[PC] Is geen surround met wmv files een hardware beperking?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.627 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Topicstarter
Ik krijg het maar niet klaar om high definition wmv files met surround af te spelen.
Beeld is goed, alleen slechts stereo geluid.
Het zijn files met 5.1 surround.
De pc speelt alle andere files wel goed met surround.

Ik heb alle mogelijke players geprobeerd:
VLC
Zoom Player
BS Player
Windows Mediaplayer classic
Nero Showtime
Powerdvd

Codecs:
FFDShow

Hardware:
De pc is via een cmedia CMI8731 met coax op een marantz sr-7200 receiver aangesloten.

Heb ik een hardware beperking?

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Verwijderd

Wat jij wil is SPDIF uit, en dan moet wmv 5.1 audio naar AC3 of DTS omgezet worden.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:43
5.1 surround over coax kan alleen in Dolby Digital of DTS. WMA meerkanaals is dat niet. Dus als je geluidskaart Dolby Digital Live of DTS Connect ondersteund, moet je dat aanzetten. Anders heb je pech, dan sluit je hem analoog aan.

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Ik maak reeds gebruik van spdif uit. Het werkt alleen met wmv niet. Heeft mijn reciever niet de juiste decoders aan boord? Hoe kan ik het als AC3 of DTS uitsturen?

• Audi_S2

Audi_S2

Topicstarter
Tha Ra schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 19:56:
5.1 surround over coax kan alleen in Dolby Digital of DTS. WMA meerkanaals is dat niet. Dus als je geluidskaart Dolby Digital Live of DTS Connect ondersteund, moet je dat aanzetten. Anders heb je pech, dan sluit je hem analoog aan.
WMA meerkanaals maakt waarschijnlijk gebruik van een hogere standaard?
Hiervoor heb ik dus een xbox 360 ofzo voor nodig?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:43
Audi_S2 schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 19:56:
Ik maak reeds gebruik van spdif uit. Het werkt alleen met wmv niet. Heeft mijn reciever niet de juiste decoders aan boord? Hoe kan ik het als AC3 of DTS uitsturen?
:)

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Je kunt als alternatief ook ac3filter gebruiken. Deze kan ook geluid naar dolby digital encoderen. Werkt bij mij goed met 6 kanaals wmv files.

Verwijderd

cool_zero schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:23:
[...]

Je kunt als alternatief ook ac3filter gebruiken. Deze kan ook geluid naar dolby digital encoderen. Werkt bij mij goed met 6 kanaals wmv files.
Hoe heb je AC3 filter ingesteld dan?

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:08

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

Probeer GOM Player, is nog gratis ook.
http://www.gomplayer.com/main.html

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:27
Of je versterker ondersteunt WMA, maar dat zie je niet veel.

Verwijderd

Vinnienerd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:35:
Of je versterker ondersteunt WMA, maar dat zie je niet veel.
Dat geluk heb ik dus met m`n Pioneer 916 receiver _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Geeft mooi WMA9pro aan op het display 8)

nb. daar ben ik ook pas sinds een uur achter hoor, maar alles perfect kwa beeld en geluid met onderstaande:

Windows Vista Home Premium
Media Portal
Vista Codec Pack (FFDshow, AC3filter, Haali)
AVCore decoder
Digi. coax naar receiver

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:11

The Zep Man

🏴‍☠️

Een geluidskaart hoeft geen Dolby Digital Live of DTS Connect te ondersteunen. Het kan ook softwarematig, zolang je maar een digitale uitgang hebt.

Zeps Mini tutorial voor softwarematige Dolby Digital Live onder Windows met films/muziek:

1.
De-installeer eventuele codec packs die al geïnstalleerd zijn.

2.
Installeer ffdshow. De laatste versie is hier te verkrijgen. Ik heb goede ervaringen met de stable builds en adviseer deze ook.

3.
Ga na de installatie naar de instellingen van de ffdshow audio decoder (Start -> Programs -> ffdshow -> Audio decoder configuration)

4.
Scroll in het linkermenu naar de item 'Output'. Kies hier als Sample format 'AC3' met een bitrate van 640 (de hoogste die beschikbaar is). Druk op OK om de wijzigingen te bevestigen.

5.
Start je favoriete media player op die van Microsoft DirectShow gebruik maakt (Windows Media Player, Media Player Classic...) en open een muziek of film bestand.

6.
In theorie zou het nu moeten werken. Je versterker/decoder zou nu 'Dolby Digital' of 'AC3' aan moeten geven. Er zijn echter 2 struikelblokken welke beiden gemakkelijk op te lossen zijn.

Controleer tijdens het afspelen of je het ffdshow audio decoder onderin je systray ziet staan. Zoniet, maakt je media player geen gebruik van ffdshow. Er is dan of nog een andere codec geïnstalleerd welke gebruikt wordt (de-installeren, dus) of de media player gebruikt een interne codec om het geluid te decoderen. Bij Media Player Classic is dit vaak het geval. Je kan de betreffende codec(s) uitschakelen in View -> Options -> Internal Filters. Schakel aan de rechterkant de betreffende codecs uit, zodat Media Player Classic deze zelf niet meer decodeert.

Klinkt het geluid brak of lijkt het alsof je versterker maar heel kort op 'Dolby Digital' of 'AC3' schiet? Dan kan je geluidskaart niet met de betreffende instellingen van ffdshow werken. Vaak heeft het te maken dat de geluidskaart alleen maar een SPDIF signaal van 48Khz accepteert. Dit is een hardware limitatie maar kan voor streams die niet 48Khz zijn softwarematig opgelost worden. Open de instellingen van de ffdshow audio decoder. Zet het vinkje aan bij Resample en open daarvan de instellingen. Resample het geluid naar 48000Hz en gebruik als mode 'libavcodec highest quality'. Zorg dat 'Resample always' geselecteerd is. Herstart nu je media player en open een muziek of filmbestand.

Je kan via de ffdshow audio decoder ook nog het geluid upmixen (om bijvoorbeeld 2 kanaals 5.1 kanaals te maken). De stappen hiervoor lijken mij echter wel duidelijk.

Natuurlijk is deze tutorial overbodig voor geluidskaarten die Dolby Digital Live of DTS Connect ondersteunen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 26-08-2007 12:38 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:24:
Hoe heb je AC3 filter ingesteld dan?
Mijn instellingen voor ac3filter staan in dit topic:
Dolby Digital uit met WMVHD Files

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:16
Ik krijg het nog steeds niet voorelkaar in vista mediacenter ook niet met bovenstaande instellingen..iemand die wel succs heeft om wmvhd files kan afspelen met 5.1 geluid onder vista??
of moet ik toch maar een nieuwe receiver kopen :-(

• Bunnikside
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-01 15:47
Hi All,

This is my first post and I'm not sure this has been settled through-out this forum but I read several people struggeling in getting WMV-files WVC1 playing Dolby Digital 5.1 through SPDIF.

This what helped me, it is working like a charm, I installed:

CCCP codecs pack
AC3-filter
Zoomplayer WMV-pro

Very important thing is letting Zoomplayer WMV-pro not to enable Smart Play (smart play will override the Windows Decoder / Filter selection and this is something we do not want!) So switch it off, which is done under settings in advanced mode.

Again, I'm not sure this has been dealt with in this thread but better said twice than not able to find a solution.

Succes.
Pagina: 1