Toon posts:

S/PDIF & Vista, nog steeds geen DD & DTS met Realtek

Pagina: 1
Acties:
  • 1.584 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus M2N4-SLI moederbord pas gekocht met een onboard geluidskaart.

Nou had ik vroeger mijn systeem werken met Windows XP, SB Live! 5.1 Digital en mijn Creative DDTS-100

Nu heb ik dus de onboard geluidskaart (mijn Soundblaster werkt niet met Vista) aangesloten via de coaxiaal-out naar mijn Decoder.

Ik heb wel gewoon goed stereo geluid maar de Dolby Digital en DTS wilt nog maar niet werken.
In het testpaneel van audio-opties kan Windows me wel de tests horen in Dolby Digital en DTS, maar als ik een DVD probeer (of een losse videoclip met AC3 geluid) gaat hij in Stereo mode.

In PowerDVD kan je bij de Audio-options instellen dat ie via S/PDIF moet gaan.
Zodra ik dat instel hoor ik helemaal geen geluid en gaat het videobeeld heel erg stotteren. (lijkt alsof hij steeds een paar seconde skipt ofzo).

Ik heb het ook geprobeerd met MediaPlayerClassic met de AC3Filter.
Ook deze heb ik ingesteld op s/pdif, maar dan hoor ik gewoon geen geluid en mijn decoder geeft nog steeds aan dat hij in stereo mode is.

Ik weet dus zeker dat mijn decoder wel goed is, maar 1 of andere instelling in Vista is niet goed en ik kan er mar nog steeds niet achterkomen wat het nou uiteindelijk is.

Ik draai Windows Vista Ultimate x64
Athlon X2 64 4000+
2GB DDR-800
Realtek ALC-850 (onboard geluidskaart)

Ik heb de laatste drivers van de Realtek web-site gehaald en heb geprobeerd met/zonder control panel te draaien.
Voor de rest heb ik de K-Lite Codec Pack geinstalleerd.

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Hoi,

Ik heb bijna hetzelfde probleem. Met Ac3filter zie ik wel 5.1 geluid in de schermen van ac3filter, maar ac3filter geeft ook aan dat DTS not supported is. Alles wordt omgezet naar stereo.

Wel kan ik films afspelen met DD of DTS geluid via Media Center. Die doen het prima. Werkt dat bij jou wel goed ?

Edwin.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet, ik gebruik helemaal geen Media Center functies.
Maar hij zou het met minimaal PowerDVD al moeten werken.

Ik ben nu al dagen bezig en nog geen oplossing.
Heb eens XP (32bit) geinstalleerd en ik installeer mijn Sound drivers en alles werkt in 1 keer!
Zonder een probleem!

Dus ik ben voorlopig weer op XP en heb Vista eraf gehaald.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12

Jag

Ik zou sowieso alleen maar de volgende codecs/progs installeren voor de playback van video:

Quicktime alternative: download
Real Media alternative: download
ffdshow: download
DVD programma, bijv Theatertek: download

Bij Real alternative zit Media Player Classic, de beste player die ook nog eens eenvoudig is. Bij quicktime alternative zit CoreAVC, wat ik op dit moment de beste h.264 codec vind (ik speel alle h.264 high def content probleemloos af met een XP2500+ mobile). En ffdshow is voor al je andere codecs, waaronder ook alle audio codecs. DVD programma is persoonlijk, ik vind Theatertek wel een goed programma (en heb hem ooit gekocht). Daar zit ook een hele goede MPEG2 codec bij, gebruikt een stuk minder cpu dan de interne van MPC. En deinterlacen doet ie ook goed.

Als je een probleem hebt is het altijd het beste om dan MPC te gebruiken. Daarmee kan je precies zien wat er gebeurt door te kijken welke filters er gebruikt worden. Gewoon even rechtermuisknop op het beeld en dan onder filters kijken welke audio (of video als daar een probleem mee is) filters er gebruikt worden.
Daarmee kan je het probleem in Vista waarschijnlijk ook wel mee oplossen. Hier een korte handleiding over hoe je SPDIF aangeslingerd krijgt met bovenstaande codecs/progs.

• hapklaar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 11:39
Ik kan melden dat het met de laatste drivers (R173) van Realtek allemaal werkt onder vista. Decoder geeft nu keurig Dolby Digital of DTS aan wanneer is optical out gebruik

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai op dit moment nog XP (32bits zelfs), omdat hierbij het geluid het wel lekker doet.

Toch wil ik wel weer een keer naar Vista toe, maar ik word gek van elke keer dat ik wat installeer dat hij weer een half uur bezig is met me harde schijf te indexeren of wat hij ook doet.
Wat voor nadeel heeft dat trouwens als je het uitzet, behalve dat het zoeken naar bestanden wat langer duurt (hoe vaak zoe ik nou een bestand, 1x in het maand hooguit)

• Grauw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10-2025
Je moet de 64-bit versie van Windows Media Player gebruiken (er zijn in Vista 64 zowel de 32-bit als de 64-bit versie geïnstalleerd, en de snelkoppeling wijst helaas standaard naar de 32-bit versie).

Zie ook: http://clifmorris.com/wp/?p=39
Pagina: 1