[testcase] Summer-dance Groningen - straat fotografie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik vind straat fotografie erg leuk, maar ik heb al 10x zaterdag op de markt gelopen met een kamera en dan durf ik het toch niet. Vanmiddag bij toeval op het summer-dance festival terecht gekomen en een klein aantal fotos geschoten. Ik heb met deze fotos toch wel echt tevreden! Ze stralen naar mijn id de echte zomer sfeer uit. Wat jullie.

1. Martinitoren in de zon
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/summerjam5.jpg

2. De dames genoten zienbaar
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/summerjam2.jpg

3. Je hebt altijd mensen die alleen maar kijken en....denken aan vroeger?
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/summerjam.jpg

4. Love :) Ze is leuk.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/summerjam4.jpg

Zien en gezien worden

5.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/summerjam3.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/summerjam7.jpg

7. Analoge collega
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/summerjam6.jpg

8. Bonus :)
Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/summerjam8.jpg

Ik vind het jammer dat de dames die zo heerlijk zaten te dansen deze fotos niet krijgen, hoe doen jullie dat. Kaartjes met email adres opzak en uitdelen?

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Niemand een mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het over het algemeen een leuke, kleurrijke serie. Compositioneel en technisch valt er misschien nog wel wat aan te verbeteren, maar ik vind hem zo ook al erg leuk.

#7 vind ik erg grappig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik reageer op jouw foto's als jij op die van mij reageert :)

#1 Leuke kleuren en goed gekozen compositie. Inderdaad een zomers tintje. Pas alleen wel op met sharpening. Deze is bijna té... Desondanks wel mijn favoriet.

#2 Op zich een leuke actiefoto. Jammer alleen dat de rechterdame en niet scherp is en er niet helemaal op staat. Dan had je beter alleen de roodharige erop kunnen zetten.

#3 Leuke foto, vooral ook het idee. Alleen wordt je aandacht eerst onterecht naar de dansende dames getrokken. Was misschien beter gelukt als je de foto van de zijkant had genomen. Dan had je de kijkende mensen op 1/3 van de foto kunnen plaatsen en was de compositie wellicht iets beter geweest.

#4 Inderdaad een leuke vrouw, alleen afgezien daarvan en de goeie DOF kan de compositie beter. Er zit nu een groot stuk ongebruikte ruimte bovenaan, die je beter had kunnen gebruiken voor de onderkant van haar lichaam.

#5 Leuke kleuren en compositie waarbij het gelijk duidelijk is wat het onderwerp is. Misschien dat je het diafragma nog iets groter had kunnen kiezen voor een sterkere DOF.

#6 Niet een van m'n favorieten. Weinigzeggend onderwerp en het onderwerp had hoger en meer naar links gekund. Probeer het onderwerp altijd "in de foto te laten kijken"

#7 DOF had kleiner gekund waardoor de vrouw op de voorgrond wellicht minder storend was geweest.

#8 Kleur-zwart/wit bewerkingen kunnen mooi zijn, alleen is hier op de achtergrond een moderne winkel te zien en iemand met een baseballcap, wat het ouderwetse gevoel van zwart/wit een beetje teniet doet. Daarnaast staat het onderwerp in het midden van de foto, wat een iets saaie compositie oplevert (rule of thirds). Het onderwerp zelf staat er wel helemaal op en je hebt leuk de actie vastgelegd.

Hopelijk heb je iets aan het opbouwend bedoelde commentaar.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 14:54
antonboonstra schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:38:
#6 Niet een van m'n favorieten. Weinigzeggend onderwerp en het onderwerp had hoger en meer naar links gekund. Probeer het onderwerp altijd "in de foto te laten kijken"

#8 Daarnaast staat het onderwerp in het midden van de foto, wat een iets saaie compositie oplevert (rule of thirds). Het onderwerp zelf staat er wel helemaal op en je hebt leuk de actie vastgelegd.
Hoewel ik mij op zich wel kan vinden in het grootste deel van je commentaar, kan ik het niet nalaten om hier even op te reageren. Met een paar vuistregels is het al heel snel mogelijk om leuke plaatjes te maken. Twee van die vuistregels haal je hierboven aan. Maar het zijn vuistregels, geen wetten; je mag er dus altijd van afwijken en goed gevoel kan een hele goede reden zijn om er vanaf te wijken. Neem bijvoorbeeld foto 8. Ik vind het helemaal geen saaie compositie, omdat het onderwerp zo dynamisch is en geen beweging in één richting heeft. Als je denkt dat je een crop kunt verzinnen die de foto dynamischer maakt, houd ik mij aanbevolen.
#8 Kleur-zwart/wit bewerkingen kunnen mooi zijn, alleen is hier op de achtergrond een moderne winkel te zien en iemand met een baseballcap, wat het ouderwetse gevoel van zwart/wit een beetje teniet doet.
Het idee van zwart/wit is niet noodzakelijkerwijs ouderwets laten lijken. Zo kan het de kijker ook dwingen om naar een foto te kijken op een manier die je niet zo snel zou zien in kleur, omdat de kleuren zou afleiden waardoor de onderliggende gedachte niet direct opvalt. In dit geval is dat duidelijk niet het idee geweest, maar het is ook niet het idee geweest om het ouderwets te laten lijken. Overigens vind ik dit soort bewerkingen altijd een beetje van: "Kijk mij eens trucjes met Photoshop uit kunnen halen", maar ik denk dat het hier juist heel erg goed heeft uitgepakt, juist om de kijker te laten focussen op het lekker zwaaiende lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dr. Boktor schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 19:37:
[...]

Hoewel ik mij op zich wel kan vinden in het grootste deel van je commentaar, kan ik het niet nalaten om hier even op te reageren. Met een paar vuistregels is het al heel snel mogelijk om leuke plaatjes te maken. Twee van die vuistregels haal je hierboven aan. Maar het zijn vuistregels, geen wetten; je mag er dus altijd van afwijken en goed gevoel kan een hele goede reden zijn om er vanaf te wijken. Neem bijvoorbeeld foto 8. Ik vind het helemaal geen saaie compositie, omdat het onderwerp zo dynamisch is en geen beweging in één richting heeft. Als je denkt dat je een crop kunt verzinnen die de foto dynamischer maakt, houd ik mij aanbevolen.
Het klopt uiteraard helemaal dat het vuistregels zijn en dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn. Saai is misschien te sterk uitgedrukt, maar toch heb ik het idee dat de foto mooier is als de vrouw iets meer links op de foto had gestaan, aangezien ze én deze kant op danst en deze kant op kijkt.
Ik zeg niet dat het zo moet, maar ik (persoonlijk) vind onderstaande compositie wel mooier.
Voorbeeldje, waarbij ik er wat bij heb moeten plakken, let dus niet op de achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://image.bayimg.com/bafelaabk.jpg

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Frank|A schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 00:07:Ik vind het jammer dat de dames die zo heerlijk zaten te dansen deze fotos niet krijgen, hoe doen jullie dat. Kaartjes met email adres opzak en uitdelen?
Inderdaad, zitten standaard in mijn tas. Staat ook mijn website op vermeld, waar de "geslaagde" foto's op terecht komen, dus men hoeft niet persé contact op te nemen, wat het iets vrijblijvender maakt dan wanneer je alleen een e-mailadres geeft. Het moet ook weer niet meteen een versiertruc lijken ;).

In het algemeen lijken je foto's hier net even te krap geschoten en ik vraag me af waarom je ISO 800 hebt gebruikt. dat maakt je foto's imo vrijwel ongeschikt om op flink formaat af te drukken en/of deelvergrotingen te maken. 1/4000 sec. is toch nergens voor nodig? Een beetje bewegingsonscherpte kan juist leuk zijn bij dansende mensen, maar zelfs bij 1/500 zal het resultaat niet anders zijn dan wat je nu hebt.

Ik vind het wel heel leuk om te zien dat je eens iets anders probeert als je normale supergecontroleerde manier van werken. Nu maar hopen dat we nog een paar zonnige dagen krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Het zijn alle dingen opgeteld he. Het is me nu duidelijk dat ik veeeeel meer tijd moet besteden aan de compositie en de instellingen. Ik kwam net van de euroborg waar ik binnen wat had geschoten, daarom iso800.

Ik zal ook eens wat visite kaartjes bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-10 03:06

Toff

FP ProMod
Ik druk ze altijd zelf, gewoon een aantal op een A4 fotokarton (met heel dunne grijze lijntjes) en dan uitknippen of snijden. Het moet er (in mijn geval dan) niet te profi uitzien, want mensen vragen toch al te vaak voor welke krant ik werk.
Pagina: 1