Toon posts:

Videokaart voor breedbeeld LCD én beeldbewerking (Photoshop)

Pagina: 1
Acties:
  • 682 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik ben een steeds serieuzere fotograaf en werk met flinke RAW en TIFF bestanden. Mijn PC trekt het allemaal maar matigjes en nu wil ik de stap van een 17" CRT naar een 22" LCD maken (Samsung SyncMaster 226bw). Toen bedacht ik me dat mijn videokaart niet eens DVI heeft en ik een nieuwe videokaart erin wil schroeven. Nu moet er misschien wel wat meer geupdated aan mijn PC, maar om de kosten te drukken wil ik dit zo min mogelijk doen. Ik heb vrij weinig verstand van de binnenkant van een PC, dat zeg ik er meteen bij!

Welke videokaart is aan te raden voor deze beeldbewerking?

Mijn huidige systeem is een HP Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB, nVidia Quadro NVS.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09
Voor het bewerken van foto's maakt het niks uit hoe snel je kaart is, dus je kunt zat toe met een budget kaart. Wel scheelt het als je genoeg geheugen in je syteem hebt, en dan lijkt me 512 wel aardig krap. Dus investeer vooral in geheugen. Bij je videokaart moet je even uitzoeken of je AGP of PCIe moet hebben, bij het geheugen DDR1 of DDR2 (niet waarschijnlijk).

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-07 15:27
Als ik je 1 tip mag geven: geheugen upgrade. Voor wat je wil doen is 512MB bij lange na niet voldoende...

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx. Ik dacht eerlijk gezegd al dat het geheugen krap was maar hoorde dat de videokaart er ook mee te maken had. Is dat zo of staat het er toch volledig los van (ik moet immers sowieso een andere videokaart kopen)? En de processor is van secundair belang? Dank voor jullie hulp.

En ehh.. hoe zoek ik uit of ik een AGP of PCIe kaart nodig heb? *schaam*

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 00:38 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-07 17:20

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Stop minimaal 1024mb geheugen bij de 512 die je al hebt en je ervaart in Photoshop hetzelfde als bij Windows 95, die van 8 naar 16MB upgrade :P

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:00
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 00:36:
Moederbordtype intikken op google/site van je fabrikant, daar staat zeker wel bij of je AGP of PCI-E hebt. :)

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 00:36:
Ok thnx. Ik dacht eerlijk gezegd al dat het geheugen krap was maar hoorde dat de videokaart er ook mee te maken had. Is dat zo of staat het er toch volledig los van (ik moet immers sowieso een andere videokaart kopen)? En de processor is van secundair belang? Dank voor jullie hulp.

Je kunt de kap eraf trekken en kijken wat voor een slot er op het mainboard zit, je zoekt het type mainboard op en kijkt in de specs, je zoekt uit welke chipset je hebt, je kijkt naar de specs van je huidige kaart óf je draait een system info tooltje als Everest of SIW. Heeft die Samsung geen vga-ingang ? Anders kun je 'm toch gewoojn aan je huidige kaart hangen ?

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Je kan op www.hwinfo.com het programma HWINFO32 downloaden, weet je gelijk met welk moederbord je te maken hebt en welke sloten daar opzitten ;)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx voor jullie snelle reacties. Ik heb die System Info gedraaid en die zegt dat mijn moederbord 3 PCI slots en 1 AGP heeft. Dus moet ik dan voor PCI-(E?) gaan of AGP?

• Vectrox
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 10:28

Vectrox

\m/ 0_0 \m/

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 01:00:
Ok thnx voor jullie snelle reacties. Ik heb die System Info gedraaid en die zegt dat mijn moederbord 3 PCI slots en 1 AGP heeft. Dus moet ik dan voor PCI-(E?) gaan of AGP?
Je kan een PCI Videokaart kopen maar ik raad toch ten strengste een AGP kaart aan, PCI-E ondersteund jouwn moederbord niet :D

[ Voor 5% gewijzigd door Vectrox op 14-08-2007 01:02 ]

Personal Homepage

Verwijderd

Topicstarter
En of werkgeheugen DDR1 of DDR2 is, hoe vind ik dat? Plus ik moet weten of ik een 333MHz geheugenbus of een 400MHz geheugenbus heb (??).

En stel ik zet er 2gig bij, kan zo'n oud PCtje dat aan of is alles dan volledig uit balans? Das mn laatste vraag hoor :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 01:13 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:24
Een serieuze fotograaf die gebruik wil maken van een scherm met een TN-paneel? Volgens mij heb je het dan niet helemaal begrepen.

Verwijderd

Topicstarter
TN-paneel? (ken die term niet). Ik zit met een budget van max 400 euro een scherm te zoeken wat groot is maar vooral goed te calibreren (en via veel mensen kwam ik op dat scherm uit)

• Nielson
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 01:00:
AGP natuurlijk, je systeem heeft blijkbaar geen PCI-E(xpress). De normale PCI sloten zijn niet erg geschikt voor videokaarten, en deze zal je ook nauwelijks kunnen vinden.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 01:10:
En of werkgeheugen DDR1 of DDR2 is, hoe vind ik dat? Plus ik moet weten of ik een 333MHz geheugenbus of een 400MHz geheugenbus heb (??).

En stel ik zet er 2gig bij, kan zo'n oud PCtje dat aan of is alles dan volledig uit balans? Das mn laatste vraag hoor :)
Kun je vast ook wel vinden via SIW, of kijk anders even met CPU-Z naar het huidige geheugen. Echter zal dit bijna zeker DDR1 zijn op een systeem met AGP. In dat geval kun je gewooon kijken voor PC3200/DDR400, dit draait indien nodig ook op DDR333 snelheid.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-07 19:15

Elektronicanet

Leds do it!

Kijk eens naar een Dell 2007WFP. Deze is incl 5 jaar garantie te koop voor 349 euro en heeft een S-IPS paneel. Hierbij meteen meer informatie over de verschillende types panelen, wat echt wel belangrijk is!
Paneeltypes

Platte monitoren worden weliswaar allemaal onder de naam TFT aan de man gebracht, maar de gebruikte technologie kan behoorlijk verschillen. Er zijn momenteel een aantal verschillende paneeltypes op de markt, waarvan elk type met eigen voor- en nadelen.

TN

Veruit het populairst is de zogenaamde TN (Twisted Nematic) technologie. Dit type bestaat het langst en is het goedkoopst te produceren. Voordelen van TN zijn een snelle responsetijd en een lage kostprijs van de monitor waarin het paneel verwerkt wordt. TN kent echter ook een aantal nadelen. Zo is de kijkhoek in vergelijking met andere technieken slechter en treedt er bovendien duidelijk zichtbare verkleuring van het beeld op wanneer het onder een bepaalde hoek wordt bekeken. Een wit vlak bijvoorbeeld kleurt bij een TN paneel van opzij bekeken vaak geel, terwijl het beeld van onder bekeken juist erg donker wordt.
Naast de beperkte kijkhoek is TN traditioneel niet sterk op het gebied van kleurweergave. Dat laatste punt is bij de laatste generaties inmiddels echter grotendeels weggewerkt, al is TN nog wel hekkensluiter in vergelijking met de andere technologieën. Vrijwel alle 17 inch en het merendeel van de 19 inch monitoren die momenteel op de markt zijn, maken uit kostenoverwegingen gebruik van TN-panelen. Ook de goedkopere monitoren in het widescreen segment worden steeds vaker uitgerust met TN panelen.

MVA

Een tweede technologie voor het fabriceren van panelen draagt de naam MVA (Multidomain Vertical Alignment). MVA technologie is duurder dan TN en kent een aantal voordelen. Zo zijn het contrast en de kleurweergave beter. Daarnaast is de kijkhoek bij MVA schermen een stuk groter dan bij TN het geval is. Nadeel van MVA is de lage responstijd bij vooral kleine kleurveranderingen. Nieuwe MVA schermen maken vaak gebruik van een ‘overdrive' technologie, waarbij met behulp van een hoger voltage de schakeltijd verkort wordt en zo toch goede responstijden mogelijk zijn. Bijvoorbeeld Sony en Belinea gebruiken voor sommige monitoren MVA panelen.

(S-)PVA

S-PVA staat voor Super Patterned Vertical Alignment en is ontwikkeld door Samsung. S-PVA schermen sturen de vloeibare kristallen op een compleet andere manier aan dan bij TN panelen het geval is. Het grote voordeel van S-PVA is de zeer goede zwartweergave. S-PVA schermen slagen er als beste in om de kristallen van het scherm zodanig te ordenen dat er vrijwel geen licht van de lamp achter het scherm doorgelaten wordt. Een ander zwaarwegend voordeel is de kijkhoek: anders dan bij alle andere technologieën treedt er bij S-PVA schermen geen kleurverandering op bij grotere kijkhoeken, zowel horizontaal als vertikaal is de kijkhoek dan ook vrijwel onbegrensd. Naast deze voordelen is de kleurweergave van de laatste generaties S-PVA panelen bovendien ook bijzonder goed en beduidend beter dan bij TN-panelen. S-PVA heeft echter ook een nadeel. In vergelijking met TN-panelen is de responstijd vrij traag. De laatste generaties S-PVA schermen zit op ongeveer 16 ms voor volledige zwart-wit-zwart timing, bij TN-panelen is 8 ms inmiddels gebruikelijk. Daar komt bij dat de responstijd van S-PVA panelen bij kleinere kleurveranderingen oploopt. Ook voor veel van de nieuwe Super PVA monitoren geldt dat de responstijd door middel van overdrive circuits beter is dan voorheen en daarmee goede scores mogelijk zijn. S-PVA panelen worden bijvoorbeeld in de duurdere monitoren van Samsung en Eizo gebruikt.

(S-)IPS

Het laatste type dat we regelmatig tegenkomen heeft de naam IPS (In Plane Switching) en wordt voornamelijk bij grotere monitoren gebruikt. De IPS technologie is in eerste instantie door Hitachi ontwikkeld en later verbeterd door LG.Philips. De voordelen van IPS zijn vergelijkbaar met die van PVA. Zo biedt het uitstekende kleurweergave, zelfs beter dan S-PVA. Verder wordt ook S-IPS gekenmerkt door een zeer goede kijkhoek, al is deze juist weer iets minder goed dan bij S-PVA. Naar mate de kijkhoek toeneemt neemt de lichtsterkte namelijk sterker af dan bij S-PVA het geval is. Ook is de zwartweergave minder goed dan bij S-PVA panels het geval is, zodat het contrast minder hoog is. Voordeel van S-IPS is dat de reactietijd over de gehele linie wel beter is dan bij S-PVA. Een voordeel dat zowel S-IPS als S-PVA boven TN panels hebben, heeft te maken met dode pixels. Deze kunnen bij elk van de drie technologieen voorkomen, echter bij TN kunnen dode pixels iedere kleur hebben, bij S-IPS en S-PVA kunnen ze alleen zwart zijn, wat veel minder storend is."
Er zijn ongetwijfeld meer schermen te vinden onder de 400 euro met een beter paneel, maar daar is met Google en in dit forum veel meer over te vinden. Geef niet teveel uit aan de videokaart, dat heeft geen zin. Investeer in geheugen en een goed scherm. :)

O ja, ik zou dat geld voor de calibrator voorlopig maar in je zak houden. Met Adobe Gamma en een goed scherm kom je een heel eind, dat geld kun je beter besteden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 14-08-2007 01:29 ]

Nederlander in België

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:33

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 01:19:
TN-paneel? (ken die term niet). Ik zit met een budget van max 400 euro een scherm te zoeken wat groot is maar vooral goed te calibreren (en via veel mensen kwam ik op dat scherm uit)
Uitleg over verschillende panelen:
However, color reproduction, viewing angles and contrast ratios of TN panels are the worst of any LCD panel technology. Unlike most 8-bit S-IPS/S-PVA/MVA panels, TN panels are only 6-bit and unable to display the full 16.7 million colors available in 24-bit true color.
De mensen die jou een TN-paneel aan hebben gepraat, weten echt niet waar ze het over hebben. Als jij echt zo serieus bezig bent dat je zelfs een extra apparaat koopt om je scherm te kalibreren, dan kun je meteen alle TN-schermen vergeten.

Kijk naar S-IPS schermen (bij voorkeur) of MVA/PVA (goede 2e keus).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx guys! Misschien te snel naar mensen geluisterd.... dank voor jullie informatieve en vriendelijke reacties. Ik ben in computerland niet erg ervaren en dan zijn dit soort antwoorden enorm bruikbaar, dank!
Pagina: 1