Maken van een logo (vectortekeningen)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Na veel ploeteren in Adobe Photoshop CS2, Ulead PhotoImpact 10 en Xara Xtreme Pro, lukt het mij niet om deze 'eenvoudige' driehoek met aangekoppelde horizontale belijning te maken.

Hoe dom het wellicht ook is, dit is wel perfect en supersnel in MS Publisher te doen. Alleen ga je daar met vlakken werken die over elkaar heen vallen en je alsware een layer erover heen legt.

Welk programma kan dit soort eenvoudige logo's maken, waarbij je niet netals bij Publisher er een layer overheen legt maar deze gewoon kan gummen. Het moet dus ook eenvoudig zijn om een driehoek aan te passen m.b.t. tot de contourdikte.

Ik ben heel erg benieuwd welk programma zich hier voor het beste leent, want ik weet het niet. Of moet ik toch in de hoek denken van bijvoorbeeld Adobe Illustrator.

Hieronder heb ik de afbeelding toegevoegd waar het om draait.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v314/MulderM/header_home.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik gebruik geen publisher maar

kun je niet 2 objecten mergen / groepen in publisher

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

In Illustrator is het zo gepiept. In Publisher kan het ook wel, daar moet je witte vlakken gebruiken om te 'gummen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
In Publisher moet je inderdaad witte vlakken gebruiken. Toch maar eens aan de slag met Illustrator.
Met Illustaror kun je dus ook gemakkelijk de diktes en kleur van een driehoek instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:23
Sterker nog Illustaror is hier voor bedoeld. Om folders, flyers logo's te maken. Photoshop is echt bedoeld voor het shoppen van afbeeldingen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 21:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Illustrator kan dit soort dingen heel goed, dus ga vooral daar mee aan de slag! :)
In het programma zit ook een tool die vooraf gedefinieerde shapes kan maken, zoals afgeronde rechtoeken, cirkels etc.. daar zit volgens mij ook een gelijkzijdige driehoek bij. Daarin zijn alle hoeken hetzelfde oftewel 120 graden. Maak anders eerst een stervorm en delete een aantal punten. Vervolgens Google je een stukje over de Pathfinder tool, die je erg kan helpen bij het in stukken snijden van die shapes. Ook algemene informatie over het gebruik van de pentool kan je helpen.
Er zullen vast ook wel boeken in de bibliotheek zijn die over deze basisfuncties van Illustrator gaan :) ... en anders gewoon tutorials. Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 15-08-2007 13:06 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Je kunt eenvoudig een gelijkbenige driehek maken in Illustrator door de polygeenvorm te selecteren, vervolgens te klikken op je werkblad en je kunt dan aangeven hoeveelzijden je wilt hebben. In dit geval drie.
Vervolgensga ik de lijn dikker maken, door de stroke te vergroten.

Nu gebuerd hetzelfde als in Photoshop. Bij het gummen wordt de lijn niet uitgegumd, maar wordt meegenomen naar de binnnzijde van de driehoek. Probeer het maar eens. Heel vervelend.

Hoe kan ik nou gewoon de gumtool gebruiken op de driehoek?.Het lukt uiteraard wel met de brushtool wanneer je wit selecteerd als kleur.

Het pathfindereffect werkt niet met een driehoek.

Anoniem: 9542

werkt wel, maar moet je er eerst even outlines van maken (als je tevreden bent met de dikte en vorm
object > path > outline stroke

en dan vervolgens pathfinderen met een stuk rechthoek ofzo

• EsCo
  • Laatst online: 12:27
Vergeet niet dat je in Illustrator niet meer in gummen en tekenen e.d. moet denken, maar in punten, lijnen en vlakken. Als je een lijn of punt weghaalt uit een vorm en er gaat meer weg dan je plan was, dan moet je op het punt waar het zou moeten stoppen gewoon een punt toevoegen.

Illustrator is een erg krachtig programma, maar om het goed te kunnen gebruiken moet je eerst even van je photoshop denkwijze af.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• king of rats
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-06 13:41
Dark Blue schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:05:
Illustrator kan dit soort dingen heel goed, dus ga vooral daar mee aan de slag! :)
In het programma zit ook een tool die vooraf gedefinieerde shapes kan maken, zoals afgeronde rechtoeken, cirkels etc.. daar zit volgens mij ook een gelijkzijdige driehoek bij. Daarin zijn alle hoeken hetzelfde oftewel 120 60 graden. Maak anders eerst een stervorm en delete een aantal punten. Vervolgens Google je een stukje over de Pathfinder tool, die je erg kan helpen bij het in stukken snijden van die shapes. Ook algemene informatie over het gebruik van de pentool kan je helpen.
Er zullen vast ook wel boeken in de bibliotheek zijn die over deze basisfuncties van Illustrator gaan :) ... en anders gewoon tutorials. Succes!
:N

Je zecht dat de driehoek kleiner wordt als je de lijn probeert weg te halen? Mischien dat dit werkt: maak er een printscreen van, dan opslaan in paint als .bmp, driehoek knippen, in illustrator plakken en verder met je bewerkingen? (zet je illustrator wel even op 100%). Iets omslachtig maar het werkt wel.

Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-06 14:45

Yoozer

minimoog

:N :P
Mischien dat dit werkt: maak er een printscreen van, dan opslaan in paint als .bmp, driehoek knippen, in illustrator plakken en verder met je bewerkingen? (zet je illustrator wel even op 100%). Iets omslachtig maar het werkt wel.
Dit is een oplossing met een erg hoog WTF-gehalte. Niet doen dus, want je hoeft geen enkele keer pixels aan te raken, en dit laat zien dat je Illustrator nog nooit gebruikt hebt.

1) Gebruik Polygon Tool (klik met links op de knop onder de "T" in de toolbar). De polygon tool bevindt zich onder de Rectangle Tool (druk M om te zien welke dit is).

2) Klik een keer in het midden van het scherm. Een venster komt omhoog. Voer bij "Sides" 3 in, en de radius mag je zelf weten (standaard 50pt). Er staat nu een perfect getekende driehoek.

3) Klik een keer op deze driehoek zodat je 'm geselecteerd hebt. Ga naar Object > Path > Offset Path. Offset tekent een omtreklijn om een vorm heen, maar die ligt op elk punt van de vorm precies een stukje er van af. Als de eerste offset te breed is, Undo, en probeer opnieuw maar dan met een kleinere offset (standaard is 10 pt).

4) Je hebt nu 2 driehoeken om elkaar heen. Geef ze beiden een groene vulkleur. Beiden worden ze groen.

5) Terwijl beide nog geselecteerd zijn, ga naar Window > Pathfinder. Een venstertje verschijnt. Kies hieruit de optie "Subtract from shape" (bovenste rij icoontjes, 2e van links) en klik op "Expand". Je hebt nu een holle driehoek.

6) Voor de tweede driehoek er om heen te maken moet je eigenlijk even naar stap 3 terug. Je maakt weer de offset. De grootste driehoek die er om heen ligt is nu geselecteerd. Herhaal de offset tot je 4 lijnen naast elkaar ziet van de 4 overlappende driehoeken.

7) Zelfde als 4

8 ) Je hebt ook weer de pathfinder nodig, maar in dit geval kies je uit de bovenste rij "Exclude". Je houdt 2 driehoeken om elkaar heen over. Klik weer op "expand" om het af te maken.

9) Vervolgens mag je zelf uitvinden hoe je die witte balk erin tekent en met de Pathfinder een stuk eruit ramt (hint; Divide en dan Ungroup).

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Je kunt ook Inkscape pakken (gratis ende opensource). Ik kon nooit goed met Illustrator overweg, maar dit pakketje vliegt. Je kunt ook heel goed je bitmap inladen en overtrekken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1