Toon posts:

IHS invloed Q6600 temperatuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb van het weekend een pc geassembleerd. Ik heb echter (zoals vele) problemen met de temperatuur van de Q6600 processor. Ik heb weinig ervaring met het in elkaar zetten van pc’s en ben vooral uitgegaan van technische specificaties en de informatie die ik op tweakers kon vinden. Het is wel duidelijk dat jullie veel kennis hebben en ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen bieden.

Het systeem bestaat o.a. uit:

Processor: Intel Core2 Quad Q6600
CPU koeler: ASUS Arctic Square
Moederboord: ASUS P5W DH Deluxe
Geheugen: GEIL DDR2, 1GB*2, PC8500, CAS 4
Voeding: Coolermaster eXtreme Power 430W
Grafischekaart: ASUS EN8800GTS

Bij koude start geeft het bios aan:

CPU temperatuur: +/- 74C
MB temperatuur: +/- 27C
CPU fan speed: +/- 2200 rpm
CPU Q-fan Control: Enabled
CPU Q-fan Mode: PWM
Vcore: 1,288 V
3.3V: 3,280 V
5 V: 5,120 V
12 V: 11,88 V

De CPU temperatuur van 74C baart me wel zorgen en ik heb daarom getest met zowel de Intel boxed koeler als de Arctic Square. Met beide koelers blijft de temperatuur rond de 74C. Met koelpasta in hoeveelheden zoals gesuggereerd in andere topics. Ik heb de kast nog niet afgesloten en de heatpipes voelen ook niet erg warm aan. Ik heb de koelers dus al meerdere malen geplaatst en er zit geen speling tussen koeler en CPU.

Op de CPU staan de volgende gegevens:

Intel (M) © ’05 Q 6600
Intel Core™2 Quad Q6600
SL9 UM MALAY
2.40GHz/8M/1066/05B
L716A413

Door de CPU temperatuur ben ik nog niet verder gegaan met installeren van software, vandaar dat ik ook nog geen andere temperatuur uitslagen heb.

Na het lezen van verschillende topics heb ik gekeken naar de IHS van de Q6600, deze blijkt (bijna niet waarneembaar) hol te zijn. Op koeler was dit (na het verwijderen van de koelpasta) echter wel duidelijk te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/img/f2844a29d6808ff933f724784ed316ac/DSCN1396.JPG

Kan het zijn dat door een holle IHS deze hoge temperatuur te verklaren is? Zelf had ik een temperatuur van ongeveer 10 graden minder verwacht bij maximale belasting.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

je ihs zit zit op je cpu hea? (lijkt verwarrend omdat je een cpu coeler afbeeld)

je zou natuurlijk je ihs kunnen verwijderen met een scheermesje, maar je moet je er wel van bewust zijn dat de ihs ter berscherming van je cpu op je cpu zit. Als je deze verwijderd zul je extra voorzichtig met je pc om moeten gaan en vooral met je cpu/cpucooler

je zou je heatsink daarnaast kunnen lappen. Als ik zo naar je heatsink kijk ziet hij er "beroerd" uit. hier vindt je meer informatie hoe jij je heatsink zou kunnen lappen.

Daarnaast goede koelpasta goed aanbrengen. Korreltje koelpasta op je cpu en het geheel uitsmeren met bijvoorbeeld een pinpas.

ik weet niet hoe het voor de rest met je kast is. Heb je er nog casekoelers in zitten? staat hij op een geventileerde plek? dit soort zaken maken natuurlijk ook veel uit. hier vind je meer info over hoe de airflow het beste is in je kast.

hopelijk kom je met deze informatie iets verder succes.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Pasta is nog altijd beter dan lucht dus spuit eerst die IHS maar eens lekker vol. Hmmm.

:)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 12-08-2007 23:05 ]

specs

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:48
Is de heatsink (dus dat ding wat op je foto staat) ook echt te heet om langer dan een tel aan te kunnen raken? (74 graden is echt pijnlijk om aan te raken) Zo ja, is er goed contact tussen cpu en heatsink, en wordt de warmte vanaf de heatsink dus niet goed genoeg afgevoerd (-> grotere fan, betere airflow in je kast). Zo nee, is er slecht contact tussen de cpu en de heatsink.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-01 16:46
Zygivt schreef op zondag 12 augustus 2007 @ 23:03:
...
je zou natuurlijk je ihs kunnen verwijderen met een scheermesje
...
Ik denk dat je ook een gasbrandertje nodig heb :>. De cores zitten namelijk vast gesoldeerd tegen de IHS (leesvoer)

Sapphire B850M | 9800X3D | Corsair 2x32GB | Sapphire RX9070XT | Lian-Li A3

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Inderdaad, nix IHS erafhalen, lekker erop laten zitten ...

Smeer er gewoon meer koelplrut op zodat je dat 'gat' wat ontstaat door je holle IHS opgevuld wordt. Beter iets teveel koelprut dan een luchtbel tussen je koeler en CPU ...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik weet dat de IHS op de processor zit maar omdat je op heatsink duidelijk een afdruk van alleen de rand ziet heb ik daar een afbeelding van bij gevoegd.
Even voor de duidelijkheid: de koelpasta zat wel over de CPU / heatsink verspreid maar na het schoonmaken van de heatsink was deze afdruk nog te zien. (Natuurlijk kan ik dit nog wel verder schoonmaken, maar het lijkt mij een duidelijke indicatie dat de IHS hol is.)

Het verwijderen van de IHS begin ik liever nog niet aan. Het lijkt me dat dit nog wel onder de garantie valt.

De heatsink ziet er op de foto idd niet glad uit, maar de oneffenheden zijn met m’n nagel nauwelijks te voelen. Het lijkt mij ook niet dat dit de kern van het probleem kan zijn aangezien ik met een andere koeler hetzelfde resultaat krijg.

Ik had bij het testen de kast nog niet dicht gedaan en er zit in het verlengde van de CPU koeler een case fan (120mm), die de luchtstroom bevordert (gecontroleerd).

Ik heb meer koelpasta geprobeerd, er zat nu een dekkende laag op (het kwam zelfs iets tussen de CPU en koeler uit). Het resultaat was nog precies het zelfde, CPU van +/- 74C, in bios.

Bij de heatsink zelf (ik bedoel dat blokje dat je op de foto ziet) kan ik helaas niet komen, de heatpipes voelen (dicht bij de CPU) echter niet noemenswaardig warm aan, laat staan heet. Dit was voor mij ook een reden om te kijken naar de verbinding tussen CPU en koeler. De PC stond ongeveer 10 min. aan, dus ik neem aan dat de warmte dan ondertussen toch wel naar (het begin van) de heatpipes verplaatst zou moeten zijn.

Nu denk ik dat ik de CPU wel terug kan sturen, onder garantie. Voor mij is het alleen de vraag of dit het probleem zal oplossen. Kan het echt puur liggen aan dat die IHS een beetje hol is, of zou er ook iets anders niet in order moeten zijn?

• WoutZoR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-01 16:46
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 11:59:
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik weet dat de IHS op de processor zit maar omdat je op heatsink duidelijk een afdruk van alleen de rand ziet heb ik daar een afbeelding van bij gevoegd.
Even voor de duidelijkheid: de koelpasta zat wel over de CPU / heatsink verspreid maar na het schoonmaken van de heatsink was deze afdruk nog te zien. (Natuurlijk kan ik dit nog wel verder schoonmaken, maar het lijkt mij een duidelijke indicatie dat de IHS hol is.)

Het verwijderen van de IHS begin ik liever nog niet aan. Het lijkt me dat dit nog wel onder de garantie valt.

De heatsink ziet er op de foto idd niet glad uit, maar de oneffenheden zijn met m’n nagel nauwelijks te voelen. Het lijkt mij ook niet dat dit de kern van het probleem kan zijn aangezien ik met een andere koeler hetzelfde resultaat krijg.

Ik had bij het testen de kast nog niet dicht gedaan en er zit in het verlengde van de CPU koeler een case fan (120mm), die de luchtstroom bevordert (gecontroleerd).

Ik heb meer koelpasta geprobeerd, er zat nu een dekkende laag op (het kwam zelfs iets tussen de CPU en koeler uit). Het resultaat was nog precies het zelfde, CPU van +/- 74C, in bios.

Bij de heatsink zelf (ik bedoel dat blokje dat je op de foto ziet) kan ik helaas niet komen, de heatpipes voelen (dicht bij de CPU) echter niet noemenswaardig warm aan, laat staan heet. Dit was voor mij ook een reden om te kijken naar de verbinding tussen CPU en koeler. De PC stond ongeveer 10 min. aan, dus ik neem aan dat de warmte dan ondertussen toch wel naar (het begin van) de heatpipes verplaatst zou moeten zijn.

Nu denk ik dat ik de CPU wel terug kan sturen, onder garantie. Voor mij is het alleen de vraag of dit het probleem zal oplossen. Kan het echt puur liggen aan dat die IHS een beetje hol is, of zou er ook iets anders niet in order moeten zijn?
Je zou met een Stanley mes of ander vlak (let op! VLAK) hulpstuk zoals lineaal kunnen kijken of zowel je IHS als de onderkant van de heatsink vlak is door deze tegen elkaar te doen en in het licht te houden. Als er licht tussen het mesje en IHS/Heatsink doorglipt is hij hol of bol, net hoe het licht er tussendoor glipt :P. De afdruk op de heatsink geeft aan dat de IHS is hol, maar het is toch even handig om er zeker van te zijn of ze daadwerkelijk hol of bol zijn.

Als nou de IHS en de heatsink hol zijn werkt dat averechts. De makkelijkste methode zou zijn om de IHS en/of heatsink te lappen (afvlakken). Maar als je daaraan gaat beginnen is de garantie van de CPU verlopen (Heatsink weet ik zo niet..). Maar dat is al misschien een stap te ver. Kijk eerst maar of ze hol of bol zijn :9.

Oja, misschien dat je dit topic bent tegen gekomen?
Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen
Zo nee, dan is het de moeite waard om deze even door te nemen ;)

Sapphire B850M | 9800X3D | Corsair 2x32GB | Sapphire RX9070XT | Lian-Li A3

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:00

M2M

medicijnman

mocht het ding hol of bol zijn, ik zou 'm sowieso terug sturen. je hebt genoeg geprobeerd en alle problemen voldoende aandacht gegeven. zo te zien heb je wat betreft het monteren van de koeler de juiste referenties erbij gehad, dus het betreft gewoon een brakke processor, of een brak moederbord.

juist, waar nog niet naar gekeken is, is of het moederbord wel de juiste temp doorgeeft aan de bios. als je direct in de bios komt, en je vanuit een koude start gelijk de temps checkt, zou het rap op moeten lopen als de heatsink geen goed contact maakt met je koeler. Als het standaard rond de 74 graden blijft hangen, kan er ook iets mis zijn met de sensor.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt mij een goede mogelijkheid dat het moederbord een verkeerde temperatuur door geeft. Alleen wil ik het systeem nu liever nog niet zolang laten draaien als nodig is voor een Windows installatie. Daarom is mijn vraag nu:

Zijn er tools die in combinatie met een boot cd/dvd direct de sensoren van de CPU kunnen uitlezen (zonder een volledige Windows installatie)? Is er misschien iets met een Linux LiveCD /LiveDVD mogelijk?

Verwijderd

Als die IHS dan hol is , zou het gebruiken van een Thermalright ultra 120 extreme die een beetje bol is dan geen perfecte oplossing zijn ?

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-01 09:44
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:41:
Als die IHS dan hol is , zou het gebruiken van een Thermalright ultra 120 extreme die een beetje bol is dan geen perfecte oplossing zijn ?
ja zeg.. ga jij je koeler bol maken om je holle IHS op te vullen 8)7
rare logica

maar als je niet terugkan met je cpu dan is lappen van je cpu een prima optie
ik had het zelfde probleem met mijn koeler (scythe) en E6600
mijn bevindingen staan ook in "Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen"
heb zat fotos om het je te laten zien
Afbeeldingslocatie: http://img516.imageshack.us/img516/5285/p1010309vr3.jpg
volgens mij bedoelt de topicstarter iets als dit..
dit is mijn E6600 ook hol dus.. maar nu zo glad als een spiegeltje
het scheelt 8 tot 10 graden met ervoor (het schuren)

maar probeer eerst eens een andere Q6600 voor je gaat schuren.. mischien ken je nog wel iemand met een Q6600 die je wilt helpen.
als dat niets uitwijst of helpt dan je cpu RMA. je heb garantie neem ik aan
en dan nog niets dan pas schuren want je garantie vervalt direct van je cpu als je gaat schuren

[ Voor 15% gewijzigd door murky123 op 14-08-2007 22:49 ]

Pagina: 1