Toon posts:

Te hoge CPU temp.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

Ik heb een probleem met mijn pc thuis, sinds enkele dagen kwam het ene blauwe scherm na de andere waarna ik dit dacht op te kunnen lossen met een simpele herinstallatie van Windows.
Nou bleek het dus een ander probleem, de CPU gaf zonder inspanning al zo´n 90-95 aan op de teller in het biosvenster.
Niet bepaald wat de bedoeling is, ook na het schoonmaken van de CPU koeler (was wel nodig ook) en het verwijderen van de laatste aangekoekte pasta op de processor, bleek dat er niets veranderde.

Nu heb ik hier al meerdere zaken gelezen, waardoor ik ook ben gaan kijken naar de voeding, of alle koelers draaide enz.
Hier heb ik verder ook niets vreemds kunnen vinden, de koeler zit goed aangesloten en draait op zo´n 2800 rpm, zoals gewoonlijk.

Het betreft een Asus P5P800 moederbord met 2 GB geheugen, een Ateq koeler van 400 watt en een P4 processor met standaard koeler (775 socket) van 3.00 Ghz.

Iemand enig idee wat er mogelijk kapot is of fout zit?
Alvast - en alweer - bedankt,

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-05 18:55
wel weer terug koelpaste erop gedaan?

[ Voor 94% gewijzigd door Tomino op 14-08-2007 11:06 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

voel eens aan het koelblok of het warm wordt, is het koelblok warm (of nog beter heet) dan kan je blok de hitte niet kwijt. zet er dan een tafelventilator voor je opengeschroefde pckast. Is en blijft het koelblok koud, dan kan de processor zijn hitte niet kwijt aan het koelblok en heb je een ander probleem, zie hiervoor de FAQ over hoe je een processor + koeler monteerd.

Daarnaast ff checken in je bios: overklokken? overvoltages? voeding spanning nog ok? en als laatste ff checken of je genoeg airflow in je kast hebt (dus niet alleen processorkoeling en de voeding die warme lucht blaast / zuigt, ook extra casefans (kosten geen drol)

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 14-08-2007 11:08 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Het koelblok wordt wel warm, maar ik kan niet zeggen dat het dusdanig heet is dat ik het niet aan kan/wil raken.
Verder draait hij gewoon op de normale snelheid en dit zijn de voltages, die volgens mij ook gewoon normaal zijn:
Vcore: 1.416
3.3: 3.344
5: 5.145
12: 12.196

Verder zitten er 5 koelers in de pc en 2 in de voeding zelf.
Overigens loopt de temperatuur vrij snel weer op als de pc een tijdje heeft uitgestaan, van zo'n 80 graden oplopend naar 95 en daar blijft hij dan op hangen.
Bedankt voor je antwoord in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 11:25 ]

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

i like big pics and i can not lie. :+

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zygivt schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:36:
i like big pics and i can not lie. :+
Ik heb hier 4 minuten over na zitten denken, maar ik snap 'm nie.

Verder blijft deze vraag nog openstaan:
Tomino schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:06:
wel weer terug koelpasta erop gedaan?

Alles kan stuk.

Verwijderd

Maakt de koeler wel goed contact met de socket, en heb je de koelpasta wel vervangen?

Verwijderd

Het kan ook zijn dat je je bios een keer moet updaten, ik had dit probleem een aantal weken geleden ook met mijn pc, er stond op dat mijn processor 90 graden idle was... wat eigenlijk niet kan, bij 90 graden komt er rook vanaf. ;) Kijk even of je de nieuwste versie van je bios hebt, en ben je niet vergeten om nieuwe koelpasta erop te doen nadat je de aangekoekte laag eraf hebt gehaald. Of heb je misschien te veel koelpasta erop gedaan? ;)

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 15:48

Zygivt

Evenaren en overtreffen

remco_k schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:40:
[...]

[...]
of de ts foto's van zijn kast kan posten

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een BIOS update is zeker een heel goed idee. Verder moet je ook eens kijken of de 4 veerpootjes wel goed vastgeklikt zijn. Bij S775 koeler moet je die soms nogal hard aanduwen.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 03:09

MikeVM

- Baloo -

remco_k schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:40:
[...]

[...]
ken je het liedje niet

"i like big butts and i cannot lie"

Klikkie

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 03:09

MikeVM

- Baloo -

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:48:
Het kan ook zijn dat je je bios een keer moet updaten, ik had dit probleem een aantal weken geleden ook met mijn pc, er stond op dat mijn processor 90 graden idle was... wat eigenlijk niet kan, bij 90 graden komt er rook vanaf. ;) Kijk even of je de nieuwste versie van je bios hebt, en ben je niet vergeten om nieuwe koelpasta erop te doen nadat je de aangekoekte laag eraf hebt gehaald. Of heb je misschien te veel koelpasta erop gedaan? ;)
teveel koelpasta,

dan moet het een laag van een 1mm zijn lijkt me, als je je koeler aanschroeft en een spleet van 1mm..?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:47

HugoBoss1985

Xenotech

Hoe staat het er nu mee?

Koelpasta gecontroleerd? Ik sluit me ook aan bij mensen die zeggen dat je het bios moet updaten...

Het zou wel raar zijn als je in het verleden dit probleem niet hebt gehad en nu ineens wel en daarom lijkt het me sterk dat het aan je bios ligt.

Het koelblok kan dus ook verkeerd zitten.

Ateq koeler van 400 watt

Dat is dus een voeding? Ik ken dat hele merk niet... is dat wel goede kwaliteit?

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-08-2007 13:30 ]

Verwijderd

Ateq koeler van 400 watt

Dat is dus een voeding? Ik ken dat hele merk niet... is dat wel goede kwaliteit?
Ik denkt dat hij bedoelt: antec... ;)
Pagina: 1