Toon posts:

Snelheid UnRAR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik pak regelmatig grote (RAR) bestanden uit. Dit duurt naar mijn mening erg lang (een DVD-5 neemt bijvoorbeeld zeker 2½ min in beslag). Mijn bruder heeft onlangs een Raptor HDD gekocht en ook hier vond ik de uitpak snelheid nogal tegenvallen.

De vraag: welke HDD factor(en) spelen een belangrijke rol in de snelheid van een UnRAR operatie? Ik neem aan dat de HDD de bottleneck is, aangezien de CPU usage laag blijft.

Verwijderd

van schijf naar schijf is het snelst (fysiek). Als je op een Single Harde schijf een Rar bestand uitpakt dan duurt dat het langst, omdat je koppen voornamelijk bezig zijn lezen & schrijven. Met 2 fysieke schijven gaat dit een stuk sneller :)

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:56
En als je geen twee schijven wilt, zorg dan voor een flinke hoeveelheid cachegeheugen op je schijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Z-Dragon op 13-08-2007 16:00 ]

^ Wat hij zegt.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Om een optimaal resultaat te behalen moet je van de ene naar de andere schijf (dus niet partitie) schrijven.

En hoe sneller je schijven zijn, des te sneller het uitpakken gaat. Logisch, toch?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

En wanneer je RAID0 toepast?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Dat zijn toch ook 2 schijven? :)

Dat werkt opzich wel lekker, uit eigen ervaring. Vooral Quickpar-werk gaat ontzettend rap.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 09:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

2 disken raid0 is langzamer dan van disk 1 naar disk 2
van 1e raid0 array naar 2e raid0 array is natuurlijk nog sneller.
Verder ligt het ook aan de compressie. als het met hoge compressie is opgeslagen kan je cpu de bottleneck worden,

Overigens is 1dvd per 2.5 minuut. +- 30MB/s vind ik eigenlijk nou niet echt een trage score.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:02:
[...]

Dat zijn toch ook 2 schijven? :)

Dat werkt opzich wel lekker, uit eigen ervaring. Vooral Quickpar-werk gaat ontzettend rap.
Ja, de TS geeft niet expliciet aan dat hij maar 1 hdd wil blijven gebruiken. Lijkt me wel een mooie optie als hij echt snelheid wilt, niet?

In een single disk opstelling is weinig cache geheugen, weinig rpm en lopende processen de meeste drag..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

heuveltje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:05:

Overigens is 1dvd per 2.5 minuut. +- 30MB/s vind ik eigenlijk nou niet echt een trage score.
Precies.
Een beetje schijf haalt 50 MB/s (Vaak wel meer), dus dit zou in theorie 1.5 minuut zijn puur voor het schrijven.
Moet je eerst ook nog lezen, en daarna schrijven op dezelfde schijf, denk ik niet dat je echt mag klagen.

Zonder RAID ga je het denk ik niet echt sneller krijgen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Zoals hierboven gezegd wordt speelt de hoogte van de compressie ook een grote rol. Ik pak ook regelmatig grote rar bestanden uit met mijn 5.4k rpm laptopschijfje en dat gaat niet zoveel trager als met mijn normale desktopschijf.

http://parkingwerchter.be

Pagina: 1