pc vertoont "spikes", korte periodes van "lag"

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 20:28
Het gaat om een 3 maanden oude pc, met de volgende specs:

* asus M2N mobo
* wd 250gb RE (wd2500sd)
* athlon64 3800+
* onboard lan en sound

Deze pc heeft sinds het begin "rare dingen" vertoont, die ik het best kan beschrijven als "spikes", zeer korte periodes van lag, waarbij de hdd kort stokt, en ook vaak de muispointer een fractie van een seconde blijft hangen.
Dit is ook goed te zien als ik een hdtune test uitvoer, door de grote spikes naar beneden (soms zijn het er maar 2 of 3, soms ook meer), dan schiet de hdd snelheid plots naar 1mb/sec, om direct erna terug naar 60mb te gaan zoals het hoort.
BIOS is de nieuwste versie, winXP SP2 volledig gepatcht, geen virus scanner op de achtergrond, alles clean.
Ook in Linux hetzelfde "lag" syndroom.
Aan de harde schijf ligt het niet, die komt uit een andere pc, en in die pc functioneert hij perfect.
Diverse opties geprobeert in de bios:
* cool'n'quiet aan/uit
* plug&play os aan/uit
* alle onboard devices (lan, sound, ...) aan/uit
* harde schijf van kabeltje gewisselt, en van SATA poort

Dit is al mijn 2e moederbord, het vorige was helemaal kaduuk (wou niet opstarten).
Voor de rest loopt de pc volledig normaal, behalve dan af en toe die "spike" die je voelt.
Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.silenceisdefeat.org/~enkrypt/hdtune.jpg

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Het is een beetje vergezocht omdat je geposte system specs nou niet echt slurpers zijn, maar hoe zit het met je voeding? Ik kan me voorstellen dat als deze zelfs bij idle in zijn stress zone zit dat je van die spikes krijgt omdat eigenlijk letterlijk de stroom naar de hdd (bijvoorbeeld) te klein is.

Het is dan overigens wel vaak zo dat er ook wel eens een BSOD optreed doordat de CPU ineens niet genoeg sap krijgt.

Btw: laat HDTune niet vaker die drops zien in een grafiek?

De meeste mensen deugen!

• phobosdeimos
De voeding is een Antec 400watt. BSOD's heb ik geen last van. Verder zit er ook weinig randapparatuur aan de pc, gewoon 1x dvd brander, 1x harde schijf, en een geforce 6600GT pci-express.
Soms zijn er inderdaad meer drops te zien in de hdtune grafiek, nou net bij deze waren er slechts 2. Soms een stuk of 4 ~ 8 ongeveer. Je merkt het gewoon dat er "iets" gebeurt maar ik kan er niet achter komen wat nou precies de oorzaak is...
Softwarematig kan het al niet zijn, aangezien het bij verschillende OS'en voorkomt.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

Jimbolino

troep.com

Je kunt een aantal onderdelen van je pc testen met daarvoor geschikte progjes:
memtest, SP2004 Orthos (cpu), + evt nog je hdd op bad sectors controleren (je weet ooit nooit, ook al doet ie het in een andere pc wel goed)

-> alle onboard devices
(ook alle pci kaarten eruit?)

Andere hardware? CD/DVD spelers vooral, en evt. alle usb apparaten eruit...

suc6

[ Voor 18% gewijzigd door Jimbolino op 14-08-2007 01:46 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

het ziet er eigenlijk uit als een software probleem... maar als dit probleem zowel bij linus als bij wind00s voorkomt zit het probleem toch dieper.
komen de spikes regelmatig voor?

je bios updaten? ff een keertje de bios resetten? of is het misschien een IRQ probleem. Wel lastig, nog niet zo heel vaak meegemaakt :) (oké, 1 keer, maar dat was met een Q-tec voeding)

-_-

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 20:00

freezer

er komt geen end 'an

Misschien raakt je processor overhit

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gezien je muis hapert en ook je HDD, denk ik aan 2 dingen:
Je mainboard heeft toch power-issues.
DMA problemen.

• phobosdeimos
PCI kaarten zitten er niet in, en de onboard devices heb ik al eens uitgezet in de BIOS.
BIOS is ook de nieuwste versie, en is al vaak gereset.
Het lijkt een beetje op een IRQ conflict eigenlijk, daarom had ik de setting "plug&play OS" in mijn bios op true gezet, maar dat bleek ook niet te helpen.
DMA kan het niet zijn, aangezien ik 95% van de tijd gewoon 55mbyte/sec haal met 3% cpu belasting?
CPU temperatuur komt niet boven de 35 graden uit.
Ik vermoed gewoon het mobo...
Maar kan je een RMA aanvragen omwille van een "vaag" probleem als dit?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

phobosdeimos schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 10:11:
PCI kaarten zitten er niet in, en de onboard devices heb ik al eens uitgezet in de BIOS.
BIOS is ook de nieuwste versie, en is al vaak gereset.
Het lijkt een beetje op een IRQ conflict eigenlijk, daarom had ik de setting "plug&play OS" in mijn bios op true gezet, maar dat bleek ook niet te helpen.
DMA kan het niet zijn, aangezien ik 95% van de tijd gewoon 55mbyte/sec haal met 3% cpu belasting?
CPU temperatuur komt niet boven de 35 graden uit.
Ik vermoed gewoon het mobo...
Maar kan je een RMA aanvragen omwille van een "vaag" probleem als dit?
tuurlijk kan dat, als je precies uitlegt aan de knakker aan de andere kant van de telefoon wat je allemaal al geprobeerd hebt (of mailtje sturen inclusief link van deze draad) dan moeten ze óf met een oplossing komen, of je bord RMA-en (mits het nog binnen de garantie valt, waarschijnlijk wel)

zo te zien heb je alles correct behandelt en alle andere onderdelen uitgesloten, dus ook geen geval van faul play. (spelling?)

-_-

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

Jimbolino

troep.com

Dit is al mijn 2e moederbord, het vorige was helemaal kaduuk (wou niet opstarten).
Heeft het vorige mobo wel gewerkt? en/of had je daarbij hetzelfde probleem?

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• phobosdeimos
Het vorige mobo gaf allerhande problemen, startte soms niet op, en gaf vaak BSOD's. Die is dus retour gegaan, en inderdaad stuk bevonden.
Pagina: 1