foto's voor websites aankopen

Pagina: 1
Acties:

• Perrush
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-12-2022
hallo,

ik ben een amateurfotograaf die zijn foto's op de (al dan niet) gekende internetsites te koop aanbied.

Om dit fenomeen wat meer bekendheid te geven, nieuwe kopers aan te trekken, ... heb ik op mijn site enkele pagina's hierover gemaakt. Bedoeling is om een (referentie) gids te maken voor al wie online plaatjes wil kopen.

Omdat ik zelf geen designer ben, vroeg ik me af wat potentiele kopers nu van zo'n gids verwachten ? Waar zijn ze naar op zoek als ze een vergelijking tussen de verschillende sites willen ??

Het zou makkelijk zijn als ik hier een linkje kon zetten, maar ik denk dat dat niet mag. Je kan natuurlijk hier algemmen mijn vraag beantwoorden (graag zelfs), maar voor diegenen die willen zien wat ik er al in staan heb die kunnen op mijn hoofdsite onder 'articles' ff kijken.

Dus nogmaals, 't is niet de bedoeling mijn site te spammen. Ik ben weldegelijk op zoek naar opbouwende info om zo een artikel te kunnen maken dat echt helpt.

Greetz
Stefan

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik zou je aanraden om op je éigen website van elke serie een paar thumbnails te laten zien die volgens jou de sfeer en vooral wat jij kan goed weergeven. Juist dé foto's waarvan mensen zeggen 'hey, dat zocht ik... maar hij fotografeert het toch nét even anders!' echt foto's die jouw karakter van fotograferen laten zien. Voor de volgende 100 foto's uit die serie zou ik doorlinken naar een site als stock exchange.

Ga dat, en dat is mijn advies, niet zelf proberen op een website veilig neer te zetten. Laat dat een service voor je doen die er voor zorgt dat je gewoon wat geld voor je foto's krijgt.

Zet iets op je site waardoor mensen terug komen. Bijvoorbeeld een agenda met locaties waar je gaat fotograferen, zodat mensen terugkomen op de dag dat je foto's van die sessie hebt staan. Of een wensenlijstje, waar mensen verzoeken kunnen plaatsen.

Als je foto's een relatie hebben met iets, bijv. je fotografeert de mooie landschappen rondom een stad of trouwfoto's, zorg dan dat je contactgegevens achterlaat bij die stad of dat je een banner regelt op een site waar veel mensen met trouwplannen komen (bepaalde leeftijdscategorie). Dat hoeft maar tijdelijk en geheel vrijblijvend te zijn, maar mensen komen dan wel sneller naar jou. Ze zien dan eerst op jouw eigen site 5 impressies, die jóuw sessies zo apart maken, en voor het echte werk - het kopen en het zelf laten fotograferen - kunnen ze doorklikken naar een veilige, grote site waar meer werk wordt aangeboden.

Natuurlijk maak je de linkjes naar zo'n grote site dan wel zo dat er eigenlijk gelijk gefilterd wordt op jouw username. Maak voor de gelegenheid een nette, betrouwbare username aan die overeen komt met je website. :)

Meer tips?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Perrush
[dark blue heeft mijn artikel niet gevonden]

Tnx voor de input Dark Blue. Alleen wat jij beschrijft is eerder tips om een persoonlijke portfolio te maken en zodoende extra foto's te verkopen.

Mijn artikel gaat eerder over microstocks in't algemeen. Ik wil een overzicht geven wat de verschillende sites aanbieden, tegen hoeveel, wat de vereisten zijn, ... kortom een quick guide. En zodoende wil ik mensen die nog niet weten dat er zo'n zulke sites zijn of die ze niet goed kennen helpen een juiste keuze te maken.

Natuurlijk hou ik daar een referal fee aan over indien ze zich ergens aanmelden + ik loop de kans dat ze toch in mijn portfolio gaan snollen waardoor ik rechtstreeks extra verkopen doe.

Maar de hoofdreden is een gids te zijn voor microstocksites. En dan vroeg ik me af wat daar nu eigenlijk moet instaan (als er dat al niet instaat)

nog vragen ? ;)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Wil je nu niet twee dingen combineren? Je eigen verkoop beetje opkrikken en mensen voorlichten over stock sites. Twee compleet verschillende dingen. Anyway.

Als ik plaatjes zoek om te kopen wil ik dat de thumbnails groot genoeg zijn en dat alles in een duidelijk categorie zit. Je wilt verder weten wat de licentie voorwaarden zijn en wat de kosten voor de afbeeldingen zijn. Gaat me echt voornamelijk om de zoekmachine, leuke filter opties, afbeelding formaat en dergelijke. Kosten en dergelijke komt toch uit een potje of bereken je gewoon door naar je lieve klanten.

[ Voor 4% gewijzigd door Yellow|A op 13-08-2007 17:28 ]

|{ brrr }] |

• Perrush
tnx Yellow (moet een nickname hier een kleur zijn ?? :) ),

dus zoekfunctie staat op 1 bij jouw, licentie voorwaarden daarna en als 3° de prijs. Kan ik weer wat mee.

enne, verkoop opkrikken en algemene voorlichting kan samen hoor. Op zo'n pagina staat toch altijd een link naar pijn portfolio's dus kans is er wel dat zo'n designer toch eens ff gaat kijken. 't is zo'n beetje als je website in je sig zetten :) ... trouwens, heb je jouw pagina als een bekeken vanuit je linkje ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Perrush op 13-08-2007 18:42 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Perrush schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 18:41:
tnx Yellow (moet een nickname hier een kleur zijn ?? :) ),
Neehoor... ;)
dus zoekfunctie staat op 1 bij jouw, licentie voorwaarden daarna en als 3° de prijs. Kan ik weer wat mee.
Ah kijk... misschien kun je beter een enquête openen en mensen vragen naar hun mening over dat soort dingen wanneer ze zoeken naar stockphotos. Op basis van die enquête kun jij dan weer je site afstemmen op de potentiële bezoekers. Je moet wel eerst weten wat er is, zodat je het kúnt indexeren. Ik hoop niet dat je nu zoekt naar een kant-en-klaar overzicht, en dat ook daadwerkelijk vindt, want dat zou betekenen dat wat jij wil maken, al bestaat :D ...onderzoeken doen, reviews vragen, systemen vergelijken! Zelf op papier bijhouden wat de sites voor kansen en zwakten hebben en faq's doorspitten! Gaat wat tijd in zitten though.
enne, verkoop opkrikken en algemene voorlichting kan samen hoor. Op zo'n pagina staat toch altijd een link naar pijn portfolio's dus kans is er wel dat zo'n designer toch eens ff gaat kijken. 't is zo'n beetje als je website in je sig zetten :) ... trouwens, heb je jouw pagina als een bekeken vanuit je linkje ;)
Je website in je sig zetten mag... En als je artikel zo belangrijk is voor dit topic, zou je hem ook kunnen citeren, of wat veiliger: een link ernaar toe zetten op je eigen server, maar dat artikel clean houden van verwijzingen naar je eigen site zodat het geen directe spam is.

[ Voor 14% gewijzigd door Dark Blue op 13-08-2007 21:31 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Perrush
@ dark blue : dat indexeren is nu net wat ik met dit soort draadje wil doen. En research ?? die heeft er al ingezeten zelle ... maar er zal idd nog veel moeten gebeuren. Vandaar dat ik ererst wil weten wat de noden van de doelgroep zijn.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Dark-Blue is soms best slim. Volgens mij kun je prima een soort enquete maken en dan een modje hier lief aankijken of je hem mag plaatsen. Weet je een beetje wat de gedachten van de pixelbewerkende mens is en kun je met dat in het achterhoofd alle stocksites gaan beoordelen en rangschikken.

Had een maand terug een leuke proof of concept zoekmachine voor stock foto's gezien (url kwijt helaas). Je kon gewoon in een klein schermpje tekenen, bv een zon, strand met een golfje en een palmboom en je kreeg een overzicht van foto's die leken op jou tekening. Erg leuk idee, uitwerking was bagger, maar als zoeken op z'n manier zo werken, ideaal.

* Yellow|A note to self: upload "nieuwe" portfolio site eens

|{ brrr }] |

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

:*
Volgens mij kun je prima een soort enquete maken en dan een modje hier lief aankijken of je hem mag plaatsen. Weet je een beetje wat de gedachten van de pixelbewerkende mens is en kun je met dat in het achterhoofd alle stocksites gaan beoordelen en rangschikken.
Ik denk dat zijn doelgroep wel groter is dan het Graphics forum van Tweakers...

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:22

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Een tipje voor je artikel (en de rest van je website): hij staat vol met taalfouten. Laat hem eens corrigeren door iemand die de Engelse taal wat beter beheerst. Er staan nu veel woord voor woord vertaalde zinnen in, en de zinsopbouw in het Engels is toch veelal anders dan in het Nederlands.

• Perrush
@ sopsop : idd, spellingsVouten zijn met een spellingchecker er nog wel uit te halen, maar taalVouten zijn moeilijker. Laat ons zeggen dat het een soort internet-engels is :(

Maar als ik iemand kan vinden die hem wil verbeteren (vooral de "buy_images" dan, de rest trekt het wel) zal ik dat zeker niet nalaten. Voel je je geroepen ? mail me anders eens ;)
Pagina: 1