BSOD's en opstartprobleem

Pagina: 1
Acties:

• W3SII
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03-2025
Twee weken geleden begon ik problemen te krijgen met mijn pc. Deze liep spontaan vast terwijl ik in windows aan het werk was (zonder bsod, gewoon oncontroleerbaar). Nadat dit enkele keren voorviel en enkele restarts later bleef de pc hangen tijdens het opstarten. Dit hangen gebeurde al tijdens de POST. Het gekke is ook dat mijn schermen geen beeldsignaal kregen en dus volledig zwart bleven, dus volgens mij geraakte deze zelf niet door de POST. Dan uiteindelijk na enkele keren de Bios gereset te hebben, kreeg ik plots de melding 'Bad CMOS Checksum'.
Ik stopte mijn bij het moederbord meegeleverde CD in mijn pc, zodat deze de Bios kon terug zetten naar een oudere versie en dat deed deze ook. Uiteindelijk ben ik dan toch terug in windows geraakt, maar bovenstaande probleem bleef zich voordoen, alhoewel ik met behulp van een Bios-reset af en toe wel in windows terecht kwam.

Uiteindelijk heb ik één van die keren dat ik tot in Windows raakte, via asusUpdate de allerlaatste bios op mijn moederbord geinstalleerd. Deze laatste update bleek mij van het probleem af te helpen, tot deze ochtend het bovenstaande probleem weer tevoorschijn kwam. Hij gaf terug checksum error en vroeg om de cd voor een bios recovery te doen. Het bios herstelde hij succesvol, maar het opstartprobleem is niet van de baan. Het probleem is nu echter dat ik me blijkbaar niet meer kan behelpen met een bios-reset. Het probleem blijft aanhouden deze keer. Ik geraak dus totaal niet door de POST en de schermen blijven zwart.

Vorige avond kreeg ik verscheidene BSOD's met verschillende foutcodes. De ene keer ging die over win32.sys, de andere keer over ntfs.sys, nog eens IRQL not less or equal, dan nog iets van onjuist geheugenadres dat gebruikt wordt door stuurprogramma, enz.

Enkele foutcodes dat ik te zien kreeg:
"STOP 0x0000008e" error message during Windows XP setup
Troubleshooting a Stop 0x0000000A error in Windows XP
Connecting a hard disk drive in slave only mode leads to system halt during resume from standby

Die eerste heeft blijkbaar wel te maken met defect geheugen, maar ik heb zodanig veel foutcodes zien passeren dat ik op den duur niet meer weet wat het probleem juist zou kunnen zijn. Ik heb denk ik zowat alle mogelijke foutcodes gezien, die je binnen een uur op je scherm kan krijgen.

Ik zou zowat de indruk gaan krijgen dat mijn moederbord het stilletjes aan begint te begeven of heeft het wel degelijk met mijn geheugen te maken?

Extra info:
Niks is overclockt, temps en voltages zijn in orde.
Deze config heeft jaren zonder problemen gewerkt, dus er is geen prob met combinatie of zo
Mobo - Asus K8V Deluxe
RAM - Corsair Pro XMS 3200

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

- memtest86

- temperaturen

- scandisk in de R-console van je windows setup, of via opstart floppy

- evt. windows autorepairfunctie, ff googlen hoe dat moet

- misschien je pc ontstoffen

en over welke processor hebben we het?

-_-

• W3SII
De processor is een Athlon 64 3000+ en de pc heeft nog maar een goeie week geleden een goeie ontstoffingsbeurt gehad.

Memtest en dat scandisk zal een probleem vormen, aangezien hij niet eens tot aan de bootvolumes geraakt. Het enigste dat ik te zien krijg als ik op de powerknop van mijn pc druk is een melding van mijn scherm dat het geen signaal doorgestuurd krijgt en ik hoor aan mijn pc dat hij vasthangt, zie ik ook aan de activiteitsledjes op mijn geheugen. Deze blijven een tweetal seconden nadat ik op startknop gedrukt heb compleet stilstaan .

[ Voor 8% gewijzigd door W3SII op 13-08-2007 12:05 ]

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 19:26
Hey,

Kijk eens of het batterijtje op je moederbord niet leeg is, als dit een losse is, even vervangen voor een nieuwe.
Ennuh, hoe heb je je pc stof vrij gemaakt?

Groetjes... en succes.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 19:45

E-Rick

I love it :7

Kijk eens goed naar de elco's op je moederbord. Zijn er toevallig bol staande of gebarsten elco's te zien? Deze vage problemen die je noemt (compleet vast slaan, niet of niet altijd willen booten, allerlei verschillende foutmeldingen op de BSOD's) worden hier op mn werk vaak veroorzaakt door bol staande condensatoren.

Choose life

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

W3SII schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 12:04:
De processor is een Athlon 64 3000+ en de pc heeft nog maar een goeie week geleden een goeie ontstoffingsbeurt gehad.

Memtest en dat scandisk zal een probleem vormen, aangezien hij niet eens tot aan de bootvolumes geraakt. Het enigste dat ik te zien krijg als ik op de powerknop van mijn pc druk is een melding van mijn scherm dat het geen signaal doorgestuurd krijgt en ik hoor aan mijn pc dat hij vasthangt, zie ik ook aan de activiteitsledjes op mijn geheugen. Deze blijven een tweetal seconden nadat ik op startknop gedrukt heb compleet stilstaan .
zet anders ff een tafelventilator voor je pc, dan kun je hitte al uitsluiten. En als je al niet eens langs je post komt, je pc helemaal kaal strippen, alles wat niet noodzakelijk is (dus ook HD's en dvd / cd drives) eraf / eruit. Dan nog eens proberen, geheugenbalkje er uit, nogmaals proberen, andere geheugen balkje, nogmaals proberen, processor eruit, nogmaals proberen etc. etc.

evt voeding checken, door van een kennis / vriend ff voedingkje te lenen of de huidige in een andere pc inbouwen.

-_-

• W3SII
Met het batterijtje is alles in orde, heb ik nagekeken met voltmeter.
Het ontstoffen doe ik al jaren op dezelfde manier, zeer voorzichtig met fijn borsteltje en hier en daar wat geblaas.

Dat van de elco's had ik ook al aan gedacht, aangezien dat een vaker voorkomend probleem is bij dit mobo. De elco's op mijn bord lijken echter perfect in orde. Niks dat lekt, bol staat of gebarsten is.

Ik ga nu eens een andere voeding uitproberen en een aantal dingen afkoppelen, misschien dat ik daarmee enige vorderingen kan boeken.

Ik hou jullie op de hoogte.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-05 16:41
Even om zeker te weten...

Heb je de batterij belast gemeten? Of onbelast (= los, uit de PC) ? Zeker tegen de tijd dat een batterij leeg begint te raken, kan daar een groot verschil tussen zitten. Onbelast heeft zelfs een vrijwel lege batterij nog een goede spanning.

• W3SII
Heb zonet een andere voeding, ander grafische kaart, ander geheugenlatje en vers batterijtje uitgeprobeerd en ook eens geprobeerd zonder al deze onderdelen, maar hij blijft nog even dood als voorheen.

Hoe kan je te weten komen of het aan je processor of aan je moederbord ligt? ik gok wel op mijn moederbord maar toch.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23
Probeer je processor in een ander moederbord en een andere processor in je moederbord.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• W3SII
Is dit de enigste mogelijkheid? Mijn andere pc's zijn namelijk intel :)
Anders zal het zoeken worden naar iemand met dezelfde soort.

• NitroX infinity
Heb je al geluisterd naar de error-beep codes van je moederbord en opgezocht wat ze betekenen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• W3SII
Jammer genoeg krijg ik geen error-beeps. Geen idee waarom. Zelfs niet toen ik zonder proc opstarte.

• NitroX infinity
En er zit ook geen led-display op het moederbord waarop foutcodes te zien zijn?
Zo nee, dan is wat ik eerder noemde de enige optie tot controle.

• W3SII
Neen LED-display ontbreekt, dus ik kan mij eigenlijk nergens op baseren. Het is zwart en stil in de omgeving van mijn pc. hehe ;)

Er zal idd niks anders opzitten dan op zoek te gaan naar gelijkaardige proc om eens te testen. Het ziet er naar uit dat het ofwel aan de cpu of aan het moederbord ligt.
Ik denk wel eerder dat het mijn mobo zal zijn dat aan het doodgaan is of beter gezegd al dood is eigenlijk. :)

Alleszins allemaal bedankt voor de reacties en als er nog iemand één of andere wonderoplossing heeft let me know.
Pagina: 1