Extreme Laptop Cooling?

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KillingMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06-2024
Ok mijn Laptopje is serieus raar aan't het doen.

Probleem 1: Wordt zeer snel warm
Probleem 2: na enige tijd zelfs zo warm dat hij automatisch afslaat.

Maar het is niet de grafische kaart die moeilijk doet maar de CPU zelf!

IK heb al zo'n leuke akasa gekocht.Afbeeldingslocatie: http://www.akasa.com.tw/images/product_photos/notebook_cooler/water_mark_nbc02.jpg

allemaal zeer leuk en wel maar het is nog steeds niet voldoende!

Daarom als iemand mij een extreme vorm van koeling voor laptop kan geven of enige verdere raad.
Alle hulp is welkom want ben een fervent gamer

PS: geen antwoorden koop dan een desktop ofzo

Bij voorbaat dank...

• KillingMe
De eerste had ik deze in gedachte Afbeeldingslocatie: http://www.titan-cd.com/images/titan-model/fanpad/g1t/g1t-3d-view.jpg

Deze heeft al 4 fans ipv 2 maar dan nog denk ik dat mijn laptop zal afslaan na enige tijd gamen.

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:08

mendel129

Radioactivator

Ik ben ooit dit tegengekomen.

Bringer of heat, food and silence!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-01 00:48
zou je dan niet beter je laptop eens even opensmijten en eens uitkuisen? de kans is groot dat je koeling verstopt zit door stof.

iets meer uitleg mag anders ook wel: hoe oud is de laptop, is het probleem ineens gekomen, ...
Beter eerst naar de oorzaak zoeken en daarna pas naar een oplossing

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit topic zou een stuk zinvoller worden als je informatie over je laptop geeft, het OS en wat voor games je speelt. De meeste mensen hebben geen kristallen bol...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Je laptop zou 't ook zonder deze vormen van koeling prima moeten doen. Als het al een "oudere" laptop is dan zou ik eens kijken hoe het staat met de pasta op de cpu en eventueel vervangen. Ook zou je nog eens kunnen kijken hoe stoffig alles is geworden en of je fans nog wel (optimaal) draaien.

Mocht dat allemaal niet werken dan kun je andere vormen van koeling overwegen, maar out of the box zal een laptop zich uit zichzelf prima koel moeten kunnen houden.

edit:
Daarom als iemand mij een extreme vorm van koeling voor laptop kan geven of enige verdere raad.
Je kan er natuurlijk altijd nog overstappen op PhCh koeling, dry ice of LN2 als je het extreem wilt hebben >:)

[ Voor 20% gewijzigd door YoupY op 13-08-2007 19:06 ]

• KillingMe
gambieter schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 19:03:
Dit topic zou een stuk zinvoller worden als je informatie over je laptop geeft, het OS en wat voor games je speelt. De meeste mensen hebben geen kristallen bol...
Toshiba m60 - 171

processor merk / type intel pentium m

snelheid processor 2 GHz
type geheugen DDR SDRAM
intern geheugen 1gb

videokaart ati mobile radeon x700 256

games:

America's Army
GRAW 2
WOW
Medal of Honor

YoupY: heb al gedacht aan dry ice maar nog nooit gezien op laptop daarmee;

[ Voor 33% gewijzigd door KillingMe op 13-08-2007 19:23 ]

• KillingMe
gauntlet schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 19:02:
zou je dan niet beter je laptop eens even opensmijten en eens uitkuisen? de kans is groot dat je koeling verstopt zit door stof.

iets meer uitleg mag anders ook wel: hoe oud is de laptop, is het probleem ineens gekomen, ...
Beter eerst naar de oorzaak zoeken en daarna pas naar een oplossing
LOL nog niet opengedraaid hij is nu ongeveer 1,5 jaar oud. Het probleem had zich al voor gedaan in de begin periode daarom dat ik ook die Akasa gekocht had.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik heb zo het vermoeden dat Youpy dat over DI ietwat sarcastisch had bedoeld...
Zoals hij al aangeeft, waarschijnlijk zit de boel gewoon vol stof, en dan krijg je met de wat hogere omgevingstemperaturen ongetwijfeld eerder last van hitteproblemen.

Schroef je notebook eens open, of ga er ff mee langs een fatsoenlijke computerwinkel, en laat hem ff openschroeven als je het zelf niet kan/aandurft, en maak eerst je koeler eens schoon.
FF wat nieuwe pasta er tussen smeren, heatsink/spreader goed schoonblazen, doet vaak al wonderen. Mijn schootdoosje werd ook weer ruim 10 graden koeler toen ik hem na een jaar voor het eerst open trok. Heb de pasta ook meteen vervangen door Coolermaster Premium thermal compound, i.p.v. het standaard zwarte plaatje dat door de meeste notebookbouwers wordt gebruikt.

Edit: Het wordt hier trouwens ook enorm gewaardeerd als je het edit knopje gebruikt i.p.v. iedere toevoeging in een apart bericht te stoppen, zeker als er tussendoor nog niet iemand in het topic heeft gereageerd.
Als het probleem zich ook in het begin al voor deed, waarom ben je er dan niet mee terug gegaan?
Check je serienummer eerst eens op de site van Toshiba, best kans dat je nog garantie hebt.
Misschien is er wel iets anders loos.
Anders, openschroeven, schoonmaken, nieuwe koelpasta er op smeren, en dan weer testen...
Die Akasa is op zich trouwens prima, ik heb er zelf eentje van Coolermaster, niet echt nodig, maar alle beetjes helpen, zeker bij de wat hogere omgevingstemperaturen...

[ Voor 30% gewijzigd door Brede P op 13-08-2007 19:30 ]

• KillingMe
Heb hem opengedraaid, maar nu blijkt dat de cpu geen kooler heeft.
heeft er iemand nog enige tips?
stof en zo zat er niet in.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

kun je niet een aluminium plaat kopen en diie in een hoek buigen ? een soort lange L.
2 gaten in maken en 120 mm fans onder plakken en die via usb aansluiten?

natuurlijk moet je wel effen de rubbere poten onder je notebook vandaan halen want die issoleren zo goed 8)7

edit: zal wel effen een sketchup maken van mijn idee.
edit: done

Afbeeldingslocatie: http://aycu31.webshots.com/image/23310/2003129903482261882_th.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Zygivt op 16-08-2007 14:28 ]

• KillingMe
thanks Zygivt. Maar misschien dat ik toch ga voor de zotte dry-ice, heb iets bedacht. volledige nieuwe plaat te laten maken en dan heatspreading koperbuisjes er door laten lopen. en deze koele met dry-ice

• ThinkPad
  • Nu online
Ik zou niet allemaal van die rare praktijken gaan uitvoeren, maar gewoon koelblok uitzuigen met stofzugier, en evt. wat nieuwe koelpasta op de CPU doen. Dry ice e.d kan je laptop slopen als je er geen verstand van hebt.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
KillingMe schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:41:
thanks Zygivt. Maar misschien dat ik toch ga voor de zotte dry-ice, heb iets bedacht. volledige nieuwe plaat te laten maken en dan heatspreading koperbuisjes er door laten lopen. en deze koele met dry-ice
Volgens mij weet je niet waar je nu over praat. Dry-Ice is voor de extreme overklockers. En Dry-ice past nooit in een laptop! Wees even sireus, en maak even een foto'tje van de binnenkant van de laptop en post ze hier. Een laptop zonder fan-cooling heb ik amper gezien. Miss valt er zelf wat te modden met een fan?

offtopic:
Dry-ice kost ongeveer, nou 600 euro?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:41

_Apache_

For life.

Waarom meteen kijken naar aftermarket oplossingen? Als de koeling volloopt met stof zou ik die aanpakken omdat je het anders met een koeloplossing alleen maar uitstelt. Want als de koelblokken vollopen met stof zuigt ie steeds minder lucht aan waardoor je uiteindelijk weer last gaat krijgen.

Heb je nog garantie? Zo ja, terug laten sturen en de koeling schoonmaken..

Zo nee, zelf open maken en koeling schoonmaken, vooral de kleine koelsleuven in de CPU blokken willen nogal snel vollopen als je laptop veel gebruikt.. Zo kan je iig weer tijdje vooruit. Mijn book staat ongeveer 10 uur per werk dag aan en maak hem om het jaar schoon.. :)

Mijn p4 Northwood score'de na het schoonmaken 15% beter in wPrime.. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 16-08-2007 12:51 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Een Pentium mobile die te heet word?
Die dingen kunnne best wel veel hebben. Weet je zeker dat je koelpasta niet oud/ uitgedroogt is en of je koelribben vol stof zit ofzo?

Ik heb zelf een BTO 15Ww25+ en deze word als je flink aan het gamen doet aan de onderkant bij de linerkant wat warm ja. De laptop kan het aan en de fan blijft ook niet continu max draaien alleen hij is wat irritant warm (niet bloedheet maar kouder op schoot ofzo is gewenst). Meestal type ik gewoon op taffel en dan heb ik de Zalman NC-1000.Deze heb ik nu 2 dagen en dit ding bevalt me uitstekent. Heerlijk stil en hij koelt super enhij is precies groot genoeg. Enig nadeel. Maar 2 USB poorten aan de zijkant waarvan 1 direct in gebruik is voor de fans..

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

tjah je kan hem openschroeven indd

[ Voor 172% gewijzigd door Zygivt op 16-08-2007 14:30 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Xtresis schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 12:46:
[...]

offtopic:
Dry-ice kost ongeveer, nou 600 euro?
Ah niet man :D

volgens http://www.ysfab.be/uploads/prijslijst%20ys%20nl.doc kost 10kg dry-ice ongeveer €9.00

Verwijderd

Gast, ff serieus he, een laptop hoort het gewoon te doen!
Maak dat ding open en schoon!

Mijn laptop wordt te warm en nu gooi ik er droog ijs tegenaan! Wat is dat voor onzin? wil je soms met je vingers vastplakken aan die standaard?

• KillingMe
Lol mensen, ik denk dat ik terug ga overschakelen op desktop, maar wil dat toch wel eens testen DI op laptop. Echt zou toch een mooi project zijn.

Laptop draait toch niet meer naar behoren.

Geef mij eens een goeie reden waarom ik het niet zou doen.

[ Voor 4% gewijzigd door KillingMe op 16-08-2007 21:17 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

1 goede reden? Ik kan er meerdere verzinnen :)

- Je laptop is gewoon een nette laptop welke nog goed voldoet, waarom dan slopen...
- Je laptop kan bijna niet gekoeld worden met dry ice, hoe ga je een container maken, hoe ga je die bevestigen, etc.
- Je hebt duidelijk geen flauw idee hoe dry-ice werkt, dan is het gevaarlijk om hiermee te gaan expirimenteren...

Laat het dry-ice gewoon zitten, YoupY maakte een grapje, echt... laat het maar gewoon....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1