Toon posts:

Exchange 2003 to 2007 transition routing probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.691 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een routing probleem, waar ik hoop uit te komen met uw hulp.

situatie:
1 site
1 domein
Alle server Windows 2003 SP2
mailserver (exchange 2003 en is global catalog)
mailserver01 (exchange 2007 W2003 R2 64 bits)

ik heb als handleiding de volgende website gebruikt:
http://www.msexchange.org...ge-Server-2007-Part3.html

Ik heb vervolgens bij part 3 1 van de user mailboxen gemoved naar de exchange 2007 server.
dit ging eigenlijk zonder veel opmerkelijkheden.
De mailbox kan bereikt worden via outlook 2003 echter wanneer een bericht wordt gestuurd blijft deze in postvak uit staan.

eveneens blijven in de ques van de exchange 2003 alle berichten hangen welke bedoeld zijn voor de mailbox op de exchange 2007.
de eventviewer van de exchange 2007 geeft de volgende melding:
The Active Directory topology service could not discover any route to connector CN=bbeyond,CN=Connections,CN=SVRCOX01,CN=Routing Groups,CN=SVRCOX01,CN=Administrative Groups,CN=DMNCOX,CN=Microsoft Exchange,CN=Services,CN=Configuration,DC=cox,DC=local in the routing tables with the timestamp 8/14/2007 5:23:18 AM. This connector will not be used.

Alle andere mailboxen op de exchange 2003 server kunnen wel mail versturen en ontvangen door dat ik daar opnieuw een SMTP connector heb aangemaakt naar de transitioning.
Graag heb ik jullie hulp want ik kom op dit moment niet veel verder.
alvast bedankt

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Hoe lang/kort nadat je de 2k7 server had geïnstalleerd kreeg je deze melding ?

Ik ben namelijk tegen exact dezelfde melding aangelopen, welke op een gegeven moment uit zichzelf verdwenen is :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de exchange server al een paar weken geinstalleerd.
alleen de move van de mailbox heb ik van het weekeind gedaan.
sinds dien ervaar ik problemen met de betreffende mailbox.
alle berichten staan nog steeds in de postvak uit terwijl ik zeker weet dat de SMTP connectors goed staan ingesteld van de exch07 server.

Wat ik overgens opmerkelijk vond was dat bij de transisioning de SMTP connector van de exchang 2003 verwijderd word. ik neem aan dat het idee is dat alles dan via de echx2007 moet lopen. Echter wanneer je twee servers wil draaien is het mijn inziens onzin om de connector te verwijderen.
alle verstuurde berichten bleven in de ques staan tot dat ik de exch2003 smtp connector opnieuw had aangemaakt. toen verdwenen alle berichten uit de ques met uitzondering van de mailbox die verplaatst is naar de exch07 die blijven nog steeds allemaal in de ques staan.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Er zijn ook standaard routing connectors/groups die gemaakt worden bij Exchange 2007 installatie. Perongeluk iets verwijderd?
Wat zijn er verder nog voor foutmeldingen bijvoorbeeld in de eventlogs? Er is ergens een misconfiguratie maar door de beperkte info niet veel over te zeggen. events hebbnen bijvoorbeeld een eventid.

[ Voor 8% gewijzigd door sanfranjake op 14-08-2007 10:24 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad een send connector verwijderd, dit omdat hij niet goed werkte voor de zekerheid heb ik toen een nieuwe connector aangemaakt.

De event houd het volgende in:
Event Type: Warning
Event Source: MSExchangeMailSubmission
Event Category: MSExchangeMailSubmission
Event ID: 1009
Date: 8/14/2007
Time: 10:44:16 AM
User: N/A
Computer: MAILSERVER01
Description:
The Microsoft Exchange Mail Submission service is currently unable to contact any Hub Transport servers in the local Active Directory site. The servers may be too busy to accept new connections at this time.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Nu is het zo dat in de queues op de mailserver (exch 2003) berichten in de wacht staan
welke bedoeld zijn voor de mailbox welke zich op de exchange07 bevind.
deze berichten staan in de unreachable destination map van de queues.

Kennelijk kent de exch03 de mailbox niet welke zich bevind op de exch07.

De SMTP send connector is juist aangemaakt dit heb ik nogmaals gechecked aan de hand van een handleiding op internet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 10:54 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En waarom zei microsoft ook al weer dat je de standaard-connectors met uniek GUID niet moest verwijderen?
Heb je misschien de gelegenheid de Hub Transport Role opnieuw te installeren? RGC's die je aangemaakt hebt zijn wel beide kanten op?

Gokje dat je een smarthost hebt ingesteld voor uitgaande mail. Als je dat nou eens aanpast, en er een smtp connector voor gebruikt. Is een tip die ik op internet tegen kwam :P

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:55:
En waarom zei microsoft ook al weer dat je de standaard-connectors met uniek GUID niet moest verwijderen?
Heb je misschien de gelegenheid de Hub Transport Role opnieuw te installeren? RGC's die je aangemaakt hebt zijn wel beide kanten op?

Gokje dat je een smarthost hebt ingesteld voor uitgaande mail. Als je dat nou eens aanpast, en er een smtp connector voor gebruikt. Is een tip die ik op internet tegen kwam :P
En waarom zei microsoft ook al weer dat je de standaard-connectors met uniek GUID niet moest verwijderen? ik ben bang dat ik daar overheen gelezen heb. 8)7

Heb je misschien de gelegenheid de Hub Transport Role opnieuw te installeren?
Ik heb de gelegenheid echter is dit allemaal in een live omgeving. kan ik via add and remove programs de transport hub deinstalleren en vervolgens installeren zonder dat de exchange 2003 daar problemen van gaat ondervinden?

RGC's die je aangemaakt hebt zijn wel beide kanten op? Naar mijn idee wel, hoe kan ik dat checken?

Heb ik geprobeerd maakt geen verschil. :)

Verwijderd

Draai ook eens exbpa en extra in je exchange 2007 toolbox.

Verwijderd

Topicstarter
bij exbpa krijg ik de volgende fout meldingen voor de exch07 machine:

The computer account for Exchange server mailserver01.cox.local does not appear to contain the fully-qualified domain name of the Exchange server for the 'SMTP' resource. This may cause Kerberos authentication to fail when sending messages between servers. The tool expected to find 'SMTP/mailserver01.cox.local' in the 'servicePrincipalName'.

The computer account for Exchange server mailserver01.cox.local does not appear to contain the NetBIOS name of the Exchange server for the 'SMTP' resource. This may cause Kerberos authentication to fail when sending messages between servers. The tool expected to find 'SMTP/MAILSERVER01' in the 'servicePrincipalName'.

als ik een oplossing probeer te vinden wordt op de microsoft site dit aan gegeven.
setspn.exe-a SMTPSVC/ mail.yourdomain.com YOURSERVERNAME

echter wanneer je dit in typt op de juiste manier krijg ik deze melding:
'setspn.exe-a' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

er van uit gegaan dat het fout op de microsoft fout stond dus een spatie tussen de exe en de a gezet echter levert dit niet een beter resultaat op.
heeft iemand een idee wat ik fout doe?

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
SetSPN komt uit de support tools. Pak je Windows cd, blader naar \SUPPORT\TOOLS, en installeer suptools.msi.

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Kun je telnetten naar poort 25 van de 2007 bak? En heb je minstens 4GB vrij op je SMTP queue partitie? Onder de 4GB zet hij gewoon SMTP stil..mooie feature is dat en dat koste mij een week om te vinden aangezien er toen geen kb artikel van was.

Als je dit probleem hebt dan zie je "Insufficient resources" als antwoord als je telnet naar 25. Je partitie vergroten of de queues verplaatsen. Dat laatste staat beschreven en het houd is dan je wat directories m,oet kopieren en wat xml configs aanpassen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
SetSPN installeren had ik uitraard al gedaan. :*)
deze was op de exchange07 machine al standaard geinstalleerd.
ik vermoet dat hij bij W2003 R2 standaard geinstalleerd wordt.

er is meer dan 112 GB vrij :)

telneten gaat ook.
wel opmerkelijk hierbij is dat de berichten dan in de queues worden gezet op de exchange 2007 terwijl de berichten die in de postvak uit staan van de exch07 mailbox in postvak uit blijven staan zonder dat deze in de queues trecht komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 13:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:38:
bij exbpa krijg ik de volgende fout meldingen voor de exch07 machine:

The computer account for Exchange server mailserver01.cox.local does not appear to contain the fully-qualified domain name of the Exchange server for the 'SMTP' resource. This may cause Kerberos authentication to fail when sending messages between servers. The tool expected to find 'SMTP/mailserver01.cox.local' in the 'servicePrincipalName'.

The computer account for Exchange server mailserver01.cox.local does not appear to contain the NetBIOS name of the Exchange server for the 'SMTP' resource. This may cause Kerberos authentication to fail when sending messages between servers. The tool expected to find 'SMTP/MAILSERVER01' in the 'servicePrincipalName'.

als ik een oplossing probeer te vinden wordt op de microsoft site dit aan gegeven.
setspn.exe-a SMTPSVC/ mail.yourdomain.com YOURSERVERNAME

echter wanneer je dit in typt op de juiste manier krijg ik deze melding:
'setspn.exe-a' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

er van uit gegaan dat het fout op de microsoft fout stond dus een spatie tussen de exe en de a gezet echter levert dit niet een beter resultaat op.
heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Dit probleem hadden wij ook onder exchange 2003. Wij gebruiken hier meerdere virtual servers voor bijv inkomend en uitgaand verkeer en applicatie mail etc. Nu hadden we hier dus het probleem dat hij niet goed mail afleverde van de ene naar de andere virtual server. Ik zag dus queueing van uitgaane mail op de inkomende virtual server. Bovenstaand verhaal was de oorzaak/oplossing.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan ook met adsiedit.msc via de gui het ServicePrincipalName attribuut aanpassen :)

Waarschijnlijk heeft iemand dan de support tools geinstalleerd, want die zitten standaard ook niet in R2 ...
Zorg trouwens ook altijd dat je de nieuwste hebt, http://www.microsoft.com/...772ea2df90&displaylang=en

[ Voor 67% gewijzigd door sanfranjake op 15-08-2007 14:01 ]

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Wat zijn de settings van je send connector?

Verwijderd

Topicstarter
Setting van de send connector

Smtp connector status enabled
tab genral.
name smtp.bbeyond.nl
protocol logging :none
FQN : mail.onzedomeinnaam.nl

tab address space:
* type smtp

tab network:
route mail through the following smarthost:
smtp.bbeyond.nl. (DNS routing ook geprobeerd)

tab source server:
mailserver01 site Default-site-name

Verwijderd

Volgens mij is het zo (uit mijn hoofd) dat die guide die je gevolgd heb uit gaat van het feit dat die 2003 server de internet mail blijft doen. Dus die server staat met een connector naar internet en de 2007 server staat met een send en recieve connector geknoopt aan de 2003 bak.
Als de 2007 server de internet mail doet, dan moet hij iig 2 send connectors hebben als ik me niet vergis..

Verwijderd

Topicstarter
u bedoeld dat ik een tweede connector rechtstreeks naar de mailserver exch03 zou moeten maken.
maar mijn inziens moet dat met uitgaande mail niet uitmaken. in iedergeval niet wanneer de connector via een smarthost loopt.

voor ontvangende mail moet port 25 open staan en kan dat wellicht wel een rol spelen, maar bij uitgaande mail niet naar mijn idee

Verwijderd

Nou zeg maar "je" hoor, ben pas 27 ;)

Het probleem is nu dat de verbinding tussen de 2007 organisatie en de 2003 organisatie weg is. Je moet dus een connector hebben naar de 2003 RG. Het lijkt mij nu dat je er alleen eentje hebt naar een smarthost (extern). Er is dus geen route naar 2003, want die send connector ontbreekt.

En in 2003 staat nog steeds je internetmail connector of niet??

Edit:
Ik had dit dus tot voor kort draaien, maar ben helemaal af van 2003 dus ik kan het ook niet ff simpel checken hoe het nou ook alweer zat... :/

Edit:
Overigens, part 3 van die guide gaat er vanuit dat er niets achter blijft in de 2003 organisatie en dat je die decomissioned. Dus die connector weg gooien kan pas als iedereen over is.

En die connector die ze weg halen in part 3..als je die weer terug wil hebben moet je hem in beide AG's aanmaken in de 2003 System Manager he. Vraag me alleen af of dat echt gaat werken. Maar dat is dus de verbinding die je nu kwijt bent en waar de error ook over gaat. Punt is alleen dat deze dingen aangemaakt worden tijdens de setup en als MS al zegt dat je ze beter niet kan weghalen.. :D

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een smtp send connector aangemaakt naar de exch03 machine.
echter stromen de queues niet leeg :(.

ik heb nu 1 connector naar mijn smart host(internet) en 1 naar de exch03 (internal)

ik heb het idee dat EXBPA het probleem aangeeft:
bij dit bericht heb ik een export mee gestuurd van de de critical issues.
en dan kom ik toch weer trecht bij die setspn.exe die gebruikt moet worden.
echter werkt deze niet op de manier bij mij die microsoft op zijn site heeft staan:
http://technet.microsoft....d3-8bf8-6a2e035fa7ce.aspx

error log EXBPA:

"Header","Severity","Title","Group Type","Group Name","Description","More Info Link"
"Server: MAILSERVER01","Error","Missing FQDN in 'SMTP' service principal name","Server","MAILSERVER01","The computer account for Exchange server mailserver01.cox.local does not appear to contain the fully-qualified domain name of the Exchange server for the 'SMTP' resource. This may cause Kerberos authentication to fail when sending messages between servers. The tool expected to find 'SMTP/mailserver01.cox.local' in the 'servicePrincipalName'.","http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=30939&l=en&v=ExBPA.3&id=6db21156-a9fc-44d3-8bf8-6a2e035fa7ce"
"Server: MAILSERVER01","Error","Missing NetBIOS name in 'SMTP' service principal name","Server","MAILSERVER01","The computer account for Exchange server mailserver01.cox.local does not appear to contain the NetBIOS name of the Exchange server for the 'SMTP' resource. This may cause Kerberos authentication to fail when sending messages between servers. The tool expected to find 'SMTP/MAILSERVER01' in the 'servicePrincipalName'.","http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=30939&l=en&v=ExBPA.3&id=6db21156-a9fc-44d3-8bf8-6a2e035fa7ce"
"Server: MAILSERVER","Error","'HeapDeCommitFreeBlockThreshold' not set","Server","MAILSERVER","Server mailserver.cox.local has 1 GB or more of memory, accommodates 71 mailboxes, and the 'HeapDeCommitFreeBlockThreshold' parameter has not been set to 262144. Virtual memory may become quickly fragmented and system instability may occur.","http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=30939&l=en&v=ExBPA.3&id=cbc2b55c-f850-47f7-a414-cc01b91a01a6"

Verwijderd

Die connectors uit de quide staan er wel weer in de 2003 system manager? En die heb je aan beide kanten (dus de 1st admingroup en de exchange admingroup) aangemaakt?

Voor die setspn: installeer support tools eerst (de nieuwste)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
het aanmaken van de connectors is automatisch gegaan bij de exchange07 installatie.

de uitvoer van setspn.exe:

C:\Program Files\Support Tools>setspn.exe -a SMTPSVC/ mail.mijndomein.nl mailserver01
Usage: setspn.exe [switches data] computername
Where "computername" can be the name or domain\name

Switches:
-R = reset HOST ServicePrincipalName
Usage: setspn -R computername
-A = add arbitrary SPN
Usage: setspn -A SPN computername
-D = delete arbitrary SPN
Usage: setspn -D SPN computername
-L = list registered SPNs
Usage: setspn [-L] computername
Examples:
setspn -R daserver1
It will register SPN "HOST/daserver1" and "HOST/{DNS of daserver1}"
setspn -A http/daserver daserver1
It will register SPN "http/daserver" for computer "daserver1"
setspn -D http/daserver daserver1
It will delete SPN "http/daserver" for computer "daserver1"

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Syntax error er moet geen spatie tussen smtpsvc/ en mail.domein.nl
Ook denk ik dat je deze apart moet draaien voor de netbiosname.

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt voor je post.
het commando wordt nu met succes uitgevoerd.
echter blijft de melding van de EXBPA het zelfde helaas.

ik heb even een logje van een bericht in de queues mee gestuurd:
Identity: mailserver01\Unreachable\3
Subject: Undeliverable:
Internet Message ID: <d0aa8b5e-c569-4eb5-8f48-fee1ca4a8537>
From Address: <>
Status: Ready
Size (KB): 4
Message Source Name: DSN
Source IP: 255.255.255.255
SCL: -1
Date Received: 8/15/2007 2:42:31 PM
Expiration Time: 8/17/2007 2:42:31 PM
Last Error: There is currently no route to the mailbox database
Queue ID: mailserver01\Unreachable

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Al krijg je er een foutmelding over bij installatie Exchange 2007: smtp service van IIS misschien naderhand geinstalleerd? Die mag niet op een Exchange 2007 server geinstalleerd worden...
Dit las ik in http://www.edugeek.net/in...ms&file=viewtopic&t=10723
Doe in je powershell eens de output van
code:
1
get-routinggroupconnector

en info over wat op de 2003 server via ESM precies allemaal te zien is...
Met het volgende commando maak je de juiste connectors aan:
code:
1
New-RoutingGroupConnector -Name "Legacy Exchange RGC" -SourceTransportServers "exchange2007.domein.tld" -TargetTransportServers "exchange2003.domein.tld" -Cost 100 -Bidirectional $true -PublicFolderReferralsEnabled $true

Die "-Bidirectional $true" is erg belangrijk.!
Wel eerst even alle oude connectors verwijderen

[ Voor 33% gewijzigd door sanfranjake op 15-08-2007 16:36 ]

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
ik had via de exch03 een routing groep aangemaakt naar de exch07.
hierdoor gingen een aantal berichten van de queues van de 07 er uit.

deze berichten kwamen in de verzende partij in hun mailbox:

Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.

Onderwerp: test
Verzonden: 8/15/2007 4:47 PM

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

Mijn naam op 8/15/2007 4:47 PM
Een essentiële functie die vereist is voor de overdracht of bezorging van het bericht, wordt niet ondersteund door de afzender van het rapport.
<mailserver.domain.local #5.3.3 smtp;500 5.3.3 Unrecognized command>

ik ben er voor me zelf wel uit dat het met die routing group te maken heb en zal je advies vrijdag uit proberen gezien ik morgen niet op kantoor ben. en dus ook niet op deze berichten kan reageren.
wat ik echter wel vreemd blijf vinden is dat de berichten van de exch07 in postvak uit blijven staan en niet trecht komen in de queus van de exch07. is hier een logische verklaring voor?

bedankt voor jullie hulp zo ver. a.s vrijdag komt er een collega IT met iets meer exchange ervaring mij bijstaan.
een oplossing zal uiteindelijk gepost worden.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-03 12:34
wat betreft het "postvak uit" probleem: gaat het via webmail wel goed?
Is er bij Server Configuration/Hub Transport/Receive connectors een "Client %servername%" connector?

met de routing group connector heb ik ook de ervaring dat die niet, of niet goed wordt aangemaakt door de Exchange 2007 installatie. (Hier met Exchange 2000). Oplossing: routing group connector (opnieuw) aanmaken met Exchange 2000/2003 System manager en Yes antwoorden op de vraag of hij in 2 richtingen aangemaakt moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door paulhekje op 16-08-2007 08:30 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
En mogelijk cached-mode op Outlook aan staan, denk ik ineens aan na de post van paulhekje hierboven.

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 13:48:
Kun je telnetten naar poort 25 van de 2007 bak? En heb je minstens 4GB vrij op je SMTP queue partitie? Onder de 4GB zet hij gewoon SMTP stil..mooie feature is dat en dat koste mij een week om te vinden aangezien er toen geen kb artikel van was.

Als je dit probleem hebt dan zie je "Insufficient resources" als antwoord als je telnet naar 25. Je partitie vergroten of de queues verplaatsen. Dat laatste staat beschreven en het houd is dan je wat directories m,oet kopieren en wat xml configs aanpassen.
_/-\o_

Ben bezig met een testomgeving met Exchange 2007 en kon gister ineens niet meer mailen. Na het vrijmaken van wat schijfruimte was dit opgelost :*)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:40:
[...]

_/-\o_

Ben bezig met een testomgeving met Exchange 2007 en kon gister ineens niet meer mailen. Na het vrijmaken van wat schijfruimte was dit opgelost :*)
edit: excuus, mijn reactie was wat laat :X

[ Voor 15% gewijzigd door Zwelgje op 22-08-2007 21:32 ]

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1