Toon posts:

-Geluid-voeding, maakt deze meer lawaai met spellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of mijn voeding stuk is, of stuk aan het gaan is. Nu maakt 1 apparaat in mijn pc meer geluid naarmate ik een spel speel. Give or take 5 minuten en het apparaat maakt meer geluid. Het geluid is een zoemend geluid. Dit geluid heb ik niet als ik gewoon zit te internetten of een dvd afspeel.

Mijn casefan kan het niet zijn, die draait op een constante snelheid. Mijn processorfan ook niet. Die draait alleen als het moet en het is een hele stille; Arctic Silencer 64 Ultra TC.
Mijn fan van mijn videokaart, een msi 8600 gts oc is het ook volgens mij niet. Daar zit een vf700 cu op.

Ik heb mijn kast open gemaakt en mijn oor te luister gelegd bij de bovenstaande apparaten. Die blijven allemaal hetzelfde geluid maken.
Dan blijft over mijn voeding. Dit betreft een SmartPower 2.0 450W ATX12V v2.01 die standaard bij mijn antec sonata 2 kast zit.

Nu vraag ik mij af of de voeding meer geluid produceert als er een spel wordt gespeeld. De spellen die ik speel zijn allemaal shooter 'achtige spellen zoals battlefield 2, hitman etc. Nu zei ik al dat het geluid pas ongeveer na een minuut of 5 komt dus niet meteen. Dat vind ik een wel raar.

Dit geluid had ik volgens mij niet met mijn 7900 GT videokaart (die stuk en niet meer te gebruiken is)
Kan het misschien zijn dat de nieuwe kaart meer kracht vraagt aan de voeding? En dat hij daarom meer geluid maakt?

EDIT

Hier is een screen van speedfan van een tijd geleden. De screen is genomen nadat ik een spel heb afgesloten.
Wat ik niet begrijp van de screen zijn de volt waarden onderaan. Er staat links 12 V en rechts -1,91 en de waarde daaronder is ook niet gelijk ; 5 en -8,78.
Klopt dat allemaal wel?

Afbeeldingslocatie: http://img155.imagevenue.com/aAfkjfp01fo1i-22349/loc894/82322_speedfan2_122_894lo.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2007 14:10 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, zoiets heet een temperatuurgeregelde fan. Is heel normaal.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:52
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:30:
Dit geluid had ik volgens mij niet met mijn 7900 GT videokaart (die stuk en niet meer te gebruiken is)
Kan het misschien zijn dat de nieuwe kaart meer kracht vraagt aan de voeding? En dat hij daarom meer geluid maakt?
Yep, perfect mogelijk. Misschien wordt de voeding iets warmer en gaat de fan iets sneller draaien. Het kan ook een spoeltje zijn. Niks ernstigs. Misschien is het zelfs een spoeltje op het moederbord. Maar ook dat is niet zo erg. Hoogstens wat irritant ;)
Om beter te kunnen lokaliseren waar een geluid vandaan komt, kan je bijvoorbeeld de koker van een (lege) rol keukenpapier nemen en dat tegen je oor plaatsen om te zoeken waar het geluid vandaan komt.

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 21:33:
Ja, zoiets heet een temperatuurgeregelde fan. Is heel normaal.
Ja dat wist ik al. De buitenste fan gaat alleen draaien bij een bepaalde temperatuur. Alleen het rare is, het geluid is nu anders dan toen mijn 7900 GT er in zat.

Verwijderd

Je nieuwe videokaart trekt waarschijnlijk meer stroom, en je voeding moet dus harder werken. Bovendien gooit ie ws. ook meer warme lucht in je kast waardoor je PSU gaat compenseren door harder te draaien in een poging de warmte af te voeren. Dat is vrij normaal allemaal.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-02 20:24
Meer vraag naar stroom = meer warmte in de voeding = harder draaiende fan om de warmte af te voeren. Misschien dat hij nu net hoorbaar aanwezig is in vergelijking met het verleden.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Dus wellicht dat een andere sterkere voeding het allemaal weer wegneemt? Mits die voeding wel redelijk stil is natuurlijk.

• D-Three
Die voeding is sterk genoeg hoor! Het hoeft zelfs niet de fan te zijn die het lawaai maakt. Het kan even goed een spoeltje zijn in de voeding die resoneert. Of zelfs op het mobo!

[ Voor 39% gewijzigd door D-Three op 13-08-2007 22:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een spoeltje?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een spoeltje is een wikkeling van draad welk vaak met een laklaag bespoten is. Een wikkeling van draad (spoel) genereerd een magnetischveld, wanneer nu de lak gescheurd is of de wikkeling is niet goed ingelakt dan kan de wikkeling gaan trillen wat een bromment geluid geeft.

Linkjes om een idee te krijgen:

http://members.chello.nl/l.haan16/uitlegbegr/spoel.JPG
http://www.flipperwinkel....dia/spoel_gtb_telwerk.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 14-08-2007 14:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:30

Pinjataaa

Hit me!

Spoeltjes waren ook bij mij het probleem.
Dat zijn deze gekrulde dingetjes Afbeeldingslocatie: http://img135.echo.cx/img135/5364/spoelen3dc.jpg

Wanneer ik iets meer van de computer vroeg, ging een spoel 'sissen'.
Zwaar irritant. Dit heb ik opgelost met een lijmpistool, gewoon eromheen spuiten en dan is die stil.

Verwijderd

Topicstarter
de spoeltjes op mijn mobo zitten in de buurt van de processor toch?

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/789/789_l.jpg

Wat ik nu niet begrijp is waarom het geluid er nu opeens is. Ik denk dat het kan komen omdat de nieuw videokaart wat meer vraagt..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2007 15:10 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
Ik weet wel zeker dat deze meer vermogen vraagt ;)
7900GT: 64Watt
8600GT OC: 195Watt

Verwijderd

Topicstarter
damn! Mijn voeding is te zwak:(

Verwijderd

WTF ik dacht dat een 8600GT(S) VEEL Zuiniger was!? klopt dat wel op die site? een 8800GTS verbruikt zo hetzelfde? O.O

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Niemand zegt dat je voeding te zwak ik :?

Je voeding moet gewoon meer leveren dan eerst. En zoals iemand al zij word een voeding warmer als hij meer moet leveren aan het systeem.

Je voeding kan het makkelijk aan. Alleen doordat hij nu wat meer moet leveren word hij warmer en dus gaat de fan harder draaien.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 17:52:
[...]

WTF ik dacht dat een 8600GT(S) VEEL Zuiniger was!? klopt dat wel op die site? een 8800GTS verbruikt zo hetzelfde? O.O
Het zal om totaalvermogenverbruik van de pc gaan. Een videokaart die idle 140W vraagt is niet echt eeh geloofwaardig ;)

Verwijderd

Topicstarter
@geforce5_guy:

Dus als ik het goed begrijp maakt de voeding dus meer lawaai omdat hij meer moet leveren aan mijn nieuwe kaart? Dan zou een krachtigere en ook stillere voeding het geluidsvolume doen minderen.Mijn kaart vereist een psu met 400 of meer watt.

@ Kuhlie:

Op die tweede link hebben ze het toch echt over de stroom die de kaarten nodig hebben. Ik lees nergens in dat artikel dat het gaat over het totale verbruik.
Maar ik vond deze quote in een ander forum:

According to Xbit Labs 8600GTS goes up to 47W under load and idles at 21W

En op deze link http://www.computerbase.d...schnitt_leistungsaufnahme

staat dat het gezamenlijke verbruik van een 8600 176 watt is.

Dus ik denk toch dat het om het gezamenlijke verbruik gaat bij de link die mhoogendam gaf

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:34

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:57:
@geforce5_guy:

Dus als ik het goed begrijp maakt de voeding dus meer lawaai omdat hij meer moet leveren aan mijn nieuwe kaart? Dan zou een krachtigere en ook stillere voeding het geluidsvolume doen minderen.Mijn kaart vereist een psu met 400 of meer watt.

@ Kuhlie:

Op die tweede link hebben ze het toch echt over de stroom die de kaarten nodig hebben. Ik lees nergens in dat artikel dat het gaat over het totale verbruik.

Dus ik denk toch dat het om het gezamenlijke verbruik gaat bij de link die mhoogendam gaf
daarom, niets om je zorgen over te maken. een 450 watt A-merk voeding trekt het heus wel. Wat je zou kunnen doen is die casefan wat harder zetten als het kan, of een extra fannetje inbouwen om de hitte kwijt te kunnen. Misschien dat dan het gezoem ophoud.

-_-

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:57:
@geforce5_guy:

@ Kuhlie:

Een voeding haalt het meest rendement als je dicht tegen zijn max continue wattage gaat zitten.
Dus een krachtigere voeding kan voor een onnodige hogere elektra rekening zorgen.

Je kan ook zorgen dat de lucht in je kast minder hoog is door een extra out-take te plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de casefan aansluit op een andere 'connector' dan is het alsof er een windhoos in mijn pc aan het waaien is.:P

Verwijderd

Topicstarter
Ik mijn kast even tussen mijn meubel gehaald en het is inderdaad de voeding die het geluid maakt. Als ik een spel afsluit dan hoor ik gewoon het geluid minder worden.

Wat ik niet snap is dit

Een voeding haalt het meest rendement als je dicht tegen zijn max continue wattage gaat zitten.
Dus een krachtigere voeding kan voor een onnodige hogere elektra rekening zorgen.

Hoe kan het dat stel je hebt 400 watt nodig en je hebt een voeding van 450 watt dat die beter presteert dan een voeding die 500 watt geeft?

Verwijderd

Je moet een verschil maken met efficientie en verbruik.

Stel hij moet 100 watt leveren maar is daarbij hopeloos inefficient, je voeding slurpt dan 200 watt uit het stopcontant.

Nu moet ie 400 watt leveren en is daar redelijk efficient bij, hij slurpt 420 watt uit het stopcontact.

In het eerste geval is er een rendement van 50%, oftewel bagger.
In het tweede geval is er een rendement van 9%%, oftewel perfect.

Toch zal in het tweede geval het geheel warmer worden daar er 420 watt uit het stopcontact getrokken wordt die voor een heel groot deel bijna direct wordt omgezet in warmte.

Je voeding is dus prima, het is gewoon dat ie wat harder moet werken en daarom wat meer koeling nodig heeft, dit doet ie zelf en hoef jij dus niet voor em te doen. Gunstig dus!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even een screen geplaatst van speedfan in de startpost.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:04:
Ik mijn kast even tussen mijn meubel gehaald en het is inderdaad de voeding die het geluid maakt. Als ik een spel afsluit dan hoor ik gewoon het geluid minder worden.

Wat ik niet snap is dit

Hoe kan het dat stel je hebt 400 watt nodig en je hebt een voeding van 450 watt dat die beter presteert dan een voeding die 500 watt geeft?
Je hebt je pc in een meubel ingebouwd ? Geen wonder dat het gaat blazen. Als je gamed dan stress je de boel en worden dus alle componenten warmer.

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Je moet, indien je nog garantie hebt, gewoon je voeding ter reparatie aanbieden bij de winkel.
Hij is gewoon kapot. Ik had exact hetzelfde probleem en mijn pc werd er ook instabiel van.
Dat is trouwens al de 2e keer dat mijn pc een geluid maakt door een defecte/brakke spoel

[ Voor 19% gewijzigd door Pinjataaa op 16-08-2007 14:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat in een meubel ja. De voor en achterkant zijn gewoon open van dat meubel. Alleen de zijkanten niet.

Verwijderd

Topicstarter
Pinjataaa schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:17:
Je moet, indien je nog garantie hebt, gewoon je voeding ter reparatie aanbieden bij de winkel.
Hij is gewoon kapot. Ik had exact hetzelfde probleem en mijn pc werd er ook instabiel van.
Dat is trouwens al de 2e keer dat mijn pc een geluid maakt door een defecte/brakke spoel
Waarom is hij precies kapot volgens jou?

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:30:
[...]

Waarom is hij precies kapot volgens jou?
Hij maakt een irritant geluid, dat is niet goed en ik vind het ook niet betrouwbaar.
Een voeding kan je hele pc kapot maken, dus ik zou die gok niet wagen.
Het kan ook zijn dat er niets aan de hand is, dat wel.

Verwijderd

Topicstarter
Hij maakt zelfs de geluiden als ik java games speel vanaf deze site

http://nintendo8.com.mirror.cedeen.com/

• D-Three
Dat zijn inderdaad geen erg zware games :D Maar heb je al eens proberen te achterhalen waar het geluid precies vandaan komt met een rol? Als het een spoelletje is op jouw mobo, is dat zo erg niet. Een klein beetje lijm kan dan wonderen doen.

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Laagvliegerke schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 23:02:
Dat zijn inderdaad geen erg zware games :D Maar heb je al eens proberen te achterhalen waar het geluid precies vandaan komt met een rol? Als het een spoelletje is op jouw mobo, is dat zo erg niet. Een klein beetje lijm kan dan wonderen doen.
Een stukje naar boven verteld hij dat het uit zijn voeding komt. :) Ook dat kan je met lijm oplossen, maar moet je wel met je klauwen in de voeding :D

Verwijderd

Topicstarter
en laat ik nu 0,0 verstand hebben van voeding en stroom en ook nog eens 2 linker handen hebben :)

Lijm? Er zitten dus ook spoeltjes in de voeding?

Ik ga vandaag even mijn kast uit het meubel halen en dan even kijken of hij dan het geluid geeft. Ik kijk meteen ook na een koude start of hij het geluid ook maakt bij die java spelletjes.

Wat mij wel verbaasd is dit: Bij games maakt hij wel dat geluid, logisch dan wordt de videokaart ingeschakeld. Maar bij dvd's of films van uitzending gemist.nl geeft hij het geluid niet. Waarschijnlijk wordt de videokaart dan niet zo zwaar belast.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij maakt het geluid ook als de kast helemaal vrij staat en alle warmte kwijt kan.

Het geluid met die java games gebeurt niet na een koude start

Wat mij opvalt als ik luister naar de voeding is dat ik af en toe tikjes hoor. Vooral als ik een spel heb afgesloten en de voeding minder lawaai gaat maken lijkt het wel een beetje op het geluid van popcorn in de magnetron. Alleen het geluid is niet zo vaak achter elkaar als popcorn in de magnetron.

Het heeft dus volgens mij niets met warmte te maken omdat als de pc vrij staat dan maakt hij het geluid ook.

Ik heb op deze site gekeken hoeveel watt ik nodig heb en ik kom uit op ongeveer 297 watt
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2007 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
*bump*

Dus toch een nieuwe voeding?

Nou, ik heb weer problemen met mijn beeld tijdens gamen. Na een uurtje of 2 krijg ik dit. Die paarse kleuren horen daar niet te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://img187.imagevenue.com/loc33/th_35575_kleur_122_33lo.JPG

Volgens mij houdt dit in dat mijn voeding stuk is. Het ligt niet aan mijn videokaart want die is net nieuw; een msi 8600 GTS OC. Daar zit wel een zalman vf700, en ja die past :)

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2007 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
*bump*

heb ik nu een nieuwe voeding nodig?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

NEE

Installeer eens nieuwe graphics drivers

edit:
En daarbij kan het best zijn dat je videokaart alsnog brak is/raar gaat doen door oververhitting. Al eens met bijv rivatuner gekeken wat de temperaturen van het ding zijn?

[ Voor 66% gewijzigd door MadMarky op 20-08-2007 15:02 ]

🖥️ | 🚗

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Dat is wel vaker zo met Half-life 2 en CS source.. Dus ook met hidden.
Is een bug die met een restart opgelost kan worden.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 23:15

BHQ

Bekende issues idd. alt-tabben is niet lief voor Source games..

Er is niets aan de hand met je machine, je hebt gewoon een temperatuur gecontroleerde fan in je PSU zitten en die gaat wat harder blazen op het moment dat je 'm wat meer belast. Volledig normaal dus.

Verwijderd

Topicstarter
update

De voeding maakt het geluid niet alleen tijdens het gamen. Ik heb net een videobestand bewerkt en die is nu bezig aan het opslaan. Het geluid van de voeding maakt zich nu ook weer kenbaar.

Scannen met een virusscanner is ook een oorzaak van het geluid.

Lijkt me stug dat dat deze 2 applicaties veel stroom vragen van de voeding. Want het geluid maakte hij nooit eerder toen ik dit soort dingen deed op de pc.

Dan lijkt mij dat de voeding best wel brak is, toch?

• BHQ

BHQ

Kan net zo goed zijn dat er bijv. meer stof aanwezig is en het is deze dagen een stuk warmer, dus dat kan ook meespelen.

Bij het opslaan van een video is je harde schijf voornamelijk bezig en die vraagt dan wat meer stroom. De kans is ook dat je CPU load omhoog schiet (omdat je bijv. moet coderen). Bij het scannen op virussen belast je je HDD en CPU ook behoorlijk.

Als je voltages goed zijn en het boeltje niet sist/piept is dit gewoon normaal.

[ Voor 20% gewijzigd door BHQ op 28-08-2007 16:52 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mart, als je een stillere voeding wilt haal je die gewoon!
Wat je hier steeds beschrijft is doodnormaal als je een voeding heb met temperatuurgestuurde fan. Een videobestand bewerken of een virusscanner draaien is een redelijke belasting voor je pc, net als gamen.

🖥️ | 🚗

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:14

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hangt ervan af hoe erg je het vindt... Overigens slaat mijn voeding ook te pas en te onpas aan, ook 'zonder' belasting. Hij warmt gewoon langzaam op, en dan gaat die sensor een keer af.. Als het je een nieuwe voeding waard is,zoek dan vast speciaal op een stille, want Antec Smartpowers maken dacht ik al aardig stil.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf het gewoon raar vinden dat hij geluiden maakt die hij nooit eerder heeft gemaak, bijvoorbeeld bij het scannen met een virusscanner.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:09:
de spoeltjes op mijn mobo zitten in de buurt van de processor toch?

[afbeelding]

Wat ik nu niet begrijp is waarom het geluid er nu opeens is. Ik denk dat het kan komen omdat de nieuw videokaart wat meer vraagt..
als dit je moederbord is: je chipsetfan is zo klein dat deze ook best een herrie kan maken! Vervang die eens voor een passieve.

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:32:
Ik blijf het gewoon raar vinden dat hij geluiden maakt die hij nooit eerder heeft gemaak, bijvoorbeeld bij het scannen met een virusscanner.
Scannen met virusscanner = CPU en HDD load, perfect normaal dus.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:32:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
Ben je wel zeker dat het je voeding is :? Volgens mij is het gewoon je cpufan. Virusscannen, gamen, videobewerken vraagt allemaal veel van je cpu en dan zal die fan snel gaan draaien. kijk maar eens in speedfan of je het toerental van de cpu niet omhoog ziet gaan als je een zware bewerking uitvoerd(bv orthos)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Heel zeker. Als ik mijn mijn oor echt letterlijk op de pc kast leg dan hoor ik de voeding lawaai maken. Als een spel is afgesloten hoor ik heel duidelijk dat hij minder lawaai maakt.

• BHQ

BHQ

Gewoon het gezonde gedrag van een temperatuurgeregelde fan :)
Pagina: 1