Intel DX38 op komst?

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet nu al een tijdje van het bestaan van de Intel DX38 "Bone Trail".
Er valt echter nog weinig over te vinden, wel ben ik hier het volgende tegen gekomen (mocht de vertaling link niet werken; http://www.18839.com/arti...007/20070612221021_2.html):

Intel's flagship 3-Series Bearlake X38 motherboard will be released next month on Computex.
All the manufacturers have come up with all kind of products, X38 Express will replace the Intel 975X road map for the 23rd position, bridge mix ICH9.

Wat zijn de features ? :
  • 45nm processor support
  • DDR3 - 1333Mhz PC10666
  • FSB 1333Mhz
  • PCI-E 2.0 bus
  • Two full-speed PCI Express 2.0 x16 slots
  • support for AMD Crossfire dual graphics program
Fabrikanten die ook al borden hebben gemaakt:
  • Gigabyte GA-X38T - DQ6
  • Asus P5E3 WS Professional
  • DFI X38-hormone
  • ABIT X38 QuadGT
  • Foxconn X38A
  • Biostar TX38D3 - A7 Deluxe
  • MSI X38 Diamond
Het zou dus betekenen dat dit bord in iedergeval de QX6850 Extreme processor kan ondersteunen.

En als de vertaling een beetje klopt, zou de tempratuur onder de 60 graden blijven.
Veder zouden er meer overclock opties opzitten.

Het lijkt me opzich een mooi bord, alhoewel het DDR3 geheugen behoorlijk duur zou zijn, is de support voor 45nm toch makkelijk.

Wie weet er mogelijk meer van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Overklokopties lijken me sterk voor een Intel moederbord.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jealma schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 02:32:
Overklokopties lijken me sterk voor een Intel moederbord.
Toevallig vorige week zitten lezen, overclocken met de de D975 BadAxe 2, ze beginnen echter met een Asus P5W64 WS, maar daarna hebben ze een D975XBX2
http://www.nordichardware.com/Reviews/?skrivelse=508
Nou is dit wel redelijk extreem, maar niet onmogelijk dus ;)

Zeker als de DX38 de opvolger wordt van de D975XBX2 dan lijkt het me zeker niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Was een nieuwe feature in de 30-serie dat deze chipset ook ECC-geheugen ondersteund? Eigenlijk niet zo'n gek idee voor thuis tegenwoordig. Veel hardwarematige fouten zijn vaak brak geheugen, en het prijsverschil vandaag de dag is erg weinig, met non-ECC geheugen.

Weet iemand dit zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45
Shaggy_NL schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:02:
Was een nieuwe feature in de 30-serie dat deze chipset ook ECC-geheugen ondersteund? Eigenlijk niet zo'n gek idee voor thuis tegenwoordig. Veel hardwarematige fouten zijn vaak brak geheugen, en het prijsverschil vandaag de dag is erg weinig, met non-ECC geheugen.

Weet iemand dit zeker?
Het verschil tussen fatsoenlijk geheugen als Kingston ValueRam en brakke OEM modules is ook maar een paar euro per GB 8)

Echt heel veel vernieuwends is er niet te zien. DDR3 op 1333MHz is pure waanzin, aangezien je op 800MHz DDR2/3 al meer dan voldoende bandbreedte hebt om de FSB van een C2D/C2Q te vullen. PCI-E 2.0 is leuk, maar voordat videokaarten die bandbreedte gebruiken(AGP 4x 8x anyone ? )

[ Voor 21% gewijzigd door mad-dog op 14-08-2007 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Laatst online: 14-08 14:22
mad-dog schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:10:
[...]

Het verschil tussen fatsoenlijk geheugen als Kingston ValueRam en brakke OEM modules is ook maar een paar euro per GB 8)

Echt heel veel vernieuwends is er niet te zien. DDR3 op 133MHz is pure waanzin, aangezien je op 800MHz DDR2/3 al meer dan voldoende bandbreedte hebt om de FSB van een C2D/C2Q te vullen. PCI-E 2.0 is leuk, maar voordat videokaarten die bandbreedte gebruiken(AGP 4x 8x anyone ? )
Ik hoop dat je 1333Mhz bedoeld ;)

Enne, ik haal zelf altijd wel een normaal merk (Kingston idd), maar al het geheugen kan fouten bevatten, of er kunnen fouten los komen na een onbepaande tijd. ECC is echt niet zo vreemd hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:45
Shaggy_NL schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:17:
[...]

Ik hoop dat je 1333Mhz bedoeld ;)

Enne, ik haal zelf altijd wel een normaal merk (Kingston idd), maar al het geheugen kan fouten bevatten, of er kunnen fouten los komen na een onbepaande tijd. ECC is echt niet zo vreemd hoor...
Typo indd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ECC heb ik nog niks over kunnen vinden, de overclock opties zouden deels ook softwarematig zijn.

Edit: Vreemde is dat de D975XBX2 het wel had, de DB35DB echter niet >>
Intel Desktop Board DP35DP Technical Product Specification

The board has four DIMM sockets and support the following memory features:
• 1.8 V (only) DDR2 SDRAM DIMMs with gold-plated contacts
• Unbuffered, single-sided or double-sided DIMMs with the following restriction:
Double-sided DIMMS with x16 organization are not supported.
• 8 GB maximum total system memory using DDR2 800 or DDR2 667 DIMMs; refer
to Section 2.1.1 on page 37 for information on the total amount of addressable
memory.
• Minimum total system memory: 256 MB
Non-ECC DIMMs
• Serial Presence Detect
• DDR2 800 or DDR2 667 MHz SDRAM DIMMs
• DDR2 667 DIMMs with SPD timings of only 5-5-5 (tCL-tRCD-tRP)
• DDR2 800 DIMMs with SPD timings of only 5-5-5 or 6-6-6 (tCL-tRCD-tRP)

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2007 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Sorry nog niks van gezien/gehoord maar wat ik interessant vind is de blijvende ondersteuning voor Crossfire. Waarvoor niet SLI? AMD is immers dé concurent van Intel.

[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 15-08-2007 00:21 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
temp00 schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 00:18:
Sorry nog niks van gezien/gehoord maar wat ik interessant vind is de blijvende ondersteuning voor Crossfire. Waarvoor niet SLI? AMD is immers dé concurent van Intel.
Misschien omdat de Nforce 680 te veel problemen vertoont, er lopen genoeg topics hier op tweakers.net en op het internet lees je er genoeg over, zoals op hardwareforum.com http://www.hardforum.com/...eccdcf7d91a6417&t=1132703

Anderzijds kunnen ze alsnog voor Nvidia gaan nu ATI=AMD, dan maar hopen dat Nvidia nu eens goede drivers ervoor gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50
Zat naar het plaatje van de X38 DQ6 van Gigabyte te kijken op OCW en nu lijkt er wel een moulex aanlsuiting te zitten naast de RAM, nieuwe manier van voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Zit op de huidige boarden ook al. Extra voeding voor de videokaart(en) (in sli / crossfire)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De X38 komt er inderdaad aan.
Ook ben ik zelf nogal weg van de features, ik denk zelfs dat mijn volgende PC deze chipset gaat bevatten. Ik heb al een x aantal previews en voorlopige benchmarks door zitten nemen en de debug borden presteren marginaal sneller dan huidige P35 borden. Op het gebied van prestatie is er volgens mij dus niet veel schokkends te verwachten kwa chipset, maar moet je het meer zoeken bij de features en daarmee de ondersteuning voor leuke dingen. De 45nm processoren, PCI Express 2.0 en de degelijkheid er van. Als ik me niet vergis is deze chipset bedoelt als opvolger voor de 975X, wat het een chipset maakt voor het relatieve high-end gedeelte.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 02:16:
Fabrikanten die ook al borden hebben gemaakt:
  • Gigabyte GA-X38T - DQ6
Ik heb zelfs gelezen dat deze T variant ook ondersteuning biedt voor DDR3 SDRAM op 1600MHz ipv de al genoemde 1333MHz. Toch behoorlijk grappig.
Het lijkt me opzich een mooi bord, alhoewel het DDR3 geheugen behoorlijk duur zou zijn, is de support voor 45nm toch makkelijk.
Het lijkt me dat veel fabrikanten ook borden zullen maken met DDR2 support. Dat is op dit moment gewoon de betaalbare en daarom meest gebruikste variant.

Over het feit of ik DDR2 of DDR3 zal gaan gebruiken lig ik nog even in dubio. Maar ik heb mezelf voorgenomen om te gaan shoppen met kerst, ik kan dus nog even de kat uit de spreekwoordelijke boom kijken en dan de knoop doorhakken.
Die keuze gaat voor mij afhangen van de performance voor de prijs. Als je bemerkt dat DDR2-800 de bus van de huidige C2D/C2Q prima kan bedienen ben ik erg benieuwd of DDR3 wel een acceptabele performance winst kan leveren om het het waard te maken. Maar mocht met kerst de prestatie van DDR3 gelijk of beter zijn dan die van de volwassen DDR2 oplossingen voor een voor mij acceptabele prijs dan zal ik waarschijnlijk voor DDR3 gaan. Maar goed, dat staat dus nog lang niet vast.
Ook beweer ik al jaren dat ik DDR2 over zal slaan en van DDR gelijk naar DDR3 zal stappen. Weegt voor mij persoonlijk ook een procent mee, anders ga ik tegen mijn eigen domme eigenwijsheid in. Wie A zegt... ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Sterker nog, uit verschillende hoeken komen nu ook berichten over een zekere X48-chipset, een variant op de X38 die qua features identiek is, maar nóg hogere overkloks zou moeten realiseren.

Naar verluid zal Asus de spits afbijten met hun Asus ROG (Republic of Gamers)-moederbord, dat zich met een prijskaartje van rond de €250 op alle gebieden in de extremen bevindt.

Bron: Fudzilla

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

As we’ve said before, it's the cherry picks of the X38 chipset that will overclock even higher and it will set the bars even more.
Die "X48" lijkt dus gewoon de X38 te zijn die speciaal voor die hogere speeds geselecteerd zijn. Geen daadwerkelijk andere chipset denk ik dus. Maar wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Laatst online: 08-09 22:26

SgtStrider

Fractal Switchover!

Misschien overbodig maar Shuttle brengt een barebone uit met typenummer SX38P3 welke ook gebouwd is rond de X38 chip, echter met uitzondering op de rest maar 1 PCIe 16x poort. Maakt opzich niet uit, want 2x2900XT past er toch niet in :P

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 05 september 2007 @ 10:39:
[...]
Die "X48" lijkt dus gewoon de X38 te zijn die speciaal voor die hogere speeds geselecteerd zijn. Geen daadwerkelijk andere chipset denk ik dus. Maar wel interessant!
and it will leave all the P35 boards eating dust.
Als dat zo is dan zal Asus wederom een bord hebben dat veel beter is dan wie dan ook :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-08 10:12
Als je het mij vraagt, is alleen de PCI-E 2.0 nieuw. DDR3 hadden we al bij de P35 chipset en 45nm cpu's draaien ook op P965 bordjes. Dus al met al niet veel schokkends, geloof ik, of mis ik iets?

En het zal ook wel weer zo'n energieslurpend monster worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Flipjack op 05-09-2007 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
alleen pci-e 2,0 want 45nm ondersteunt p35 ook net als ddr3 en dat vind ik nogal wat voor een prijs van boven de 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 23:38

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Drie dagen geleden heb ik m`n P5W DH DLX gemold met m`n phase change. Nu ik toch verplicht wordt om een nieuw mobo te kopen wil ik maar gelijk voor één gaan die PCI-E 2.0 ondersteund.
Gister zeker een paar uur gegoogeld, maar er is nog steeds bar weinig te vinden over PCI-E 2.0.

Wat info over de Gygabyte:
http://www.hardware.info/...gabyte_GAX38DQ6_in_beeld/

Wat uitleg over PCI-E 2.0:
http://news.softpedia.com...etails-Emerge-42828.shtml

PCI-E 2.0 FAQ:
http://www.pcisig.com/news_room/faqs/pcie2.0_faq/

En de uileg van Asus over PCI-E 2.0:
http://support.asus.com/f...68A2D6982&SLanguage=en-us

Vandaag heb ik contact opgenomen met MCDos en BAS computers (groothandelaren in hardware), maar beiden konden mij niet vertellen wanneer of welke moederborden dit gaan ondersteunen.
Mocht ik wat meer interresants vinden dan voeg ik het wel weer toe :)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik denk dat het aantal borden met X38 en géén PCI Express 2.0 op een hand te tellen zullen zijn.
Het is immers een van de meest vooraanstaande features van de chipset.

Verder, iemand heeft het over een energieslurpend monster, we wachten af. Ben op zich ook wel benieuwd naar het verbruik. Volgens mij schijnt het behoorlijk mee te vallen. Want in een review die ik gelezen heb van een prototype-plank verbruikte deze maar 20W meer dan een P35 broertje. En dat was dus een plank met debug spul, debug BIOS en de extra PCI Express lanes die 2.0 biedt.
Het bord werd passief gekoeld met blokjes en heatpipes.

• Onno b

Onno b

Verwijderd

OK dus die X38 is op komst. Wel heb ik ergens geleden dat de Gigabyte X38 DQ6 gelanceerd wordt op 14 september. Nu ben ik zelf aan het upgraden. Zou ik nog ff moeten wachten voor een X38 bordje of zou ik mij één aanschaffen Gigabyte P35 DQ4 of DQ6

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2007 09:03 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op donderdag 06 september 2007 @ 09:02:
Zou ik nog ff moeten wachten voor een X38 bordje of zou ik mij één aanschaffen Gigabyte P35 DQ4 of DQ6
Dat is je eigen keus. Of je er op gaat wachten of niet kun je prima zelf bepalen.
Stel je eisen op, bekijk de features die geboden worden en maak je keuze. Zo moeilijk is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b

Onno b

cybersteef schreef op donderdag 06 september 2007 @ 10:24:
[...]
Dat is je eigen keus. Of je er op gaat wachten of niet kun je prima zelf bepalen.
Stel je eisen op, bekijk de features die geboden worden en maak je keuze. Zo moeilijk is dat niet.
Nah, ten eerste wordt oudere hardware goedkoper bij de lancering van nieuwe. Ten tweede heeft de aankomende X38 beschikking over full PCIE 2.0 wat upgraden in de toekomst weer gemakkelijker maakt. En ik heb al bordjes gezien die DDR2 en DDR3 ondersteunen tergelijkertijd >:) (edit; kan je verkeerd intrepeteren, wel op 'tzelfde mobo maar niet twee soorten geheugen door elkaar te gebruiken)
Kan je later toch nog over op DDR3, mocht 't rendabel worden, zonder weer voor een nieuwe plank te hoeven gaan. Ook lijkt het overklockpotentieel hoger te worden van de X38 & X48.
Al ben ik wel 3 avonden aan 't googlen geweest om hier meer over terug te vinden, dus tja wat is moeilijk :9

[ Voor 6% gewijzigd door Onno b op 23-09-2007 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 00:15:
ECC heb ik nog niks over kunnen vinden, de overclock opties zouden deels ook softwarematig zijn.

Edit: Vreemde is dat de D975XBX2 het wel had, de DB35DB echter niet >>

[...]
Zo vreemd is dat niet :) De 965, de voorganger van de P35, ondersteunde ook geen ECC geheugen. De X38 zal net als zijn voorganger 975 wel ECC ondersteunen. Gezien de doelgroep van de chipset lijkt me dat ook niet meer logisch (hi-end enthusiast/entry level workstation).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1