Toon posts:

[Photoshop] Schaduw (niet drop shadow) maken

Pagina: 1
Acties:
  • 283 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als er achter een object een lichtbron staat, heeft het object een langgerekte schaduw op de grond, zoiets als bij dit plaatje (al staat de zon hier aan de verkeerde kant ;)):

Afbeeldingslocatie: http://www.bryght.com/sites/bryght.com/files/theme_editor/bryght_customized/houses.png

Het huisje op de voorgrond heeft een langgerekte schaduw naar achteren. Dit is niet te maken mbv drop-shadow in Photoshop. Daarom heb ik:
  • een duplicaat gemaakt van het huisje
  • het hele huisje 1 kleur gegeven (grijs)
  • deze layer heb ik geskewed totdat hij dezelfde vorm had als de schaduw bij het huisje
Dit effect was alleen niet overtuigend, omdat de randen van de geskewde layer strak blijven, en de schaduw hierboven is fuzzy.

Mijn vraag: is er een standaard manier om zo'n schaduw te maken?

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Die randen kan je d.m.v. Feather wazig maken ;)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 10:57

SilencerNL

No remorse

Je kan de schaduw toch blurren?

Don't dream your life, live your dreams!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
De schaduw van 't linker huisje op 't middelste huisje klopt overigens niet ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

RobIII schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 12:43:
De schaduw van 't linker huisje op 't middelste huisje klopt overigens niet ;)
Klopt... want de schaduw hoort daar weer 'tegen het huis op te klimmen'. Verticaal dus.

Wat je zou kunnen doen, is gaan werken met de Vanishing Point functie van Photoshop.

Je geeft eerst alle huisjes een drop shadow (copy layer style) en zet deze om naar layers (make layer) voor elke. In feite zijn al je huisjes gelijk dus kun je ook gewoon die drop shadow layer 4x copyen.

Zorg dat ze alle 5 in aparte layers blijven staan en je huisjes ook. Vervolgens ga je in 'Vanishing Point' modus (zit onder de filters) en je gaat alle perspectiefvlakken namaken. Bekijk ook even deze tutorial voordat je begint:
http://revision3.com/pixelperfect/vanish (bekijk de grote versie ;) )

Kost even wat, maar je hebt ze wel allemaal. Vervolgens ga je elke drop shadow, layer voor layer, in je grid slepen. Hij zal dan vanzelf afbuigen op de huisjes die er achter staan, als dat goed gaat...

Echt snel gaat het niet, maar je kan er gegarandeerd nog maanden mee werken en werkelijk álles op plakken wat je wil :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reakties! Ik heb uiteindelijk met blur gewerkt om de schaduw te faden. Het klopt idd dat de schaduw niet tegen het huisje opklimt, maar het is ook niet mijn plaatje. Ik heb gewoon een plaatje genomen om te laten zien wat ik bedoel. Toch bedankt Dark Blue voor die tutorial - ik heb hem gebookmarked en hij komt vast nog eens van pas :)
Pagina: 1