Toon posts:

voeding constant laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb een laptop die te warm en daardoor onstabiel wordt.
ik had deze graag gekoeld, en heb nog een zalman fan-controller liggen, en wat fans ed.

graag had ik dus een normale voeding gebruikt, die op volle kracht begint te draaien wanneer deze wordt aangezet (dus zonder mobo aan, enkel de zalman en de fans)
ik heb wel wat mooie schema's om "labo-voedingen" te maken, maar ik vroeg me af of dit ook simpeler mogelijk was (dus gewoon er voor de zorgen dat een voeding 100% begint stroom te geven van zodra ik hem aanzet.)

ik heb nog geen bepaalde voeding op het oog, maar ik heb nog een hoop standaard voedingen liggen die ik dacht te gebruiken.
is er dus een simpele manier om een voeding wijs te maken dat er een moederbord aanhangt waardoor die gaat draaien?

bedankt alvast. Tom

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

het antwoord van je vraag staat in de voedingen FAQ, (beste voeding deel 18 oid).

maar hoe wil je in hemelsnaam je laptop meenemen als je er een kast omheen gebouwd hebt met fans en voedingen...

-_-

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Groen en zwart verbinden "power good". Staat in elke FAQ en tut.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:04

DataGhost

iPL dev

Een PC- of labvoeding is serieuze overkill voor het laten draaien van 1 fan. Sterker nog: het is helemaal niet goed voor de voeding. Je hebt ook kans dat ie gewoon weigert aan te gaan/blijven omdat je maar 1 watt trekt ofzo. Koop gewoon bij je lokale electroboer een 230->12V trafo, of een universele ofzo, hoeft echt niet zwaar te zijn. Het is nog een stuk kleiner en verplaatsbaarder ook.

Misschien kan je het zelfs aftappen van je laptopvoeding of -batterij, als het voltage van een van beide binnen de marges ligt. Zo heb je helemaal geen aparte dingen meer nodig.

Oja verder: hoe oud is de laptop? Oververhitting is iets wat gewoon onder garantie gedekt moet worden, dat moet je ook zeker laten doen als je dat nog hebt. Chronisch hete componenten gaan namelijk eerder stuk.
Heb je geen garantie meer? Dan is je laptop waarschijnlijk zo oud dat er een lading stof in de heatsinks zit waar je U tegen zegt. Zoek voor jouw laptop een 'hardware replacement guide' of iets dergelijks, naar mijn ervaring hebben de meeste laptopfabrikanten er wel zo eentje. Daarin wordt precies uitgelegd welke dingen je waar los moet schroeven en in welke volgorde, om bij je heatsink te komen. Deze kan je er daarna afhalen en uitblazen.

[ Voor 55% gewijzigd door DataGhost op 13-08-2007 13:32 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Een casefan gebruikt zo'n 2 tot 8 Watt.
Heb er even een paar voorbeeldjes bij gepakt.
Heb hier een paar 120mm's liggen van 5,4 Watt en 6,0 Watt.
Ook een 80mm van 3 Watt.

Meestal staat het er op in de vorm van:
DC12V 0,45A bijvoorbeeld.
Watt == Volt * Ampere

Als je dan een adapter/voeding koopt voor 12 volt hoef je er alleen nog maal op te letten dat ie gelijk of meer ampères levert als de voeding nodig heeft. Is ook een stuk beter voor het milieu, je elektriciteitsrekening en je portemonnee als een computer voeding.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Na het stofvrij maken van de laptop & kijken naar de airflow waar er lucht langs moet lijkt het me redelijk simpel. USB Geeft 5v, kan je gewoon aftappen met een USB kabel. Kan je het ook makkelijk meenemen als die laptop ooit van z'n plek moet.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Das DE manier om je USB poort op te blazen.

USB trekt maximaal 0,1 Ampere. Das op 5 volt al te weinig om een FAN op te laten lopen.
Het is mogelijk om tot 0,5 Ampere uit een USB poort te halen, maar daar moet electronisch toestemming voor gevraagd worden aan de controller anders loop je het risico een zekering op te blazen.

[edit]

En voordat je stelt dat als je een kleine fan (60mm) pakt die op 12 volt loopt met 0,2 Ampere en dus qua weerstand maar op 0,0833 Ampere loopt. De weerstand van een elektromotor komt niet alleen uit de statische weerstand van de draad, maar ook de dynamische weerstand gegenereerd door het bewegen van de motor.

[ Voor 33% gewijzigd door kalizec op 13-08-2007 22:05 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1