Toon posts:

[2000][2003][XP] Gratis remote commandline beheer tools

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar applicaties die ik vanaf de console (commandline) kan aansturen.
Ik beheer een redelijk groot netwerk van pc's en momenteel heb ik een probleem met het onderhouden van deze pc's.

Via psexec heb ik al enkele tools gevonden waardoor ik op afstand al mijn windows 2000/2003 & XP clients kan defragmenteren en ook kan toetsen naar hun prestaties dmv benchmark tools die ik remote op ze kan loslaten.

De defragmentatie helpt, maar volgens mij is het ook nuttig om onze pc's eens te scannen met een regcleaner. Weet er iemand een commandline regcleaner?
Op google kan ik blijven zoeken en ik kom telkens meer en meer regcleaners tegen, maar geen enkele heeft een commandline interface.

Als er iemand nog een goed idee weet hoe ik de pc's in mijn netwerk remote kan optimaliseren is dat altijd welkom!

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg,

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:53

dbzfan

Nee.

Kun je niet gewoon Dameware gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
dbzfan schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:51:
Kun je niet gewoon Dameware gebruiken?
Je bedoeld dameware nt utilities?
Kan je me uitleggen in welke zin ik die applicatie kan gebruiken? Want ik kan je niet meteen volgen hoe jij denkt dat ik deze applicatie kan gebruiken voor het doel dat ik voor ogen heb.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Kijk hier eens: http://www.microsoft.com/...s/Networking/PsTools.mspx

Niet echt optimalisatie maar darkage.co.uk kan verschillende soorten vnc's installeren. Vnc installeren is niet zo bijzonder, maar darkage kan het remotely op een client pushen vanaf een command line. Vond ik verassend handig. Wel admin pass van target host nodig maar dat lijkt me duidelijk.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Topicstarter
temp00 schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:57:
Kijk hier eens: http://www.microsoft.com/...s/Networking/PsTools.mspx

Niet echt optimalisatie maar darkage.co.uk kan verschillende soorten vnc's installeren. Vnc installeren is niet zo bijzonder, maar darkage kan het remotely op een client pushen vanaf een command line. Vond ik verassend handig. Wel admin pass van target host nodig maar dat lijkt me duidelijk.
Bedankt, maar psexec dat ik gebruikte komt uit die tools ;-). Vnc hebben we ook op al onze pc's staan (via de Enterprise zit er automatisch zo een push tool bij)

Ik apprecieer natuurlijk jullie antwoorden, maar ik denk dat mijn vraag verkeerd verstaan word.
Ik zoek dus echt dingen waarmee ik onderhoud kan verrichten zoals: defragmentatie(heb ik al), opkuisen spyware, register opkuisen, ... en dat liefst via de commandline.

Ik zei dat ik een groot netwerk had. Ik bedoel daarmee 350 desktops, 65 laptops en nog een 75 tal servers. Via VNC kan ik daar inderdaad naartoe maar ik kan niet naar een 450 toestellen gaan verbinden om alles manueel te starten :p Vandaar zoek ik achter iets commandline applicatie zodat ik dat met psexec kan pushen naar alle pc's en kan laten uitvoeren. Op die manier zien de mensen die aan de pc werken niets, en kunnen die gewoon blijven doorwerken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 12:27:
Ik zoek dus echt dingen waarmee ik onderhoud kan verrichten zoals: defragmentatie(heb ik al), opkuisen spyware, register opkuisen, ... en dat liefst via de commandline.

Ik zei dat ik een groot netwerk had. Ik bedoel daarmee 350 desktops, 65 laptops en nog een 75 tal servers. Via VNC kan ik daar inderdaad naartoe maar ik kan niet naar een 450 toestellen gaan verbinden om alles manueel te starten :p Vandaar zoek ik achter iets commandline applicatie zodat ik dat met psexec kan pushen naar alle pc's en kan laten uitvoeren. Op die manier zien de mensen die aan de pc werken niets, en kunnen die gewoon blijven doorwerken.
Ga scripten en gebruik de Help wat meer van de Support tools en resource kit tools?
Verdiep je in Group Policies, task scheduler en vooral:
Ga op zoek naar een Management suite waar je dat mee kan beheren zodat je niet alleen zaken automatisch kan laten doen, maar ook rapportage erover kan krijgen.

Het is niet de bedoeling dat hier een complete copy/paste van elke RK util voorbij komt, dat snap je waarschijnlijk zelf ook wel.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:12:
[...]

Ga scripten en gebruik de Help wat meer van de Support tools en resource kit tools?
Verdiep je in Group Policies, task scheduler en vooral:
Ga op zoek naar een Management suite waar je dat mee kan beheren zodat je niet alleen zaken automatisch kan laten doen, maar ook rapportage erover kan krijgen.

Het is niet de bedoeling dat hier een complete copy/paste van elke RK util voorbij komt, dat snap je waarschijnlijk zelf ook wel.
Ik heb geen tijd om zelf regcleaners/spyware removers te scripten, daarom dat ik eens kom informeren achter een cli tool die dat wel zou kunnen (als ze al bestaan, want mijn zoekopdrachten leveren maar bitter weinig op)

gpo's, task scheduler zijn me allom bekend, rapportjes trekken uit m'n hele netwerk lukt me ook aardig.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik vraag me een beetje af of je niet " verkeerd-om" bezig bent:

Defragmentatie van disken is in principe alleen noodzakelijk als er veel data geschreven en verwijderd wordt naar de disk(en). In een goed netwerk wordt data echter op een server wegeschreven. De enige activiteiten die dan op een disk plaatsvinden is een incidentele installatie, evt. roaming profiles en een pagefile van Windows. Dat valt wel mee.

Zelfde verhaal voor regcleaners. Het lijkt me verstandig om users geen rechten te geven om installaties uit te kunnen voeren. alle installaties bouw je om naar een nette MSI file, die je (als beheerder) deployed naar de client. In dit geval wordt je registry ook niet vervuild en is een regcleaner ook overbodig.

Mocht een werkplek een keer een probleem geven, dan is deze bv. met Ris binnen een half uur weer schoon ingericht.

Wat je met allerlei tooling wilt gaan doen (ondanks alle goede bedoelingen), komt een beetje als symptoombestrijding over, terwijl je veel beter de oorzaak weg kunt gaan nemen. Komt nog eens bij dat ik me afvraag of je met allerlei optimalisatietools en scripts merkbare performanceverbetering voor de gebruikers gaat realiseren. Leuk dat een benchmarktool een verbetering van 0,6% op disk I/O laat zien, een user merkt hier echter niets van... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 14:59:
Ik vraag me een beetje af of je niet " verkeerd-om" bezig bent:

Defragmentatie van disken is in principe alleen noodzakelijk als er veel data geschreven en verwijderd wordt naar de disk(en). In een goed netwerk wordt data echter op een server wegeschreven. De enige activiteiten die dan op een disk plaatsvinden is een incidentele installatie, evt. roaming profiles en een pagefile van Windows. Dat valt wel mee.

Zelfde verhaal voor regcleaners. Het lijkt me verstandig om users geen rechten te geven om installaties uit te kunnen voeren. alle installaties bouw je om naar een nette MSI file, die je (als beheerder) deployed naar de client. In dit geval wordt je registry ook niet vervuild en is een regcleaner ook overbodig.

Mocht een werkplek een keer een probleem geven, dan is deze bv. met Ris binnen een half uur weer schoon ingericht.

Wat je met allerlei tooling wilt gaan doen (ondanks alle goede bedoelingen), komt een beetje als symptoombestrijding over, terwijl je veel beter de oorzaak weg kunt gaan nemen. Komt nog eens bij dat ik me afvraag of je met allerlei optimalisatietools en scripts merkbare performanceverbetering voor de gebruikers gaat realiseren. Leuk dat een benchmarktool een verbetering van 0,6% op disk I/O laat zien, een user merkt hier echter niets van... :)
Ik denk dat je echt met je hoofd aan een ideale situatie aan het denken bent ;-). Als jij in zo een bedrijf werkt, laat me weten welk :-) ik kom er onmiddellijk solliciteren.

Maar in een bedrijf zoals het onze vind je nog heel veel legacy applications terug. Je zit dus hier en daar met users die lokale beheerder rechten hebben.

Nu betreffende die defragmentatie. Daar wil ik op reageren! Ik denk dat je de bal helemaal mis slaat daar. Ik krijg echt heel duidelijke signalen van onze interne mensen dat ze merken dat er iets gebeurt is, alleen ze weten niet wat. Net zoals mijn collega's me uitlachten dat een defragmentatie effectief iets met een computer doet ... lachen ze nu ook al veel minder hard. Alles word bij ons opgeslaan op netwerk schijven, maar bij eender welke computer waardat je de defragmentatie start ouder dan 1-2-3-3-4-5-6-7-8 jaar .. zag ge haast nooit een blauw streepje op de hele analyse balk. (nu ik gebruik wel niet de standaard defragmentatie tool van windows. Iets anders, meer performant)

Je bent wellicht ook vol goede bedoelingen ;-) maar zeker met die defragmentatie ben je fout.
Maar nu heb ik nog altijd geen commandline tools :p

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

* alt-92 mompelt iets over least administrative effort

Je bent mijns inziens verkeerd bezig, maar ok.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 15:23:
Je bent wellicht ook vol goede bedoelingen ;-) maar zeker met die defragmentatie ben je fout.
Maar nu heb ik nog altijd geen commandline tools :p
code:
1
defrag /?
Juiste commandline parameters uitzoeken en in een scheduled task op elke werkplek gooien die elke nacht draait? Ben je in ieder geval van 1 bottleneck af.

Voor de rest sluit ik me aan bij ALT-92. Ik ben en blijf van mening dat je beter symptomen kunt voorkomen dat bestrijden. De situatie die ik in mijn verhaal schets is gewoon dagelijkse kost voor mijn en mijn collega's, en de gebruikers zijn 'gewend' dat ze vrij weinig mogen op hun werkplek. Dergelijke regelgeving is ook gewoon vanuit de directie in een goed sluitend IT-Beleid vastgelegd.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 19:12:
[...]
code:
1
defrag /?
Juiste commandline parameters uitzoeken en in een scheduled task op elke werkplek gooien die elke nacht draait? Ben je in ieder geval van 1 bottleneck af.

Voor de rest sluit ik me aan bij ALT-92. Ik ben en blijf van mening dat je beter symptomen kunt voorkomen dat bestrijden. De situatie die ik in mijn verhaal schets is gewoon dagelijkse kost voor mijn en mijn collega's, en de gebruikers zijn 'gewend' dat ze vrij weinig mogen op hun werkplek. Dergelijke regelgeving is ook gewoon vanuit de directie in een goed sluitend IT-Beleid vastgelegd.
Dat werkt niet op windows 2000 pc's maar maakt ook niet uit ;-) zoals ik zei tools voor defragmentatie heb ik al :-)

Maar toch bedankt allemaal, ik ga het hier bij laten.
Pagina: 1