[Gentoo] Updaten van gnome 2.16 naar 2.18 levert problemen

Pagina: 1
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12
Ik kreeg net te zien dat ik moest updaten van gnome 2.16 naar 2.18.
Dus ik typ in : emerge -uNDa world, en mijn laptopje begint vrolijk te compilen.
Halverwege trowt hij echter de error:

Checking for GTK+ - version 2.6.0 .... no
******* Could not run GTK+ test program, checking why...
******* The test program failed to compile or linke. See the file config.log for the
******* exact error that occured. This usually means GTK+ is incorrectly installed.
configure: error: maybe you want the gtk-gnome-1-2 branch?

Dus ik kijken in config.log, maar hier staat niet echt iets bruikbaars in, en het is 1100 regels lang die ik handmatig moet zitten overtikken, dus die skip ik even als het mag (lan en alles is nu dood op me laptop)

Wie weet de oplossing om toch gewoon gnome 2.18 aan de gang te krijgen?
Bij voorbaadt dank.

There is no replacement for displacement!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Bij wélke package throwt ie die error? Wel fijn om te weten :P

Verder: check anders je x11-libs/gtk+-package eens?

• _eXistenZ_
Aarg, sorry!

De error wordt gegeven door gnome-python.
Morgen zal ik proberen GTK+ te emergen voor ik de world update probeer.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:14
Voordat je ging emergen heb je toen al eens een revdep-rebuild gedaan? Heb zo'n idee dat ie daarop vast loopt. Loop ook even de gentoo forums langs, je zult vast niet de enige zijn ;)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:11

DataGhost

iPL dev

Je kan die 1100 regels relatief makkelijk doorspitten met een paar gerichte zoektermen. Begin bijvoorbeeld eens met 'error' en daarna 'gtk' ofzo, dikke kans dat je direct (dicht) bij de benodigde melding bent. Verder staat de foutmelding doorgaans *redelijk* onderaan (give or take 100 regels?).
Het kan er bijvoorbeeld aan liggen dat gcc niet meewerkt, dat bepaalde dingen niet in je PATH staan of dat er bestanden kapot zijn. Pas als je de error gevonden hebt heb je duidelijke informatie over het probleem, daarna kan je pas kijken of de ebuild wellicht een dependency mist :)

Inderdaad @ hierboven, revdep-rebuild is ook een goede. Het zal niet de eerste keer zijn dat bepaalde apps kapot zijn gegaan omdat library.so.8 is geupgrade naar library.so.9. De snelle oplossing hiervoor is trouwens gewoon een symlink te maken :+ maar het is natuurlijk het netst als je het pakje even opnieuw installeert.

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 13-08-2007 00:49 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Grappig trouwens, ik heb gnome-2.16.2 geïnstalleerd staan en bij mij compilet gnome-python-2.18.2 probleemloos 8)7 :

checking for GTK+ - version >= 2.6.0... yes (version 2.10.6)

Dus kzou toch echt je gtk+-package eens checken als ik jou was :P

• _eXistenZ_
Miki schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 00:36:
Voordat je ging emergen heb je toen al eens een revdep-rebuild gedaan? Heb zo'n idee dat ie daarop vast loopt. Loop ook even de gentoo forums langs, je zult vast niet de enige zijn ;)
Jup die was consistent. Inmiddels niet meer hij mist libxpat maar das logisch omdat ik halverwege een merge zit. :)
Osiris schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 00:57:
Grappig trouwens, ik heb gnome-2.16.2 geïnstalleerd staan en bij mij compilet gnome-python-2.18.2 probleemloos 8)7 :

checking for GTK+ - version >= 2.6.0... yes (version 2.10.6)

Dus kzou toch echt je gtk+-package eens checken als ik jou was :P
emerge gtk+ gaat verkeerd omdattie pango mist, ik emerge pango as we speak.

/edit
die gaat dood door een missende libxpat 8)7 Ok, wat kan ik nog meer proberen?
Ben nu bezig met een revdep-rebuild waarbij ie volgens mij een shitload aan gnome 2.16 troep gaat binnen trekken omdat gnome 2.16 nog steeds in de tree staat als geinstalleerd..

/edit
ook revdep-rebuild geeft inmiddels de geest :|
revdep-rebuild failed to emere all packages.
you have the following choices:
blablabla... :X

/edit

@ DataGhost: hoe check ik dat? Want ik ben eignelijk nog aardig naab in linux, ik kan bijv wel emergen of een gentoo systeempje installen maar daar houdt et ook aardig mee op...

[ Voor 25% gewijzigd door _eXistenZ_ op 13-08-2007 19:59 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:11

DataGhost

iPL dev

Hoe check je wat? welke libraries kapot zijn?
Ten eerste, doe revdep-rebuild -pv. Als je in een Konsole of iets anders werkt waar je kan copypasten kan je alsnog makkelijk het emerge commando uitvoeren, als de pakjes je aanstaan. Je hoeft ze ook niet allemaal te emergen, bijvoorbeeld die ouwe gnome meuk.
Vervolgens kan je kijken welke libraries ontbreken door de output van revdep-rebuild te bekijken. De regels zijn meestal ongeveer in het volgende formaat:
Broken <pakje>: missing library <library>
Meestal is het een .so.nogwat, dan kan je in de map waar die library staat eens naar bestanden die met <librarynaam zonder .so.x> beginnen zoeken en een symlink maken naar de oude library. Je kan ook de goeie pakjes emergen, als je de gnome pakjes laat voor wat ze zijn, duurt het niet zo lang denk ik.

• _eXistenZ_
De trick was om de symlink terug te zetten. Waar ik nu in zat, hadden erg veel mensen last van, omdat expat tegelijk naar een nieuwe versie geschopt werd samen met gnome 2.18. Hierdoor deed portage een beetje eng maar ik heb m weer op de goeie rit zitten.

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

_eXistenZ_ schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 23:03:
De trick was om de symlink terug te zetten. Waar ik nu in zat, hadden erg veel mensen last van, omdat expat tegelijk naar een nieuwe versie geschopt werd samen met gnome 2.18. Hierdoor deed portage een beetje eng maar ik heb m weer op de goeie rit zitten.
In de GWN was dit al aangekondigd inclusief oplossing ;). Aanrader om je daarop aan te melden..

• _eXistenZ_
*zoekt op GWN* --> google 4e hit --> Gentoo Weekly Newsletter.
*abbonneert*

Danku :)

/edit

Bedankt aan iedereen die mij tot de goeie oplossing heeft weten te helpen.

[ Voor 32% gewijzigd door _eXistenZ_ op 14-08-2007 00:13 ]

Pagina: 1