compatibiliteit lenzen analoog - digitaal

Pagina: 1
Acties:
  • 566 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste fotoliefhebbers,

Momenteel beschik ik over een Canon EOS 300 analoog met een heel aantal extra lenzen.
Nu had ik graag geweten of die lenzen compatible zijn met de digitale versie van de canon DSRL camera's (voorbeeld Canon 350D of 400D). Dit zou ik toch graag te weten komen alvorens ik me een digitaal toestel zou aanschaffen.

Alvast bedankt voor jullie moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een tabelletje met objectieven zal handig zijn. Canon EF is compatibel, maar 3rd party objectieven niet altijd wegens het feit dat ze de EOS-mount moeten reverse-engineeren en de mount durft te evolueren. Niet te oude objectieven kan je laten rechippen, maar mijn Sigma 70-210mm f/2.8 is niet meer rechipbaar en zal dus op een analoge toestel of op een D30 moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn allemaal Canon EF lenzen. Degene die ik vooral graag zou willen hergebruiken is een canon EF 75-300mm lens. Is heel de EF reeks compatible of zijn er uitzonderingen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 02:44:
Het zijn allemaal Canon EF lenzen. Degene die ik vooral graag zou willen hergebruiken is een canon EF 75-300mm lens. Is heel de EF reeks compatible of zijn er uitzonderingen?
Mijn zusje heeft een 75-300 EF voor haar 300D, die werkt daar zonder problemen op. Dus wat die lens betreft hoef je niet bang te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties! (me happy :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zou zeggen probeer het eens in de winkel.

Ik had hetzelfde issue met een sigma lens, en terwijl me was verzekerd dat dat type compatible was, werkte het toch niet. In de winkel bleek dat het voor een bepaalde productiedatum nog een aanpassing nodig had om te kunnen werken. Hiervoor moest hij terug naar Sigma wat een paar honderd euro zou gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 15:16
De EF-lenzen van Canon zouden allemaal zonder enige problemen moeten werken op een Canon DSLR, dat is een van de dingen waar ze nogal trots op zijn ("al 25 jaar 1 en dezelfde mount" enzo ;) )

Bij Sigma/Tamron/... lenzen "for Canon" moet je je inderdaad zorgen maken, zoals rapture en superduper al zeggen :)

[ Voor 28% gewijzigd door Dannr op 13-08-2007 09:23 . Reden: Iets duidelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Dannr schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 09:22:
De EF-lenzen van Canon zouden allemaal zonder enige problemen moeten werken op een Canon DSLR, dat is een van de dingen waar ze nogal trots op zijn ("al 25 jaar 1 en dezelfde mount" enzo ;) )

Bij Sigma/Tamron/... lenzen "for Canon" moet je je inderdaad zorgen maken, zoals rapture en superduper al zeggen :)
Woei al 25 jaar? volgens mij leven de huidige Pentax (1975, AF vanaf 1987), Minolta (A mount vanaf 1985) en Nikon(1959, AF vanaf 1985) mount al wat langer. Voor pentax en nikon geld dat alles met AF zonder beperkingen werkt. Bij minolta geld dat alles met A mount zonder beperkingen werkt.

3th party is altijd de vraag ja. tamron en tokina gaan over het algemeen wel goed maar sigma niet altijd nee (oud spul per definitie niet).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 23:01

ThunderNet

Flits!

EOS heeft net z'n 20 jarige bestaan gevierd toch? :P En dezelfde mount? EF en EF-s? :P Raar gedoe van die lui :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
martijn_tje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:00:
[...]

Woei al 25 jaar? volgens mij leven de huidige Pentax (1975, AF vanaf 1987), Minolta (A mount vanaf 1985) en Nikon(1959, AF vanaf 1985) mount al wat langer. Voor pentax en nikon geld dat alles met AF zonder beperkingen werkt. Bij minolta geld dat alles met A mount zonder beperkingen werkt.

3th party is altijd de vraag ja. tamron en tokina gaan over het algemeen wel goed maar sigma niet altijd nee (oud spul per definitie niet).
D40, alles met AF? Nope.
Nikon is een evolutiemount, alleen AF-S + AF-I werkt zonder beperkingen op alle CURRENT bodies.
Pentax is ook een evolutiemount. SDM alleen bruikbaar op de 2 meest recente bodies... Fallback (hoezo, leg eens uit waarom sdm niet door een oude body kan???!??) naar een schroef anders 8)7
AF is erbij gekomen ergens in de 80er jaren...

Steeds nieuwe versies van dezelfde mount.

Alleen Minolta A is geen evolutiemount, en die kunnen dus als enige iets over Canon heen claimen... (2 jaar, alleen bestaan Minolta niet echt meer)
ThunderNet schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:12:
EOS heeft net z'n 20 jarige bestaan gevierd toch? :P En dezelfde mount? EF en EF-s? :P Raar gedoe van die lui :)
Alsof Nikon DX lenzen nuttig werken op een FullFrame Nikon camers... ojee wat zeg ik nu \o/

Canon: past het, dan werkt het zonder enige beperking (3rth party uitzonderingen, sigma met name soms uitgezonderd)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor de reacties. Nog een klein vraagje.
Wat is precies het verschil tussen EF en EF-s ? Ik zie dat er vaak 2 versies van objectieven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 15:43:
Super bedankt voor de reacties. Nog een klein vraagje.
Wat is precies het verschil tussen EF en EF-s ? Ik zie dat er vaak 2 versies van objectieven bestaan.
EF-S zijn lenzen voor cropcamera's als de 3*0D en de 10/20/30D, deze beslaan dus niet het hele 35mm gebied en passen niet op een fullframe camera. (en dus niet op analoge camera's)

Brandpunten zoals aangegeven zijn echter wel het 35mm equivalent, hier wordt nog wel eens een fout mee gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 13-08-2007 16:02 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:56
Magic schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:02:
[...]

EF-S zijn lenzen voor cropcamera's als de 3*0D en de 10/20/30D, deze beslaan dus niet het hele 35mm gebied en passen niet op een fullframe camera. (en dus niet op analoge camera's)
De 10D kan geen EF-S lenzen aan, alleen EF :)...

[ Voor 15% gewijzigd door equationunequal op 13-08-2007 16:07 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hebt gelijk, my bad :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Pagina: 1