Toon posts:

Nieuwe PC, DDR2 of DDR3?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.377 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of er al een topic over is geopend, ik vond hem in ieder geval niet.

Misschien zitten meer mensen met dit probleem, maar ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen, en ik koos in eerste instantie voor DDR2 PC8500, maar toen zag ik her en der wat over DDR3..

Het is nu nog 2-3x (of meer) duurder dan DDR2, en heeft vrij hoge latencies.

Wat loont nu het meest? Een DDR2 mobo kopen? Of een DDR2/3 mobo kopen? Of een volwaardig DDR3 mobo.

Nou hoef ik geen volledig antwoord ofzo, dat is denk ik een kwestie van smaak, maar ik hoor graag meningen met de daarbij horende argumenten van mensen die er toch net iets meer van weten dan mij.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:43
Een DDR2 / DDR3 combo moederboard lijkt me het meest handig. Nu mooi goedkoop 2GB DDR2 erin. En in de toekomst upgraden :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Nu heeft DDR3 nog niet heel veel nut, zoals Ricardo al aangeeft. Maar voor later zal het wel handig zijn, dat scheelt weer het een en ander kopen :)

Wauw, een sig!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 22:28:

Ik weet niet of er al een topic over is geopend, ik vond hem in ieder geval niet.

Misschien zitten meer mensen met dit probleem, maar ik ga binnenkort een nieuw systeem aanschaffen, en ik koos in eerste instantie voor DDR2 PC8500, maar toen zag ik her en der wat over DDR3..

Het is nu nog 2-3x (of meer) duurder dan DDR2, en heeft vrij hoge latencies.
Verkijk je niet op de hogere latencies. DDR3 heeft namelijk ook een hogere kloksnelheid, waardoor de uiteindelijke vertraging niet veel verschilt van die van DDR2. Zie ook deze tabel in mijn topic.
Wat loont nu het meest? Een DDR2 mobo kopen? Of een DDR2/3 mobo kopen? Of een volwaardig DDR3 mobo.
Zolang er twijfel is ga je voor een combo-moederbord. De maximale theoretische bandbreedte die DDR3 levert is heden ten dage toch nog groter dan de snelste processor nodig heeft. Gecombineerd met de hogere prijs zijn er nog niet direct voordelen tegenover DDR2.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:55
Kijk naar de prijs en kijk naar hoe het spul presteert in combinatie met de verkrijgbare cpu's en moederborden. Dan lijkt me DDR3 geld over de balk gooien, simpel :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Let wel op dat sommige 'combo' bordjes zoals Gigabyte wel DDR3 ondersteunt maar dan tot 1066Mhz. Dat schiet ook niet op natuurlijk :)

Verwijderd

Een combo bord is idd een mooie oplossing, maar er zien een paar puntjes..
  • Een combo-bord is bij geen enkele fabrikant high-end, dus dat betekent geen heathpipes en iets minder overclock potentieel.
  • Het probleem is dat tegen de tijd dat DDR3 interessant is qua prestaties en prijs t.o.v. DDR2 we wel minstens een jaar verder zijn. Tegen die tijd is het vrij waarschijnlijk dat Intel en AMD alweer van een nieuwe socket gebruik maken en dat een upgrade naar DDR3 niet heel interesant is zonder nieuwe CPU die niet meer op dit MOBO met verouderde socket past.
  • Het is ook zeer waarschijnlijk dat net als met DDR2 ook DDR3 nog verder uit ontwikkelt wordt. Waardoor deze combo bordjes DDR3 waarschijnlijk niet eens helemaal ondersteunen kunnen in de toekomst. (al ondersteunen ze nu onofficeel wel al de 1333mhz snelheid).
Het beste kun je denk ik nu voor een high-end DDR2 bord gaan en later als DDR3 echt interesant is upgrade met een nieuwe CPU, MOBO en geheugen (dus eigenlijk een nieuwe pc kopen 8)7 )
Leuke keuzes nu zijn de:
Gigabythe P35 DS4R (de ICH9R southbridge voor vrij weinig en toch een mooie heathpipe constructie) of als je veel geld hebt de duurdere variant.
Natuurlijk kun je ook even wachten op de nieuwe high-end chipsets van Intel (de X38) en dan gelijk een penryn kopen... Tsja keuzes keuzes het blijft toch altijd moeilijk een keuze te maken. :P

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 10:17
Neem DDR2, ga geen combinaties nemen omdat je toch niet DDR2 + DDR3 tegelijk kan gebruiken!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk ook eens naar je upgradegeschiedenis. Als je eens in de twee - drie jaar iets aanpast heeft het geen enkel nut om rekening te houden met de toekomst. Er veranderd veels te veel.

• Gerrit-JanKroon
  • Laatst online: 12-04 14:30
Beste mensen,

ik weet niet of ik hier het goede topic te pakken heb maar aangezien het gaat over de keuze van een nieuw systeem..

ik heb mij de laatste 3 jaren vooral bezig gehouden met laptops, maar wil door de vele uren die ik achter mijn laptop zit, er graag een desktop bij.
alleen weet ik hier niet al te veel van en kan ik misschien enige hulp gebruiken bij de keuze uit de componenten..

voor zover heb ik het volgende bij elkaar gozocht en zou eigenlijk graag willen weten of alles een beetje compatibel met elkaar is en wat er evt. anders kan/moet.

Asus P5K SE, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Intel Core 2 Duo E6550 (S775, 2x2.33GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed)
Asus Radeon HD2400 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI, D-Sub,HDTV) EAH2400PRO⁄HTP⁄256M
Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, Geen PSU, Zilver⁄Zwart) CAC-T05-UW-GP
Kingston 1GB DDR2 PC6400 800Mhz CL5 (KVR800D2N5⁄1G)
Samsung 320GB SATA II 7200RPM 16MB (HD321KJ)
Zalman ZM460B-APS, 460W (ATX12V 2.2)

ik laat dan alle meuk als DVD en CD stations, kabeltjes, etc.. even buiten beschouwing.

wat wil ik er mee doen?
alle dagelijkse dingen met betrekking op tot mijn studie, internet en als het even kan ook een beetje gamen, ben geen die hard gamer dus een monster GraKa is geen must.

het gaat mij er voornamelijk even om of deze componenten goed met elkaar overweg kunnen etc..

bvd
GJ
Modbreak:Topickaping is niet de bedoeling. Sowieso vraag je niets wat je niet zelf zou kunnen opzoeken als je de moeite doet je in te lezen

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 16-08-2007 14:59 ]

Verwijderd

Gerrit-JanKroon schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:19:
Beste mensen,

ik weet niet of ik hier het goede topic te pakken heb maar aangezien het gaat over de keuze van een nieuw systeem..

ik heb mij de laatste 3 jaren vooral bezig gehouden met laptops, maar wil door de vele uren die ik achter mijn laptop zit, er graag een desktop bij.
alleen weet ik hier niet al te veel van en kan ik misschien enige hulp gebruiken bij de keuze uit de componenten..

voor zover heb ik het volgende bij elkaar gozocht en zou eigenlijk graag willen weten of alles een beetje compatibel met elkaar is en wat er evt. anders kan/moet.

Asus P5K SE, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Intel Core 2 Duo E6550 (S775, 2x2.33GHz, 4MB, 1333MHz FSB, Boxed)
Asus Radeon HD2400 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, DVI, D-Sub,HDTV) EAH2400PRO⁄HTP⁄256M
Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, Geen PSU, Zilver⁄Zwart) CAC-T05-UW-GP
Kingston 1GB DDR2 PC6400 800Mhz CL5 (KVR800D2N5⁄1G)
Samsung 320GB SATA II 7200RPM 16MB (HD321KJ)
Zalman ZM460B-APS, 460W (ATX12V 2.2)

ik laat dan alle meuk als DVD en CD stations, kabeltjes, etc.. even buiten beschouwing.

wat wil ik er mee doen?
alle dagelijkse dingen met betrekking op tot mijn studie, internet en als het even kan ook een beetje gamen, ben geen die hard gamer dus een monster GraKa is geen must.

het gaat mij er voornamelijk even om of deze componenten goed met elkaar overweg kunnen etc..

bvd
GJ
Ik raad je misschien toch aan om 2GB geheugen te nemen, nu je toch aan het kopen bent :).
Waarschijnlijk koop je nu al Vista, of doe je een upgrade binnen aanzienlijke tijd, en dan is 2GB geen overbodige luxe.

• Gerrit-JanKroon
  • Laatst online: 12-04 14:30
jah ik ben inderdaad aan het twijfelen of ik er zon "systeem-bouwers-versie" van Vista wil kopen.. :P
maar verder wel OK dan?:)

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 14:39

JanvD

Portretfotograaf

totaal verkeerde topic... je doet er verstandig aan om er een nieuw topic voor te openen...

www.janvandoornik.nl

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Wat vervolgens weer wordt gesloten :P

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

offtopic, een prima systeem alleen het moederbord zou ik vervangen voor de gigabythe p35 DS3R versie die zijn even duur maar de gigabythe doet zo'n beetje alles beter dan de Asus (overclocken, cooling enz..) Je zou ook even kunnen kijken naar een corsair voeding (de VX serie aangezien 450watt meer dan genoeg is) deze zijn net iets beter dan de Zalman's (die ook prima zijn!)

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:38
Ik heb zelf sinds twee à drie weken de Gigabyte P35C-DS3R en deze bevalt me zeer goed, ik gebruik nu gewoon DDR2 geheugen. Maar als in toekomst DDR3 in opkomst komt en goedkoper word kan ik dat ook gewoon in me moederbord prikken, wel zo handig vond ik.
Of ik dat ook echt ga doen valt nog te bezien natuurlijk ;) , maar vooral omdat ik meestal onderdelen appart upgrade en niet gelijk een heel nieuw systeem koop was het zeker interessant voor mij.
En of het moederbord wel de snelste DDR3 in de toekomst ondersteund maak ik me niet echt druk over als je nu al ziet hoever ze dat DDR3 overclocken op verschillende moederborden met de P35.

Het is gewoon een zeer stabiel moederbordje die niet overdreven warm word zoals sommige Asus P35 bordjes, heeft een 6 fase stroom die zorgt voor stabiele stroomvoorziening voor je processor.
Dit moederbord heeft ook de ICH9R southbridge die RAID functies ondersteund, altijd handig. Er zitten idd geen fancy heatpipes op, maar wel een lekker groot koel blok voor de northbridge.

Overclocken gaat ook gewoon goed 8) , maar daarover kan je wel meer vinden in dit topic:
[OC-775]Gigabyte P35 Series - Deel 2

Verwijderd

Topicstarter
nu ik dit zo lees lijkt het mij toch het handigst een volledig DDR2 bordje te nemen met eigenschappen die nu goed zijn, zo'n combobord is inderdaad maar aan de matige kant wat betreft extra's, op de ddr3 ondersteuning na dan. ik koop liever dan meteen maar een nieuw mobo als ik naar ddr3 overstap, nieuw moederbord is altijd leuk

ik denk dat ik gewoon maar voor de gigabyte p35-DS4 met 2GB PC8500 geheugen

Verwijderd

goede keuze :P al zou je eens kunnen kijken naar 4GB (is zeker de moeite waard)...

Veel plezier met je nieuwe systeem!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit topic was in het begin een twijfelgeval die van Abbadon de voordeel van de twijfel kreeg. Ondertussen is er topickaping, offtopic posten en slowchat bijgekomen. Tijd om het uit z'n lijden te verlossen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.