Toon posts:

Software (grafieken/geld)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek software om transacties op datum in te kunnen verwerken. Ook moeten er grafiek automatisch gemaakt worden uit deze gegevens.

Software dat automatisch dit zou kunnen doen is een stuk makkelijker dan steeds in Excel alles in te voeren en in grafieken te zetten.

Eigenlijk zoek ik dus software waarmee je grafieken kunt maken met bepaalde waarden met bijbehorende waarden (in mijn geval Euro's)

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
volgens mij is excel dan nog steeds een van de beste oplossingen.
misschien dat je het importeren en opmaken van de grafiek met een macro'tje kan doen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Er zijn natuurlijk vele financiele systemen, van papier tot en met SAP, maar je beschrijving is te weinig specifiek om er meer van te kunnen zeggen :P

Inderdaad lijkt Excel met de gegeven beschrijving prima te voldoen. Ik snap ook niet helemaal waar je vastloopt. Als je graag specifieke software wilt kopen; wat is je budget voor de software en voor de aanpassingen naar je eigen specifieke wensen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik blijf gewoon bij Excel, maar ik word soms gek van het feit dat Excel automatisch dingen aanpast.

Ik wil bijvoorbeeld als datum: 01-01-2001, en dit wordt verandert naar 1-1-2001. Dit wil ik dus niet! Het liefst verdeel ik de datum zelfs over 3 kolommen. A: 1 B: 1 C: 2001, maar dit levert problemen op met het maken van grafieken, omdat dit niet als gehele datum gezien wordt. Iemand een tip, echt verschrikkelijk dit!

In het gele hokje de waarde voor de Y-as, in het rode hokje de waarde op de X-as. En dan goed op datum. Het probleem is dat hij de dagen ertussen niet meetelt in de grafiek.

Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/552/naamloosih2.gif

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 20:18 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

01-01 kan door het masker / datatype aan te passen. Drie losse cellen door de =datum() functie te gebruiken om samen te voegen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Wist ik nu maar HOE ik deze functie kan gebruiken ;)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Help -> Microsoft Excel help (F1) :?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Goh, nu heb ik =DATUM(A2;B2;C2) ingevuld, en krijg ik dus in een andere cel de datum te zien in de vorm van 2-2-2002. Hoe pas ik =DATUM() toe in een grafiek dan?? Daarover vind ik niks bij "help".

Heb ook al geprobeert de gegevens van de grafieken in die formule te zetten, maar dan krijg ik een foutmelding:

=DATUM(Blad1!$C$2:$C$5;Blad1!$B$2:$B$5;Blad1!$A$2:$A$5)

Deze functie ongeldig...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2007 22:58 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bf9a97cb0a48a9a2fdf6868f845dd572/full.png

Werkt prima?

Edit: datum() verwacht een getal, geen reeks.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 13-08-2007 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb het al een beetje door. Ben nooit echt verder gegaan dan formules te maken met + - x / ;)

Alleen nog een vraag om alles af te maken. Dat "masker / datatype" is waar te vinden? Heb het ooit eens voor me gehad, maar weet totaal niet meer waar ik t kan vinden. Heb opties en de hele zooi al een aantal keer doorgespit.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

RMB => Celeigenschappen -> tabblad Getal. Je mist trouwens 90% van Excel als je niet verder gaat dan + - / * :P

Verwijderd

Topicstarter
De verdeling van de datum lijkt niet goed te zijn op de x-as. Elk streepje is een bepaalde verandering die ik ingevoerd heb, maar de streepjes staan evenver van elkaar, en de echte tijd lijkt niet verwerkt te zijn op de x as.
Ik wil dus bijvoorbeeld streepje een: jan-07, twee: feb-07, drie: maart-07, etc.

Of: een: week 1 (07), twee: week 3 (07), drie: week 5 (07) .......................... zevenentwintig: week 1 (08), etc.

Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/6772/naamloosiz8.jpg

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Omweg is de X-as niet als maanden aanmerken, maar als tekst.
edit:

Andersom dus 8)7 Je wilt het als datum aanduiden, niet als tekst.

Maar het is een as, geen lijst dus dat zou niets uit mogen maken, imho. Als je een lijst wilt moet je het als lijst doen, als je een weekoverzicht wilt wil je eerst per week optellen.

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 15-08-2007 23:22 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 20:32:
Maar het is een as, geen lijst dus dat zou niets uit mogen maken, imho.
De standaard x-as in Excel is verdeling in categorieen cq een lijst. Als je als grafiektype een xy scatter (NL: spreiding) kiest krijg je wel een geschaalde x-as en worden je datums automatisch als zodanig geinterpreteerd.

[ Voor 60% gewijzigd door Lustucru op 15-08-2007 23:23 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1