Toon posts:

HTPC: VGA of DVI

Pagina: 1
Acties:
  • 762 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik zit met een vraag maar een duidelijk antwoord heb ik (nog) niet kunnen vinden, dus alle hulp is welkom.

Ik ben van plan binnenkort over te gaan tot aanschaf van een LCD-TV. Waarschijnlijk een Sony Bravia 46" Full-HD. Ik wil mijn "oude" pc hierop aansluiten als HTPC, en tevens mijn consoles zo optimaal aansluiten.

De Full-HD 46" bravia's hebben 2x HDMI, 1x VGA, 1x Component (volgens mij) en 2 of 3x Scart, afhankelijk van het model.

Videokaart: Nvidia 7800 GTX 512mb

Nu twee vragen: een HTPC aansluiten, kan dit het beste via HDMI of VGA? Mijn voorkeur gaat nu uit naar VGA omdat het de 2 HDMI poorten vrij kan houden voor PS3 en 360. Andere consoles kunnen prima over Scart en Component, maar die 2 wil ik graag via de HDMI laten lopen en het liefst direct, zonder verdelers ertussen etc. Wel is voor mij belangrijk dat ik geen beeld-kwaliteit verlies bij het aansluiten van de HTPC, dus als echt HDMI beter is gooi ik er wel een dergelijk middel tussen (moet alleen nog even op zoek naar een strak uitziend model dat ook nog es kwalitatief goed is).

Vraag 2: (hoort hier niet helemaal, weet ik, maar ik gooi het liever in 1 post als het niet erg is :) ). Hoe loopt de aansluiting van een externe geluidsbron? Ik doel hiermee op een home theater set achtig geheel. Wordt al het geluid (ook htpc) via de tv naar de home cinema set geleid of moeten deze direct worden aangesloten op deze set (dus ook consoles etc)?

Alvast bedankt!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07 12:31

Jag

Hier mijn reactie in een technische discussie over DVI of VGA.

Maar wat ik je nog wel ter overweging mee wil geven is dat het errug handig is om een receiver te kopen die HDMI ondersteunt en alles kan converten naar HDMI. Dan sluit je maar 1 kabel aan van je receiver naar je tv en verder sluit je al je bronnen met beeld en geluid aan op je receiver. Als je zoveel bronnen hebt als jij, is dat echt verreweg de beste optie.
Het geluid komt dan automatisch bij je receiver en je hoeft dan maar met 1 AB te schakelen! Je pc kan je dan ook op je receiver aansluiten, evt ook met 1 kabel, nl hdmi.

Verwijderd

waarom een 7800gtx erin,is een beetje overkill niet?,voor een htpc of doe je er ook nog op gamen ofzo?,anders kan je ook 7800gtx verkopen en een goedkoperen energie zuinigere 2600 van ati kopen,merja das maar mijn mening ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het met je eens dat het misschien wel een ietwat spannend kaartje is voor zoiets, maar hij zit al in mn bak en mijn game-pc heeft al eer prima andere kaart.

Wat betreft de receiver, als iemand nog tips heeft hiervoor, graag. Ik ben de laatste tijd een beetje het bos uit het oog aan het verliezen door alle bomen die hier staan.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ik gebruik voor mijn htpc een 7300 gs en werkt vlekkeloos(ook met vista MCE)

VGA geeft prima beeld, dus als er geen DVI aansluiting beschikbaar is, zou ik gewoon VGA gebruiken. Je gaat het verschil echt niet zien.

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 13:45:
Ik ben het met je eens dat het misschien wel een ietwat spannend kaartje is voor zoiets, maar hij zit al in mn bak en mijn game-pc heeft al eer prima andere kaart.

Wat betreft de receiver, als iemand nog tips heeft hiervoor, graag. Ik ben de laatste tijd een beetje het bos uit het oog aan het verliezen door alle bomen die hier staan.
Denon AVR-2307 of hoger
Yamaha RX-V861 of hoger
Sony STR-DA1200ES of hoger
Onkyo TX-SR605 of hoger

En dan zijn er nog een heleboel andere merken denkbaar. Als je nu een receiver koopt, dan iig eentje met HDMI 1.3 ondersteuning. Maar er zijn nog wel meer overwegingen natuurlijk. Het is iig iets om goed over na te denken aangezien het geen goedkope dingen zijn.

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 11:06
Ik heb zelf een ful hd Bravia van 46' maar hou er rekening mee dat deze geen full hd resolutie accepteerd via vga!!!!!
Hiervoor moet je dus al gebruik maken van hdmi!!

• Jag

Jag

O ja, dat zijn idd dingen om vantevoren heel goed naar te kijken. Er zijn heel veel LCD tv's die geen native panel resolutie accepteren, ook niet op de VGA. Ik weet ook niet of ze allemaal 1080p accepteren en niet alleen maar 1080i op de HDMI.

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-06 16:09
Je kunt ook kijken naar de Octava HDMI splitter, die hebben qualitatief zeer goede splitters.

@JAG: ik weet niet waar jij voor € 149,- een kwalitatief goede receiver vindt maar het is een optie voor degenen die al een goede receiver hebben of dan nog steeds tekort hdmi aansluitingen hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door Distael op 15-08-2007 14:40 ]

• Jag

Jag

Distael schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:13:
Je kunt ook kijken naar de Octava HDMI splitter, die hebben qualitatief zeer goede splitters.
Voor dat geld kan je beter een receiver kopen die het voor je doet :).

Verwijderd

Hey,

Ikzelf heb mn HTPC via een DVI-->HDMI kabel aangesloten op een 32" Samsung LCD-tv, het geluid gaat via optische glasvezelkabel van mijn moederbord naar een Yamaha A/V-receiver met 5.1 speakerset. Met de nieuwe drivers heb ik mijn beeldschermresolutie kunnen instellen op 1366x786.
Dit geeft schitterende resultaten, zowel grafisch als het geluid.

Veel succes

Verwijderd

Ik heb een vga kabel van 4 meter lopen naar mijn Loewe LCD scherm, het geluid doe ik via een optische kabel naar de receiver.
DVI - HDMI levert geen detectie op ..

• rsvmark
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:54:
Ik heb een vga kabel van 4 meter lopen naar mijn Loewe LCD scherm, het geluid doe ik via een optische kabel naar de receiver.
DVI - HDMI levert geen detectie op ..
Dit probleem had ik ook, bij dvi-hdmi zag mijn sony 46w2000 geen signaal.
Gebruik nu dus vga maar hoop straks met het asus m2a vm hdmi bordje dat het wel gaat lukken en ik eindelijk full hd kan aanschouwen :P

Verwijderd

rsvmark schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 08:22:
[...]

Dit probleem had ik ook, bij dvi-hdmi zag mijn sony 46w2000 geen signaal.
Gebruik nu dus vga maar hoop straks met het asus m2a vm hdmi bordje dat het wel gaat lukken en ik eindelijk full hd kan aanschouwen :P
HDMI - HDMI gaat denk ik wel lukken dan, alhoewel VGA gewoon klasse is.. en denk dat je geen verschil gaat merken

• rsvmark
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:51:
[...]

HDMI - HDMI gaat denk ik wel lukken dan, alhoewel VGA gewoon klasse is.. en denk dat je geen verschil gaat merken
Vga op mijn sony kan geen full hd signaal aan (effe uit mijn hoofd maximaal 1366 bij nog wat geloof ik!!)

Dus ik hoop dat ik WEL verschil ga zien eigenlijk :9
Pagina: 1