Computer hapert bij afspelen films... ---> S-ATA de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.683 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik ben ten einde raad, dat was 1 van de openingszinnen van topics die ik met de search heb gevonden. Nou, ik ben het nu ook...als ik DVD films van m'n harde schijf afspeel blijven ze op willekeurige momenten even hangen. Soms dan lopen ze wel goed maar dan zit er af en toe een 'tik' in het geluid wat ook betekent dat een en ander niet snel genoeg was om elkaar bij te houden. Heeel irritant film kijken is dat. Deze tik is niet op vaste punten maar op willekeurige punten (heb ik getest door terug te spoelen en het punt opnieuw te bekijken. Het probleem doet zich trouwens ook voor bij DVD-films die ik vanaf een DVD afpseel, maar in iets mindere mate.

Ik heb uit diverse topics inmiddels wat kennis vergaard en ik denk dat het te maken heeft met mijn harde schijf die de zaak niet snel genoeg kan vinden / bijbenen. Mijn CPU zit namelijk zo rond de 4% tijdens het afspelen en aan mijn overige specificaties zou het toch ook niet mogen liggen? Niet het allernieuwste, maar het afspelen van een DVD zou hiermee toch wel moeten lukken?

ASUS P4P800 Deluxe
P4-2800
1024 DDR2
200 gb S-ATA van Maxtor
Ati 9600 pro

Ik heb de nieuwste video-kaart drivers geinstaleerd, het K-lite codec pack evenals de nieuwste chipset-drivers. Ook heb ik de HD even op de andere S-ATA poort aangesloten; geen resultaat.
Ik heb wel uitgevonden dat er wat problemen kunnen zijn met S-ATA. Dit zou dan te maken hebben met de instellingen die niet op 'DMA' staan. bij mij staat echter alles op DMA en met HD-tune kom ik op een gemiddelde overdrachtsnelheid van 49,8 mb/s. Een DVD film kost zo ongeveer 1 mb per seconde dus ik heb geen idee waarom de disc het niet zou kunnen bijbenen!! Ook heb ik regelmatig last van buffer underruns bij het branden en duurt het openen van bepaalde mappen in de verkenner erg lang...wie o wie kan mij helpen...

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kijk eens in je event viewer, of er geen slechte sectoren zijn.

En post eens een screenie van HDTune na de test.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29

Jimbolino

troep.com

Draai eens memtest, check je hdd op bad sectors, draai eens een stresstest progje als SP2004 Orthos.

Hopenlijk weet je dan zo waar het probleem zit.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• catfish
  • Laatst online: 27-12-2025
als ik het goed heb, hangt de HD aan de ICH5R?
heb je de intel inf drivers geinstalleerd?

bij die tik, hapert enkel het geluid of ook het beeld?
je gemiddelde HD snelheid lijkt normaal, en aangezien het ook bij een DVD gebeurd, denk ik eerder aan een slechte driver

• Bonkdoos
Hier is vast een screenie van HDtune met een test die ik zojuist gedraaid heb. De tips in de overige reacties zal ik vanavond eens uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: http://img520.imageshack.us/img520/1034/hdtunepk0.th.jpg

Als iemand hier misschien eens een thumbnail van zou kunnen maken, mij lukt het niet echt zeg maar...

[ Voor 15% gewijzigd door Bonkdoos op 14-08-2007 19:09 ]

• Bonkdoos
catfish schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 09:12:
als ik het goed heb, hangt de HD aan de ICH5R?
heb je de intel inf drivers geinstalleerd?

bij die tik, hapert enkel het geluid of ook het beeld?
je gemiddelde HD snelheid lijkt normaal, en aangezien het ook bij een DVD gebeurd, denk ik eerder aan een slechte driver
Ik weet niet precies wat je bedoeld met ICH5R, maar volgens mij bedoel je dit:

[img=http://img403.imageshack.us/img403/8695/1076509755ba4.th.jpg]

op 1 van de 2 connectoren in het omcirkelde gedeelte staat hij aangesloten. Kan het dan op nog meer plekken wil je zeggen?
Ik heb gisteren de 'Intel chipset software installation utility versie 5.0.1.1015' geinstalleerd. Apart dat ik nergens kan zien dat het geinstalleerd is, of lijkt dit maar zo? Ik zie het niet staan in software of in het startmenu.
Bij die 'tik' hapert alleen het geluid. Misschien ook het beeld maar dat is miniem. Wel heb ik op andere momenten dat de film echt erg hapert wat gepaard gaat met een flink geratel van de schijf...

[ Voor 9% gewijzigd door Bonkdoos op 14-08-2007 19:19 ]

• Bonkdoos
Zojuist MEMtest voor meer dan 20 minuten gedraaid. Er waren geen fouten gedetecteerd.

Verwijderd

Heb je al eens gedefragmenteerd? Wat voor soort film/video kijk je af? Codec? Bitrate? Staat die op je C partitie? Welke andere software is actief tijdens het spelen?

Hdtune test niet je filesystem dus diens score is nutteloos. Het kan prima zijn dat de maximale leessnelheid 1.3MB/s op je filesystem voor bepaalde file.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 21:05 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wat staat bij 'Health', rap een screenshotje? ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Bonkdoos
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:04:
Heb je al eens gedefragmenteerd? Wat voor soort film/video kijk je af? Codec? Bitrate? Staat die op je C partitie? Welke andere software is actief tijdens het spelen?

Hdtune test niet je filesystem dus diens score is nutteloos. Het kan prima zijn dat de maximale leessnelheid 1.3MB/s op je filesystem voor bepaalde file.
Ik kijk momenteel vooral naar DVD-films die naar de harde schijf gekopierd zijn, dus ongeveer 4,7 gb per film van ongeveer 100 minuten./ codec en bitrate weet ik niet, maar reken maar uit, 4700 mb voor 100 minuten (=6000 seconden) is nog geen megabyte per seconde. al wil ik in de toekomst wel HD films gaan kijken op mijn LCD, en die zijn rond de 20 gb per film...
Ik heb een C-partitie van 10 gb en een D-partitie van de overige 190 gb. Al m'n software staat op de C-schijf en de films e.d. op de D-schijf. Software die aan het draaien is tijdens afspelen films: Winbar, Norton Antivirus en af en toe een verkennertje of een IE-venster ofzo, maar dat mag toch geen problemen geven?!?!
Defragmenteren kreeg ik al eerder als tip vandaag. Volgens windows hoefde C niet gedefragmenteerd te worden maar D wel, dus daar ben ik nu mee bezig...

• Bonkdoos
Snake schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:12:
Wat staat bij 'Health', rap een screenshotje? ;)
Ehm, sorry ik volg je niet. Wil je een screenshot van het tabblad 'Health' van HDtune?

• Bonkdoos
Snake schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 01:31:
Kijk eens in je event viewer, of er geen slechte sectoren zijn.

En post eens een screenie van HDTune na de test.
Waar vind ik 'event viewer'?

Verwijderd

Bonkdoos schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:18:
Ik heb een C-partitie van 10 gb en een D-partitie van de overige 190 gb. Al m'n software staat op de C-schijf en de films e.d. op de D-schijf. Software die aan het draaien is tijdens afspelen films: Winbar, Norton Antivirus en af en toe een verkennertje of een IE-venster ofzo, maar dat mag toch geen problemen geven?!?!
Gezien de dallen in HDTune heb je opzeker achtergrond processen lopen die met je HDD bezig zijn.

Hoeveel RAM heb je vrij? Hoeveel van je pagefile is in gebruik? Waar staat je pagefile?

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:28:
[...]
Gezien de dallen in HDTune heb je opzeker achtergrond processen lopen die met je HDD bezig zijn.

Hoeveel RAM heb je vrij? Hoeveel van je pagefile is in gebruik? Waar staat je pagefile?
Die spikes in HDtune kunnen idd veroorzaakt worden door andere software.
Of ze worden veroorzaakt door een kapotte harde schijf...

De minimum transferrate is ~1mb, en dat is niet echt voldoende voor een DVD...
Check je hdd op bad sectors dmv PowerMax of Seatools...

ps:
http://www.google.com/search?q=event+viewer
http://www.google.com/search?q=seatools
http://www.google.com/search?q=bad+sectors

[ Voor 11% gewijzigd door Jimbolino op 14-08-2007 21:38 ]

Verwijderd

Jimbolino schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:36:
[...]

Die spikes in HDtune kunnen idd veroorzaakt worden door andere software.
Of ze worden veroorzaakt door een kapotte harde schijf...
Alleen als ze bij een 2e benchmark run op precies hetzelfde moment dallen geven. Het lijkt me aannemelijker dat er of sprake is van swap of andere HDD activiteit, in combinatie met een (sterk) gefragmenteerd bestandssysteem.

Nogmaals aan TS: hoeveel % vrije ruimte heb je op D waar je film op staat?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik stel altijd voor in dergelijke gevallen om een Knoppix-CDtje te pakken/branden. Start hiervan op, dan heb je een "ander" OS. Speel daarin je film af. Doet-ie het goed? Dan weet je zeker dat het geen hardware-probleem is, hooguit drivers.
Doet-ie het daarin ook niet goed, dan heb je in 1 keer alle software-instellingen als oorzaak uitgesloten.

• Bonkdoos
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 22:22:
[...]

Alleen als ze bij een 2e benchmark run op precies hetzelfde moment dallen geven. Het lijkt me aannemelijker dat er of sprake is van swap of andere HDD activiteit, in combinatie met een (sterk) gefragmenteerd bestandssysteem.

Nogmaals aan TS: hoeveel % vrije ruimte heb je op D waar je film op staat?
Ja klopt, want bij mijn 1e HDtune-meting was het dal op 14,3 mb/s en nu was 1,4 mb/s wel erg weinig. Hoe dan ook, het dal zit er wel in dus dat wil zeggen dat ie soms even onstabiel is wat natuurlijk ook in de film naar voren kan komen...

Vrije ruimte op D is momenteel 54 GB. Gemiddeld vrij RAM-geheugen tijdens film kijken is 500 van de 1024 mb. Wat bedoel je met pagefile? Is dat het windows wisselbestand? Deze heb ik ingeschakeld; op beide partities is een wisselbestand actief en de grootte wordt door windows zelf bepaald.

Verwijderd

Dat de grootte zelf wordt bepaald is niet standaard, normaal zal windows 2x je geheugen pakken. Bovendien staat je pagefile standaard op C:. Je hebt zelf dus instellingen aangepast. Ik stel voor dat je je pagefile OF op C of op D zet. Misschien is je pagefile ook wel gefragmenteerd omdat je er aan hebt gezeten en bij een dynamische grootte hij over een groot gebied is uitgesmeerd.

Even een vraagje: als je je defrag start zie je in de grafiek ook groene blokken, zou je eens een screenshot daarvan kunnen sturen, dus de hele grafiek (kan eventueel tijdens het defraggen).

• Bonkdoos
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 23:13:
Dat de grootte zelf wordt bepaald is niet standaard, normaal zal windows 2x je geheugen pakken. Bovendien staat je pagefile standaard op C:. Je hebt zelf dus instellingen aangepast. Ik stel voor dat je je pagefile OF op C of op D zet. Misschien is je pagefile ook wel gefragmenteerd omdat je er aan hebt gezeten en bij een dynamische grootte hij over een groot gebied is uitgesmeerd.

Even een vraagje: als je je defrag start zie je in de grafiek ook groene blokken, zou je eens een screenshot daarvan kunnen sturen, dus de hele grafiek (kan eventueel tijdens het defraggen).
Klopt, heel scherp ;) ik heb inderdaad de swapfile aangepast. Hij stond inderdaad op C en had een grootte van 1500 tot 3200 mb ofzo, maar ik dacht bij mezelf het is helemaal niet logisch dat dat ding op C-staat, want mijn films staan op D en dan moet ie dus gedurende de hele film heen en weer kopieren. Vandaar dat ik er dus 1 bij heb gemaakt op de D-schijf en omdat ik niet kon kiezen welke grootte heb ik het windows zelf maar laten uitzoeken.

Hier zijn de gevraagde screenshots, de bovenste van C en de onderste van D (zojuist gedefragmenteerd)

[img=http://img255.imageshack.us/img255/9121/cschijfdc0.th.jpg]

[img=http://img255.imageshack.us/img255/4481/dschijfbo0.th.jpg]

Ik heb trouwens net weer even een film af om het defrag-resultaat te testen maar het probleem is er nog steeds en ik weet nu wel zeker dat het aan de schijf ligt want als de film soepel afspeelt dan brandt het harddisk lampje zwak en zodra ie hapert brandt het sterk en hoor je geratel...kan ik bij powerdvd niet ergens een grotere buffer instellen oid? Het lijkt me zoiets simpels, of is m'n HDD overleden :'( ik heb een reputatie als het gaat om HDD's kapot te maken, maar da's een andere discussie denk ik.

Verwijderd

Ik denk dat je probleem komt door HDD activiteit. Dat kan bijvoorbeeld ook swapping zijn. In je C schijf zie ik hele grote groene blokken, dat is ruimte waar een file-lock op rust, waarschijnlijk omdat het bestanden/applicaties zijn die op dit moment draaien. Ik zou zeggen, start eens op in Safe Mode with Command Prompt (F8 voor het booten), je ziet dan zo'n DOS schermpje. Druk control-alt-del. New application en vul in "compmgmt.msc" zonder aanhalingstekens. Klik op Disk Defragmenter en defragmenteer je C schijf.

Als je het op deze manier doet, zal er minder 'groen' zijn, behalve de echte systeembestanden en de swap. Zo kun je C ook eens goed defragmenteren. Daarnaast kun je eens wat achtergrond programma's uitzetten. Norton is natuurlijk een vervloekt programma dat je hele computer qua prestaties een paar generaties achteruit gooit. Je zou ook met wat utilities kunnen bekijken wat er precies schijfactiviteit veroorzaakt.

Maar dat je probleem aan te hoge schijfactiviteit en uiteindelijk dus HDD-bottlenecked is, lijkt wel zeker.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 01:48:
hele grote groene blokken, dat is ruimte waar een file-lock op rust, waarschijnlijk omdat het bestanden/applicaties zijn die op dit moment draaien.
blaat, dat groene is gewoon zijn swapfile (ja die is idd gelockt), het eerste stuk staat vooraan (tijdens windows setup aangemaakt) en het tweede gedeelte achteraan (naderhand vergroot)

Het is idd slim om even ALLE applicaties te stoppen voordat je verder gaat met testen (ghost+antivirus ook)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:20
Download the trial versie van Diskeeper eens. Laat Diskeeper na de reguliere defargmentatie het volgende doen.

Laat Fragshield de grootte van je Master File Table bekijken en aanpassen indien nodig. Laat het daarna een boot time defragmentatie doen; dan kunnen pagefile and MFT gedefragmenteerd worden.

• catfish
het spreiden van de pagefile is alleen interessant als je 2 (of meerdere) fysieke schijven hebt
als de 2 delen op een andere partitie staan, krijg je alleen extra overhead
ik denk trouwens niet dat Windows zo slim is om het stuk pagefile te gebruiken dat dichtst bij het programma staat

met ICH5 (= chipset) bedoelde ik dat je misschien een extra controller had zitten zoals wel meer gebeurd tegenwoordig (bv JMicro)
in HD Tune kan je op de tab "Health" kijken naar bv Reallocated Sector Count (liefst 0)
als dit te hoog wordt kan dat haperingen geven

kijk ook eens de processen in task manager na, misschien draait er iets mee waarvan je niet weet

• Bonkdoos
Ik heb weer alle tips uitgevoerd en ook gedefragmenteerd in safe-mode maar de film die ik zojuist weer afspeelde was weer dramaaaaaatisch, soms is ie echt 10 seconden aan het stotteren en ik denk bij mezelf, waarom kan er niet gewoon een paar seconden film in het RAM worden gebufferd om de acties van de HDD op te vangen? Het lijkt erop dat ieder rateltje tot onregelmatigheiden leidt...Is er een andere DVD-speler dan PoswerDVD die wat stabieler is? Het drijft me echt tot waanzin dit...mijns inziens moet het bij wijze van spreken mogelijk zijn te multitasken tijdens het afspelen van een DVD in plaats van alle programma's te killen!!!

[ Voor 13% gewijzigd door Bonkdoos op 15-08-2007 21:48 ]

Verwijderd

Mja ik zou het eens zoeken bij de programma's die actief zijn. Iets moet je hardeschijf zo hard doen laten werken. Je kunt met programma's achterhalen welke processen voor veel I/O zorgen. Wil je de echte reden weten van je probleem zul je denk ik wat dieper moeten graven.

Maar Norton lijkt me een eerste verdachte, en misschien iets als system restore / indexing service / automatische updates.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 14:17
Probeer anders de film eens met VLC te spelen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

hoe ziet je configuratie er eigenlijk uit ? Ik mis nml. nog de info over de Opticals, op welke poort ze zitten en hoe je ze gejumpert hebt. Info over dma mode waarmee je opticals werken zou ook welkom zijn. Heb je al eens andere kabels geprobeert ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-02 12:08
Probeer 's een andere speler. VLC player is een hele goede speler. Speelt alle soorten bestanden af en is bovendien gratis.

Edit: was al gezegd

[ Voor 12% gewijzigd door Mandrake466 op 17-08-2007 09:35 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:08
In de screenshots heb je zo'n mooie info balk bovenin staan. Daarin staat dat er 600nogiets MB van 1022MB in gebruik is? Dat is wel heel erg veel voor een zo te zien lege desktop. Draaien er geen ontzettend geheugen gebruikende processen die ook nog eens je HDD veelvuldig aanspreekt?

• catfish
het is geen echte oplossing, maar als je een film kijkt:
ga naar task manager, in processes, ga naar powerdvd (of het programma dat je gebruikt) en zet de priority op "above normal" of "high" (realtime kan problemen geven)

als het dan opgelost is, is het omdat een ander proces de video stoort,
als het niet is opgelost heb je een driverprobleem of probleem zit in Windows

Verwijderd

Er is blijkbaar niemand die hierover struikelt ?
Software die aan het draaien is tijdens afspelen films: Winbar, Norton Antivirus en af en toe een verkennertje of een IE-venster ofzo, maar dat mag toch geen problemen geven?!?!
Haper problemen en NAV draaien... Hoeveel verder moet je nog zoeken dan ?

Verwijderd

catfish schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:00:
het is geen echte oplossing, maar als je een film kijkt:
ga naar task manager, in processes, ga naar powerdvd (of het programma dat je gebruikt) en zet de priority op "above normal" of "high" (realtime kan problemen geven)
Hij zei dat zijn CPU utilization erg laag bleef, bovendien biedt Windows geen enkele vorm van disk scheduling.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 12:05:
Er is blijkbaar niemand die hierover struikelt ?
Ik heb Norton al twee keer genoemd, en ja in combinatie met 650MB in gebruik kun je constateren dat zijn computer enorm veel achtergrondprocessen moet hebben, en dus de reden van zijn vertraging hem waarschijnlijk daarin zit.

• Bonkdoos
Zo daar ben ik weer. Ik heb inmiddels NAV verwijderd om eens te kijken of dat verschil zou maken maar nee hoor, hij haprt nog steeds als de *****. Iemand nog suggesties? Als het zo blijft dan koop ik maar een nieuwe HD denk ik, ik zie alleen deze als oorzaak...reactiesnelheid te laag om de juiste delen van de film te zoeken ofzo?

• tilde
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 20:33
Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad. De oplossing voor mij was om in de bios APIC op Enabled te zetten. Je moet dan wel windows opnieuw instaleren voordat het werkt!

• Bonkdoos
tilde schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:10:
Ik heb ook een soort gelijk probleem gehad. De oplossing voor mij was om in de bios APIC op Enabled te zetten. Je moet dan wel windows opnieuw instaleren voordat het werkt!
Hmmm in mijn BIOS staat APIC al op enabled :(

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 19:41

BCC

Staat DMA aan op de schijven / Drives?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Bonkdoos
BCC schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 19:31:
Staat DMA aan op de schijven / Drives?
Ja, helaas wel. Heb zojuist wel een test gemaakt met filmpjes. Het betreft hier video-opnamen van een sony-camera in de hoogste kwaliteit. Dit is meer dan 1 mb/s. Ik heb eerst een filmpje van een USB-stick (2.0) afgespeeld. Dit ging perfect, zonder haperingen. Daarna heb ik een ander filmpje van dezelfde kwaliteit afgespeeld vanaf mijn HDD en die haperde wel. Het is dus echt de HDD en ik word er gek van. Is Maxtor een slecht merk?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 19:41

BCC

Niet beter of slechter dan de andere bekende merken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

check die harddisk nou eens op bad sectors (met seatools), dan weet je iig of hij nog goed is of niet...
SeaTools for DOS can test Seagate or Maxtor Parallel ATA (PATA and IDE) and Serial ATA (SATA) interface disc drives. Because the software boots to its own operating system you can test your drive regardless of the OS installed on it. You can even test a new or completely blank drive. SeaTools for DOS will instruct the drive to run its built in Drive Self Test (DST) and give either a pass or fail status. If you are troubleshooting your disc drive and the DST passes, then you have a good drive!
weet je gelijk of het zinvol is om hem RMA te sturen of niet...

[ Voor 74% gewijzigd door Jimbolino op 29-08-2007 18:05 ]

Pagina: 1