCP55_vista_108) proberen.
Mochten er verder nog tips zijn dan hoor ik die zéér graagwant een dvd of hddvd kopieren naar je 500gb disk met 3mb/s vind ik niet zo leuk
ps. mocht ik toch iets over het hoofd hebben gezien in vorige topics dan bied ik daar bij deze al mijn excuses voor aan!
Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW