SD kaart bad sectors repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Terwijl mn camera data aan het wegschrijven was op de SD kaart ging er iets fout, waardoor de camera vastliep. Of dit kwam doordat de kaart al van te voren slechte sectoren bevatte weet ik niet. In ieder geval bevat de kaart nu "bad sectors" en ik wilde dan ook vragen of het misschien mogelijk is om deze bad sectors te repareren met één of andere tool?

Mocht het niet mogelijk zijn, is er dan een manier waarop er niet op de slechte sectoren van de SD kaart iets weg wordt geschreven, zodat de maximale capaciteit van de kaart wat omlaag gaat? Dit zou ik namelijk niet erg vinden, het gaat namelijk maar om 7-8Mb van een 4GB kaart.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Cache op 13-08-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:11

EnnaN

Toys in the attic

ik zou het niet gokken. met kunst en vliegwerk zou je misschien een eind kunnen komen, maar durf je het dan in je camera te stoppen?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je hebt vast nog wel garantie dus retour leverancier lijkt mij de simpelste oplossing.

Bij HD's worden slechte sectoren niet gebruikt, je mag aannemen dat dat bij een geheugenkaart ook zo is.

[ Voor 38% gewijzigd door Guardian Angel op 13-08-2007 23:06 . Reden: typo ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Welk merk is het?
Ik heb iets soortgelijks gehad met een MS PD stikje van Sandisk. Oplossing van Sandisk: Opsturen en je krijg een nieuwe stick terug, plus een CD met data die ze konden recoveren (ookal had ik gezegd dat dat niet nodig was :P)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

PS: Dat van die CD is wel erg netjes hoor ! I

Indien je er geen garantie-zaak van wilt maken, kun je een 'gewone format' proberen en 'm daarna een "chkdsk /R x:" waarbij x: de drive-letter van je SD card in Windows is.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
Bedankt voor de reacties, was er eerlijk gezegd al bang voor. Hier komt het probleem, het kaartje is aangeschaft via eBay. >< Het zou "100% authentic" zijn, maar goed dat weet je nooit zeker. Het kaartje werkte naar behoren voordat de camera vast liep. De verkoper is ervan op de hoogte, maar terug sturen kost ook aardig wat geld voor zo'n klein pakketje, aangezien hij anders helemaal terug naar Canada moet. Vandaar dat ik liever zelf een oplossing probeer te vinden, mocht dat niet lukken dan... helaas.

Maar goed, iig bedankt en ik zal "chkdsk /R x:" is proberen, SKiLLa.

Edit: Hm, dos zegt dat er geen fouten zijn vastgesteld, maar ik zie toch echt dat ongeveer 7,5Mb aan beschadigde sectoren is toegekend. :?

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/6941/chkdskrfs2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Cache op 14-08-2007 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Laat me raden, het kaartje was ongeveer tien keer goedkoper dan als je het hier in een normale winkel zou kopen?
Er zijn echt heel veel fake geheugenkaartjes in omloop. Een van de kenmerken is dat ze er na een tijdje mee ophouden. Ik vrees dat je zo eentje te pakken hebt, dan heb je ook geen garantie bij de fabrikant.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
Nee, niet tien keer goedkoper, maar natuurlijk wel goedkoper. :P
Ik heb eerder geheugenkaarten via eBay besteld. Dit is de enige waarbij een probleem is opgetreden. Of hij nep is weet ik niet en dat interesseert mij eigenlijk niet echt, zolang hij het maar doet, de verkoper had 100% goede feedback. De kaart deed het dan ook goed, voor de crash iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Mocht het niet mogelijk zijn, is er dan een manier waarop er niet op de slechte sectoren van de SD kaart iets weg wordt geschreven, zodat de maximale capaciteit van de kaart wat omlaag gaat? Dit zou ik namelijk niet erg vinden, het gaat namelijk maar om 7-8Mb van een 4GB kaart.

Als de chkdsk die 7.5MB als beschadigd gemarkeerd aangeeft, wordt ie die ruimte ook echt niet meer gebruikt voor opslag hoor. Je hebt dus gewoon netto 8 MB minder tot je beschikking. De kaart kun je dus zodanig blijven gebruiken, al is de betrouwbaarheid misschien wel twijfelachtig.

Indien je die badsectors wilt 'repareren' kun je een full format proberen, maar waarom zou je ... met 8 MB minder op 4 GB kun je toch prima leven ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cache
Precies, dat bedoel ik. Die 8Mb maakt mij niet uit, maar op de één of andere manier raakten foto's corrupted. Vandaar dat ik dacht dat het door die beschadigde sectoren kwam en dat ik ze wilde repareren.
Trouwens nog een keer een format gedaan en een chkdsk met repair. Dos zei deze keer wel dat er fouten waren hersteld en tot nu toe heb ik nog geen corrupted foto's. Het enige nadeel is dat zo'n kaart niet echt snel vol raakt, dus het testen kan best veel tijd kosten... Ik blijf iig hopen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Cache op 15-08-2007 17:48 ]

Pagina: 1